Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsonin käyttämät "Kluson" -virittimet
1 2
zedder
25.11.2013 21:19:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoreen puoleisessa LP Studiossani on jonkinasteisia vireessäpysymisongelmia. On hyvin mahdollista, jopa todennäköistä, että ne johtuvat pääosin satulasta.
 
Nuo "Kluson Deluxe" -peltilaatikkovirittimet ovat kuitenkin ulkonäkönsä puolesta varsin antiikkiset ja siksi toki myös aika hienot, mutta miten on niiden käytännön ominaisuuksien kanssa? Eivät ne ainakaan yhtä tasaisesti pyöri kuin valetturunkoiset. Ilmeisesti noita "Klusoneita" tekee nykyisin ainakin Gotoh ja Schaller, joten ilmeisesti tuo rakenne ei siten ole kuitenkaan ihan sohlo tai muuten eivät moisia viitsisi värkätä?
 
Oli miten oli, olisiko siitä selkeää hyötyä jos tilalle laittaisi modernimmat virittimet ja kenties jopa lukittavana versiona? Eipä noita sinällään aika nättejä koneistoja kuitenkaan ihan turhan takia viitsisi toisiin vaihtaa.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
the-Antero
25.11.2013 22:52:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kotosalla pari SG:tä ja niissä ei ainakaan noissa virittimissä ole ongelmaa. Vire pysyy niinkuin pitää. Toki satula tähän vaikuttaa.
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Hynkel
25.11.2013 22:55:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

99% varmasti vika on satulassa, eikä Klusoneissa. Kokeile nyt ainakin sitä satulaa josko se auttaisi.
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
p130
25.11.2013 23:04:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Schaller taitaa tehdä edelleen nuo Gibsoneiden Klusonit, eli niihin ei ainakaan kannata vaihtaa jos ei miellytä.
 
Jos rahaa haluaa tuhlata ja sitä kautta saa hyvän mielen, niin peliin vaikka ToneProsin lukittavat Klusonit.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
McNulty
25.11.2013 23:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel: 99% varmasti vika on satulassa, eikä Klusoneissa. Kokeile nyt ainakin sitä satulaa josko se auttaisi.
 
Olen samaa mieltä. Muovisatula mäjelle ja teetättää soitinverstaalla luisen tai vaikkapa grafiittisen tilalle. Uskoisin että vireongelmat osaltaan ratkeavat tuolla tavoin.
 
Klusoneiden ongelma on siinä vaiheessa jos viritystappi tai koneiston varsi saa kolauksen. Saattaa se peltikotelo pettää prässäyksistään jolloin koneiston varsi ja nuppi huljuu valtoimenaan. Itselläni kävi moinen haaveri aikanaan LP Standardin kanssa ja vaihdoin Klusonit Gotohin lukittaviin 3+3 koneistoihin Grover Kidney-tyylisillä nupeilla. Lukituksesta ei vireen kannalta ole merkittävää vaikutusta, mutta nopeuttaahan se hieman kieltenvaihtoa ja virittämistä.
 
Kaikkiin G-pajan LP-malleihin olen teetättänyt uuden satulan paikallisella soitinrakentajalla. En ole katunut ratkaisua.
 
Tulin teille ku en ihimisihin keherannu mennä.
Gabe
25.11.2013 23:19:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Olen samaa mieltä. Muovisatula mäjelle ja teetättää soitinverstaalla luisen tai vaikkapa grafiittisen tilalle. Uskoisin että vireongelmat osaltaan ratkeavat tuolla tavoin.
 
Kaikkiin G-pajan LP-malleihin olen teetättänyt uuden satulan paikallisella soitinrakentajalla. En ole katunut ratkaisua.

 
Hyvän satulan merkitystä ei tosiaan voi liikaa alleviivata. Ehdottomasti kannattaa lähteä siitä liikkeelle.
zedder
25.11.2013 23:20:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Jos rahaa haluaa tuhlata ja sitä kautta saa hyvän mielen, niin peliin vaikka ToneProsin lukittavat Klusonit.
 
Enpä tiennyt lukittavien "Klusoneiden" olemassaolosta, mutta nyt kun tiedän: Ovat melko ruman näköiset lukitusmekanismin ollessa julkisivun puolella:
 
http://i45.tinypic.com/25p022t.jpg
 
Makuasia toki, mutta silti... hyi.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
p130
25.11.2013 23:25:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Enpä tiennyt lukittavien "Klusoneiden" olemassaolosta, mutta nyt kun tiedän: Ovat melko ruman näköiset lukitusmekanismin ollessa julkisivun puolella:
 
http://i45.tinypic.com/25p022t.jpg
 
Makuasia toki, mutta silti... hyi.

 
Jollakin valmistajalla lukitus on toisella puolella, en muista millä. Lukoista ei ole mitään muuta käytännön hyötyä kuin vähäinen kielten vaihdon nopeutuminen eli ei niihin edes kannata sijoittaa.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Old Joe
26.11.2013 02:49:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Jollakin valmistajalla lukitus on toisella puolella, en muista millä. Lukoista ei ole mitään muuta käytännön hyötyä kuin vähäinen kielten vaihdon nopeutuminen eli ei niihin edes kannata sijoittaa.
 
Pitää toki virettä paremmin, jos käyttää niitä kuten suunniteltu. Vähemmän kierroksia tapin ympärillä ja näin vähemmän venyvää kieltä.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
crockett
26.11.2013 06:15:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meitillä on tossa Epiphone Slash Goldtopissa tuollaiset Klusonin malliset virittimet ja vire pysyy aivan tautisen hyvin. Mutta tosta vehkeestä huomaakin että kielet eivät kakistele yhtään satulassa vaan huilaavat hyvin. Eli kantsii ehkä käyttää se satula viilattavana jossain asiantuntevassa kitarapajassa, veikkaan että ei tossa sen kummempaa ole. Toisessa kitarassa eli tsekkimallin epissa taasen tuntuu että just se perinteinen G-kieli hieman kirraa satulassa ja vireen kanssa onkin enemmän ongelmia sen kielen kanssa, mutta ei vielä kovin paha ole tuokaan. Niin ja ensiavuksi voit lyijykynällä jyystää lyijyä siihen satulan uraan, tuo voi auttaa kanssa.
 
En lähtis noille lukko yms virittimien tielle koska toi perinteinen Kluson on ehdottomasti tyylikkäin (eli toi linkin malli), makuasia tosin mutta näin se on silti! Ja se pitää kyllä sen vireen.
http://www.thomann.de/fi/kluson_by_gotoh_m33vc_gitarrenmechanik.htm
 
saastari
26.11.2013 08:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa hieman hillitymmän näköinen lukittava viritinkoneisto. Mulla tuollaiset (eri nupikoilla) kiinni kahdessa kepissä ja toimii kuin junan vessa.
 
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … oodi=SD90HAPM-SLN&tuoteryhma_id=396
 
johanssen
26.11.2013 09:46:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tuoreen puoleisessa LP Studiossani on jonkinasteisia vireessäpysymisongelmia. On hyvin mahdollista, jopa todennäköistä, että ne johtuvat pääosin satulasta.
 
Mulla oli Essissä samaa vikaa. Ruokankaalla vaihdettiin hirvenluusatula ja duunattiin mun setille sopivaksi -vireenpito ongelmat on ollu sen jälkeen tiessään. Ja Klusonit oli koneistona, joo.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
p130
26.11.2013 10:05:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Pitää toki virettä paremmin, jos käyttää niitä kuten suunniteltu. Vähemmän kierroksia tapin ympärillä ja näin vähemmän venyvää kieltä.
 
Ei eroa vireen pidossa jos osaa käyttää normivirittimiä.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Mr. Speed
26.11.2013 11:13:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tuoreen puoleisessa LP Studiossani on jonkinasteisia vireessäpysymisongelmia. On hyvin mahdollista, jopa todennäköistä, että ne johtuvat pääosin satulasta.
 
Nuo "Kluson Deluxe" -peltilaatikkovirittimet ovat kuitenkin ulkonäkönsä puolesta varsin antiikkiset ja siksi toki myös aika hienot, mutta miten on niiden käytännön ominaisuuksien kanssa? Eivät ne ainakaan yhtä tasaisesti pyöri kuin valetturunkoiset. Ilmeisesti noita "Klusoneita" tekee nykyisin ainakin Gotoh ja Schaller, joten ilmeisesti tuo rakenne ei siten ole kuitenkaan ihan sohlo tai muuten eivät moisia viitsisi värkätä?
 
Oli miten oli, olisiko siitä selkeää hyötyä jos tilalle laittaisi modernimmat virittimet ja kenties jopa lukittavana versiona? Eipä noita sinällään aika nättejä koneistoja kuitenkaan ihan turhan takia viitsisi toisiin vaihtaa.

 
Kuinka paksuja kieliä käytät? Liian paksut kielet "kanittavat" satulaan ja tämä tapahtuu ihan satulan materiaalista riippumatta. Tämä kanittaminen tekee sen, että kun virität kielen, se pysyy vireessä ensimmäiseen bendiin/vibratoon asti. Bendatessa vedät kieltä pidemmäksi, eikä liian ahdas satula päästäkään sitä takaisin lavan puolelle --> kielen vire tippuu. Meikäläisellä oli tällainen ongelma Amfisoundin custom kitarassa alimmalla kielellä. Vaihdoin kielen piirun ohkasempaan ja ongelma hävisi, satula on grafiittia. Toinen vaihtoehto on viilauttaa kielten uria aavistuksen isommiksi.
 
http://www.sieni.us/?id=38
rrroope
26.11.2013 11:45:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klusonit untuu kyllä kummallisen huterilta mutta todennäköisin syy vire-ongelmiin on lähes aina satulassa (tai joskus tallassa). tän voi testata silleen, että tekee joko rajun bendauksen tai vaihtoehtoisesti painaa sitä kieltä sieltä yläsatulan takaa. jos kieli menee epikseen niin se ei pääse vapaasti liikkumaan satulassa.
 
yhteen ibaneziin kerran vaihdoin virittimet ja satulan vireongelmien takia kunnes lopulta huomasin, että ongelma olikin tallapalassa. lyijykynän hinkkaaminen tallapalaan poisti ongelmat.
 
Myrkky Nuoli
26.11.2013 12:58:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suoraan sanottuna hädin tuskin ikinä oon törmännyt virittimeen joka "ei pidä virettä." Koko lause tuntuu aika hullulta, lähteekö ne itekseen pyörimään takaperin vai mitä? Lähestulkoon aina vika on satulassa ja jos ei siinä niin tallassa. Lähinnä fiiliksen takia oon ite virittimiä vaihdellut. Yhdessä 20v vanhassa halppissquierissa oli virittimet niin kuluneet, että ne lähti hipasusta pyörimään, ne ei ehkä ihan oikeesti pitäneet virettä. Sillä oon kyllä huomannut olevan merkitystä miten kielet virittimiin pistää.
 
zedder
26.11.2013 13:24:14 (muokattu 26.11.2013 13:24:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulahommiksi tämä taitaa siis mennä, ja tuo työ on hankittava ulkoistettuna ostopalveluna.
 
Sen kuitenkin totean, että Floyd Rose lukkoineen on aika hieno keksintö... en taida siis hankkia lisää "kiinteätallaisia" kun en niistä tarpeeksi näemmä ymmärrä.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
Puavali
26.11.2013 21:12:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Suoraan sanottuna hädin tuskin ikinä oon törmännyt virittimeen joka "ei pidä virettä." Koko lause tuntuu aika hullulta, lähteekö ne itekseen pyörimään takaperin vai mitä?...
 
Yhden kerran olen törmännyt sellaiseen, mutta silloin virittimen tuntumakin oli todella löysä. Se todellakin lähti pyörimään taaksepäin.
 
mattim
27.11.2013 13:38:33 (muokattu 27.11.2013 13:40:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puavali: Yhden kerran olen törmännyt sellaiseen, mutta silloin virittimen tuntumakin oli todella löysä. Se todellakin lähti pyörimään taaksepäin.
Liki kaikissa kitaravirittimissä on ruuvipyörä/hammasratas välitys. Tuo voi toki todella löysänä hypätä hampaiden ylitse, mutta ei hevillä taaksepäin pyöri.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_head
 
.
Little Savage
30.11.2013 16:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel: 99% varmasti vika on satulassa, eikä Klusoneissa. Kokeile nyt ainakin sitä satulaa josko se auttaisi.
 
Mielenkiintoisia väittämiä täällä. Jos vire on päin persettä korjaus tapahtuu vain ja ainoastaan virittimien kautta. En ymmärrä miten satula tähän liittyy mitenkään. Ei kukaan soittaja keikalla ala satulaa säätää.
 
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «