Aihe: Aito "viive"-pedaali stereo kitaralle?
1 2 3
jii.haanpaa
07.12.2013 00:40:14
luppa: Ei.

Riippuu eristeestä. Kyseessä ovat kuitenkin täysin mekaaniset ominaisuudet. On sattumankauppaa (no, kemian ja fysiikan sattumat...) että näissä yleensä käytetyt metallit tai metalliseokset johtavat sekä sähköä että toimivat hyvin jousikaiuissa, rumpujen pelleissä ja plate reverbeissä.

Syöttösignaalihan muutetaan jousikaiussa mekaaniseksi värähtelyksi (kuin kaiutin) ja tämä "syötetään" jouseen. Sähköä siitä ei läpi kulje - tai jos kulkee, ihmiskorvin havaittavaa viivettä se ei aiheuta. Eikä aiheuta kilometrinkään piuha.

Mutta mikäs sen syöttösignaalin muuttaa jousen mekaaniseksi värähtelyksi, jos ei sähkövirta, tai paremminkin sähkövirran vaihtelu?

Mää en varmaan vaan jymmärrä :D
luppa
07.12.2013 01:18:46
jii.haanpaa: Mutta mikäs sen syöttösignaalin muuttaa jousen mekaaniseksi värähtelyksi, jos ei sähkövirta, tai paremminkin sähkövirran vaihtelu?
Mää en varmaan vaan jymmärrä :D

No nimenomaan se sähkövirta, syöttösignaali on se sähkövirran vaihtelu. Sähköllä ohjataan jotain joka muuttaa vaihtosähköä liikkeeksi, ja tämä on kiinni jousen toisessa päässä.

Vähän tässä harhaudutaan kysyjän aiheesta :) Mutta nyt katsoin tuon videon, tiukat soundit tulee kyllä tuosta häkkyrästä. Mutta sähköähän kaveri ei siihen syötä, vaan vain kopauttelee sitä.
jii.haanpaa
07.12.2013 01:47:08 (muokattu 07.12.2013 01:53:12)
luppa: No nimenomaan se sähkövirta, syöttösignaali on se sähkövirran vaihtelu. Sähköllä ohjataan jotain joka muuttaa vaihtosähköä liikkeeksi, ja tämä on kiinni jousen toisessa päässä.

Tarkoitat, että piirissä olisi joku komponentti, joka liikuttaisi jousta? Olraits, itse olen aina kuvitellut, että jousitankin periaate perustuisi itse jousen ja esimerkiksi sopivan rautapuikulan tms hedelmälliseen yhteistyöhön (kuten kajari). Ilmeisesti tuossa itselleni mystisessä "liikuttajakomponentissa" on joka tapauksessa johdinkela?

Vähän tässä harhaudutaan kysyjän aiheesta :) Mutta nyt katsoin tuon videon, tiukat soundit tulee kyllä tuosta häkkyrästä. Mutta sähköähän kaveri ei siihen syötä, vaan vain kopauttelee sitä.

Ei ollut ajatuskaan sanoa, että tuossa videossa pitäisi keskittyä siihen, mitä kaveri puuhaa, vaan pikemminkin siihen, mitä pitkällä/monen kierroksen johdekelalla, esimerkiksi sillä hellan kelalla, voi saada aikaiseksi.

Edit: google tiesi kertoa, että ainakin yksi kaikutankkiversio toimii juurikin siten, että (ensiö)käämi/kela saa toisiokelan/kaikujousen värähtelemään siihen indusoituneella virran vaihtelulla.
luppa
07.12.2013 02:16:28
jii.haanpaa: Tarkoitat, että piirissä olisi joku komponentti, joka liikuttaisi jousta? Olraits, itse olen aina kuvitellut, että jousitankin periaate perustuisi itse jousen ja esimerkiksi sopivan rautapuikulan tms hedelmälliseen yhteistyöhön (kuten kajari). Ilmeisesti tuossa itselleni mystisessä "liikuttajakomponentissa" on joka tapauksessa johdinkela?

En ole kaikutankkia avannut niin palasiksi että näkisin mikä siellä liikuttaa, mutta eiköhän suurimmassa osassa ole samanlainen kela/magneettiviritys kuin kaiuttimessakin.

Ei ollut ajatuskaan sanoa, että tuossa videossa pitäisi keskittyä siihen, mitä kaveri puuhaa, vaan pikemminkin siihen, mitä pitkällä/monen kierroksen johdekelalla, esimerkiksi sillä hellan kelalla, voi saada aikaiseksi.

Kaikuahan sillä saa - mutta ei tuollaista tarkkaa delayta, äänen simppeliä viivästystä, mitä alkuperäinen kysyjä metsästi. Ääni jää soimaan, siinä on jousikaiun idea. Sen delayn kanssakin on vähän niin ja näin - ääni etenee metallissa nopeasti.

Edit: google tiesi kertoa, että ainakin yksi kaikutankkiversio toimii juurikin siten, että (ensiö)käämi/kela saa toisiokelan/kaikujousen värähtelemään siihen indusoituneella virran vaihtelulla.

Mikäs siinä, saahan sen tuollakin keinolla värähtelemään. Tuohon luulisi kuitenkin tarvittavan enemmän virtaa kuin kela/magneettisysteemillä, ainakin ellei itse jousi ole kovin magneettinen, tai sitten toisen pään vahvistin pitää olla melko herkällä. Tässäkin jousen varsinainen kaikuisuus, tai sointi, perustuu mekaaniseen liikkeeseen, ei sähkövirran hidastumiseen johtimessa.
sickboy
07.12.2013 10:35:24

Pitää nyt laittaa tähän, että aiemmin mainitsemassani Eventiden Timefactorissa saa viiveen säädettyä portaattomasti 0-3000ms. Ja tossahan saa siis itsenäiset delayt molemmille vahvistimille säädettyä miten huvittaa. Eli pienen viiveen lisäksi saa samalla toteutettua myös delayefektit kaupan päälle.
I3enjam1n
07.12.2013 13:01:00
luppa: En ole kaikutankkia avannut niin palasiksi että näkisin mikä siellä liikuttaa, mutta eiköhän suurimmassa osassa ole samanlainen kela/magneettiviritys kuin kaiuttimessakin.

Mikäs siinä, saahan sen tuollakin keinolla värähtelemään. Tuohon luulisi kuitenkin tarvittavan enemmän virtaa kuin kela/magneettisysteemillä, ainakin ellei itse jousi ole kovin magneettinen, tai sitten toisen pään vahvistin pitää olla melko herkällä. Tässäkin jousen varsinainen kaikuisuus, tai sointi, perustuu mekaaniseen liikkeeseen, ei sähkövirran hidastumiseen johtimessa.

http://www.oberlin.edu/staff/thinders/reverb/reverb.html
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
luppa
07.12.2013 15:09:30
I3enjam1n: http://www.oberlin.edu/staff/thinders/reverb/reverb.html

Kiitoksia, tuostahan tuo toiminta selviää aika helposti. Näemmä kaiun vastaanottopää näyttää samanlaiselta kuin värisyttelypääkin, mahtaakohan näissä olla usein samat osat?

Tuota toisena mainittua tapaa jossa jouseen indusoituu virtaa ei tässä esitelty.

Alkuperäiselle kysyjälle voisin mainita nämä PA-käyttöön tarkoitetut räkkivehkeet: esim. itse ostin (muita "tarpeita" varten) joku aika sitten rakastetun laatumerkki Behringerin Shark-purkin, jonka yhtenä ominaisuutena on signaalin viivästys, PA-käytön eri paikkaan sijoitettuja kaiutinryhmiä varten. Viiveen saa asetettua 0.1ms:n tarkkuudella, nollasta lähtien. PA-käyttötarkoituksesta huolimatta käytin tätä hieman kuin kitarapurkkia, kitaran ja vahvarin välillä, koskapa toimii myös mikkitasoisilla signaaleilla.
Old Joe
07.12.2013 19:53:44
jii.haanpaa:
Olisi kiva tietää miten Old Joe käytännössä toteutti keittolevydelaynsa?

Sen verran vuosia tuosta jo kulunut (yli 50v), etä en enää yksityis kohtia muista. Ohjaus tuli päätemuuntajalta, mutta miten pulssit siirrettiin mekaaniseen muotoon on kyllä unohduksen suossa. Mahdollisesti käytin kaiuttimen runkoa, jossa kalvon tilalla oli vastuslangan kiinnike. Vastaavan lainen viritys toisessa päässä ja muuntajan kautta signaali esivahvistimeen.
Jossakin vaiheessa muistelen käyttäneeni myös mikrofonia osana kaiku ketjua, mutta tosiaan uutta dataa on tullut vanhan päälle paljon ja vanhaa on vastaavasti pyyhkiytynyt muistista pois.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
aristoteles666
08.12.2013 21:31:24 (muokattu 08.12.2013 21:32:26)

Old Joe: Sen verran vuosia tuosta jo kulunut (yli 50v), etä en enää yksityis kohtia muista. Ohjaus tuli päätemuuntajalta, mutta miten pulssit siirrettiin mekaaniseen muotoon on kyllä unohduksen suossa. Mahdollisesti käytin kaiuttimen runkoa, jossa kalvon tilalla oli vastuslangan kiinnike. Vastaavan lainen viritys toisessa päässä ja muuntajan kautta signaali esivahvistimeen.
Jossakin vaiheessa muistelen käyttäneeni myös mikrofonia osana kaiku ketjua, mutta tosiaan uutta dataa on tullut vanhan päälle paljon ja vanhaa on vastaavasti pyyhkiytynyt muistista pois.

jousikaiussa on ollut aina kaksi, ikäänkuin levysoittimen äänirasiaa, toinen lähettää ja toinen kerää jousen toisesta päästä värähtelyt.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Old Joe
09.12.2013 02:16:06
aristoteles666: jousikaiussa on ollut aina kaksi, ikäänkuin levysoittimen äänirasiaa, toinen lähettää ja toinen kerää jousen toisesta päästä värähtelyt.

Näinpä, tuotahan tuossa yritin kuvailla. Helpompaa olisi piirtää kaaviona :)
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)