Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: viritysmittari
1
Hekku56
04.12.2013 08:47:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harjoituksissa tuli puheeksi, että monissa puhallinorkestereissa käytetään viritysmittarissa perussävelenä 442, kuulemma joskus 443. Kun soitin kitaristien ym kanssa, he virittivät 440 mukaan. Onko kokemuksia? Olen ainakin oppinut sen, että kylmiltään en enää ikinä mene jammailemaan kenenkään kanssa, jos en ole päässyt kokeilemaan viritystä.
 
Sax-pappa
04.12.2013 09:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: harjoituksissa tuli puheeksi, että monissa puhallinorkestereissa käytetään viritysmittarissa perussävelenä 442, kuulemma joskus 443. Kun soitin kitaristien ym kanssa, he virittivät 440 mukaan. Onko kokemuksia? Olen ainakin oppinut sen, että kylmiltään en enää ikinä mene jammailemaan kenenkään kanssa, jos en ole päässyt kokeilemaan viritystä.
 
442 on meilläkin soittokunnassa perusvire.
 
isojussi
06.12.2013 21:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tolla yli 440:nen vireellä ei saavuteta mitään tolkullista. Turhaa näpertelyä.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Sax-pappa
07.12.2013 11:20:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Tolla yli 440:nen vireellä ei saavuteta mitään tolkullista. Turhaa näpertelyä.
 
Olen tästä kanssasi samaa mieltä. Mikä lie nykyajan muoti-ilmiö. Näin se kuitenkin hyvin yleisesti on.
 
Baryton-B
09.12.2013 01:01:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Tolla yli 440:nen vireellä ei saavuteta mitään tolkullista. Turhaa näpertelyä.
 
Viulistien toiveista tuo on lähtenyt. Kun kielet on piukeella kuulemma soi paremmin.
 
Hekku56
11.12.2013 12:31:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oukei, tuo viimeinen lause selvitti asian. Bändi, jonka kanssa joskus soitin ja tähän 440 törmäsin, oli juurikin viulistivetoinen.
 
zamppa63
17.02.2014 19:33:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Olen tästä kanssasi samaa mieltä. Mikä lie nykyajan muoti-ilmiö. Näin se kuitenkin hyvin yleisesti on. No net 442-3 vireet ollu jo kymmeniä vuosia (ja enemmänkin) käytössä puhallin- ja muissa (sinfonia- jne) orkestereissa. Pop-jazz puolella usein sitten taas se 440 jne usein. Lähinnä koska Pop-Jazz pitkälti Amerikka/Britannia-lähtöistä jossa se tasan 440 yleisempi; mannereuroopassa usein noita korkeampia sitten; poikkeuksia kummassakin. Esim klassispainotteisten musiikkiopistojen pianot useimmiten 442-tasoon viritetään...
 
Kasu-_-
06.05.2014 12:06:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haitari on myös useimmiten ilmeisesti 442-443 vireessä. Melkoisesti enemmän puristusta joutuisi kyllä käyttämään, jos soittaisi fonilla korkeammasta vireestä. Tai ainakin tämmöinen olo on aloittelijafonistin näkökulmasta. Vai ratkeaako suurimmaksi osaksi suukappaletta siirtämällä?
 
Drunk'n'roll
Hekku56
09.07.2014 15:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

palaan aiheeseen...
Ymmärsinkö oikein eli väärin, 440 on matalampi kuin 442? Nämähän ovat Hz eli 1/sek. 442 värähtelee 442 kertaa sekunnissa eli taajempaan kuin 440.
 
Sax-pappa
09.07.2014 19:12:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: palaan aiheeseen...
Ymmärsinkö oikein eli väärin, 440 on matalampi kuin 442? Nämähän ovat Hz eli 1/sek. 442 värähtelee 442 kertaa sekunnissa eli taajempaan kuin 440.

 
440Hz on matalampi kuin 442Hz.
 
Sabbathologist
20.12.2023 11:13:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipailisin hieman neuvoa. Minulla on tällainen viritysmittari:
 
https://www.vantaanmusiikki.fi/cher … metro-tuner_viritysmittarimetronomi
 
Tuolla lukee, että antaa perusäänet. Tämä vekotin minulla ei anna kuin yhden äänen, ''A''.n, riippumatta mitä namiskoita painelee. Onkohan tässä mittarissa vikaa, vai onko ''A'' se perusääni automaattisesti? Äänenkorkeus kyllä vaihtelee, jos muuttaa HZ.n määrää. Muuten tämä kyllä toimii hyvin.
 
Sax-pappa
20.12.2023 14:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: Kaipailisin hieman neuvoa. Minulla on tällainen viritysmittari:
 
https://www.vantaanmusiikki.fi/cher … metro-tuner_viritysmittarimetronomi
 
Tuolla lukee, että antaa perusäänet. Tämä vekotin minulla ei anna kuin yhden äänen, ''A''.n, riippumatta mitä namiskoita painelee. Onkohan tässä mittarissa vikaa, vai onko ''A'' se perusääni automaattisesti? Äänenkorkeus kyllä vaihtelee, jos muuttaa HZ.n määrää. Muuten tämä kyllä toimii hyvin.

 
Olethan siirtynyt lyhyellä virranäppäimen painalluksella äänigeneraattori- moodiin ja nuotinkuva-näppäimellä tehnyt valinnan kromaattinen/kitara/basso/viulu/ukulele? RTFM.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «