Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Katkeileva D- ja A-kieli :(
1
Teukku guitar
03.11.2013 11:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkkään vastaava ongelmaa että kitaran D ja A kielet katkeilevat tämän tästä. Kieli katkeaa tallankohdalta. Ts. punos "rikkoutuu" silmin nähtävästi.

Mikä olisi sellainen kielisatsi joka kestäisi. Talla ei mielestäni ole niin terävä että se söisi kielen poikki :( vai olisiko siinä sittenkin syy.

Viimeksi virittelin siihen Hannabachin satsin joka tosin oli pakkauksessa useita vuosia. Vanheneeko tai rapistuuko kielet alkuperäispakkauksessa. Kyseessä olevat kielet katkesivat viikon käytön jälkeen.. siis E, A ja D kielet menivät samoihin aikoihin. Viritys oli ihan normaali :(
 
Mikä mahtaa olla halvin ostospaikka netissä jossa hyvä valikoima kieliä klassiseen kitaraan.
 
pappasfin
03.11.2013 13:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teukku guitar: Onko kenelläkkään vastaava ongelmaa että kitaran D ja A kielet katkeilevat tämän tästä. Kieli katkeaa tallankohdalta. Ts. punos "rikkoutuu" silmin nähtävästi.

Mikä olisi sellainen kielisatsi joka kestäisi. Talla ei mielestäni ole niin terävä että se söisi kielen poikki :( vai olisiko siinä sittenkin syy.

Viimeksi virittelin siihen Hannabachin satsin joka tosin oli pakkauksessa useita vuosia. Vanheneeko tai rapistuuko kielet alkuperäispakkauksessa. Kyseessä olevat kielet katkesivat viikon käytön jälkeen.. siis E, A ja D kielet menivät samoihin aikoihin. Viritys oli ihan normaali :(
 
Mikä mahtaa olla halvin ostospaikka netissä jossa hyvä valikoima kieliä klassiseen kitaraan.

 
Mulla oli nailonkielisessä samaa ongelmaa yhdellä punotulla kielellä eli 4th, joka katkesi juurikin tallan päästä ja kyse juurikin Hannabackin kielistä, jotka tekivät tuon 3 kertaa siten, että yhdessä kesti pidempään ennenkuin katkesi, toisella kertaa ei niin pitkään ja kolmannella kerralla kesti vaan 3 päivää ja kuulu naps.
 
Vaihdoin merkkiä Addarion Pro Arteen eikä ole enää katkeillut ja nyt on kokeilussa Savarezit jos en väärin muista eikä nekään ole katkeillut. Tallassa mulla ei vikaa ole.
 
Jostain syystä ainakin mun kokemukseni mukaan Hannabachit on herkkiä noille, jos jollakullla on toisenlaista kokemusta niin kertokaa koska en halua mustamaalata mitään merkkiä mutta ikä kyllä mun kokemuksen on kyseisestä merkistä huonot.
 
PappaSFin
Luthier
06.11.2013 05:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Mulla oli nailonkielisessä samaa ongelmaa yhdellä punotulla kielellä eli 4th, joka katkesi juurikin tallan päästä ja kyse juurikin Hannabackin kielistä, jotka tekivät tuon 3 kertaa siten, että yhdessä kesti pidempään ennenkuin katkesi, toisella kertaa ei niin pitkään ja kolmannella kerralla kesti vaan 3 päivää ja kuulu naps.
 
Vaihdoin merkkiä Addarion Pro Arteen eikä ole enää katkeillut ja nyt on kokeilussa Savarezit jos en väärin muista eikä nekään ole katkeillut. Tallassa mulla ei vikaa ole.
 
Jostain syystä ainakin mun kokemukseni mukaan Hannabachit on herkkiä noille, jos jollakullla on toisenlaista kokemusta niin kertokaa koska en halua mustamaalata mitään merkkiä mutta ikä kyllä mun kokemuksen on kyseisestä merkistä huonot.

