Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA:n virittäminen (korvakuulolla equttaminen)
1 2
sammakko54
28.11.2013 19:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten selittäisitte omaa tapaanne virittää PA? Itse olen tullut siihen tulokseen että se on tärkein asia soundcheckissä. Käytän mieluiten tarpeeksi aikaa PA-kuunteluun ja virittämiseen tilaan sopivaksi, kuin yksittäisten soittimien equtteluun erikseen. Kun äänentoisto on hyvässä vireessä, niin tsekitkin nopeutuvat kun ei tarvitse alkaa kuuluviin tulevia pa:n korostuksia korjailemaan joka kanavasta. Lennosta lähtökin onnistuu mukavasti kun tarvitsee vain leikata kanavasta turha alapää pois ja soundi on yleensä jo aivan käyttökelpoinen. Joku joskus täällä kirjoittikin että hyvän kuuloisella pa:lla voi huono miksaajakin miksata hyvin, mutta huonossa vireessä olevalla järjestelmällä tulee monesti huonoa jälkeä hyvälläkin miksaajalla.
 
Hippien kaveri.
Kallekorvola
28.11.2013 20:00:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Miten selittäisitte omaa tapaanne virittää PA? Itse olen tullut siihen tulokseen että se on tärkein asia soundcheckissä. Käytän mieluiten tarpeeksi aikaa PA-kuunteluun ja virittämiseen tilaan sopivaksi, kuin yksittäisten soittimien equtteluun erikseen. Kun äänentoisto on hyvässä vireessä, niin tsekitkin nopeutuvat kun ei tarvitse alkaa kuuluviin tulevia pa:n korostuksia korjailemaan joka kanavasta. Lennosta lähtökin onnistuu mukavasti kun tarvitsee vain leikata kanavasta turha alapää pois ja soundi on yleensä jo aivan käyttökelpoinen.
 
Tutulla musalla mä kuuntelen. Haen sieltä soinnista sellasia asioita jotka kuulostaa pahalta, ja mietin kuinka paljon niitä pitää poistaa, että alkaa mun mielestä kuulostaa hyvältä, eikä mee illalla (huom! Soundi muuttuu usein radikaalisti kun poka tulee saliin) oudoksi. Samalla yritän rauhoittaa huoneen vaikutusta soundiin (esim se 80 komotus, mikä löytyy tosi monesta tuvasta) kohtuullisissa määrin. Yleensä ton yleisön sisääntulemisen vaikutusta soundiin on vaikea ennakoida, ja usein keskitynkin lähinnä keski- ja ylä-alueiden ongelmiin. Botnepäätä säädän sit lennossa. Aikaa käytän virittämiseen saatavilla olevien työkalujen määrän ja paikan sepältä saatujen ohjeistuksien mukaan järkevän määrän. Graafisella EQ:lla korjailun määrä on rajallinen, joten eipä siihen yleensä kauaa mene, eikä se tunnin hieromisellakaan juuri paremmaksi muutu. Sit jos (luvan kanssa) pääsee kiinni esim järjestelmäprossuun tms, niin sit voi aikaakin mennä enemmän.
 
Joku joskus täällä kirjoittikin että hyvän kuuloisella pa:lla voi huono miksaajakin miksata hyvin, mutta huonossa vireessä olevalla järjestelmällä tulee monesti huonoa jälkeä hyvälläkin miksaajalla
 
No, mä oon kuullu huonoilta miksaajilta yleensä huonoa jälkeä, vaikka kuinka oltas Tavastialla. Paremmilla ukoilla parempi jälki kaikissa paikoissa. Joskus paskasti laitettu PA haraa vastaan, mut hyvä ukko saa silti irti enemmän soundista.
 
www.5by5.fi
Helpmii
01.12.2013 18:02:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä näistä miksaushommista paljonkaan. Mutta muutaman kerran olen laulanut ns. ammattimiksaajan miksauksella ja ammattilaitteiden kautta. On ollut melkoinen pettymys joka kerta. Oma lauluääntä en ole juurikaan kuullut laulaessa ja olen kuullu,t en ole sitten kuullut kunnolla muita ääniä. Ja mikrofonien herkkyydet ovat olleet joka kerta ihan "ummessa"
Yleisö on kyllä pitänyt kuulemastaan, ääni on kuulunut kuulunut hyvin yleisölle, mutta ei se ole hyvä, kun itse ei kuule miten laulaa, Onko tälläinen miten yleistä, vai eikö miksaajat ole olleetkaan ammattilaisia?
 
Danko
01.12.2013 18:04:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpmii: En tiedä näistä miksaushommista paljonkaan. Mutta muutaman kerran olen laulanut ns. ammattimiksaajan miksauksella ja ammattilaitteiden kautta. On ollut melkoinen pettymys joka kerta. Oma lauluääntä en ole juurikaan kuullut laulaessa ja olen kuullu,t en ole sitten kuullut kunnolla muita ääniä. Ja mikrofonien herkkyydet ovat olleet joka kerta ihan "ummessa"
Yleisö on kyllä pitänyt kuulemastaan, ääni on kuulunut kuulunut hyvin yleisölle, mutta ei se ole hyvä, kun itse ei kuule miten laulaa, Onko tälläinen miten yleistä, vai eikö miksaajat ole olleetkaan ammattilaisia?

 
Mitä olet tilannut monitorikuunteluusi?
 
"oot Danskuli ihan potslojo & morjens" -hemmo
Pauli Lappalainen
01.12.2013 18:35:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saatta käydä niin, että jos ei mitään pyydä, ei mitään saakkaan.
Miksaajat/monitorimiksaajat eivät kovinkaan yleisesti ole ajatuksenlukijoita.
 
eino mutku
01.12.2013 18:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Saatta käydä niin, että jos ei mitään pyydä, ei mitään saakkaan.
Miksaajat/monitorimiksaajat eivät kovinkaan yleisesti ole ajatuksenlukijoita.

 
On se vähän niinkin, paitsi että ei se vaadi mitään ilmestyksen saanutta profeettaa että tajuaa laittaa laulajalle laulua monitoriin. Ilman yliopistotutkintoa voi tajuta vielä heittää sinne vähän valmiiksi kiippareita jos sellaiset lauteilla on.
 
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
epeli
01.12.2013 18:49:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt haisee rölläämiselle tämä aihe.
 
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
Pauli Lappalainen
01.12.2013 19:12:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eino mutku: On se vähän niinkin, paitsi että ei se vaadi mitään ilmestyksen saanutta profeettaa että tajuaa laittaa laulajalle laulua monitoriin. Ilman yliopistotutkintoa voi tajuta vielä heittää sinne vähän valmiiksi kiippareita jos sellaiset lauteilla on.
 
Niin, no, niin...
 
Enpä mie tuosta mitään tiiä, kuhan aattelin,
että mitä lie aattelinkaan.
 
nannne
01.12.2013 19:13:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpmii: En tiedä näistä miksaushommista paljonkaan. Mutta muutaman kerran olen laulanut ns. ammattimiksaajan miksauksella ja ammattilaitteiden kautta. On ollut melkoinen pettymys joka kerta. Oma lauluääntä en ole juurikaan kuullut laulaessa ja olen kuullu,t en ole sitten kuullut kunnolla muita ääniä. Ja mikrofonien herkkyydet ovat olleet joka kerta ihan \"ummessa\"
Yleisö on kyllä pitänyt kuulemastaan, ääni on kuulunut kuulunut hyvin yleisölle, mutta ei se ole hyvä, kun itse ei kuule miten laulaa, Onko tälläinen miten yleistä, vai eikö miksaajat ole olleetkaan ammattilaisia?

 
Wat wat? Heräsi kymysys. Taidan mennä takas nukkuun.
 
eino mutku
01.12.2013 19:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Niin, no, niin...
 
Enpä mie tuosta mitään tiiä, kuhan aattelin,
että mitä lie aattelinkaan.

 
Älä nyt oo vaatimaton. Siekii ammattimiehenä jos näät että nyt on lauteilla sellaista ryhmää että soitto onnistuu mutta muuten ei ihan oo kokemusta kun "normaalisti Pera on meillä miksannut monitorit tuolta mikseristä", niin kyllä sä joko a) kysyt että saako olla jtn tai b) laitat sinne kokemuksen syvää rintaääntä monitorikulmaan ja katot että mitä tapahtuu sen jälkeen. Tuskin jäät odottelemaan liu'ut alhaalla että keikka loppuu?
 
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
nannne
01.12.2013 20:22:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eino mutku: Älä nyt oo vaatimaton. Siekii ammattimiehenä jos näät että nyt on lauteilla sellaista ryhmää että soitto onnistuu mutta muuten ei ihan oo kokemusta kun "normaalisti Pera on meillä miksannut monitorit tuolta mikseristä", niin kyllä sä joko a) kysyt että saako olla jtn tai b) laitat sinne kokemuksen syvää rintaääntä monitorikulmaan ja katot että mitä tapahtuu sen jälkeen. Tuskin jäät odottelemaan liu'ut alhaalla että keikka loppuu?
 
"Paa vitusti kaikkea ja toivebiisi ois troopperi":han siitä seuraa.
 
miksaajasetä
01.12.2013 20:41:36 (muokattu 01.12.2013 20:46:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eino mutku: On se vähän niinkin, paitsi että ei se vaadi mitään ilmestyksen saanutta profeettaa että tajuaa laittaa laulajalle laulua monitoriin. Ilman yliopistotutkintoa voi tajuta vielä heittää sinne vähän valmiiksi kiippareita jos sellaiset lauteilla on.
 
Tuon verran voi tietysti arvata ja sillä pääsee alkuun, mutta minusta on kyllä tärkeä, että artistit kertovat soundcheckin aikana selvästi, mitä haluavat kuulla ja kuinka paljon. Riittävä taso kun riippuu aika monesta asiasta, eikä monitoreita yleensä haluta huudattaa tarpeettoman kovalla vain varmuuden vuoksi. Kannattaa muistaa, että jos monitorit miksataan etupäästä, miksauspaikalta ei kuule, miltä lavalla kuulostaa ja päinvastoin.
 
Toisaalta komunikoinnin pitää kyllä toimia molemmin päin - ammattitaitoisen miksaajan olettaisi kysyvän ainakin laulajalta, kuuluuko monitorista sopivat asiat vai pitääkö jotain lisätä tai vähentää.
 
eino mutku
01.12.2013 20:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksaajasetä: Tuon verran voi tietysti arvata ja sillä pääsee alkuun, mutta minusta on kyllä tärkeä, että artistit kertovat soundcheckin aikana selvästi, mitä haluavat kuulla ja kuinka paljon. Riittävä taso kun riippuu aika monesta asiasta, eikä monitoreita yleensä haluta huudattaa tarpeettoman kovalla vain varmuuden vuoksi. Kannattaa muistaa, että jos monitorit miksataan etupäästä, miksauspaikalta ei kuule, miltä lavalla kuulostaa ja päinvastoin.
 
Kyllä!
 
Virhe! Tyhjä sali tai liian lyhyt keikka!
 
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
Jaava
02.12.2013 00:15:08 (muokattu 02.12.2013 00:16:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää aihehan eksy kivasti ihan muualle alkuperäisestä.
 
Perus kokematon rokkibändi tulee lavalle, soittaa ihan törkeällä lavametelillä ja kaikki haluaa kuulla vähän kaikkea. Siinä on sitten ihan sama, onko monitorit päällä ollenkaan kun ei ne kuitenkaan mitään niistä kuule. Mä olen usein huomannut tehokkaammaksi tavaksi aloittelijoiden kanssa laittaa niihin monitoreihin mun epämääräisen kokemuksen enemmän tai vähemmän syvää rintaääntä ja nyökytellä bändille kun ne vaatii kaiken kuulemista.
Kokeneemmat artistit osaa sitten pyytää niihin monitoreihin vähän kiipparia ja omaa laulua ja rumpalikin osaa soittaa hiljempaa.
 
Alkuperäiseen aiheeseen: Jos viritätte pa:n biisejä kuuntelemalla, mitä biisejä käytätte ja miksi? Mä olen tavallisesti vaan valinnut jotain geneeristä, josta pidän ja jota olen sattunut kuuntelemaan paljon viimeaikoina, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku oikeasti miettinyt erilaisia biisejä, jotka jostain syystä sopivat pa:n virittämiseen.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Antti1
02.12.2013 00:24:22 (muokattu 02.12.2013 00:24:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Jos viritätte pa:n biisejä kuuntelemalla, mitä biisejä käytätte ja miksi?
 
Yleensä Metallican Fuel törähtää ensimmäisenä kurkkupurkeista ulos, koska siinä on ns. pirusti kaikkea alapäästä yläpäähän ja siltä väliltä. Sen jälkeen käytän sun metodia satunnaisten tuttujen biisien kanssa, joilla lähinnä nopeasti tarkastan sointia. Esimerkiksi joku erittäin räikeäsoundinen miksaus kovaa luukutettuna kertoo mulle särkyykö korvat todennäköisesti illan keikalla.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
Danko
02.12.2013 00:39:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Jos viritätte pa:n biisejä kuuntelemalla, mitä biisejä käytätte ja miksi?
 
Itsehän olen käyttänyt Perfect Circlen 'Weak And Powerlessia" muutaman vuoden ajan, tullut tutuksi ja ainoa miinus on se 15 sekunnin suvantokohta puolentoista minuutin kohdalla. Muutoin sen kolmen minuutin aikana ehtii kyllä sweeppaamaan PA:n alhaalta ylös.
 
"oot Danskuli ihan potslojo & morjens" -hemmo
Sami_T
02.12.2013 05:43:09 (muokattu 02.12.2013 06:11:09)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Perus kokematon rokkibändi tulee lavalle, soittaa ihan törkeällä lavametelillä ja kaikki haluaa kuulla vähän kaikkea. Siinä on sitten ihan sama, onko monitorit päällä ollenkaan kun ei ne kuitenkaan mitään niistä kuule. Mä olen usein huomannut tehokkaammaksi tavaksi aloittelijoiden kanssa laittaa niihin monitoreihin mun epämääräisen kokemuksen enemmän tai vähemmän syvää rintaääntä ja nyökytellä bändille kun ne vaatii kaiken kuulemista.
 
Jos on kokematon bändi tai bändi ilman omia teknikoita niin teen yleensä jotenkin näin:
 
Jos monitoreilla mennään niin mä hoidan tän niin että checkissa painun sinne lavalle seisoon popparin viereen iPadin kanssa, kuuntelen mitä soittajalle _ei kuulu_ siihen missä se seisoo ja nostelen ne puuttuvat asiat sinne monitoriin ihan omalta fiilispohjalta. Lisäksi tietenkin laulajat haluu kuulla sen oman laulunsa niin nostan sen oman laulun oikein reippaasti kuuluviin ja hinkkaan sen laulusoundin kohdalleen. Sitten kun tää on hoidettu (ja on soitettu 1-2 biisiä) niin kysyn kaikilta soittajilta että mä nyt arvoin fiilispohjalta vähän jotain kaikille, onko jotain toiveita. Sitten ehkä tehdään vähän hienosäätöä ja yleensä tän jälkeen homma on pulkassa. Nostelee vielä vähän pyyhkeitä ja vesipulloa lauteelle ennen vetoa niin aivan varmasti pyydetään seuraavallekin keikalle.
 
IEM-hommien kanssa asiat on monimutkaisempia kun se on todella yksilökohtaista mitä ja millä soundilla soittajat haluaa niistä napeistaan kuulla. Mutta kysymällä ei tieltä eksy.
 
Aloittelija-/bile-/huttu-/jne. bändien kanssa tää on toiminu mulla hyvin, "isommat" bändit vaatii sitten useimmiten huomattavasti dedikoituneempaa meininkiä.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Sami_T
02.12.2013 07:45:03 (muokattu 02.12.2013 08:16:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Miten selittäisitte omaa tapaanne virittää PA?
 
No niin, helppo kysymys mutta tähän ei oo helppoa eikä etenkään yksioikoista vastausta.
 
Ensimmäinen lähtökohta on se että hyvin harva haluaa kuulla taajuusvasteeltaan suoraa, "flättiä" PA:ta. Saattaa kuulostaa vähän oudolta ja maalaisjärjen vastaiselta mutta näin se menee. Se että mikä se PA:n "oikea" vire pitäisi olla on sellainen asia mistä ei luultavasti ikinä tulla pääsemään alan sisällä yhteisymmärrykseen.
 
Toinen, helpompi yleisesti tunnustettu lähtökohta on se että jos levymusa PA:n läpi ei kuulosta hyvältä niin silloin mikään muukaan ei voi kuulostaa hyvältä. Ja taas, tässäkin kohtaa löytyy ihmisiä jotka on eri mieltä.
 
---
 
No, se siitä. Kun sitä PA:ta ruvetaan virittämään niin sekään ei oo helppo asia, ekana pitäis katsoa että mitä työkaluja on käytössä ja mitä tavoitellaan. Dedikoidut järjestelmäukot miettii näitä asioita päivätöikseen mutta keskityn seuraavassa vain suomalaisiin keikkoihin ja vaatimattomalla kalustolla:
 
Perus-teen-itse-puusta-meininki: jos ihan perus graafisella eq:lla vedellään niin pistetään tuttu levy soimaan ja kuulostellaan. Jos kuulostaa huonolta niin vedellään kahvoja yks kerrallaan ylös, sitten kun oikein kuulostaa häijyltä niin ongelma on luultavasti siinä kohtaa ja sitten vedetään hantaakia sen verran alas että ei enää kuulosta niin häijyltä.
 
Mä miksaan pääasiassa todella "kevyitä" bändejä. Mulla tulee noissa hommissa aika usein eteen se että PA:ssa on mun hommiin liikaa subbaria ja se soi aivan liian alas verrattuna tohon mitä ollaan tekemässä. Kun on nopeita vaihtoja ja hoppu niin korjaan ton itse niin että mulla on masterissa säädettävä HPF ja lisäksi hyllyfilsu alle 120 Hz asioihin. Käännän sitten noita molempia pakkasen puolelle sen verran kuin aiheelliseksi katson. Vastaavasti jos PA on tosi "raikkaassa" vireessä eli diskanttia tulee niin että meinaa lähteä naama irti niin käytän hyllyfilsua siihen myös. Eli nopeissa lähdöissä leikkurilla ja hyllyfilsuilla ajan sen systeemin mun "mukavuusalueelle" ja vasta sitten rupeen säätämään asioita tarkemmin jos tarpeen on.
 
Jos tarvii ihan korvakuulolla vedellä niin mä itse tykkään käyttää hiljattain äänitettyjä rauhallisia puhdassoundisia biisejä missä on taajuusasiaa koko kaistalta. Se on ainakin mulle helpompaa päästä asioihin kiinni kun se musa mitä kuunnellaan pysyy jotenkin "paikoillaan". Lisäksi mä myös käytän sellasia "ongelmabiisejä" mistä mä tiedän että niissä on joku asia tehty vähän miten sattuu (esim. laulu tuppaa vähän kääkättämään). Jos se kääkättää sillai normaalisti niin hyvä, jos taas meinaa lähteä pää irti niin tarvii tehdä jotain.
 
Ei oo hyötyä (päinvastoin haittaa) rakentaa kauheita hyppyreitä sinne equun. Nipsitään siitä mistä on tarpeen ja sen verran kuin on tarpeen, muuten jätetään se asia suoraksi. Jos "virittämisen" jäljiltä eq on ihan yhtä siksakkia niin joko järjestelmässä tai virittäjän korvissa on jotain pahasti vialla.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
nannne
02.12.2013 09:16:10 (muokattu 02.12.2013 09:46:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_t, kuinka on fudannu x32 monitori - etupää setuppina?
 
E: offtopiccia rönsyilevän keskustelun vierestä.
 
dewil
02.12.2013 12:13:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on mun taannoisia ajatuksia aiheeseen:
http://jazmanaut.blogspot.fi/2013/01/kymppi-taajuuskaytoksesta.html
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «