Sami_T: Toinen, helpompi yleisesti tunnustettu lähtökohta on se että jos levymusa PA:n läpi ei kuulosta hyvältä niin silloin mikään muukaan ei voi kuulostaa hyvältä. Ja taas, tässäkin kohtaa löytyy ihmisiä jotka on eri mieltä. Saatan tehdä niin, että laitan soimaan tuttua musaa ja mulla on myös vanha HIFI lehden testi CD, jonka kanssa pystyy vähäisellä määrällä välineitä katsomaan joitain asioita vaikka sen suhteen mitä subbarit tekee. Kun olen katsonut, että kaikista kaiuttimista tulee, kävelen ympäriinsä siellä minne ääntä pitäisi tulla.
Mä miksaan pääasiassa todella "kevyitä" bändejä. Mulla tulee noissa hommissa aika usein eteen se että PA:ssa on mun hommiin liikaa subbaria ja se soi aivan liian alas verrattuna tohon mitä ollaan tekemässä. Kannatan sellaista subbarisaundia, jossa ne tuo jonkinlaista läsnäolon tuntoa ja syvyyttä mutta ei kiinnitä ihmeempää huomiota saati sitten aiheuta fyysisiä tuntemuksia. Jos erityistä jytinää johonkin kanavaan haluan, mieluummin laitan sen erikseen vaikka auxilla subbariin. Muut tuntuu miksaavan aika lailla toisenlaista musaa ja hakee eri saundia. Jos vehkeistä tulee discomusaa (josta pidän kyllä jos se on tarpeeksi vanhan liiton kamaa), säädöt on sen mukaan, että kuulostaa discolta. Jos tulee muunlaista musaa, niin sitten en kyllä hae mitään jytäsaundia vaan huomio on enempi siinä onko keskialua ja laulu jollain lailla puhuttelevaa ja ilmavaa ja niin, että solisteille jää tilaa. |