Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Elektroakustinen (kovaäänisessä) bändisoitossa
1
Tomtom
30.11.2013 00:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viikonlopun ratoksi heitän ilmoille hieman aloittelija-osastoa kysymyksen muodossa:
 
Jos (kun) pitää saada elektroakustinen bändisoittoon (sekä treenikselle että ihan keikkaloille), minkälaista mikityssysteemiä pitäisi katsella jotta saisi laitteen mahd kiertovapaaksi?
 
Oletusarvona on tosiaan liian kovaa soittava coverbändi ja tavoite olisi että tuolle ei tarvitsisi hankkia erillistä vahvistinta Vox AC30:sen lisäksi mutta kaikki pedaalipuuhastelu onnistuu kyllä.
 
Sähköisten luuttujen ja jalkioiden kanssa puuhastelu on kovinkin tuttua mutta niin sitä vanha koirakin haluaa oppia uusia temppuja ja kummasti vaan akkarin soitto kiinnostaa. Dear Eki mitä tehdä, en kai ole raskaana?
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
varakeef
30.11.2013 09:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko akustista apinoivia simulaattoripedaaleita kokeillut? Kuulijan näkökulmasta ainakin Bowien ja Supergrassin kitaristien systeemit menivät ns. täydestä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Osteri
30.11.2013 11:46:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko pakko olla akustinen mukana edes jos kaikki muu cover materiaali menee kovaäänisenä kitararockina? Itse olen vetänyt linjan siihen että en ota akkaria mukaan ja ne kohdat missä akkari voisi olla soitan clean soundilla ja hyvin lievästi chorusta siihen mukaan. Korvaahan se tuokin jos on yhtä laiska kuin minä.
On ne porukat silti tykänny.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
mik
30.11.2013 21:55:03 (muokattu 30.11.2013 21:56:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ratkaissut ko. haasteen Fender Telecaster Acoustasonicilla. Soitamme The Who tribuutissamme melko kovaa koko ajan ja tuo kitara on saatu tarvittaessa hyvin pintaan isoissa ja pienissä paikoissa, kun tämä kitara ei kierrä millään.
 
Joku varmaan taas toteaa että soundi onkin sitten ihan p.kaa, kuitenkaan toistaiseksi yleisöstä ei ole kukaan tullut erikseen haukkumaan keikan jälkeen että ei toiminut akkarisoundi. Oma korva tykkää myös käytännöllisyyden ja soundin sopivasta balanssista, toki jos hakee erinomaista akkarisoundia niin sitten pitää tehdä toisenlaisia kompromisseja
 
Mä todella voin suositella työkalua akkarihommiin äänekkään bändin kanssa. Jos kiinnostaa katsoa mun käytössä referenssiä, niin yotubeen voi laittaa hakusanaksi "kuka w". Tallenteet eivät mitään huippuluokkaa, mutta osasta kuulee akkarin melko hyvin.
 
Edit: kirjoitusvihre
 
Enemmän tunteella kuin taidolla.
Tomtom
02.12.2013 00:30:49 (muokattu 02.12.2013 00:36:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä vain, Bossin AC-3 (?) löytyy laudasta mutta eipä tuo oman ruuvailujen tuloksena kyllä kovin kummoiselta kuulosta. Jotenkin kaipaisi myös akkarin tatsia vaikka normaalisti mennään melko paksukaulaisella 335:sella mikä sekään ei ole huono. Ja vaikka orkesteri on useimmiten kovaääninen, eipä se sitä trakoita etteikö sopivasti dynamiikkaa löytyisi niihin juttuihin joihin se "kuuluu".
 
Tuo Tele vaikuttaa mielenkiintoiselta ja pitää kyllä käydä käpistelemässä, mutta perinteisellä isokoppaisella olisi aika paljon muutakin käyttöä, nimenomaan siinä akustisessa soitossa..
 
Mutta millä kitaroilla ihan noin käytännössä jengi vetää?
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Sammo
02.12.2013 10:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Line6:n Variax on varmasti varteenotettava vaihtoehto. Ainakin mulla. Kitaravahvistimen kautta sekään ei varmasti ole parhaimmillaan -- itellä on suunnitelmissa A/B boksin kautta PA-kamojen valjastaminen akkarijuttujen avuksi.
 
Fakta on kuitenkin että Variax on sähkökitara -- äänitykset kuulostaa hyvältä, mutta ei siinä ole samaa fiilistä kuin akustisen harjaamisessa ja iso kynnys olisi ottaa se mukaan sellaisiin hommiin jossa pääasia on akustisen soundi. Mutta sama pätee Variaxn jazzpönttöihin.
 
If the White House calls ... tell them... 'I'm out in the field'...
pappasfin
02.12.2013 12:01:50 (muokattu 02.12.2013 12:09:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten olis tälläinen vaihtoehto kts. alla:
 
http://www.thomann.de/fi/fender_gc_1_gk_ready_strat_mn_bk.htm
 
http://www.youtube.com/watch?v=3oSdMx5fllM (kts. viedo kohdasta 4.00 jossa käydään akustista vähän läpi sekä myös 7.15 kohdilta vaikkapa 12 kielisen akkarin soundi).
 
Tuo siis toimii normaalina staratona ja siitä saa sitten ne akkarisounditkin sähkisvahvarin läpi ilman mitään muuta vempainta ja lisäksi saa erillaisia virityksiä ilman isompia virittelyjä, varsinainen monitoimityökalu :D
 
Ja vaikka maksaakin niin voi lohduttautua sillä, että a) joutuisi ostamaan sen oikean akkarin b) siihe oikeaan akkariin sen sille tarvittavan parhaan mahdollisen vahvistimen c) mikit tia jonkin muun systeemin kuten Fishman aura boxin eli ei se sitten loppupeleissä maksakaan ihan pahasti kun tuosta saa yhdellä vehkeellä sen mitä tarvii.
 
Ainakin kannattaa harkita ja kokeilla, mitään ei häviä ja jos ei pidä niin ei sitten osta :D
 
Edit: Niin ja jos nyt haluaa elektroakkarilla soittaa niin siihe sopiva kitara eli vaikkapa joku Grand Auditorium kokoisella kopalla, soololovella varustettu elektroakkari ja sen törkkää Fishman Aura Spectrum Di preampin, tosin tämä tullee maksamaan saman kuin tuo Fenkku, riippuu tietysti siitä mitä se skitta maksaa mutta jos puhutaan n. 400-450 akustiseen ja fisman siinä 365 niin samoihin menee..
 
Jos sulla on elektroakkari entuudestaan tai akustinen mikillä niin sitten Fishman Aura Spectrum DI preamppi kandee testiä laittamalla se suoraan PA:n, aivan loistava soundinen vehje akustisille kitaroille eikä tarvi tuhrata aikaa mikkien kanssa kuhan on sieltä katellu itselleen etukäteen sopivat soundit ja niitä ehkä vähän parannellu makunsa mukaisesti.
 
Toivottavasti tästä oli apua
 
PappaSFin
Jkob
02.12.2013 15:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahan A3-sarjalaisissa tulee hyvä akustinen ja mainio mikkisysteemi samassa paketissa. Käy koittamassa
 
Wanking is timeless
Tomtom
03.12.2013 10:26:43 (muokattu 03.12.2013 10:29:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, nyt aletaan olemaan oikeilla linjoilla. Variaxi on testattu ja toimii kyllä omassa hommassaan hyvin, mutta kun justiinsa se itse soittaminen ja "oikea" (sähkö-)akustisen soundi on se juttu mutta kierto-ongelmat pitää saada eliminoitua.
 
Näinollen jotenkin oma fiilis on että jos ollaan näissä varmasti osaltaan toimivissa mallintava/"semioikea" akustinen- laitteissa, saman asian ajaa keikkaoloissa Bossin AC-3 ja puoliakustinen sähkis. Rolandin laitos ei mulle ole optimi vaihtoehto, hyvä (paras) strato kun jo löytyy ja yhtään monimuljutinta ei enää mun lautaan tule. No ehkä pari mutta ei tollasta ;)
 
Ostoon mennee joka tapauksessa elektroakustinen sähköillä ja targetti on osata valkata sellainen systeemi joka olisi justiinsa mahd kiertovapaa. Hinta sinänsä ei ole ongelma koska voisin kuvitella että jonkun Fishmanin preampin saa kyllä kaupaksi melko pienellä rahanmenetyksellä sitten KUN ei ole enää tarvetta. Lisää vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan ja kiitellään samalla jo kommenteista.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Tomtom
03.12.2013 10:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....Jos sulla on elektroakkari entuudestaan tai akustinen mikillä niin sitten Fishman Aura Spectrum DI preamppi kandee testiä laittamalla se suoraan PA:n, aivan loistava soundinen vehje akustisille kitaroille eikä tarvi tuhrata aikaa mikkien kanssa...
 
Tässä se on villakoiran ydin.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «