Aihe: Ensimäinen kitara
1 2
azlag
26.11.2013 08:50:29
Pakkohan oli Grokelle laittaa plussaa noin kaiken kattavasta vastauksesta. J&D näyttää pätevältä. Ja usko pois, vaikka se kitara olisikin huonompi soittaa tai ei ehkä yhtä "mojokas" kuin naapurin serkun 5000€ maksanut Ruokangas, ihan pelkällä säätämisellä pääsee jo pitkälle. Viet joko jollekin tutulle joka osaa hommansa tai sitten hyyyvin hitaasti ja huolella selvittelet ja mietit mitä teet (virheitä sattuu aina, poikkeuksetta, pieniä tahi suuria). Liikkeiden hinnoista en osaa sanoa kun itse köyhänä ja nuukana joutunut opettelemaan kunnostustoimenpiteet enimmäkseen kirjojen ja googlen avulla. Kehtaan väittää että 100€ maksavastakin kitarasta saa miltei yhtä hyvän kuin 1000€ maksaneesta kunhan jaksaa nähdä vaivaa (vaivan määrähän on tunnetusti suhteellinen suure).

Tarkennanpa vielä että tässä tapauksessa säätämisellä tarkoitan tallan ja kaulan säätöä ja kielten valintaa. Ei siis kannata odottaa että heti pakasta vedettäessä olisi täydellisessä kuosissa ja juttiinsa sun käsiisi istuva.

"Kitarat on personal-kohtainen pffreferenssi", kuten Andy olisi voinut ehkä joskus sanoa.
Kefiiri
26.11.2013 09:10:28 (muokattu 26.11.2013 09:14:21)
azlag: Kehtaan väittää että 100€ maksavastakin kitarasta saa miltei yhtä hyvän kuin 1000€ maksaneesta kunhan jaksaa nähdä vaivaa.

Tuosta varmaan tulee kohta porua =D

Mutta totta se on, että satkun kitaran saa pienellä laitolla siinä määrin toimivaksi, että soitettavuus ei ole esteenä harrastuksen aloittamiselle.

Halvimmatkin nykykitarat ovat jo hämmentävän toimivia. Ainoastaan Tokmannilla näin vuosi sitten niin kammottavia satasen "stratoja" että niihin oli tiivistynyt kaikki mikä kitarassa voi olla huonoa. Musiikkiliikkeeseen moisia ei otettaisi myyntiin.
En ole musiikin asiantuntija.
azlag
26.11.2013 09:45:29
Kefiiri: Tuosta varmaan tulee kohta porua =D

Hyvin, kovin ja erittäin todennäköisesti :P Suhteellista silti sekin että onko se satasen kitara enää satasen kitara siinä vaiheessa kun siinä on vaihdettu satula, talla, virityskoneisto, elektroniikka... Ehkä tehty nauharemppa. Ehkä pientä pintaremonttiakin. Vaan, sitä voi tehdä hissukseen ja harrastus-/oppimismielessä ja ainakin omalla kohdalla se toimii, tulee haastetta ja tekemisen meininkiä eikä kitara enää ole pelkkä, no, kitara, vaan siihen on saanut tosissaan valuttaa päälle vähän omaa sydänvertaankin. Ehkä satasen pari voi säästää loppusummasta sieltä täältä tinkimällä mutta eihän mikään ole täysin mahdotonta sanon ma :)
azlag
26.11.2013 10:12:09
Tottahan tuokin :) Mulla on ehkä se, että innostus kaikenlaista modailua ja sen opettelua kohtaan on suuri niin mukavampi lähteä liikkeelle jostain parin sadan kepukasta kuin parin tonnin. Ei tarvitse heti lähteä etsimään seudun korkeinta rakennusta jos jokin työkalu sattuukin vähän lipsahtamaan. Periaatteessahan, itse kun soitan raskaamman puoleista musiikkia, ajatteluketju menee jotakuinkin näin: action kuntoon, hinnalla millä hyvänsä (TOM:ien kanssa tapellessa useimmiten, joo satula ehkä uusiksi, dremelillä tallan alentaminen, kaulan säätäminen, vähän nauhojen hiontaa ja voila - floikkien kanssa oikein tarvitsekaan useimmiten kuin säätää) --> kunnolliset medium/high output-mikit kiinni ja eihän sitä sitten enää tulpat korvissa ja gainit tapissa huomaa että kuinka arvokas kitara onkaan kyseessä :P
Gabe
26.11.2013 10:21:59
azlag: Hyvin, kovin ja erittäin todennäköisesti :P Suhteellista silti sekin että onko se satasen kitara enää satasen kitara siinä vaiheessa kun siinä on vaihdettu satula, talla, virityskoneisto, elektroniikka... Ehkä tehty nauharemppa. Ehkä pientä pintaremonttiakin. Vaan, sitä voi tehdä hissukseen ja harrastus-/oppimismielessä ja ainakin omalla kohdalla se toimii, tulee haastetta ja tekemisen meininkiä eikä kitara enää ole pelkkä, no, kitara, vaan siihen on saanut tosissaan valuttaa päälle vähän omaa sydänvertaankin. Ehkä satasen pari voi säästää loppusummasta sieltä täältä tinkimällä mutta eihän mikään ole täysin mahdotonta sanon ma :)

Jos käyttää laadukkaita osia niin käy pian niin että kitara on tullut maksamaan jo ihan keskihintaisen kitaran verran. Ja kun puut on edelleen halpiskitarasta niin jälleenmyynti voi olla vähän kehnoa. :) Monesti on kannattavampaa ostaa käytetty keskihintainen torilta kuin alkaa parantelemaan halpista, sellaisen modailu voi olla jo ihan fiksuakin. Rohkenen kuitenkin väittää että satasella saa satasen kitaran. :)
iec
26.11.2013 13:46:46

Satasen kitaroissa tuppaa olemaan metalliosat sellaista tinapeltiä, että ei ne oikein käyttöä kestä. Tosin Jack&Danny on kyllä parhaasta päästä noista halppiksista ja mullakin oli yksi J&D:n LP, joka oli ihan hyvä soittaa. Taisipa olla vielä se LS100-malli pulttikaulalla.

LP-mallisista tosin neuvoisin menemään suoraan Tokai, Epiphone ja Hagström-linjalle, jos haetaan edullisen pään kitaroita. Epiphonen Standard Ebony irtoaa Thomannilta 299 hintaan ja Tokai on sitten hieman kalliimpi.

-iec
Ja niin päin pois...
Nazareth
26.11.2013 19:19:15
Myrkky Nuoli: Vakuutan hyväksi valinnaksi, haukkuu hintansa pystyyn. Itsehän oon soittanut nauhoitukset, lukuisia treenejä, jokusen keikan ja yhdet festari J&D Telecasterilla, josta maksoin jotain 75€ :) Vireenpito ja luotettavuus samaa tasoa kun Gibson SG Standardissani, toki näissä itämaan ihmeissä on varmasti enemmän arpapeliä ja huteja kun laadunvalvonta mitä on. Joka tapauksessa oisin ollut aika haltioissani jos mun eka kitara ois ollut tuommoinen Anttila-osaston stratokopion sijaan. Sitten myöhemmin jos alkaa ymmärtää/kiinnostumaan syvemmin saundiasioista niin vaihtaa tuohon mikit ja avot. Tehdasmikit ovat luonnollisesti köppäiset, mutta tuskin sillä sulle on vielä hetkeen mitään merkitystä. Rogenrool!

Olipa mulla muuten tommonen satasen vintage surf-green J&D stratokin, sekin oli oikein hyvä peli, satasella ihan naurettavan hyvä varsinkin viimeistelyn tasoon nähden. Todella hyvin tehty paksu amber tint polylakka kaulassa ja semmottiis.

Uskallan samoa samaa, vaikka en oo ko. kitaraa edes omistanut. Mutta olen omistanut useitakin J&D:n soittimia, ja ovat olleet ihan kelpo pelejä.
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa.
Myrkky Nuoli
26.11.2013 20:44:27 (muokattu 26.11.2013 20:45:42)
iec: Satasen kitaroissa tuppaa olemaan metalliosat sellaista tinapeltiä, että ei ne oikein käyttöä kestä. Tosin Jack&Danny on kyllä parhaasta päästä noista halppiksista ja mullakin oli yksi J&D:n LP, joka oli ihan hyvä soittaa. Taisipa olla vielä se LS100-malli pulttikaulalla.

LP-mallisista tosin neuvoisin menemään suoraan Tokai, Epiphone ja Hagström-linjalle, jos haetaan edullisen pään kitaroita. Epiphonen Standard Ebony irtoaa Thomannilta 299 hintaan ja Tokai on sitten hieman kalliimpi.

-iec

Ei lainkaan huonoja ehdotuksia nämäkään, mutta mun kirjoissa J&D on samalla viivalla korean tokain, epiphonen ja halpojen hagströmien kanssa. Japanian Tokait onkin sitten jo ihan eri sarjassa. Toki myös hintaluokka on eri. Nauhojen päät luultavasti kaipaavat laittoa uutena soittomukavuuden saavuttamiseksi, mutta näin se ruukkaa olemaan halppiskitaroissa melko usein. Nauhojen tasoitusta ei sitten ainakaan mun strato kaivannut lainkaan.
Hasseri
26.11.2013 21:37:08 (muokattu 26.11.2013 22:21:05)
Kiitoksia kaikille, nämä viestit on jo valaissu enemmän kuin koeviikkoon käytetty aika..:D Onneksi tosiaan löytyy kavereita ketkä ovat soiteleet jo pidemmän aikaa, niin ei tarvitse liikkeeseen viedä säätöjä varten, ja voi itse oppia vieressä kun katsoo!

E: Pukin kontti tällä hetkellä näyttäisi tältä:

http://urly.fi/atn tai http://urly.fi/ato kitaraksi, onko näillä merkittävää eroa, kuitenkin hintaeroa vain vähän reilu kymppi

http://urly.fi/as9 vahvariksi, tosiaankin kerrostalossa asun, eikä tavoitteena ole saada häätöä, joten pienempikin kelpaa vallan mainiosti. Yksi tärkein on että kuulokkeet saa liitettyä.

http://urly.fi/asa tarvikesetti, tässä on ilmeisesti kaikki tarvittava? Hintakin on edullisempi kuin se, että tilaisi erikseen.

Vaihtoehtoja saa toki esitellä näihin, tässä on ainakin omasta mielestäni se mitä tarvitsen, mutta mitäpä minä tiedän vahvareista mitään..:D
Corto
26.11.2013 23:08:44
Muuten jees, mutta miettisin tota vahvaria vielä kertaalleen. Pitääkö olla nimenomaan tommonen tosi pienikokoinen vahvistin? Siinä tapauksessa Roland Microcube olisi minun ehdotukseni. Vastaavasti jos koko ei varsinaisesti haittaa, niin satsaa johonkin 10-12" kajarilla varustettuun vahvistinkomboon.
En ole brändirasisti: minulle kelpaa niin Gibson kuin Fenderkin
Hasseri
26.11.2013 23:31:55
Tärkeintä siinä olisi vain se että jotenkin ees kuuluisi äänet, eikä olisi kovin isokokoinen, kun olen muuttanut toiselle paikkakunnalle asumaan, ja bussiin ei viihdi mitään hirveän kokoista raahata, ja jos autollakin menen, niin monesti auto on sen verran täynnä ettei paljoa ylimääräistä mahdu. Eikä hintakaan kovin paha saisi olla, mutta ei sekään mikään ylitsepääsemätön este ole, ja voihan niitäkin käytettynä ostaa
JaaGeRMaisTeR
26.11.2013 23:47:57
Corto
27.11.2013 07:53:15 (muokattu 27.11.2013 07:53:49)
Hasseri: Tärkeintä siinä olisi vain se että jotenkin ees kuuluisi äänet, eikä olisi kovin isokokoinen, kun olen muuttanut toiselle paikkakunnalle asumaan, ja bussiin ei viihdi mitään hirveän kokoista raahata, ja jos autollakin menen, niin monesti auto on sen verran täynnä ettei paljoa ylimääräistä mahdu. Eikä hintakaan kovin paha saisi olla, mutta ei sekään mikään ylitsepääsemätön este ole, ja voihan niitäkin käytettynä ostaa

Roland Microcube on hyvänkuuloinen ja monipuolinen pikkuvahvistin, käytettynä löytää halvalla niitä. Varsinkin jos käsipelillä pitää esim. bussissa sitä vahvaria roudata eestaas, niin Microcube tuntuisi sopivan sulle kuin nenä päähän.

Toinen erittäin kevyt (mutta vähän isokokoisempi) trankkupeli olisi Fender Mustang. Mutta onhan noita vaihtoehtoja joka varpaalle ja sormelle.
En ole brändirasisti: minulle kelpaa niin Gibson kuin Fenderkin
azlag
27.11.2013 07:55:44
Miten olisi vielä sellainen villi kortti, josko ostaisit jonkinlaisen edullisen mallintavan multiefektihärpäkkeen? Mallinnuksissa on kuitenkin se etu, että aloittelijan on mukavampaa kokeilla monia erilaisia "vahvistimia" ja millaisia soundeja niistä irtoaa. Siis joo, eihän ne nyt aidoilta kuulosta ainakaan halvimman luokan vermeissä, mutta Tero Tavallinen ei eroa välttämättä huomaisi ja saisihan niistä nyt jonkinlaista käsitystä siitä mitä tuleman pitää. Samalla pääsisi kokeilemaan efektejä.

Jos vielä hankkii jonkin näppärän usb-yhteensopivan mallin johon on kehitetty kunnollinen käyttöliittymä, ei tarvitse tuskailla nappien ja säätöjenkään kanssa loputtomiin: tietokoneeseen vaan piuha kiinni ja sitten vaihtamaan setuppeja lennossa ja kääntelemään nuppeja.

Mainittakoon vielä se, että moista härpäkettä voisit käyttää ihan pelkästään kuulokkeilla. Ja mahtuisi mainiosti pienempäänkin laukkuun. Ja jos siitä haluaa ääntä ulos, periaatteessa ihan sama mihin sen kytket. Kuulokelähtöjä voi käyttää vaikka stereoiden kanssa. Tai sitten torilta jokin käytetty, näppärä ja halpa trankkuvahvistin --> voila. Ei tarvitsisi murehtia vahvistimesta sen enempää, soundit sieltä räpistimestä.

Enkä nyt tarkoita mitään Axe FX:iä. En edes Line 6:sen HD500:sia tai Boss GT-100:sia. Pikemminkin jokin Zoom:in G2/G3, Line 6 Pocket Pod, Digitech... Onhan noita, eikä mua ole päästetty kokeilemaan tai edes kuulemaan koskaan kuin murto-osaa niin ei voi tietää mikä on hyvä, mikä ei. Zoomeista kokemusta ja ne ovat hyviä, näppäriä ja toimivia. Kuulostavatkin ok.
Laulava Kylätohtori
27.11.2013 10:14:06
Hasseri: http://urly.fi/atn tai http://urly.fi/ato kitaraksi, onko näillä merkittävää eroa, kuitenkin hintaeroa vain vähän reilu kymppi

Eka on kopio Les Paul Customista ja toinen mustasta Les Paul Standardista. Ulkonäköeroa on vähän. En tiedä, mutta kuvittelisin, ettei näissä halpakopioissa juuri muuta eroa ole.

http://urly.fi/as9 vahvariksi, tosiaankin kerrostalossa asun, eikä tavoitteena ole saada häätöä, joten pienempikin kelpaa vallan mainiosti. Yksi tärkein on että kuulokkeet saa liitettyä.

Vaikuttaa kyllä melko romulta, tosin eihän se mitään maksakaan. Mutta ehkä muutaman kympin lisäpanostus voisi olla paikallaan. Esim. tuo Micro Cube tai jotain. Mikään vahvari tuskin on tuota Famea huonompi...

http://urly.fi/asa tarvikesetti, tässä on ilmeisesti kaikki tarvittava? Hintakin on edullisempi kuin se, että tilaisi erikseen.

Kyllä noilla alkuun pääsee...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
iec
27.11.2013 13:49:56

Vaikuttaa kyllä melko romulta, tosin eihän se mitään maksakaan. Mutta ehkä muutaman kympin lisäpanostus voisi olla paikallaan. Esim. tuo Micro Cube tai jotain. Mikään vahvari tuskin on tuota Famea huonompi...

Komppaan. Vaikkapa Voxin mini 3, Roland microcube, Peavey nano vypyr tai Fender mustang ennemmin tuon Fame-vahvarin tilalle. On heti mukavampi kun on jotain pientä mallinnosta mukana ja edes kuulokkeilla saa kohtuullisen äänenlaadun. Taitaa Fame olla Harley-Benton tasoa. Tai jos ei rahat riitä millään, niin sitten voi soitella kuulokkeilla Vox Amplugin kautta. Esim AC30-versio voisi olla ok.

-iec
Ja niin päin pois...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)