Aihe: Tune-o-matic ja säädöt?
1 2
fox
03.12.2013 00:19:47

steelduck: Kiitos Fox... ei ole visuaalinen haaste. Olen vain aina (omassa päässäni ainakin) tähän saakka nähnyt, että useimmissa kitaroissa on tuo "porrastettu 3 ja 3", PRS:ssä jopa kiinteästi, joten nyt elämäni kalleinta soitinta ostettaessa alan panikoimaan kaikesta ja siksi kysyin.

Nyt kun sain järkivastauksen olen jo "vähän" rauhoittunut, kunnes keksin jotain muuta panikoitavaa...

No, niin no. PRS on oma juttunsa, sehän on "kiinteästi" 10-setille kalibroitu talla/peräkappale.. Ja onpa noita harjanteellisia kieltenpitimiä muillakin. Mutta tosiaan, ne napapalat saattavat kätevästi muuttaa järjestystään visuaalisessa mielessä pelkästään kieltenvaihdossa, semminkin jos vaihtaa sitä kielisetin paksuutta, ja/tai viritystä ylipäätänsä, ja säätää intonaation sille uudelle vireelle. Ongelmahan sitten on siinä, että välttämättä se intonaatiovara ei riittäisi kovin paksulla kielisetillä "ei-normi e-vireessä", muuten, mikäli intonaatiovara riittää, ei ongelmaakaan ole.
Toisaalta, kitara (myös sähkökitara) on aina "likimääräisesti vireessä oleva soitin"
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
03.12.2013 00:30:11

steelduck: Eli saatan olla pulassa jos eläkepäivilläni päätän alkaa soittamaan mörkömetallia... saanpahan syyn ostaa taas uuden kitaran.. Kiitos vastauksista.

Näin saattaa tapahtua, valitettavasti. Silloin kun tuo kapee t-o-m talla on keksitty, ei kovin alavireisiin vireisiin menty, saati niiden vireiden tarvitsemiin paksuihin kielisetteihin..
Mutta eipä hätiä, on "uudempia" tallaratkaisuja joissa on intonaatiovara jo pidempi! Gibsonillakin on se uudempi "Nashville", murheellista on tosin, ettei enää ole valikoimissa 3-point Nashvillea, eikä myöskään sitä harmonica-bridgea eli "vanhaa Nashvillea" tai soapbar-bridgea..
sepisti
03.12.2013 00:49:10
fox: Tietenkin siksi, että on saatu intonaatio kohdilleen. Ei siinä ole mitään ongelmaa. Intonaation säätövara on riittänyt, ja asia on täysin kunnossa. Sitä varten se koko tune-o-matic talla on aikoinaan kehitelty, että niitä paloja pystyy siirtelemään sen intonaatiovaran puitteissa, ihan kielikohtaisesti. Siinä ei ole mitään "standardia" sen suhteen, miten ne palat nyt sattuvat visuaalisesti siinä sitten säätöjen kohdallaan ollessa olemaan. Vaikka kielet nykyään ovat aika hyvin toleranssissa eri settien välillä, saattaa jopa saman valmistajan saman vahvuisissa seteissä olla vaikka juurikin G-kielten osalla eroja jotka sitten vaikuttavat esmerkiksi oktaavin intonointiin, jolloin sitä palaa voi taas joutua siirtämään kiektenvaihdon yhteydessä kitaran vireisyyttä trimmatessa.
Tuo "porrastettu 3 ja 3" on tietty nyt sinulle sellainen visuaalinen haaste, josta nyt ei näytä pääsevän yli eikä ympäri, samalla toki voi kääntää mikrofoneista säädettävien naparuuvien asennon siten, että talttaurat ovat 15 astetta kielten linjasta??

Sä johdat kaveria kyllä harhaan ja pahasti. Lähtökohtaisesti jotain on pielessä, jos A-kielen joutuu säätämään pidemmäksi kuin ala E:n...
Todennäköisin syyllinen on tietysti viallinen kieli tai se, että intonaatio on säädetty paskaisilla kielillä. Itse vaatisin liikettä laittamaan uudet kielet ennen ostopäätöstä.

Eli ON olemassa tietty visuaalinen standardi sille, miltä talla noin suurinpiirtein näyttää oikein säädettynä.
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
fox
03.12.2013 00:59:58 (muokattu 03.12.2013 01:40:38)

sepisti: Sä johdat kaveria kyllä harhaan ja pahasti. Lähtökohtaisesti jotain on pielessä, jos A-kielen joutuu säätämään pidemmäksi kuin ala E:n...
Todennäköisin syyllinen on tietysti viallinen kieli tai se, että intonaatio on säädetty paskaisilla kielillä. Itse vaatisin liikettä laittamaan uudet kielet ennen ostopäätöstä.

Eli ON olemassa tietty visuaalinen standardi sille, miltä talla noin suurinpiirtein näyttää oikein säädettynä.

No, koitin asiallisesti neuvoa ja sillee, en sitten tuota huomioinut, että visuaalinenkin puoli tulee huomioon otettua?? Eipä tästä sen enempää. Tarkennat varmaan mielelläsi, missä suhteessa mä nyt olen kovin pahasti harhaan johtanut?? Intonaatiohan on saatu säädettyä?

Edith Piaf:
https://muusikoiden.net/artikkelit/1863

"Mie mie tiijjän paremmin, mie, mutta mie en kerro! Mie!" (ei suinkaan näin??) =)
steelduck
03.12.2013 06:55:20 (muokattu 03.12.2013 06:56:56)

sepisti: Sä johdat kaveria kyllä harhaan ja pahasti. Lähtökohtaisesti jotain on pielessä, jos A-kielen joutuu säätämään pidemmäksi kuin ala E:n...

Kyllä minä tämänkin hahmotin- Fox: "saattaa jopa saman valmistajan saman vahvuisissa seteissä olla vaikka juurikin G-kielten osalla eroja jotka sitten vaikuttavat esmerkiksi oktaavin intonointiin" - eli jostain syystä kyseinen kieli vaatii säädön tuohon asentoon. Ajattelinkin jo tuota kielten vaihtoa ja katsomista miten se siihin suhtautuu.
Kefiiri
03.12.2013 08:22:10
sepisti: Lähtökohtaisesti jotain on pielessä, jos A-kielen joutuu säätämään pidemmäksi kuin ala E:n...

Kielten epämääräisyyksistä moinen kai yleensä johtuu.

Millainen kitarasta johtuva vika voisi olla kyseessä, että sen takia joutuisi ruuvaamaan yhden kielen tallapalan standardiasentoa taaemmas? Kovin hyviä ideoita en keksi. A-kieli tallassa paljon korkeammalla kuin muut? Aika huomattava saisi vissiin ero olla.
En ole musiikin asiantuntija.
darrell
03.12.2013 09:50:57 (muokattu 03.12.2013 09:55:43)
fox: No, koitin asiallisesti neuvoa ja sillee, en sitten tuota huomioinut, että visuaalinenkin puoli tulee huomioon otettua?? Eipä tästä sen enempää. Tarkennat varmaan mielelläsi, missä suhteessa mä nyt olen kovin pahasti harhaan johtanut?? Intonaatiohan on saatu säädettyä?

Minä olen (ainakin jonkin verran) Sepistin kanssa samoilla linjoilla, että vaikkakaan ei ole standardia tallapalojen asemoinnille ja intonaatio kitarassa on mitatusti kohdillaan, niin ei tuo aivan tavanomaistakaan ole, että A-kieli on pidempi kuin E-kieli.

Mun mielestä kannattaa tarkistaa onko kitarassa huono A-kieli (varsinkin jos on jo vanhat tehdaskielet) ja sen kitaran voisi pyytää kielittämään uudella setillä ja katsomaan kaikkien kielten hienovireen sen jälkeen uudestaan. Ei luulisi olevan liian paha rasti asiakaskontakteista elävälle musaliikkeelle. Olisipahan kitara säädöissä sitten itselle mieluisella kielisetillä.

E: Jos paksuhko A-kieli istuu satulaurassa huonosti ja on hieman korkeammalla, niin silloin joku on voinut ruuvata tallapalaa taaksepäin parantaakseen ylävireisesti soivaa 12-nauhalta painettua ääntä.

E2: Mutta ei tämä tästä parane muuten kuin musaliikkeessä käymällä ja nämät esille tulleet asiat avoimesti keskustelemalla, jos asia edelleen ahistaa.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
sepisti
03.12.2013 11:48:17 (muokattu 03.12.2013 11:56:16)
fox: No, koitin asiallisesti neuvoa ja sillee, en sitten tuota huomioinut, että visuaalinenkin puoli tulee huomioon otettua?? Eipä tästä sen enempää. Tarkennat varmaan mielelläsi, missä suhteessa mä nyt olen kovin pahasti harhaan johtanut?? Intonaatiohan on saatu säädettyä?

Edith Piaf:
https://muusikoiden.net/artikkelit/1863

"Mie mie tiijjän paremmin, mie, mutta mie en kerro! Mie!" (ei suinkaan näin??) =)

Kerrohan montako kitaraa sulla on, joissa a-kieli on pidemmäksi säädetty? Sehän on ihan fysiikkaa, miksi tuo "standardi" on olemassa. Jos mitään fyysistä syytä tälle säätötavalle ei ole olemassa, niin miksi akkareissa (joiden talla ei voi helposti säätää) ollaan päädytty siihen, että e on a:ta pidempi? Kerro, koska tunnut tietävän.

Mä myös kerroin missä vika todennäköisimmin on, eli kielissä. Muuta syytä en keksi..

Ja anteeksi, että olin näin törkeästi eri mieltä.

Miten toi mun artikkeli liittyy mihinkään tässä asiassa?
WanhaWetäjä
03.12.2013 12:54:32

Sotketaan soppaa elävällä esimerkillä https://dl.dropboxusercontent.com/u/62628467/talla.jpg

Kuvien välillä n. 3 kuukautta, vasen kuva on vanhempi, valitettavasti skitta ei ole nyt himassa, tod.näk. tallapalat olisivat nyt aivan eri asennoissa kuin mitä noissa kuvissa neljän vuoden takaa. Intonaatiota saa säätää aina kielten vaihdon yhteydessä, joskus on jonkun kielen säätö ollut aika tapissa kuten oikeanpuoleisen kuvan h ja ala e kielissä vs vasemmanpuoleinen kuva, en pitäisi sitä mitenkään epätavallisena ilmiönä. Voisi olettaa että oon vaihtanut kielet jossain kohtaa noiden kuvien oton välillä. Yleensä käytän 10-normi settiä, Elixiria tai Daddarioo...viimeksi tosin vaihdoin Yammuun tanakammalla alapäällä olevat Ernie Ballit, en muista että intonaation säädön kanssa olisi ollut ongelmia.

Yamaha SG 2000 on kitara jonka talla on samaa sorttia kuin Les Pauleissa.

Kevennyksenä ; eräs "basisti" "viritti" basson niin että virittimet olivat tasasesti ja suorassa kaulaan nähden, eli ei kai noitten tallapalojen tarkoitus ole näyttää silmään hyvältä? TAI se kuuluisa "puolalainen hymy" PA:n pääequssa, näyttää hyvältä mutta ei välttämättä kuitenkaan soundaa parhaalla mahollisella tavalla...

JOS kitaran saa vireeseen ja intonaation säädettyä niin en ymmärrä mikä tässä on ongelma? Se on eri juttu jos säädöt loppuu kesken..

https://www.google.com/search?q=tun … =0CCgQsAQ&biw=1532&bih=1320
joukov
03.12.2013 12:58:45
WanhaWetäjä: JOS kitaran saa vireeseen ja intonaation säädettyä niin en ymmärrä mikä tässä on ongelma? Se on eri juttu jos säädöt loppuu kesken..

Juuri näin!
darrell
03.12.2013 13:05:51 (muokattu 03.12.2013 13:11:24)
WanhaWetäjä: JOS kitaran saa vireeseen ja intonaation säädettyä niin en ymmärrä mikä tässä on ongelma? Se on eri juttu jos säädöt loppuu kesken..

Sehän tässä oli just se toinen kysymys, että jos kieli on kunnossa, ja tallapala on tapissa, niin onko se tulevaisuudessa potentiaalinen ongelma säätöjen kanssa.
=> Tätä ei voi tietää muuten, kuin käymällä kaupassa nauttimassa asiakaspalvelusta.

Miksi se mahdollisesti näin on, niin se on jo kattavasti tullut esille.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Kefiiri
03.12.2013 13:11:41
darrell: Sehän tässä oli just kysymys, että jos kieli on kunnossa, ja tallapala on tapissa, niin onko se tulevaisuudessa potentiaalinen ongelma säätöjen kanssa.

Tätä ei voi tietää, kuin käymällä kaupassa nauttimassa asiakaspalvelusta.

Niinpä... jos ensiasennuskielillä jo joutuu säätöjen kanssa äärirajoille, niin miten käy jos kielten paksuutta vaihtaa?
En ole musiikin asiantuntija.
sepisti
03.12.2013 13:22:15
darrell: Sehän tässä oli just kysymys, että jos kieli on kunnossa, ja tallapala on tapissa, niin onko se tulevaisuudessa potentiaalinen ongelma säätöjen kanssa.

Tätä ei voi tietää, kuin käymällä kaupassa nauttimassa asiakaspalvelusta.

Tämä oli myös minun pointtini. Ei ole mullakaan aina ole olleet "visuaalisesti oikeat" säädöt :) On saattanut sattua maanantain kielisetti kepukkaan ja vire on laitettu kohdalleen näytti miltä näytti. Kun soitin on ollut oma, niin on tiennyt heti missä vika on. Käytännössä huonolaatuinen kieli on vaihtunut toiseen samantien. Ei näitä usein satu. Muistelen, että viimeisen viiden vuoden aikana tällaista on ilmennyt kerran basson kanssa ja kerran kitaran kanssa.
Pääasia kuitenkin, että ketjun aloittaja on itsekin aikonut selvittää asian uudella kielisetillä ennen ostopäätöstä.
WanhaWetäjä
03.12.2013 13:28:05 (muokattu 03.12.2013 13:32:22)

darrell: Sehän tässä oli just se toinen kysymys, että jos kieli on kunnossa, ja tallapala on tapissa, niin onko se tulevaisuudessa potentiaalinen ongelma säätöjen kanssa.
=> Tätä ei voi tietää muuten, kuin käymällä kaupassa nauttimassa asiakaspalvelusta.

Miksi se mahdollisesti näin on, niin se on jo kattavasti tullut esille.

Joo...http://www.kitarakuu.fi/filelibrary … on%20Les%20Paul%20Custom%201982.jpg

Tuossa on asiantuntijan mukaan sellanen viitteitä antava Les Paulin tallapalojen
"oikea"tai "normaali" asento eli kitara on säädöissä ja säätövaraa on vielä.

Toki JOS ja kun tämän keskustelun aloittajan tapauksessa jonkun kielen säätö on selkeesti tapissa ja intonaatiota ei saa kohdilleen niin mahdollista vikaa voi alkaa etsiä juurikin satulasta, halpiskitaroissa jopa tallan väärästä paikasta, tämä myöskin asiantuntijalta kuultua.

Otan takaisin tuon hieman harkitsemattoman "mikä tässä on ongelma" lausumani eli kitaraa kannattais ehdottomasti näyttää/käyttää jollakin joka noita huoltaa ja noista paremmmin tietää.
Jii-Gee
03.12.2013 16:42:36 (muokattu 03.12.2013 16:43:35)

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ??!

1. Uudet kielet paikalle, ja uudestaan intonaatiosäätö.

Ja jos ei tokene, niin ->

2. Kitara ammattisepälle tsekattavaksi.

Kumpikaan ei liene ylivoimainen rasti ottaen huomioon kitaran hintaluokan, ja ottaen huomioon että tämä on ostajalle ratkaiseva homma ostopäätöksessä.
Jos keppiä myyvä kauppa ei tähän suostu, niin aivan varmasti joku toinen kauppa mielellään myy aloittajalle 58 VOS'sin joka on tikissä ja wörkkii kuten pitääkin.
steelduck
03.12.2013 20:01:22

Jii-Gee: Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ??!

1. Uudet kielet paikalle, ja uudestaan intonaatiosäätö.

Ja jos ei tokene, niin ->

2. Kitara ammattisepälle tsekattavaksi.

Kumpikaan ei liene ylivoimainen rasti ottaen huomioon kitaran hintaluokan, ja ottaen huomioon että tämä on ostajalle ratkaiseva homma ostopäätöksessä.
Jos keppiä myyvä kauppa ei tähän suostu, niin aivan varmasti joku toinen kauppa mielellään myy aloittajalle 58 VOS'sin joka on tikissä ja wörkkii kuten pitääkin.

Jep, tällä mennään... :)
steelduck
04.12.2013 12:17:56

Noniin kiitos kaikille. Ratkaisu löytyi:

"Vaihdoin uudet kielet Gibsoniin ja tein säätöjen tarkistuksen. A-kielen tallapalaa joutui siirtämään eteenpäin eli kyseessä oli "huono" kieli."
Rämppy
04.12.2013 12:54:10 (muokattu 04.12.2013 12:57:22)
steelduck: Noniin kiitos kaikille. Ratkaisu löytyi:

"Vaihdoin uudet kielet Gibsoniin ja tein säätöjen tarkistuksen. A-kielen tallapalaa joutui siirtämään eteenpäin eli kyseessä oli "huono" kieli."

Huonoja kieliä tulee aina silloin tällöin vastaan. Ilmenee usein just intonaatio-ongelmina, tallan säätövarat loppuu jne...
En sitten malttanut olla sanomatta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)