jappo121 23.11.2013 10:04:35 | |
---|
jannu: Pitääkin tulla lukemaan useammin tätä palstaa jos meininki on näin kahelia. Kiitos kiitos, ja tervetuloa toistekin! On hienoa kuulla että joitakuita kiinnostaa lukea siitä kuinka täällä TEORISOIDAAN jonkin VISION MAHDOLLISTA toteutusta. "En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa."
Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan... |
Ultrabass 23.11.2013 12:07:06 | |
---|
Tässä ketjun aloittajana täytyy myös todea, että hieman ollaan alkuperäisestä aiheesta karattu, mutta eipä tuo haittaa. On tämä nyt huomattavasti mielenkiintoisempaa keskustelua kuin vaikkapa joku "kauanko kestää veivata polkupyörällä 10000000000000km" paska. |
Ultrabass 23.11.2013 12:14:20 | |
---|
T.Nick: Toi Warren .175 kieli on tehdasasetuksena paksuimpana siinä niiden Dark Lordissa, joka on F#-H-E-A -vireessä. Eli, jos sulla on puol sävelaskelta korkeemmalla se matalin kieli, niin mun valinta olis just kyseinen paksuus. Mä käytän H-kielenä .145:sta, eikä se oo ainakaan liian jäykkä siihen vireeseen, edes 35"-mensuurilla. Ei se helpota sitä signaaliketjun hallintaa ja saundin runkkausta sekään, että kielet lepattaa velttona. Täytyypä pistää harkintaan. Yks ongelma on vaan se, että tuo .145:kin alkaa olla jo niin paksu, että juuri ja juuri mahtuu virityskoneistoon kiinni. Toinen juttu on se, että joudun toisinaan lätkyttelemään tuolla G-kielelläkin aika rapidoja 16-osa pyrähdyksiä, jolloinka tuo nykyisenkin kielen paksuus tarjoaa oman vastuksensa tarkalle soitolle. Toki jos kielin värinä olisi tuolla .175:lla hieman stabiilimpaa, niin ehkä tuo lisätty paksuuskaan ei haittiasi :). |
pehko 23.11.2013 12:23:47 | |
---|
tässä itsekkin mietiskelen vireenpudotukseen liittyviä asioita (lähinnä kielien paksuuksiin), ja tämä on kyllä ollut pitkään aikaan mielenkiintoisin, asiapitoisin ja viihdyttävin keskustelu hetkeen. |
hollstro 23.11.2013 12:47:42 | |
---|
Ultrabass: Täytyypä pistää harkintaan. Yks ongelma on vaan se, että tuo .145:kin alkaa olla jo niin paksu, että juuri ja juuri mahtuu virityskoneistoon kiinni. Toinen juttu on se, että joudun toisinaan lätkyttelemään tuolla G-kielelläkin aika rapidoja 16-osa pyrähdyksiä, jolloinka tuo nykyisenkin kielen paksuus tarjoaa oman vastuksensa tarkalle soitolle. Toki jos kielin värinä olisi tuolla .175:lla hieman stabiilimpaa, niin ehkä tuo lisätty paksuuskaan ei haittiasi :). 16-osia esim aika velttoon 120 bpm tempoon on 32 iskua sekunnissa. Ei ehdi toi matalln vire edes värisemään siihen tahtiin. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
jappo121 23.11.2013 12:57:35 | |
---|
Hämmennetään soppaa omalla kalustolla: Olen soitellut 4,5 ja 6 kielisillä bassoilla ( ja kitarat siihen päälle.) Perusvireisestä vitosesta en oikein innostunut, kuutosessa oli paksu B itselleni kutakuinkin turha, joten päädyin kompromissiin: Viisikielinen jossa viritys E,A,D,G,B. Tällä saa myötäiltyä kitaraa kivasti ja soitettua heleitä sointuja kuten kitarallakin. Tarvittaessa droppi D tulee kätevästi yhden kielen viritystä muuttamalla. Matalat vireet tulee temmottua yllättäen 32" bassosta. Kielet pysyy jämäkkänä vaikka en mitään "vaijereita" käytäkään. 110-055 setti mutta voimakkaalla vedolla. Siitä on hyvä löysätä kieltä ilman että soittotuntuma katoaa. Lienee paikallaan mainita että vire on "vain" drop-C, eli ei mikään ultra matala... Säätövarat kyseisessä luutussa on ainakin toistaiseksi riittäneet. Yhtenä sisäisen kokeilijan päähänpistona on pikkololobasso. Sehän on oikeasti metka peli. Vire on sama kuin kitarassa E,A,D,G (joskus tippuu drop D:hen). Kestää efektoida säröillä, vehkeestä irtoaa tosi tymäkät "jynkky kitarat", kliini soundi on tumma, syvä mutta erotteleva. Tähän kun pistää perussoundiin miehekkään särön, ja rakentaa HOG:illa taustalle bassosoundin, niin komppiryhmä on rumpalia vaille valmis. Kitarasoundi kannattaa toki ohjata sille tarkoitettuihin äänentoistolaitteisiin... Samanhan voi tehdä kitarallakin, eikä EHX HOG ole todellakaan ainut vaihtoehto. Johtopäätös: Käyttäkää mielikuvitusta ja kokeilkaa. Silloin voi syntyä vaikka tällaista. http://vimeo.com/38144895"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa."
jappo121 23.11.2013 13:21:01 (muokattu 23.11.2013 13:21:42) | |
---|
hollstro: 16-osia esim aika velttoon 120 bpm tempoon on 32 iskua sekunnissa. Ei ehdi toi matalln vire edes värisemään siihen tahtiin. Tulikohan laskuvirhe 16. osiin...? Eikös 8 iskua sekunnissa. http://www.youtube.com/watch?v=hvzhUfRPjSE&t=1m30sVideossa tempona noin 80bpm. Ei tuossa kiirus vielä tule... "En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa."
hollstro 23.11.2013 14:02:51 | |
---|
jappo121: Tulikohan laskuvirhe 16. osiin...? Eikös 8 iskua sekunnissa. http://www.youtube.com/watch?v=hvzhUfRPjSE&t=1m30s Videossa tempona noin 80bpm. Ei tuossa kiirus vielä tule... 120 pbm = 2 tahtia sekunnissa -> 16 osia menee 16 kappaletta tahtiin. Eiks siitä tule 32 kappaletta 16-osaa sekunnissa? vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
absqua 23.11.2013 15:16:01 | |
---|
hollstro: 120 pbm = 2 tahtia sekunnissa -> 16 osia menee 16 kappaletta tahtiin. Eiks siitä tule 32 kappaletta 16-osaa sekunnissa? 120 iskua minuutissa = 2 iskua sekunnissa. 2 iskuun mahtuu 2 neljäsosaa, 4 kahdeksasosaa tai 8 1/16-osaa sillä oletuksella syke on 4/4. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
hollstro 23.11.2013 15:22:35 | |
---|
absqua: 120 iskua minuutissa = 2 iskua sekunnissa. 2 iskuun mahtuu 2 neljäsosaa, 4 kahdeksasosaa tai 8 1/16-osaa sillä oletuksella syke on 4/4. Miten tää voi olla näin vaikeeta... vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
T.Nick 23.11.2013 15:24:24 | |
---|
absqua: 120 iskua minuutissa = 2 iskua sekunnissa. 2 iskuun mahtuu 2 neljäsosaa, 4 kahdeksasosaa tai 8 1/16-osaa sillä oletuksella syke on 4/4. Eli periaatteessa matalin ääni vois olla 8 Hz. Sin un condon. Siempre. |
Miikss 23.11.2013 15:32:43 | |
---|
Dropped C: Yläpäähän tossakin kolisee lähinnä. Ihan hyvä bassosaundi kyllä, vaikka musa onkin tollasta emohuttua. Jep niihä se tekee, mutta ainakaan omalla vahvarilla ei oikein saa mitenkään säädettyä nupikoita silleen että alapää ei puuroutuisi esimerkiksi B:stä tai C:stä soitettaessa bassoja leikkaamallakaan. Ehkä en vaan osaa. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
Ultrabass 23.11.2013 18:15:47 (muokattu 23.11.2013 18:18:32) | |
---|
hollstro: 16-osia esim aika velttoon 120 bpm tempoon on 32 iskua sekunnissa. Ei ehdi toi matalln vire edes värisemään siihen tahtiin. Ööööh eikös tuosta tule 8 iskua per sekuntti? Vai laskenko minä tuota jotenkin oudosti? EDIT Eiku jaa tää asia oltiinki jo käsitelty jälempänä :D |
Ultrabass 23.11.2013 18:37:42 (muokattu 23.11.2013 18:39:08) | |
---|
Miikss: Jep niihä se tekee, mutta ainakaan omalla vahvarilla ei oikein saa mitenkään säädettyä nupikoita silleen että alapää ei puuroutuisi esimerkiksi B:stä tai C:stä soitettaessa bassoja leikkaamallakaan. Ehkä en vaan osaa. Kokeiles vääntämällä eq:sta oikein reilulla kädellä midejä auki, melkein yhtä reilulla kädellä trebleä ja jättää bass- potikka about siihen klo.12:sta. Siihen sitten kaveriksi mieto (tai vähän rajumpikin) särö joko jostain pedaallista, tai sitten itse vahvistimesta (jos kyseessä joku putki/hybridi vehje). Siihen vielä semmoinen tallamikki voittoinen lähestyminen lisäksi. Näin olen itse ainakin itse asiaa lähestynyt ja ihan jees murinat oon omilla kamppeillani saanut aikaiseksi. EDIT. Plektralla soittaminen auttaa myös, jos ei omaa mitään erityistä vakaamusta plektralla soittamista vastaan. |
hollstro: 120 pbm = 2 tahtia sekunnissa -> 16 osia menee 16 kappaletta tahtiin. Eiks siitä tule 32 kappaletta 16-osaa sekunnissa? Käytätkö sä oikeesti termiä bars per minute? |
hollstro 23.11.2013 19:27:09 | |
---|
SnowCrow: Käytätkö sä oikeesti termiä bars per minute? Juu, näin tosiaan aivopieru lipsahti. Voi tietysti viisastella tahtilajeilla mutta tosiaan ne beatit on esim. neljäsosanuotteja, ei kokonaisia. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Miikss 23.11.2013 20:06:18 | |
---|
Ultrabass: Kokeiles vääntämällä eq:sta oikein reilulla kädellä midejä auki, melkein yhtä reilulla kädellä trebleä ja jättää bass- potikka about siihen klo.12:sta. Siihen sitten kaveriksi mieto (tai vähän rajumpikin) särö joko jostain pedaallista, tai sitten itse vahvistimesta (jos kyseessä joku putki/hybridi vehje). Siihen vielä semmoinen tallamikki voittoinen lähestyminen lisäksi. Näin olen itse ainakin itse asiaa lähestynyt ja ihan jees murinat oon omilla kamppeillani saanut aikaiseksi. EDIT. Plektralla soittaminen auttaa myös, jos ei omaa mitään erityistä vakaamusta plektralla soittamista vastaan. Näin oon tehnyki, kyllä se plektralla tosiaan ihan siedettävältä kuulostaa, mutta edelleen turhan paljon plörinää mukana verrattuna ylempiin säveliin. Ei se livenä haittaa kylläkään, aika paljon tulee ihan B:stäkin vedettyä biisejä. Nauhotuksissa sitten pitääkin jo vähän säätää soundeja raskaammalla kädellä, mutta siellä voikin kusettaa niin paljon kun kerkee. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
Ultrabass 23.11.2013 20:26:12 | |
---|
Miikss: Näin oon tehnyki. No jopas. Jos se on sitten kamoista kiinni? |
Miikss 23.11.2013 20:52:24 | |
---|
Ultrabass: No jopas. Jos se on sitten kamoista kiinni? Niihä se onki, jos oliski varaa hommata kunnon kamppeet nii laittasin kyllä miljoonan vaikka niihi kiinni. En vaan oo tähän mennessä mistään vahvari-/bassoyhdistelmästä saanut itseäni täysin miellyttävää soundia ulos käytännössä D:tä alemmilla nuoteilla. Itse tykkäisin, että B-kielen skaala olis sen 36-37" ja siihen päälle joku räyhäkkä midipainotteinen vahvistinsetti. Omalle soittotavalle nuo pitempiskaalaiset tuntuu toimivan paljon paremmin. Varsinkaan tuo omistamani 4x10"-kaappi ei ehkä tee ihan oikeutta alemmille vireille, jos olis rahaa nii hommaisin jonkun Mesan 4x12" tai 4x10"- + 1x 15" -setin. Niillä sais mukavasti midipainotteisemman soinnin. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
Ultrabass 23.11.2013 22:22:13 | |
---|
I feel your pain bro! Voi sitä soittimien ja härpäkkeitten määrää jos ei olis rahasta kiinni! |