 
Käytin Hannabach 815 kieliä yli 10 vuotta sitten ja ne todella katkeilivat enemmän kuin muut kielimerkit. Kyllä ne joskus kestivätkin mutta varsinkin D-kieli katkesi usein. Monet käyttävät Hannabacheja nykyisin enkä ole kuullut että ne olisivat heikkoja. Ehkä ne ovat nyt vahvempia kuin ennen. Onhan niitä useita erilaisia sarjoja.
 
samueld
21.11.2013 18:52:12 (muokattu 21.11.2013 18:53:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääni minultakin d'Addarioille. Käytän tosin EXP-settiä, mutta en muista koska olisi kieli katkennut. N. kk sitten oli Hannabach kiinni vaihteeksi ja d-kieli poikki viikossa.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Azolith
24.11.2013 16:20:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisi etsiä katkeilun varsinainen syy. Liian terävän kulman yli kun kieli kiristetään, niin noin voi käydä. Vähän satulaviilaa katkeamiskohtaan ja ongelman pitäisi olla ohi.
 
.
Luthier
27.11.2013 18:32:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Kannattaisi etsiä katkeilun varsinainen syy. Liian terävän kulman yli kun kieli kiristetään, niin noin voi käydä. Vähän satulaviilaa katkeamiskohtaan ja ongelman pitäisi olla ohi.
 
Liian terävä luu tietysti katkoo kieliä mutta useita vuosia sitten katkenneissa Hannabacheissa vika oli kielissä. Kielenvalmistajan mukaan d- kieli on vaikein tehdä kestäväksi. Kyllä tallan luu oli kunnossa enkä muista että muut kielimerkit olisi katkenneet ollenkaan, muuta Hannabachit eivät kestäneet. Jotkut kitaristit laittoivat muoviputken pätkän kielen yleiseen katkeamiskohtaan jotta kielet edes jonkun aikaa kestäisivät. Kielet katkesivat yleensä, ei tallan luun kohdalta, vaan heti luun ja kielen sidonta reiän väliltä,kohdasta jota kielen silmukka vetää ylöspäin.
Se luun särmä kannattaa ensin tarkistaa ja tarvittaessa pyöristää, mutta vika voi olla myös kielissä. Joskus uusi kieli on katkennut ensi kertaa viritettäessä kielenpituuden keskivaiheilta otelaudan kohdalta. Kyllä niistä kielistäkin vikoja joskus löytyy.
 
pappasfin
27.11.2013 22:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama kokemus täälläkin eli juurikin noissa Hannabachin kielissä oli vikaa, ei ole muut kielet mulla katkeilleet, vain siis Hannabachit on sitä tehneet.
 
PappaSFin
Teukku guitar
07.12.2013 16:15:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille keskusteluun osaanottajille. Tilasin Addarion Pro Arte satsin ja kun vielä sais inspiksen vaihtaa ne. Hannabach kielet vaan soi tosi nätisti ainakin mun Yamahassani.
 
pappasfin
08.12.2013 13:18:35 (muokattu 08.12.2013 13:19:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teukku guitar: Kiitos kaikille keskusteluun osaanottajille. Tilasin Addarion Pro Arte satsin ja kun vielä sais inspiksen vaihtaa ne. Hannabach kielet vaan soi tosi nätisti ainakin mun Yamahassani.
 
Kyllä ne Pro Artet soi ihan nätisti ja samoin Savarezit.
Mullakin on Yamahan nailonkielinen (Yamaha NCX900fm eli elektroakkari sillä normaalimmalla kaulalla ja kopalla soololovella)
 
Kävin muuten toissa viikolla Musafasulla ihan ostamassa kieliä skittoihin ja valitsin taas Pro Artet, samalla tuli kokeiltua niitä nylonkielisiä akustisia, voi että siellä oli muutamat hyvin soivat pelit. Mutta kyllä tuo omaki riittää tarpeisiini hyvin ja se on helppo törkätä vahvarivermeisiin kiinni.
 
Itellä tuo on kyseinen nylonkielinen on ollut hmm... 3 vuotta, jona aikana on kitaran ääni jonnin verran parantunut vaikka luulis että siihen kuluu aikaa hieman enempi kun puu hakee ja elää, vai onko kyse vaan mun korvieni puolueellisuudesta oman kitaran soinnin kauneuden suhteen :D
 
PappaSFin
Puavali
09.12.2013 18:30:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: ... Jostain syystä ainakin mun kokemukseni mukaan Hannabachit on herkkiä noille, jos jollakullla on toisenlaista kokemusta niin kertokaa koska en halua mustamaalata mitään merkkiä mutta ikä kyllä mun kokemuksen on kyseisestä merkistä huonot.
 
Samaa kokemusta Hannabachista, lieneekö sitten ollut kaupassa jotain tosivanhoja settejä. Kitara oli laukussaan, ja kun sieltä aivan yllättäen kuului napsaus, niin joku kieli oli katkennut itsekseen. Muistaakseni kaksi kertaa tapahtui sama, ja taisi olla nimenomaan d-kieli kyseessä kummallakin kerralla.
 
Elgonzo
17.02.2015 18:55:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti samaa kokemusta Thomannin kautta hankituista Hannabachin kielistä. Kahden kuukauden aikana poikki A-kieli kahdesti ja D-kieli kerran. Yamahan mikitetty akustinen kielienpidikkeenä.
 
Kiitos palstan vinkistä kokeilen seuraavaksi D'Addarion settiä.
 
Laitoin myös palautetta arvostelun muodossa Thomannin sivulle. Pettymystä aiheutti eritoten se, ettei Hannabach ollut mikään halpis Pirkka-sarja eli saksan maalla Harvey Benton.
 
mhs
26.02.2015 10:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elgonzo: Valitettavasti samaa kokemusta Thomannin kautta hankituista Hannabachin kielistä. Kahden kuukauden aikana poikki A-kieli kahdesti ja D-kieli kerran. Yamahan mikitetty akustinen kielienpidikkeenä.
 
Kiitos palstan vinkistä kokeilen seuraavaksi D'Addarion settiä.
 
Laitoin myös palautetta arvostelun muodossa Thomannin sivulle. Pettymystä aiheutti eritoten se, ettei Hannabach ollut mikään halpis Pirkka-sarja eli saksan maalla Harvey Benton.

 
Ei näemmä ole Hannabacheilla tullut tässä suhteessa kehitystä n. 20 vuoteen... Mä käytin aikanaa Hannabacheja ja kovasti tykkäsin niiden bassoista. Toisessa kitarassa kului ja katkesi toistuvasti neloskieli, toisessa vitoskieli. unos kului muistaakseni puhki neloskielellä kakkosvälistä (kului muualtakin mutta tästä katkesi), ja vitoskieli napsahti tallan kohdalta.
 
Syytä kannattaa tietysti etsiä satulasta ja tallanluusta ja nauhojen kiillotuksestakin, mutta D'Addario Pro Arteilla ei ollut tätä ongelmaa ollenkaan samassa mittakaavassa. Lisäksi Pro Artejen intonaatio tuntui ainakin vuosituhannen vaihteessa olevan paremmassa kuosissa kuin muissa merkeissä.
 
Nykyään soitaan nylonkielistä varsin harvoin; Pro Arte -setti ei tunnu kovin herkästi napsahtelevan. Edullisiakin ovat.
 
Jäärä
06.03.2015 13:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein joskus kaksikymmentäviisi vuotta sitten vertailuja Hannabachin, Salvarezin ja D'Addarion välillä. Silloin Hannabach vei selvästi voiton. Muissa tuntui olevan soundissa ja vireenpidossa (Hannabach tuntui asettuvan nopeiten) häikkää.Siitä asti olen niitä käyttänyt ongelmitta. En muista, että ikinä olisi Hannabachin kieli omassa käytössä katkennut.
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Teukku guitar
21.04.2015 01:47:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps Addarion Pro Arte kielet on kestäneet kiitettävästi!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «