Hot RedX 13.04.2004 10:58:11 | |
---|
Minkälaisia muistitekniikoita käytätte, jotta opitte laulujen sanat? Itse juutun lappuihin, jopa omien tekstien kohdalla.. |
Vilhelmus 13.04.2004 11:12:03 | |
---|
Pari juttua: - ajattele tekstiä mitä laulat (niinkun esimerkiksi tarinaa) - kun tekstissä on tauko, ajattele heti miten jatkuu - treenaa vetämällä koko biisiä. jos soitat jotain, soita samalla. itellä ainakin coverbändin kanssa on onnistunut kun on vetänyt koko biisiä samalla soittaen alusta loppuun. |
solesurvivor 13.04.2004 15:11:03 | |
---|
Ei saa ainakaan jumiutua. Jos jossain biisin kohdassa unohtuu sanat, en jää niitä miettimään vaan esim. hyräilen kohdan ohi ja seuraavassa kohdassa sanat varmastikin palautuu jo mieleen. If you shake my hand, better count your fingers.. |
d-iivil 13.04.2004 15:25:02 | |
---|
Tämä on kyllä varsin vittumainen ongelma, itsekkin olen melkoinen reikäpää ja lyriikoita saa tahkota ihan jatkuvasti. Mutta tämä riippuu paljon lyriikoistakin, hyvin kirjoitetut, johdonmukaiset ja kertovat sanat muistaa paljon helpommin kuin sekalaiset sillisalaatit jotka ovat vain sanoja sanojen perään. |
Juutas 14.04.2004 16:15:10 | |
---|
Minkälaisia muistitekniikoita käytätte, jotta opitte laulujen sanat? Itse juutun lappuihin, jopa omien tekstien kohdalla.. Jätät ne laput HETI alussa pois eli vaikka tulee muistikatkoja, niin tahkoat biisit läpi vaikka väkisin. Jos tottuu siihen, että voi luntata lapusta, niin oppiminen hidastuu tuntuvasti. (Nimimerkillä Kokemusta on...) Sitten kun niitä aukkoja KUITENKIN jää, niin tsekkaat vedon jälkeen mikä se unohtunut kohta oli ja vedät mielessäsi uudestaan tai keksit jonkin muistisäännön tms. Vaikka alussa en muistanut ikinä biisin sanoja, niin nykyisin unohtelen pätkiä lähinnä vain jonkin ulkoisen häiriön vuoksi (kitarasta katkeaa kieli, yleisöstä lentää XL-koon pikkuhousut tai rumpali katsoo pahalla silmällä =). |
Väinämöinen 26.04.2004 02:57:21 | |
---|
Jätät ne laput HETI alussa pois eli vaikka tulee muistikatkoja, niin tahkoat biisit läpi vaikka väkisin. Jos tottuu siihen, että voi luntata lapusta, niin oppiminen hidastuu tuntuvasti. (Nimimerkillä Kokemusta on...) Sitten kun niitä aukkoja KUITENKIN jää, niin tsekkaat vedon jälkeen mikä se unohtunut kohta oli ja vedät mielessäsi uudestaan tai keksit jonkin muistisäännön tms. Tässä hyvä systeemi. Vaikka et muistaisikaan, yritä keksiä unohtunut sana. Katso vasta sitten, miten olisi pitänyt mennä. Mykkä kissa on mauton. |
c_barnes 05.05.2004 11:24:54 | |
---|
Joo toi "paikkailu" on hyvä konsti. Toimivaa on myös ihan simppelisti se että opettelee säkeistön kerrallaan ja etenee aina alusta siihen asti mihin on päässyt. Tyyliin 1. säkeistö, 1. + 2. säkeistö, 1. + 2. + 3. jne.. |
Hot RedX 07.05.2004 10:55:23 | |
---|
Kaunko menee yhden norm. mittaisen biisin sanojen opiskeluun keskimäärin? |
solesurvivor 07.05.2004 12:27:49 | |
---|
Kaunko menee yhden norm. mittaisen biisin sanojen opiskeluun keskimäärin? Voi rakas ystävä, tollasta on todella vaikea sanoa..Riippuu ylipäätään miten kelläkin asiat jää mieleen. Mulle esimerkiksi biisien sanat jää helposti mieleen, etenkin jos melodia tarttuva, mielekäs jne. Parina päivänä kun sitkeästi treenaa, ni itellä ainakin jää mieleen. Mä yleensä myös alotan aina kertsistä, sen muistaa helpoiten ja sit lisäilen osia pikkuhiljaa, kuitenkin aina jauhamalla koko biisin alusta loppuun, hyräilemällä esim. ne muistamattomat kohdat. If you shake my hand, better count your fingers.. |
Hot RedX 08.05.2004 12:04:43 | |
---|
Voi rakas ystävä, tollasta on todella vaikea sanoa..Riippuu ylipäätään miten kelläkin asiat jää mieleen. Mulle esimerkiksi biisien sanat jää helposti mieleen, etenkin jos melodia tarttuva, mielekäs jne. Parina päivänä kun sitkeästi treenaa, ni itellä ainakin jää mieleen. Mä yleensä myös alotan aina kertsistä, sen muistaa helpoiten ja sit lisäilen osia pikkuhiljaa, kuitenkin aina jauhamalla koko biisin alusta loppuun, hyräilemällä esim. ne muistamattomat kohdat. Se on kyllä suuri etu laulajalle, jos sanat jää nopeasti mieleen! |
unorthodoxxx 09.05.2004 09:21:15 | |
---|
Minkälaisia muistitekniikoita käytätte, jotta opitte laulujen sanat? Itse juutun lappuihin, jopa omien tekstien kohdalla.. Minulla muistuu sanat harvinaisen hyvin sillä tavalla, että katsoo vaikka CD-levyn vihkosesta lyriikoita samalla kuin kuuntelee biisiä. Sanat jäävät hyvin mieleen, mukana laulaminenkin auttaa. Muistan suunnilleen kaikki sanat jokaisesta levystä, jonka ostan noin viikossa. |
Hot RedX 10.05.2004 09:23:48 | |
---|
Muistan suunnilleen kaikki sanat jokaisesta levystä, jonka ostan noin viikossa. wau! |
c_barnes 10.05.2004 09:38:51 (muokattu 10.05.2004 09:39:21) | |
---|
Jos joku biisi pitää opetella, niin yleensä se sanojen opettelu jää ihan viime tinkaan. Päivässä oppii, mutta suurin homma onkin esittämisessä, eli siinä että saa ne sanat "istutettua" siihen biisiin luontevasti. |
unorthodoxxx 10.05.2004 17:35:52 | |
---|
wau! Aistinko tuossa sarkasmia? |
ei ei sarkasmia, pelkkää hatunnostoa! Iteltä ei välttämättä luonnistuis. Joistain biiseistä saattaa jäädä jotain kohtia päähän, mutta että kokonaisen levyn tekstit viikossa...toisaalta on nykyisin niin vähän tilaisuuksia keskittyä vain ja ainoastaan tekstien opiskeluun. voihan sekin osaltaan olla syynä siihen ett ei meinaa jäädä muistijälkiä. pitäis kaiketi panostaa enempi. |
unorthodoxxx 13.05.2004 15:55:25 | |
---|
ei ei sarkasmia, pelkkää hatunnostoa! Iteltä ei välttämättä luonnistuis. Joistain biiseistä saattaa jäädä jotain kohtia päähän, mutta että kokonaisen levyn tekstit viikossa...toisaalta on nykyisin niin vähän tilaisuuksia keskittyä vain ja ainoastaan tekstien opiskeluun. voihan sekin osaltaan olla syynä siihen ett ei meinaa jäädä muistijälkiä. pitäis kaiketi panostaa enempi. Ai. No sitten. Joka tapauksessa, sen muistamisen ehtona on tietenkin se, että kieli on semmoinen, jota ymmärrän. Hevimiehenä osa ainakin rankemmasta tuotannosta voi olla ruotsia tai vaikkapa norjaa. Samoin esimerkiksi Children of Bodomin sanat, joita ei (kaikkia) ole levyn kansivihkossa ja joista ei välttämättä saa kuuntelemalla selvää. |
Iso-Jaakko 14.05.2004 12:25:46 | |
---|
Joka tapauksessa, sen muistamisen ehtona on tietenkin se, että kieli on semmoinen, jota ymmärrän. Minäpä olen yrittänyt opetella serbialaisia, romanialaisia ja venäläisiä lauluja! Se on mahtavaa hommaa kun ne sanat jäävät todella huonosti mieleen kun ei ole pienintäkään aavistusta mitä siinä tapahtuu. Ne sanat pitää opetella sen rytmin ja äänneasun kautta, hankalaa hommaa. Venäjää olen onneksi alkanut opiskelemaan niin siitä tajuan jo ripauksen verran. Suomenkielisissä lauluissa loppusoinnut ja se että sanoituksessa on sisällöllisesti jotain järkeä ja kiinnostavaa niin auttavat. Ronskisti ranttaliks vaan! |