Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aito "viive"-pedaali stereo kitaralle?
1 2 3
Wolfwoods
03.12.2013 12:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä jo varmaan vuosiakin katsellut miten ihmiset duunailevat noita "ns. stereosoundeja" kitaralla. Kuitenkaan en ole vielä löytänyt yksinkertaista "viive" tai "ns. delay pedaalia", jolla saisin kikkailtua livekäyttöön stereosoundin kahdella vahvistimella.
 
Idea olisi siis käyttää studiosta tuttua kikkaa, jossa esim. sama kitara jaetaan kahdelle trackille, panoroidaan molemmat täysin oikealle ja vasemmalle, jonka jälkeen toiseen kitaraan lisätään pieni määrä viivettä, sekä molempien kitaroiden vahvistin vaihdetaan ja soundit säädetään erilaiseksi.
 
Yksinkertaisesti: onko olemassa pedaalia jolla on voin keinotekoisesti lisätä kitarasignaaliin viivettä, esim. 5-50ms? Tavallaan delaypedaali, muttei kuitenkaan. Puhdas signaali täytyisi ottaa kokonaan pois, ja pedaali tunkisi jatkuvasti ulos alkuperäistä ääntä viivetettynä. Laittaisin tämän pedaalin toisen vahvistimen fx-looppiin, jossa se jatkuvasti tunkisi signaalin ulos asetetulla viiveellä.
 
Luulen että ainoa toivo olisi löytää delaypedaali, jossa saa kokonaan kuivan signaalin pois, asettaa feedbackin antamaan vain yhden toiston, jne?
 
Antti1
03.12.2013 12:31:18 (muokattu 03.12.2013 12:31:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kitaran kannalta on paljon antoisampaa vaan käyttää erilaista signaaliketjua sekä vahvistinta, jos haluaa stereomöykkää. Jos sulle riittää yksinkertainen delaylla stereoksi pakotettu möly, niin se on parempi tehdä keikoilla miksaustiskiltä käsin. Treenikämpillä mä en oikein näe tuosta hyötyä, ellei nyt sitten ihan vaan tekemisen ilosta halua sitä kokeilla.
 
Mut mitään aivan yksinkertaista/halpaa poljinta mä en ainakaan tiedä, jolla ton saisi kunnolla tehtyä. Säätö saisi ulottua sinne 5-15ms alueelle, jossa useimmilla polkimilla säätö on hyvinkin summittaista ja suurpiirteistä. Räkkikamaa kyllä löytyy, jos ei välttämättä poljinta halua.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
Laulava Kylätohtori
03.12.2013 12:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole varma, mutta mielestäni Lovepedalin Echophonicilla tuo onnistuu. Siinä saa wet/dry-suhdetta säädettyä 0-100%. En ole pahemmin testaillut, kun en tuollaista tarvitse, mutta muistaisin, että wet 100 %, eli täysillä, "alkuperäistä" soundia ei tule lainkaan, ainoastaan "viivästetty". Mutta se ei ole itsessään stereo, mutta ei kai se mitään haittaa...
 
Kannattaa siis varmistaa ennen kuin ostoksille alkaa, mutta tuolla näyttäisi olevan edelleen tarjouksessa:
 
http://www.lovepedal.com/echophonic/
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
aristoteles666
03.12.2013 12:46:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun mielestä kitaran kannalta on paljon antoisampaa vaan käyttää erilaista signaaliketjua sekä vahvistinta, jos haluaa stereomöykkää. Jos sulle riittää yksinkertainen delaylla stereoksi pakotettu möly, niin se on parempi tehdä keikoilla miksaustiskiltä käsin. Treenikämpillä mä en oikein näe tuosta hyötyä, ellei nyt sitten ihan vaan tekemisen ilosta halua sitä kokeilla.
 
Mut mitään aivan yksinkertaista/halpaa poljinta mä en ainakaan tiedä, jolla ton saisi kunnolla tehtyä. Säätö saisi ulottua sinne 5-15ms alueelle, jossa useimmilla polkimilla säätö on hyvinkin summittaista ja suurpiirteistä. Räkkikamaa kyllä löytyy, jos ei välttämättä poljinta halua.

 
räkkikama toimii yleensä loopissa muutenkin paremmin, ne kun on monesti linjatasoisia.
voi olla kytkin inst/linjatasoille joissain, mutta...
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
varakeef
03.12.2013 16:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö noissa todellakaan ole erikseen ulostuloa kuivalle ja viivästetylle signaalille?Oikeassa Space Echossa on, ja sillä voisit systeemisi helposti toteuttaa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Exhausted
03.12.2013 16:34:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös ihan Bossin DD-3:ssakin ole mahdollisuus ottaa kuiva ja viivästetty signaali eri ulostuloista. Sitä en osaa sanoa, miten pieni viive siinä on minimissään.
Exhausted
03.12.2013 16:35:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Eikö noissa todellakaan ole erikseen ulostuloa kuivalle ja viivästetylle signaalille?Oikeassa Space Echossa on, ja sillä voisit systeemisi helposti toteuttaa.
 
Ainakaan RE-201:ssa ei ole, ja harmittaa vietävästi.
kojones
03.12.2013 16:49:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Behringer Vintage Time Machinessä on erikseen kuivalle signaalille lähtö.
 
Wolfwoods
03.12.2013 17:19:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun mielestä kitaran kannalta on paljon antoisampaa vaan käyttää erilaista signaaliketjua sekä vahvistinta, jos haluaa stereomöykkää.
 
Tarkoitus olisi tosiaan käyttää kahta erilaista vahvistinta erilaisine säröineen. Yksi kitara menee jaettuna kahteen vahvariin joista toisessa on tuo "viive". Nyanssit ja muut, joista osa valittaa, olisi tarkoitus "pehmentää" erilaisella säröllä. Myös EQ ja muut mahdollisimman eroavaisiksi.
 
Saattaa itselle tulla tilaisuus kokeilla tuota setuppia, ja tarvitsen vain tuon viiveen tuohon väliin. Kämpiltä löytyy jo Digitechin hardwire delaypedaali. Täytyy vielä tutkia saisiko siitä 100% wet asetuksella sen pelkän viivetetyn signaalin ulos. Itse en tosiaan usko näihin "stereovirityksiin" missä muutetaan kahden signaalin phasea jne. Uskon että tällä setupilla saisi "jotenkin" korvattua toisen komppikitaran.
 
Wolfwoods
03.12.2013 17:21:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihannehan olisi että tuo signaaliin lisätty pedaali ei värittäisi ääntä paljoakaan. Tiedä sitten kumpi on parempi: mahdollisimman uusi digitaalinen vai korkeatasoinen analoginen?
 
Exhausted
03.12.2013 17:53:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wolfwoods: Saattaa itselle tulla tilaisuus kokeilla tuota setuppia, ja tarvitsen vain tuon viiveen tuohon väliin. Kämpiltä löytyy jo Digitechin hardwire delaypedaali. Täytyy vielä tutkia saisiko siitä 100% wet asetuksella sen pelkän viivetetyn signaalin ulos.
 
Väittäisin että tuossa Digitechissä on ulostulot kuivalle ja viivästetylle signaalille erikseen.
Antti1
03.12.2013 18:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wolfwoods: Itse en tosiaan usko näihin "stereovirityksiin" missä muutetaan kahden signaalin phasea jne.
 
Mä en nyt ihan ymmärrä, sillä juurikin sitä vaihetoistoahan sä tossa viiveellä olet roplaamassa. Ihan jokaikinen eroavaisuus signaaliketjussa noiden härveleiden välillä myöskin muuttaa vaiheita, jopa vahvistusasteiden määrä ja kitarapiuhan pituus. Mut kokeile jotain ja raportoi miten toimii.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
tommiot
03.12.2013 18:50:49 (muokattu 03.12.2013 18:53:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä en nyt ihan ymmärrä, sillä juurikin sitä vaihetoistoahan sä tossa viiveellä olet roplaamassa. Ihan jokaikinen eroavaisuus signaaliketjussa noiden härveleiden välillä myöskin muuttaa vaiheita, jopa vahvistusasteiden määrä ja kitarapiuhan pituus. Mut kokeile jotain ja raportoi miten toimii.
 
Mun mielestä ei oo kyllä mitään järkeä alkaa taikoo täysin monofonisesta lähteestä stereoo. Vaiheistamalla kuulostaa lähinnä ärsyttävältä. Stereo-kaiut sen sijaan kuulostaa kivalta ihan monokitaran kans.
 
Kannattaa miettii ihan vakavasti onko se 20 metriä levee kitarasaundi oikeesti tarpeellista keikalla/treeneissä/missä tahansa muualla paitsi levyllä.
 
Mut itse asiaan. Eikös useimmista delay-pedaaleista saa kuivan saundin pois kääntämällä mixin täysille? Säädettävä all-pass-filtterihän ajais tuon asian myös. Mä voisin ehkä rakentaakin semmosia jos niille on kysyntää...
 
Exhausted
03.12.2013 19:14:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin myös tietää, mihin käyttöön tämä setuppi on tulossa. Livenä uskoisin saundin levenevän jo kahden vahvarin käyttämisestä ja PA:sta eri laitoihin panoroimalla ilman mitään dilsoja välissä.
Wolfwoods
04.12.2013 13:25:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tajusin tässä että, kun käytössä on mallintava Line6 HD500x pedaali + DT50, voin testata yksinkertaista ideaa:
Podista saa jaettua kaksi signal chainia omine vahvistimineen+efektineen omilla ulostulokanavilla: voin ehkäpä siis jakaa signaalin heti alussa kahdelle eri polulle, ja määrittää eri eq:t ja kaikki + kokeilla jos tuosta podin omasta delaysta saa 100% wet asetuksella pelkän feedbackin ulos. Jollei idea toimi näin, voin vielä lainata jostain tuollaista ulkoista delay pedaalia, jonka voin sijoittaa tämän toisen signal chainin mihin kohtaan tahansa..
 
Voisin sitten esim. livenä käyttää vahvistinta vain "monitorointiin", sekä vetää linjat pöytään, jolloin kaapeista tulisi ulos tuo "stereokitara".
 
Mutta yksinkertaisesti: taidan kokeilla treeniksellä niin, että vedän podista ulos perus jakilla oikean ja vasemman signaalin pöytään, josta voi sitten käsitellä näitä kumpaakin signaalia "omana kitarana".
 
En nyt mene sanomaan että "efekti olisi huikea", katson vaan, millaisen soundin voi saada aikaan tällaisella setupilla. Eikä tarvise edes ostaa mitään, jollei sitten toi podin delay toimi tuolla tavoin. Mutta ihan kokeilumielessä nyt liikkeellä mitä soundeja saa ulos. Jos tulos miellyttää, niin voisin ainakin delay-pedaalin verran siihen olla sijoittamassa, jos se on siitä kiinni :)
 
Exhausted
04.12.2013 13:34:41 (muokattu 04.12.2013 13:35:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt muista mikä on HD500:n lyhyin viiveaika, mutta XT-sarjalaisissa se oli ainakin 20 ms, joka on ehkä vähän liikaa keinotuplauksiin. Muuten niistä saa kyllä tuon aikaan kun laittaa mix 100% ja feedback 0%.
tender.insanity
04.12.2013 13:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossin GT-sarjalaisissa on GT-8:sta lähtien saanut noi vahvarimallit Dual L/R -asetuksella ja vahvarikanaville saa sen 0-100ms viiveen.
 
sickboy
04.12.2013 14:59:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen jonkin verran keikoille raahannut kahta combo-mallista vahvistinta ja Eventiden Timefactorylla jakanut signaalin niihin/saanut pingpong-delayta aikaiseksi. Tulee kyllä aika leveän kuuloista matskua ku hyputtää dilsaa ja signaali on pannattu äärimmilleen miksauksessa. Mulla on 2 samankaltaista comboa (Bad Cat Panther ja Bad Cat CUB II), joten saundit toimii oikein kivasti keskenään.
 
Exhausted
04.12.2013 15:12:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sun ping pong -delayssa on varmaan vähän suuremmat viiveajat kuin 10-15 ms :)
sickboy
04.12.2013 15:58:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: Sun ping pong -delayssa on varmaan vähän suuremmat viiveajat kuin 10-15 ms :)
 
Hyvinhän mä taas olin lukenut ton aloitusviestin, hoho! :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «