Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uutta Kitarakomboa keikalle/treeneihin
1 2
Purpelo
25.11.2013 15:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Tarkoitus on ostaa itselle uusi kitarakombo otiskon mukaisesti treeni- ja keikkakäyttöön. Nykyään olen treeneissä ja keikoilla vetänyt lainakaapilla ja nupilla, mutta aina kuitenkin jäytää takaraivossa, että lainakamoilla tässä nytkin vedetään. Suunnittelin itsekin vielä hetki sitten kaapin ja nupin hankintaa, mutta hinnat on aika kamalia, joten eiköhän combollakin pärjätä?? Tietty kaapista irtoaa enemmän.. En tosiaan osaa yhtään sanoa, mutta toivottavasti joku osaa.
 
Tollasta komboa thomanilta oon nyt katellut, mutta ehdotelkaa ihan vapaasti. Hintaloukkana 500€, mutta se ei ole kiveen hakattu vaan sitä suuntaa 5-600€. Efektejä ei kombosta tarvii hirveesti löytyä sillä ne saadaan tarvittaessa pedaaleilla.
 
http://www.thomann.de/fi/bugera_v55.htm
 
Tuosta linkaamastani vielä, onkohan tuohon mahdollista liittää kanavanvaihdinta vai vaatiiko se kaappi/putki-yhdistelmän? Lainakamoissa on ollut kanavanvaihdin jossa on cleanit, säröt yms. mutta tärkeimpänä volume boost joka on tullut mm. sooloissa tarpeelliseksi. En sellaista vaihdinta omista, mutta hankintaan jos sellasen tohon saa.
 
Mutta kertokaa mielipitetiä komboista keikka/treeniskäyttöön ja ehdottakaa vaihtoehtoja. Musiikkityylinä on rock/raskaampi rock eli sisältää särömättöä ja cleania.
 
Laulava Kylätohtori
25.11.2013 15:37:34 (muokattu 25.11.2013 15:39:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomann: includes footswitch
 
Tuossa tulee jalkakytkin mukana - muistaakseni saa vaihdettua kanavaa ja reverbiä, näin ainakin V22:ssa.
 
V22 oli hintaisekseen hyvä soundinen peli kuten V55:kin - ainakin huhujen mukaan. Mutta tuo on hieman "vintage-soundinen", jos kaipaa "modernia" soundia, niin ehkä ne muut mallit voivat olla parempia. Siis ehkä.
 
Nuppi+kaappi saattaa olla roudausystävällisempi kuin combo. Riippuu toki laitteista, mutta periaatteessa nuppi+kaappi=combo, joten combossa roudataan yhtä isoa möhkälettä ja nuppi+kaappi-yhdistelmässä kahta pienempää.
 
Combo on yleensä takaa avoin jolloin soundi on avoimempi ja vähemmän botnekas kuin suljetulla kaapilla. Kaappi voi olla myös avoin tai osittain suljettu, jolloin saadaan avonaisen avoimuus ja suljetun botnea. Itse pidän osittain avoimesta, mutta nämä nyt on puhtaasti makuasioita...
 
e. mikä vahvari on käytössä tällä hetkellä? Ja tuon volumeboostin voi hoitaa myös erillisellä boosteripedaalilla, jos vahvarin headroom antaa myöten...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Myrkky Nuoli
25.11.2013 15:42:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin tuon V22:n säröt oli niin järkyttävää piereskelyä, etten lähtis hardrock-hommiin. Cleanit olikin sitten poikkeuksellisen hyvät hintaluokkaansa nähden.
 
Laulava Kylätohtori
25.11.2013 15:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Ainakin tuon V22:n säröt oli niin järkyttävää piereskelyä, etten lähtis hardrock-hommiin. Cleanit olikin sitten poikkeuksellisen hyvät hintaluokkaansa nähden.
 
En kyllä itsekän varsinaisesti innostunut särökanavasta, vaan särösoundiin käytin puhdasta kanavaa + pedaalia.
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
JuSu
25.11.2013 17:28:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: En kyllä itsekän varsinaisesti innostunut särökanavasta, vaan särösoundiin käytin puhdasta kanavaa + pedaalia.
 
Mulla on mainittu V55 -combo, ja se on juurikin noin - särökanava on melkoinen sirinäpesä. Vähän helpottaa, kun kääntää masterin kovalle ja säätää volumetasoa etuasteesta. Mutta ei sekään särökanavaa pelasta.
 
V55:n puhdas kanava sen sijaan on hieno, ja tuntuu ottavan säröpedaaleja vastaan hyvin, ainakin käyttämäni Visual Sound Jekyll&Hyde toimii mainiosti. Monia takaa-avoimia comboja vaivaava ohuehko ja kireä sointi loistaa poissaolollaan, soundi on tarvittaessa varsin täyteläinen ja tukeva.
 
Kaiuttimen vaihto oli myös kannattava operaatio. Laitoin koneeseen Eminence Legend V12 -tötterön, joka myös paransi sointia selkeästi.
 
Pedaalialustana siis oivallinen peli.
 
Toinen kiinnostava vaihtoehto hintaluokassa voisi olla Jet City JCA5012 -combo, josta mainospuheiden perusteella pitäisi irrota Soldano SLO -tyyppistä soundimaailmaa. Mulla ei tästä ole kokemusta, mutta jos Bugera alkaa tympiä, on tuo Jet City vahvoilla vaihtokoneeksi. Toistaiseksi kuitenkin olen Bugeraan erittäin tyytyväinen.
 
JuSu
Purpelo
25.11.2013 17:50:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Vintage-soundi" kuulostaa mulle väärältä vaihtoehdolta. Osaatteko suositella tuosta hintaluokasta mitään parempaa vaihtoehtoa?
 
Keke Urlaub
25.11.2013 17:58:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytetty Engl Screamer täältä torilta?
 
Hei tuota meniskö soittamaan välillä ->
Gabe
25.11.2013 18:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keke Urlaub: Käytetty Engl Screamer täältä torilta?
 
Näin juuri. Tuolla budjetilla kannattaa muutenkin suunnata katse torille.
yanera
26.11.2013 00:35:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testaa huviksesi jotain blackstar id sarjan vahvistinta. Itse olen soitellut aikoinaan vuosia kalliimmanluokan putkilaitteilla. Päädyin takaisin trankkuihin mm. Niiden edullisuuden vuoksi ym. Mulla on ollu keikoilla marshalliin mg 100 kytkettynä isoon kaappiin ja hyvin on pelittänyt. Makuasioita nuo vahvistin hommat millä haluaa soittaa. Tässä iässä en enää kitaravahvariin aio satoja euroja sijoittaa. Hyvä kitara ja vähän edullisempi vahvari on hyvä yhdistelmä.
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
hallu
26.11.2013 03:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Testaa huviksesi jotain blackstar id sarjan vahvistinta. Itse olen soitellut aikoinaan vuosia kalliimmanluokan putkilaitteilla. Päädyin takaisin trankkuihin mm. Niiden edullisuuden vuoksi ym. Mulla on ollu keikoilla marshalliin mg 100 kytkettynä isoon kaappiin ja hyvin on pelittänyt. Makuasioita nuo vahvistin hommat millä haluaa soittaa. Tässä iässä en enää kitaravahvariin aio satoja euroja sijoittaa. Hyvä kitara ja vähän edullisempi vahvari on hyvä yhdistelmä.
 
Siis Marshallin MG ei ole minun mielestä mikään huonosoundinen laite. Kokeilin kaverin pientä MG komboa ja kyllä siinä oli soundit erittäin toimivat ja yllättäen myös särökanava oli varsin jees. Itse en äkkiä keksinyt mitään syytä miksi sellaisella ei voisi soittaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
JuSu
26.11.2013 07:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keke Urlaub: Käytetty Engl Screamer täältä torilta?
 
Screamerin kohdalla kannattaa mun omast' miälest' ja kokemuksest' estottomasti valita nuppi ja umpikaappi, vaikka pienikin (1x12"). Comboformaatissa tuosta vahvaimesta ei vaan saa parasta irti.
 
Soittelin itse aikanaan jonkin aikaa Screamer -combolla, kunnes tuli koitettua sitä umpikaappiin. Vaihtui hyvin nopeasti nuppiversioon + kaappiin.
 
Vaikka makuasioitahan nämä.
 
JuSu
azlag
26.11.2013 09:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myönnään auliisti että mulla ei ole hajuakaan mitä hard rock tarkoittaa. Toisille se on Scorpions. Itselleni esmes Black Label Society. Muunmuassa Disturbed tituleeraa itseään hard rock-bändiksi. Oma etsimäni soundimaailma on kaupallisen rockin/hard rockin/metallin sekoitusta (otetaan vaikka Bon Jovia/originaalia Gun's Rosesia/FFDP:tä) ja siihen istuvia vahvistimia on tullut netistä etsittyä liiankin kanssa.
 
Bugeran suhteen olen joutunut vähän laskemaan GAS-listan sijoitusta koska yleinen konsensus tuntuu olevan että kovin yksilöllisiä, voi tulla sutta, voi tulla priimaa. Yhdellä tutullani on Bugeran 333-kombo ja törkeän hyväsoundinen peli. Vähän vaan arvaamaton ollut muutamissa viime treeneissä ainakin.
 
Siispä, kaasutukseni kohteina tällä hetkellä kahden kärjessä Blackstar:it (HT-sarja, karvan verran enemmän rokin suhteen kuin Series 1. Ja halvempia, tietty :P ... ID:t myös kiinnostaisivat vaan pitäisi päästä kokeilemaan) sekä Oranget (TH30). Jet City tulee hyvänä kolmosena jo hintansa puolesta vaan ei ole sitäkään päässyt kokeilemaan (voisi olla korkeampana jos ei etäisen psykoakustisen ilmiön, ilman testailua tai edes kuulemista livenä, vaikuttaisi vähän jotenkin pliisulta - vrt. A7X:n "Hail To the King":in rytmiriffi). Nelosena Randallin RT 50H, jotenkin "nääh":inä mutta halpana sekin. Enemmän ehkäpä metalliin kallellaan kuten Randallien kanssa usein lienee tilanne. Ja kaiuttimiksi V30:set tahi Greenbacksit. Man O War:kin vähän houkuttaisi.
 
Tällä hetkellä paras soundi lähtee Peaveyn 6505+:sta vaikka heleitä cleaneja siitä onkaan turha hakea. Enpä niitä silti tarvitsekaan, akustinen erikseen. Laneyn Ironheartista löytyy kauniit puhtoiset ja miellyttävä särö mutta jokin lopullinen puraisu siitä vielä uupuu jotta Peaveytä pääsisi kunnolla haastamaan. Loput omat kamat eivät ihan täytä kaikkia vaatimuksia, kuten esmes hyvät soundit, ainakin pari kanavaa jne jne.
 
Jos siis YHTÄÄN samansuuntaisilla linjoilla soittelet, tuossa omat 2-senttiäni - ei se koko, vaan se miten sitä käyttää.
 
Karhukoira74
26.11.2013 09:25:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites tuo V22 toimii rautalankamaiseen soitteluun? Tuli hommattuu strato taas ja jos rupeis fiilistelee ja muistelee millä sitä kitaraan on alunperin tutustunu. Mitä oon ymmärtäny niin puhdas pitäs olla ihan asiallinen tossa ja hyvin ottaa vastaan myös pedaalit.
 
-So many assholes, so few bullets-
Kefiiri
26.11.2013 09:37:56 (muokattu 26.11.2013 09:38:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karhukoira74: Mites tuo V22 toimii rautalankamaiseen soitteluun? Tuli hommattuu strato taas ja jos rupeis fiilistelee ja muistelee millä sitä kitaraan on alunperin tutustunu. Mitä oon ymmärtäny niin puhdas pitäs olla ihan asiallinen tossa ja hyvin ottaa vastaan myös pedaalit.
 
En ole testannut, mutta kysymys on ihan mielenkiintoinen. Tehon riittävyyttä mietin. Oikein puhtaana pysyvä rautalankamelodiasoitto vaatii yllättävästi tehoa, ettei atakki mene ruvelle. Kaiuttimen herkkyys lienee tärkeä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Purpelo
27.11.2013 18:58:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia paljon kaikista kommenteista. Käytettyihin kamoihin olen aina jostain syystä suhtautunut hieman varauksella. Ne ovat kuitenkin aina käytettyjä ja jostain syystä niitä pois myydään. Se syy harvemmin on kyllästyminen tai huvikseen.
 
Tietenkään halvalla ei saa hyvää, mutta saisi nyt edes sellasen kelpovehkeen. Kaappi+nuppi comboa ei tosiaan kukkaro anna periksi (siis erillisenä) ja kuten yhdessä toisessa topicissa jo hyvin tiivistettiin:
 
"Niillä halvemmilla nuppi+kaappi yhdistelmillä ei saa kuin tyrän ja vitutuksen aikaan. Tyrä siitä, kun sitä tornia roudaa sen 86vm Transitin konttiin ja vitutus siitä, kun sai sen tyrän niin paskoja kamoja roudatessaan."
 
Tosiaan vielä, hyvää säröä saisi löytyä ja soundina tykkään vähän tummemmasta. Yhtenä tärkeänä reunaehtona kuitenkin on tuo treenis/keikka-käyttö, joten volaakin laitteesta pitäisi saada irtoamaan.
 
Laulava Kylätohtori
27.11.2013 19:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purpelo: Se syy harvemmin on kyllästyminen tai huvikseen..
 
Voi, miten väärässä oletkaan... :)
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gary the pine
27.11.2013 20:07:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purpelo: Se syy harvemmin on kyllästyminen tai huvikseen.
 
Ööö, totanoinniin sehän on niin, että 99,9% kamojen runkuttelusta tapahtuu juurikin edellä mainituista syistä, sit se 0,1% on rahapula.
 
Purpelo
27.11.2013 20:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Voi, miten väärässä oletkaan... :)
 
En tiedä mikä lapsuuden trauma mua kalvaa, mutta jostain syystä mä vieroksun käytetyn ostamista.. Jotenkin vaan epäilyttää aina.
 
StJerky
27.11.2013 23:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Purpelo: En tiedä mikä lapsuuden trauma mua kalvaa, mutta jostain syystä mä vieroksun käytetyn ostamista.. Jotenkin vaan epäilyttää aina.
 
Minulla on ihan päinvastainen trauma. En haluaisi ostaa mitään uutta. Käytetyssä on jotenkin enemmän mojoa. Erityisesti pidän tavarasta jota ei enää uutena edes tehdä. Tosin olen alkanut viime vuosina rajoittaa kaikenlaista ostamista. Rojua on jo liikaakin ja olen huono myymään.
 
Myrkky Nuoli
28.11.2013 01:02:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StJerky: Minulla on ihan päinvastainen trauma. En haluaisi ostaa mitään uutta. Käytetyssä on jotenkin enemmän mojoa. Erityisesti pidän tavarasta jota ei enää uutena edes tehdä.
 
Tähän sama. Siihen päälle kalliit hinnat, kapitalismin kirot ja muut vittumaisuudet. Tulee käännyttyä torin puoleen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «