Aihe: Rickenbacker
1 2 3 4 521 22 23 24 25 26 27 28 29
PasiB
03.10.2013 08:32:31
KurtRussel35: PasiB:

Kiitos vinkistä, olenkin miettinyt mistä korvaavaa mikkiä saisi. Malli on ZZB mutta aikalailla samalta mikki näyttää. Rickenbacker kyllä kuitenkin nyt se 1. mielenkiinnon kohde, ja Aria jäänyt muutenki vähemmälle käytölle kun on niin hemmetin ärsyttävä roudata kokonsa takia.

Veijo kyllä osaa kertoa onko ZZB:ssä samanlainen mikki kuin SB sarjassa. Ihmettelin hetken tuota sun kommenttia basson koosta mutta sepä selvisi guuggelin kuvahaulla. Aika mielenkiintoisen näköinen suunnikas.
http://pasib.kuvat.fi/
KurtRussel35
10.11.2013 19:04:33

^ PasiB
Löysin Arian katalogin mistä löytyy kyseisen mikin malli.

Mutta itse asiaan. Nyt kuukauden päivät 4003:sella soitellu ja tyytyväinen olen. Kaula on mielettömän hyvä, ja hyvää vaihtelua jazzariin. Muutenkin asettuu hyvin ja mielestäni seisaaltaan soitettuna ehkä jopa paremmin kuin jazzari vaikkakin painavamman oloinen. Soundiin on ollut aikamoinen tottuminen, ja valitettavasti vain kerran päässyt soittamaan nupin ja kaapin kanssa. Himasoittelut 30w Cubella. Puhtaana tykkään enemmän kun väntää tallamikin tonen nollaan, särön kanssa taas kaikki täysillä. Mikkien korkeutta pitää volume eron takia vielä katsoa.

Ainut mistä tekee mieli valittaa on satula. Kielet on mielettömän korkealla. Pitää siis hioa vielä reilusti pois. En usko että kukaan voisi soittaa tommoisilla asetuksilla kuin missä tämä oli(uusi 2012 vm kyseessä siis). Sen takia ihmettelen siis...

Ens viikolla tulossa d'addarion chromet, ensimmäiset hiotut kielet omalla kohdallani. Katotaan miten toimii. Normaalisti en ole paljoa huomiota kiinnittänyt mitä kieliä käytän. Jazzarissa nyt kyllä semmoset kielet mistä tykkään paljon. En vaan muista mitkä ne oli...luultavasti warwickin yellowt, dr hi beamit tai roton swingit. Punainen nauha viritys päässä kielen ympärillä, osaako kukaan sanoa?
trackson
11.11.2013 07:36:12
Ainut mistä tekee mieli valittaa on satula. Kielet on mielettömän korkealla. Pitää siis hioa vielä reilusti pois. En usko että kukaan voisi soittaa tommoisilla asetuksilla kuin missä tämä oli(uusi 2012 vm kyseessä siis). Sen takia ihmettelen siis...

Jep, ihmettelin itsekin tuota 2007 -mallin 4003:sen satulan kieliurien korkeutta. Aiemmassa 4003:ssa (-93) oli satulan urat ihan optimikorkeudella suoraan boksista (ostin uutena), mutta tässä 2007:ssa on tosiaan reippaasti korkeutta liikaa.

Voi tietysti olla, että tehtaalla jätetään säätövaraa, kun mieltymyksiä on monenmoisia, mutta kyllä tuo vähän liioittelulta tuntuu.. Ei muuta kuin viila kouraan.
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
KurtRussel35
26.11.2013 10:49:50

Onko teillä paljon kokemusta Rickenbackerista ja matalasta vireestä? Pitäisi laskea vireeseen C-F-A#-D# ja ajattelin 120-90-67-50 kielisettiä. Ei ollu hiotut kielet mun juttu, ja olisi jees saada uusi basso bändin kanssa käyttöön. Aika moni tuntuu tykkäävän todella ohuista kielistä Rickenbackerinsa kanssa, mitä olen netistä lukenut.
KurtRussel35
26.11.2013 13:01:04

PasiB: Olen kokeillut Eb virettä kielisettinä perus 45-105 ja ei oikein toimi, skaalahan noissa on 33 1/4 " joka ehkä osaltaan vaikuttaa. En ole paksummilla kielillä kokeillut, vois ehkä onnistua. Tuo puolikkaan pudotus ei tunnu paljolta mutta ihmeen paljon se tuntui vaikuttavan.

Ei toiminut kielien tuntuman vai soundin puolesta? Kokeilin myös saman kokoisella kielisetillä kuin sinä vireen laskemista, mutta rupes kielet napsumaan tallamikkiin ja muutenkin meni aika puuroksi soundi vaikka soittotuntuma säilyi mielestäni tallan edestä aika hyvänä. Olen kyllä soittanut aina suht löysillä kielillä joten suurempi ongelma on hyvän soundin aikaansaaminen.
kojones
26.11.2013 13:19:23
C-vireessä en saanut toimimaan .055-.115 setillä, skaalaa syytän minäkin. Kyllähän tuota kuitenkin nimekkäätkin soittajat alavireessä käyttää.
Nelikielipiru
26.11.2013 13:42:45

kojones: C-vireessä en saanut toimimaan .055-.115 setillä, skaalaa syytän minäkin. Kyllähän tuota kuitenkin nimekkäätkin soittajat alavireessä käyttää.

Mä oon D'addario elx230 .055-.110 sarjalla vedellyt C#- ja DropC-vireessä, tokihan voisivat olla hieman kireemmälläkin kielet mutta hyvin on toiminu ainakin reteen särön kanssa.
Pläski yrittää soittaa passoa.
PasiB
26.11.2013 17:20:29
KurtRussel35: Ei toiminut kielien tuntuman vai soundin puolesta? Kokeilin myös saman kokoisella kielisetillä kuin sinä vireen laskemista, mutta rupes kielet napsumaan tallamikkiin ja muutenkin meni aika puuroksi soundi vaikka soittotuntuma säilyi mielestäni tallan edestä aika hyvänä. Olen kyllä soittanut aina suht löysillä kielillä joten suurempi ongelma on hyvän soundin aikaansaaminen.

Soundi ei miellyttänyt, varsinkin E meni melko plörinäksi. Soittotuntumaan vaikutti sen verran että kieliä piti hieman nostaa.
http://pasib.kuvat.fi/
Prak
01.12.2013 21:15:11

KurtRussel35: Onko teillä paljon kokemusta Rickenbackerista ja matalasta vireestä? Pitäisi laskea vireeseen C-F-A#-D# ja ajattelin 120-90-67-50 kielisettiä. Ei ollu hiotut kielet mun juttu, ja olisi jees saada uusi basso bändin kanssa käyttöön. Aika moni tuntuu tykkäävän todella ohuista kielistä Rickenbackerinsa kanssa, mitä olen netistä lukenut.

C#:ssä oon soitellu muistaakseni ghs:n 115-setillä. Ehkä aavistuksen löysä matalimman kielen osalta, mutta kyllähän tolla vetelee. Muistaakseni joskus muinoin oli Dean Markleyn vastaavan paksuuden, tai jopa 120-settiä, mikä taisi olla vähän tukevampi tatsiltaan.
KurtRussel35
04.12.2013 14:23:34

Päädyin viiskielisen settiin josta jätin korkeimman käyttämättä. Eli 125-95-75-60. Soundaa erinoimaiselta.
karkki
17.03.2014 20:09:06

Mikkiongelmia Rickenbacker 4001:ssä, vuodelta 1976 peräisin. Siis basso, ei ongelma.
Tallamikki on lähes täysin mykkä, välillä kuuluu aivan vaimeasti jotain, kun miehekkäästi räimii kieliä. Joskus toimii ok, yleensä ei lainkaan. Riku on nyt kaverilla, tsekkaa elektroniikkapuolen kunnon.
Kunnon pessimistinä aloin jo tuumailla, mitä tehdä jos mikki onkin sökö. Taitavat olla aika komeissa hinnoissa tuollaiset mikit. Nopealla googlaamisella tuli eteen yksi yli 300 punnan hintainen. Hitto, sillä hinnallahan saa kokonaisen basson.
Tietääkö joku edullisia mutta hyviä tarjokkaita? Poissa kuvioista ovat sellaiset, jotka vaatisivat lankun rouhimista tai muuta pahoinpitelyä, vanhusta ei runnella.
Sellaistakin mietin, että onhan noita mikinrakentajia Suomessakin, voisihan tuon orkkismikin kenties korjata, jos on rikki? Esimerkiksi käämiä uudestaan, jos siitä on kyse?
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
2541
17.03.2014 21:17:45

karkki: Mikkiongelmia Rickenbacker 4001:ssä, vuodelta 1976 peräisin. Siis basso, ei ongelma.
Tallamikki on lähes täysin mykkä, välillä kuuluu aivan vaimeasti jotain, kun miehekkäästi räimii kieliä. Joskus toimii ok, yleensä ei lainkaan. Riku on nyt kaverilla, tsekkaa elektroniikkapuolen kunnon.
Kunnon pessimistinä aloin jo tuumailla, mitä tehdä jos mikki onkin sökö. Taitavat olla aika komeissa hinnoissa tuollaiset mikit. Nopealla googlaamisella tuli eteen yksi yli 300 punnan hintainen. Hitto, sillä hinnallahan saa kokonaisen basson.
Tietääkö joku edullisia mutta hyviä tarjokkaita? Poissa kuvioista ovat sellaiset, jotka vaatisivat lankun rouhimista tai muuta pahoinpitelyä, vanhusta ei runnella.
Sellaistakin mietin, että onhan noita mikinrakentajia Suomessakin, voisihan tuon orkkismikin kenties korjata, jos on rikki? Esimerkiksi käämiä uudestaan, jos siitä on kyse?

Uudelleen käämintä on luultavasti paras vaihtoehto. Kysy esim. Rami Hakalalta, puh. 0400 965 706.
oa
14.05.2014 10:13:05
Mistä kova laukku 4001 -malliselle Suomesta?
Nelikielipiru
14.05.2014 15:23:45

oa: Mistä kova laukku 4001 -malliselle Suomesta?

Gatorin laukussa ainakin oma 4003 majailee, mallia en nyt muista mutta tarvittaessa voin tarkistaa kun pääsen kotosalle.
Pläski yrittää soittaa passoa.
oa
14.05.2014 15:35:56
kojones
20.05.2014 20:13:39
Mun '75 4001:n otelauta on kovin punainen ja haisee hiottaessa siltä että epäilen sen olevan padaukia, mutta John Hall on kuitenkin ilmeisesti sanonut että ei ole padaukia käytetty. Voisko silti olla?
Kefiiri
20.05.2014 20:46:08 (muokattu 20.05.2014 20:46:55)
kojones: Mun '75 4001:n otelauta on kovin punainen ja haisee hiottaessa siltä että epäilen sen olevan padaukia, mutta John Hall on kuitenkin ilmeisesti sanonut että ei ole padaukia käytetty. Voisko silti olla?

Miltäs se bubinga sitten haisee? Melko punaistahan sekin on.
En ole musiikin asiantuntija.
kojones
20.05.2014 21:09:22
Kefiiri: Miltäs se bubinga sitten haisee? Melko punaistahan sekin on.

Kovin eri väristä bubingaa on ainakin mulle tullut vastaan, ton rikun otelauta on ihan kirkkaanpunainen. Täytyy napata kuva.
timppa67
19.01.2015 19:10:36
Moro Rikutietäjät. Mulla on -82 4003 ja joku on vaihtanut siihen aikoinaan virittimet. Haluaisin laittaa alkuperäiset tai alkuperäisen tyyliset. jotka sopisivat orkkis reikään joka on vain 12mm.. mitämitä? mistämistämistä?
RocknRoll Since -67
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)