Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Isä tarvitsee bassoapua..
1 2 3
steelduck
01.12.2013 21:56:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Poikani on soitellut kitaraa usemman vuoden ja nyt olisi kiinnostusta treenata myös bassoa siinä sivussa. Jazz Basso kiinnostaa, kun musiikkimaku menee Funkista, Jazzin kautta Led Zeppeliiniin.
 
Olen vain aivan kujalla näistä bassoita. Perus mexico Standard Jazz Bass näyttää paperilla hyvältä. Käytiin käpistelemässä kaupassa Classic Series '60s Jazz Bass Lacquer mallia ja siinä tuli laukkukin mukana ja on nyt tarjouksessa 850e.
 
Onko tuo Classic 200e parempi kuin standardi? Molemmat on Mexicossa väsättyjä.. vai onko jotain vielä parempaa tuossa 500-900e kategoriassa?
 
J.Hollström
01.12.2013 22:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusohjeena antaisin itsekin isänä, että osta pojalle semmonen basso minkä se haluu ja johon on varaa. Jos ostaa uutena, niin hinta on yleensä aika hyvä indikaatio mitä sillä saa. Tossa hintahaarukassa ei voi mennä pahasti metsään. Yleensä sille hintaerolle on joku selitys, jonka kivijalkakauppias pystynee kertomaan.
 
Näitä "hintaansa hyviä" ehdotuksia riittää niin paljon, että niistä ei kostu erkkikään.
 
steelduck
02.12.2013 08:14:13 (muokattu 02.12.2013 08:15:41)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, Jazz Basson haluaa, mutta niitä on aika montaa erilaista tuossa hintahaarukassa... ja sitten on vielä Tokaitkin... Miten esin 800 euron Tokai kisaa samanhintaisen Fenderin kanssa?
 
pekezu
02.12.2013 08:16:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Joo, Jazz Basson haluaa, mutta niitä on aika montaa erilaista tuossa hintahaarukassa.
 
Itse lähtisin tuijottelemaan Am. Std. jatsareita, eli jenkkipelejä. Niitä saattaa pyörähtää torilla välillä tuohon 900e pintaan. Ne on ainakin tuntumaltaan ollut omaan näppiin laadukkaamman oloisia, joskaan ihan tuhansista eri keihäistä ei ole kokemusta.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Esa H
02.12.2013 08:50:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Joo, Jazz Basson haluaa, mutta niitä on aika montaa erilaista tuossa hintahaarukassa... ja sitten on vielä Tokaitkin... Miten esin 800 euron Tokai kisaa samanhintaisen Fenderin kanssa?
 
Tuon hintaluokan Fenderit ja Tokait ovat varmasti käyttökelpoisia lähes kaikki.
Niissä on erilaisia ominaisuuksia, mutta kannattaa ehkä tehdä valinta myös sen mukaan miltä basso tuntuu kun soittaja ripustaa sen kaulaan ja kokeilee sitä. Soitettavuus / saundi / fiilis / ulkonäkö ovat tärkeitä juttuja. Jazzejakin on monenlaisia.
 
J.Nikkanen
02.12.2013 09:23:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan tässä Jukia. Jos lompakko kestää niin valitsee sen minkä soittaja haluaa, end of story. Laukku on toki tärkeä varuste, kannattaa hankkia jokatapauksessa jos ei soittimen mukana tule.
 
J.Hollström
02.12.2013 09:41:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Miten esin 800 euron Tokai kisaa samanhintaisen Fenderin kanssa?
 
Japanin Tokait kisaa tasapäisesti Fenderin kanssa ja voivat olla jopa himpun parempia samassa hintaluokassa esim. viimeistelyn osalta.
 
Ainoa miinus noissa on se, että ne edelleenkin esikuviensa kopioita, lapadesignia lukuunottamatta, joka jättää aina takaportin selittelyyn ja voi aiheuttaa pojallesi kiusallisia tilanteita. Varmin keino välttää tämä on ostaa alkuperäinen merkkisoitin. Nuoret voi olla joskus armottomia näissä merkkiasioissa. Ja vanhemmat puristit vielä armottomampia.
 
Rämppy
02.12.2013 10:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun miälest tuo classic 60's laquer on hyvä, jos mahtuu budjettiin. On melko sama basso kuin perus-classic 60's, mutta tuossa on nitrolakka ja kova laukku (perus-classicissa polyuretaanilakka, joka on ihan ok sekin, eikä kovaa laukkua vaan pussi. Sitten on vielä road worn, joka on melko sama basso, mutta pinnat on kulutettu vanhan näköiseksi.
Osittain makuasioita, mutta mun mielestä nämä classicit ja road wornit ovat parempia kuin mex standardit.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
JuhaHo
02.12.2013 11:10:41 (muokattu 02.12.2013 11:12:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En malta olla kommentoimatta aihetta. Juniori 15 v. aloitti bassonsoiton minun 80-luvun Ibanezilla (vanha työbassoni). Omaksi bassokseen hän halusi myös Fender Jazz bass highway onen, siis edullisimman jenkkipelin. Meidän omaamme jonkin verran susiääniä, joita sitten maahantuojalla säädätettiin.
 
Big band juttujen myötä tuli tarve 5-kieliselle, jollaiseksi hankimme kotimaassa käsintehdyn saman hintaluokan soittimen, joka ei ole Fender-johdannainen. Tämän jälkeen jatsari jäi telineeseen pölyttymään, on niissä sentään huima ero jo soitettavuudessa.
 
Mitäkö yritin sanoa? kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä jälkikasvun valinnat pitää kyseenalaistaa. Miksi sen pitää olla juuri jatsari johdannainen? Se, että se ja se basisti soittaa jatsarilla ei vielä takaa sitä, että kivijalkakaupasta tai Thomannilta saatava soitin olisi edes samalta planeetalta idolin soitimen kanssa.
 
Sen sijaan en lähtisi puuttumaan soitinyksilön valintaan. Meillä on pojan kanssa kontran etsintäprojekti menoillaan ja noita on testattu hintaluokissa 1 - 28 KE. Poika soittaa ja minä kuuntelen, joskus olen kokeillut itsekin. Muutama omaan korvaani hyväsoundinen soitin on tullut vastaan, mutta poika ei ole pitänyt niiden tuntumasta. Eli valinnan pitäisi mennä yhteisymmärryksessä.
 
pekezu
02.12.2013 11:20:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: En malta olla kommentoimatta aihetta. Juniori 15 v. aloitti bassonsoiton minun 80-luvun Ibanezilla (vanha työbassoni). Omaksi bassokseen hän halusi myös Fender Jazz bass highway onen, siis edullisimman jenkkipelin. Meidän omaamme jonkin verran susiääniä, joita sitten maahantuojalla säädätettiin.
 
Big band juttujen myötä tuli tarve 5-kieliselle, jollaiseksi hankimme kotimaassa käsintehdyn saman hintaluokan soittimen, joka ei ole Fender-johdannainen. Tämän jälkeen jatsari jäi telineeseen pölyttymään, on niissä sentään huima ero jo soitettavuudessa.
 
Mitäkö yritin sanoa? kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä jälkikasvun valinnat pitää kyseenalaistaa. Miksi sen pitää olla juuri jatsari johdannainen? Se, että se ja se basisti soittaa jatsarilla ei vielä takaa sitä, että kivijalkakaupasta tai Thomannilta saatava soitin olisi edes samalta planeetalta idolin soitimen kanssa.
 
Sen sijaan en lähtisi puuttumaan soitinyksilön valintaan. Meillä on pojan kanssa kontran etsintäprojekti menoillaan ja noita on testattu hintaluokissa 1 - 28 KE. Poika soittaa ja minä kuuntelen, joskus olen kokeillut itsekin. Muutama omaan korvaani hyväsoundinen soitin on tullut vastaan, mutta poika ei ole pitänyt niiden tuntumasta. Eli valinnan pitäisi mennä yhteisymmärryksessä.

 
Dafuq I just read?
 
Voi herran*****jumala taas.
 
Ketjun aloittajalle: Ostakaa jatsari. Jos poika haluaa sen ostakaa sellainen. Sijoittakaa mieluummin käytettyyn ja mieluummin jenkkiin (ei highway one).
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
TommiW.
02.12.2013 11:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Dafuq I just read?
 
Voi herran*****jumala taas.
 
Ketjun aloittajalle: Ostakaa jatsari. Jos poika haluaa sen ostakaa sellainen. Sijoittakaa mieluummin käytettyyn ja mieluummin jenkkiin (ei highway one).

 
Komppia - jatsari ja presari ovat molemmat oikke hyviä vermeitä alkavalle basistille ja niillä pärjää todella pitkään (luetaan: tarvittaessa hautaan asti).
 
Jos raha ei oo este ja käytetyn soittimen hankkiminen ei haittaa niin jenkkejä saa tohon hintahaarukkaan. Käytte käpistelemässä soitinta ensin, ja jos tuntuu hyvältä niin iskette eurot tiskiin. Simple as that.
 
Sin un condon. Siempre.
JuhaHo
02.12.2013 11:33:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Dafuq I just read?
 
Voi herran*****jumala taas.
 
Ketjun aloittajalle: Ostakaa jatsari. Jos poika haluaa sen ostakaa sellainen. Sijoittakaa mieluummin käytettyyn ja mieluummin jenkkiin (ei highway one).

 
Selventäisitkö vähän, missä näet ongelman?
 
pekezu
02.12.2013 11:39:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Selventäisitkö vähän, missä näet ongelman?
 
Mä en tajua mitä tossa voittaa jos väenväkisin haluaa ostaa lapselleen eri basson kun mitä lapsi ite haluaa.
 
Mä ajan mieluummin tota agendaa, että ostetaan yksi basso ja sen jälkeen voi itse myydä ja ostaa keihäitä. Tai isän/äiteen kanssa yhteistuumin myydä ja vaihtaa jne.
 
Suurimmalla osalla tulee jossain vaiheessa halu testata erilaisia bassoja. Helpoiten tämä onnistuu vaihtelemalla soittopelejä.
 
Se, että ostaa erilaisen basson mitä lahjan vastaanottaja haluaa ajaa hyvällä tuurilla jopa innostuksen loppumiseen.
 
Lisäksi Fenderin jazzarit on olleet mun käsissä pääasiassa hyviä pelejä. Se että kelle ja tarpeeksi hyviä on makuasia. Tavallaanhan täydellisen soinnin yms. kautta tollanen pulttikaularakenne isolla lavalla ei ole optimaalinen. Silti tuntuu ammattimiehille riittävän.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
J.Nikkanen
02.12.2013 11:44:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Se, että ostaa erilaisen basson mitä lahjan vastaanottaja haluaa ajaa hyvällä tuurilla jopa innostuksen loppumiseen.
 
Jep, tämä. Juurikin tämä.
 
balzary
02.12.2013 11:48:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa testata useampaa eri bassoa. Jazzissa on kapea kaula, precisionissa monesti leveämpi. Vain itse testaamalla selviää mikä sopii omaan käteen. Mä esimerkiksi vaihdoin jatsibassoonkin Precision-kaulan, kun alkuperäinen kaula tuntui liian kapealta.
 
Jos ostaa käytetyn, niin siitä pääsee suht samalla hinnalla eroon jos ei tunnukaan aikansa soiteltuaan sopivalta peliltä.
Topiello
02.12.2013 12:00:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinäpä niitä neuvoja tuli. Aihetta voisi puida loputtomiin...
Mutta osta pojalle sellainen basso mikä miellyttää ja on laadukas. Näin kiinnostus musaa kohtaan ei tyssää johonkin epävireiseen tumppuun. Ulkonäkö vaikuttaa asiaan tietysti myös. Ei Fenderin kanssa ihan kauheen pitkälle pöpelikköön voi mennä.
 
JuhaHo
02.12.2013 12:09:48 (muokattu 02.12.2013 12:11:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Lisäksi Fenderin jazzarit on olleet mun käsissä pääasiassa hyviä pelejä. Se että kelle ja tarpeeksi hyviä on makuasia. Tavallaanhan täydellisen soinnin yms. kautta tollanen pulttikaularakenne isolla lavalla ei ole optimaalinen. Silti tuntuu ammattimiehille riittävän.
 
No nyt tuli jo analyyttisempi postaus. Siitä huolimatta nuo haluamiset pitää kyseenalaista. Joku voi tästä olla toista mieltä, mutta en minäkään ole tölvimässä häntä. Tuon kyseenalaistamisen tarkoitus on ohjata sitä haluamista sellaiseen soittimeen joka oikeastia kannattaisi hankkia. Silloinhan musikantti saa haluamansa soittimen, vaikka se ei ole välttämättä se jota ihan ensimmäiseksi halusi. Kerroin esimerkin, että meilläkin haluttiin Jatsari ja jatsari hankittiin, joka kuitenkin jäi telineeseen pölyttymään.
 
Se, että jonkun merkkinen/tyyppinen soitin riittää ammatimiehille, ei tarkoita, että se soitinkaupasta hankittu on ihanyhtähyvä, kuin sen ammattimiehen työkalu, vaikka lavassa kuinka lukisi ihan samalla tavalla. Tuskin Miller on jatsariaan Thomannilta tilannut.
 
Kefiiri
02.12.2013 12:35:33 (muokattu 02.12.2013 12:36:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Kerroin esimerkin, että meilläkin haluttiin Jatsari ja jatsari hankittiin, joka kuitenkin jäi telineeseen pölyttymään.
 
Se, että jonkun merkkinen/tyyppinen soitin riittää ammatimiehille, ei tarkoita, että se soitinkaupasta hankittu on ihanyhtähyvä, kuin sen ammattimiehen työkalu, vaikka lavassa kuinka lukisi ihan samalla tavalla. Tuskin Miller on jatsariaan Thomannilta tilannut.

 
Juu mutta olihan se hyvä että ekana hommattiin se malli mitä haluttiinkin. Myöhemmin voi tosiaan vaihtaa, ekan soittimen ei tarvi olla yksi yhteen Marcus Millerin basson kanssa, kunhan on mieleinen ja toimiva peli.
 
En ole musiikin asiantuntija.
J.Hollström
02.12.2013 12:38:52 (muokattu 02.12.2013 12:39:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Juu mutta olihan se hyvä että ekana hommattiin se malli mitä haluttiinkin. Myöhemmin voi tosiaan vaihtaa, ekan soittimen ei tarvi olla yksi yhteen Marcus Millerin basson kanssa, kunhan on mieleinen ja toimiva peli.
 
Torilla olis yksi Marcus Miller joka sopii budjettiin.
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=820730
 
On ollut itsellänikin ja oli asiallinen peli. Tietty on vähän perusjatsista poikkeava.
 
Kefiiri
02.12.2013 12:43:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en oikein tiedä mistä tuo Miller pöllähti keskusteluun... JuhaHo sen jostain nykäisi (:
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «