Aihe: Sen OIKEAN kitaran hankkiminen (ESP tai Epiphone LP)
1 2 3 4 5 6 7 8
yannara
16.11.2013 21:11:43

Mites tuo kaulan pinta? Onko kukaan muu huomannut eroa eri kauloissa, miten liukkaasti siinä käsi liikkuu? Mulla on Jackson PS2 Performerissa puinen kaula, ja se se on aika hyvä. Tuossa ec-500ssa käsi vähän tarrasi kiinni pintaan. Muistelen myös, että siinä mun LTD ex-50ssä oli sama homma, aluksi oli vaikea tottua siihen kaulan "kitkaan".

Mites noissa Epiphonessa ja Tokaissa menee mallit? ESP on jotenkin helppo, kun numeroiden perusteella ymmärtää suurin piirtein sen laadun ja hintaluokan.
hallu
16.11.2013 23:06:42
yannara: Mites tuo kaulan pinta? Onko kukaan muu huomannut eroa eri kauloissa, miten liukkaasti siinä käsi liikkuu? Mulla on Jackson PS2 Performerissa puinen kaula, ja se se on aika hyvä. Tuossa ec-500ssa käsi vähän tarrasi kiinni pintaan. Muistelen myös, että siinä mun LTD ex-50ssä oli sama homma, aluksi oli vaikea tottua siihen kaulan "kitkaan".

Mites noissa Epiphonessa ja Tokaissa menee mallit? ESP on jotenkin helppo, kun numeroiden perusteella ymmärtää suurin piirtein sen laadun ja hintaluokan.

Onhan niissä eroja. Itse tykkään eniten kiiltäväksi lakatusta nitrolakasta (Gibson) ja polyuretaanilakasta (Fender), mutta vahattu ja satiinilakattu kaulakin tuntuu ihan hyvältä eikä siihen erilaiseen tuntumaan hetken päästä kiinnitä enää huomiota.

Jos sulla on kitka aiheuttanut ongelmia, niin sä puristat liian kovaa sitä kaulaa. Ei se sen mutkikkaampaa ole. Mutta jos joku tuntuu mukavalta niin käytä sitten sitä. Ainakin tokailta löytyy pauleja joissa kaula on lakkaamaton ja se on vain öljytty (oikein mukavasoittoinen pauli näin sivumennensanoen). Jos raatsit niin aika helpostihan sen kaulan hioo paljaaksi öljyää itsekin tai hioo siihen sen satiinipinnan.

Itse en enää tuollaisille asioille anna paljoa painoa. Mutta jos joku antaa, niin löytyyhän noita vaihtoehtoja.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
RaskasMielinen
16.11.2013 23:47:11 (muokattu 16.11.2013 23:47:49)

hallu: Onhan niissä eroja. Itse tykkään eniten kiiltäväksi lakatusta nitrolakasta (Gibson) ja polyuretaanilakasta (Fender), mutta vahattu ja satiinilakattu kaulakin tuntuu ihan hyvältä eikä siihen erilaiseen tuntumaan hetken päästä kiinnitä enää huomiota.

Jos sulla on kitka aiheuttanut ongelmia, niin sä puristat liian kovaa sitä kaulaa. Ei se sen mutkikkaampaa ole. Mutta jos joku tuntuu mukavalta niin käytä sitten sitä. Ainakin tokailta löytyy pauleja joissa kaula on lakkaamaton ja se on vain öljytty (oikein mukavasoittoinen pauli näin sivumennensanoen). Jos raatsit niin aika helpostihan sen kaulan hioo paljaaksi öljyää itsekin tai hioo siihen sen satiinipinnan.

Itse en enää tuollaisille asioille anna paljoa painoa. Mutta jos joku antaa, niin löytyyhän noita vaihtoehtoja.

Niin ja ens alkuun auttaa sen kaulan putsaaminen ja kiillottaminen:)
hallu
16.11.2013 23:58:35
RaskasMielinen: Niin ja ens alkuun auttaa sen kaulan putsaaminen ja kiillottaminen:)

Tuokin on aivan totta:-)
yannara
17.11.2013 10:24:43

Hmm, Viper kävisi myös muodon puolesta.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=812915
Grugi
17.11.2013 11:16:32
yannara: Hmm, Viper kävisi myös muodon puolesta.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=812915

Kunhan huomioit että toi on baritoni mikä tosin sopii mörkömusiikkiin ihan passelisti ;)
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
yannara
17.11.2013 13:58:49

Kävin jo toisen LP kitaran katsomassa, ja sekin oli kulahtanut. Perkeles, joutuisiko tässä sitten ihan uutta peliä hommaamaan. En ymmärrä miten jengi pitää noita, mulla on tässä se Jackson PS2 Performer joka on varmaan joku 7-9 vuotta vanha ja sen body on ihan siisti, pölyä lukuunottamatta.

Tässä olisi yksi vaihtoehto jos uutta lähtis ostaa...

http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_ec_330_bk.htm
Grugi
17.11.2013 14:34:02
yannara: Kävin jo toisen LP kitaran katsomassa, ja sekin oli kulahtanut. Perkeles, joutuisiko tässä sitten ihan uutta peliä hommaamaan. En ymmärrä miten jengi pitää noita, mulla on tässä se Jackson PS2 Performer joka on varmaan joku 7-9 vuotta vanha ja sen body on ihan siisti, pölyä lukuunottamatta.

Tässä olisi yksi vaihtoehto jos uutta lähtis ostaa...

http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_ec_330_bk.htm

Kyllähän ne kitarat käytössä kuluu, kotona ei ehkä samalla lailla saa kulumaan kun keikkaillessa.

Tästä muuten halvemmalla sama ja kotimaasta.

http://www.vertikaali.fi/product/1810/esp-ec-330blk
Myrkky Nuoli
17.11.2013 17:58:33 (muokattu 17.11.2013 17:59:16)
Kyllä ne kitarat keikkaillessa, treneeissä ja roudaillessa kuluu. Sinänsä jännä lukee näitä juttuja kun ite en voi sietää uuden näkösiä, naarmuttomia kitaroita. Näyttää omaan silmään museoesineeltä kun pitäis näittää soittopeliltä, joka on rakastettu ruttuiseksi. Mitä kulahtaneempi, sen parempi. Mut eihän siinä muutakun lisää metsästystä ja jos ei muu auta niin uutta kehiin. Siinä toki sitten tulee hinta/laatusuhteessa takkiin ja hyvällä todennäköisyydellä käytetty kitara voi olla parempi soittaa jos sitä ei oo pidetty huonosti ja on säädöt kohillaan.
Grugi
17.11.2013 18:02:35
Ei kyllä itteäni haittaa elämää nähneet kitarat jos muuten ovat kunnossa. Siinä säästyy siltäkin ongelmalta mikä uuden kitaran kanssa on että sitä varoo kolhimasta ja kun se eka kolhu tulee v****** kun pientä oravaa jolla on käpy jäässä. Valmiiksi kolhittua ei tarvitse niin varoa.
Gabe
17.11.2013 18:38:48 (muokattu 17.11.2013 18:39:04)
Myrkky Nuoli: Kyllä ne kitarat keikkaillessa, treneeissä ja roudaillessa kuluu. Sinänsä jännä lukee näitä juttuja kun ite en voi sietää uuden näkösiä, naarmuttomia kitaroita. Näyttää omaan silmään museoesineeltä kun pitäis näittää soittopeliltä, joka on rakastettu ruttuiseksi. Mitä kulahtaneempi, sen parempi. Mut eihän siinä muutakun lisää metsästystä ja jos ei muu auta niin uutta kehiin. Siinä toki sitten tulee hinta/laatusuhteessa takkiin ja hyvällä todennäköisyydellä käytetty kitara voi olla parempi soittaa jos sitä ei oo pidetty huonosti ja on säädöt kohillaan.

Kyllä kitara on ennen kaikkea käyttöesine. Kuluminen vain kuuluu asiaan eikä siltä voi oikein mitenkään välttyä.. ja onko ne pienet naarmut ja nirhaumat oikeasti niin paha asia? Itse en jaksa enää nykyisin moisista stressata.
yannara
17.11.2013 18:54:22

Myrkky Nuoli: Siinä toki sitten tulee hinta/laatusuhteessa takkiin ja hyvällä todennäköisyydellä käytetty kitara voi olla parempi soittaa jos sitä ei oo pidetty huonosti ja on säädöt kohillaan.

Tarkoitatko, että vertaen uuteen? Mä olen ymmärtänyt, että uuden kitaran hankkimisessa voi olla se huono puoli, että materiaali on liian tuore ja voi muuttua ajan kanssa. Käytetty kitara olisi sisäänajettu. Olenko ymmärtänyt oikein?

Vähän sama homma, kuin uuden juuri valmistuneen talon hankkimisessa versus jo valmiiksi asutun..? :)
hallu
17.11.2013 19:01:34
yannara: Tarkoitatko, että vertaen uuteen? Mä olen ymmärtänyt, että uuden kitaran hankkimisessa voi olla se huono puoli, että materiaali on liian tuore ja voi muuttua ajan kanssa. Käytetty kitara olisi sisäänajettu. Olenko ymmärtänyt oikein?

Vähän sama homma, kuin uuden juuri valmistuneen talon hankkimisessa versus jo valmiiksi asutun..? :)

No talo kuluu vähän eritavalla kuin kitara,mutta kyllä olet ymmärtänyt aivan oikein. Käytetyssä kitarassa puut on asettuneet täkäläisiin oloihin joten kitara on vakaampi. Tämä enemmän ehkä halvoissa kitaroissa. Kalliiit kitarat ovat yleensä tehty vähän huolellisemmin kuivatuista puista, että ovat uutenakin kohtuullisen vakaita pelejä, mutta voivat nekin yllättää. Mieluummin sisäänajattu vaikkapa muutama vuosi, niin aina parempi.
RaskasMielinen
17.11.2013 20:09:46

Myrkky Nuoli: Kyllä ne kitarat keikkaillessa, treneeissä ja roudaillessa kuluu. Sinänsä jännä lukee näitä juttuja kun ite en voi sietää uuden näkösiä, naarmuttomia kitaroita. Näyttää omaan silmään museoesineeltä kun pitäis näittää soittopeliltä, joka on rakastettu ruttuiseksi. Mitä kulahtaneempi, sen parempi. Mut eihän siinä muutakun lisää metsästystä ja jos ei muu auta niin uutta kehiin. Siinä toki sitten tulee hinta/laatusuhteessa takkiin ja hyvällä todennäköisyydellä käytetty kitara voi olla parempi soittaa jos sitä ei oo pidetty huonosti ja on säädöt kohillaan.

Kyllä soiton ja roudauksenkin jälkiä saa olla sekä jälkiä vyön soljesta, mutta kohtuudella ja ei silmiin pistävästi (tästä jokaisella toki on oma makunsa/mielipiteensä) tai olkoon sitten relikoitunut tooodella rankasti. Jos joskus ostaisin vaikka jonkun Gibson Custom Shop Tony Iommi Signature SG:n, niin saisi kyllä olla aika mintti tai sitten juuri kyseisen maestron itsensä raiskaama:D

Se mitä en tajua on, että hyvä/kallis soitin on kaula jouskarilla kun ei osaa/ymmärrä/uskalla säätää ja/tai että soitin on yltä päältä paskassa. Kaikki mikä kertoo välinpitämättömyydestä samalla ihmetyttää, suututtaa ja surettaa. Toisaalta jos osaa nähdä sen paskan lävitse ja uskaltaa ottaa riskin siitä, että saako sen vielä säätöihin (ja jos osaa itse, niin säästää rahaa), niin saattaa tehdä todellisia löytöjä huomattavan edullisesti. Näin olen tehnyt itse ja sitä myös suosittelen. Tekemällä oppii, tässä tapauksessa putsaamaan ja säätämään - ja kun sen oppii, niin pysyy omat kitarat hyvässä soittokunnossa:)
yannara
18.11.2013 08:20:41

Sitä vähän ihmettelen myös, että mikä järki on myydä 299€ arvoista kitaraa käytettynä 250€:lla? Tiedän, että kitarat eivät vanhene samalla tavalla kuin tietotekniikka, mutta jos ero uuden ja käytetyn välillä on vain 50€, niin kävelen kauppaan. Lähinnä yritän itse metsästää semmoisia tapauksia, joissa on ostettu kitara, ja turhauduttu soittoon, eli sitä ei ole käytetty paljon. Turhautuneita kitaranomistajia on varmaan paljon, onhan tää vaikea laji. Toisaalta taas, harva ostaa just noissa tapauksissa ensikitarajaksi jonkun hyvän ja laadukkaan....
hallu
18.11.2013 13:21:13
yannara: Sitä vähän ihmettelen myös, että mikä järki on myydä 299€ arvoista kitaraa käytettynä 250€:lla? Tiedän, että kitarat eivät vanhene samalla tavalla kuin tietotekniikka, mutta jos ero uuden ja käytetyn välillä on vain 50€, niin kävelen kauppaan. Lähinnä yritän itse metsästää semmoisia tapauksia, joissa on ostettu kitara, ja turhauduttu soittoon, eli sitä ei ole käytetty paljon. Turhautuneita kitaranomistajia on varmaan paljon, onhan tää vaikea laji. Toisaalta taas, harva ostaa just noissa tapauksissa ensikitarajaksi jonkun hyvän ja laadukkaan....

No sehän on vähän tapauskohtainen asia, että mitä järkeämissäkin hintapyynnissä on. Onhan tämäkin palsta täynnänsä ketjuja joissa kaupantekoon liittyviä asioita taivastellaan.

Kyllä minustakin kolmeneljännestä uuden hinnasta on käytetylle aika optimistinen pyynti. Omasta mielestä semmoinen puolet uuden hinnasta tai maksimissaan kaksi kolmannesta uuden hinnasta. Tämä on vähän sellainen ikuisuusaihe että helposti eksyy koko ketju poikineen näiden asioiden pähkäilyyn. Sanoisin, että se mitä käytetystä voi pyytää kulminoituu aina sen kyseisen tavaran saatavuuteen. Jos tavaraa on yllinkyllin tarjolla niin silloin siitä on vähänpaha pyytää enemmän kuin naapuri. Sitten jos tilanne on sellainen, että kaupassakin sanotaan "toimitamme tavaran heti kun tehtaalta saamme uuden erän", niin sitä voi käytetystäkin maksaa vaikka vähän ronskimmin.

Mutta näitä juttuja voi pähkäillä tuolla "turvonneet hintapyynnit ketjussa".
Grugi
27.11.2013 17:48:52
Elä häslää vaan ostat nyt kerralla hyvän eikä mitään ritsoja.
yannara
07.12.2013 18:30:44

Tulipa sitten hankittua kuitenkin halpiskitara, eli J&D Brothers Les paul black copy. Oli uuden veroinen, ei paljoa soiteltu. Myyjä pitänyt hyvää huolta, vaihtoi kielet ja öljysi kaulan. Ehkä pikkasen kielet rätisee, kaula kyllä suora. Aika hauska juttu, että kun aikaisemmin kirjoittelin sähkökitaran akustisista ominaisuuksista, eli mulle on tärkeä, että sähkökitara kuullostaa hyvältä myös akustisesti, niin tää on todettavissa ainoastaan kotonani. Vieraassa paikassa kitara kuullostaa aina vieraalle, sitä on vaikea verrata ilman että soittaa sitä juuri omassa akustisessa ympäristössä.

Tää on vain välivaihe ja ehkä väliaikainen hankinta, kun nyt en muuta löytänyt ja kitaraa kuitenkin tarvitsen. Kaula on ihan hyvä tässä, puinen takapuoli eikä peukalo jää kiinni. Voisin kieliä vähän nostaa, jos auttavat rätinään, nimittäin kielet ovat alempana kuin mun ikilaina Jacksonissa.
RaskasMielinen
07.12.2013 22:30:38

yannara: Tulipa sitten hankittua kuitenkin halpiskitara, eli J&D Brothers Les paul black copy. Oli uuden veroinen, ei paljoa soiteltu. Myyjä pitänyt hyvää huolta, vaihtoi kielet ja öljysi kaulan. Ehkä pikkasen kielet rätisee, kaula kyllä suora. Aika hauska juttu, että kun aikaisemmin kirjoittelin sähkökitaran akustisista ominaisuuksista, eli mulle on tärkeä, että sähkökitara kuullostaa hyvältä myös akustisesti, niin tää on todettavissa ainoastaan kotonani. Vieraassa paikassa kitara kuullostaa aina vieraalle, sitä on vaikea verrata ilman että soittaa sitä juuri omassa akustisessa ympäristössä.

Tää on vain välivaihe ja ehkä väliaikainen hankinta, kun nyt en muuta löytänyt ja kitaraa kuitenkin tarvitsen. Kaula on ihan hyvä tässä, puinen takapuoli eikä peukalo jää kiinni. Voisin kieliä vähän nostaa, jos auttavat rätinään, nimittäin kielet ovat alempana kuin mun ikilaina Jacksonissa.

Vaikea sanoa näkemättä mutta kyllä kitarasta kuin kitarasta yleensä saa säätämällä vähintään siedettävän. Jos siinä on ihan uudet kielet, nii sekin saattaa vaikuttaa hetken aikaa. Mikä kielisetti ja minkä valmistajan mitkä?

Mulla kävi just kolme kitaraa Kitarapajalla nauhojen hionnassa ja samalla toki säädöt kohdilleen. Vaikka omasta milestäni - ja ehkä joidenkin kaverienikin - olen aika pätevä tuossa säätöhommassa itsekin, niin täytyy sanoa että kyllä ammattilaisen työstä kannattaa maksaa. No nuo kolme nyt ovat niin hyviä kitaroita jo alkujaankin, että olisi suoranainen pyhäinhäväistys pitää niitä paskoissa säädöissä:p
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)