Aihe: Miten eroon liian puhtaasta saundista ? | 1 |
---|
|
Moro. Oisko vinkkejä miksaamisesta tai mikkien asettelusta jolla saisi taattua sitä, ettei tule liian puhdas saundi. Mitä tulisi muuttaa tai lisätä nauhoitus / miksausvaiheessa ? Nauhotellaan siis sellasta "räkäsillä saundeilla" soitettua punkrokkia ja haluttaisi tehdä soitin kerralllaan. Ongelmana on kuitenkin liian kliini saundi, kun tarttis sitä roimetta ja räkää saundiin..kuitenkaan menettämättä jykevyyttä. Toistaiseksi tehtyä: _____________________________________________ Mikitys: Basari kick SM57 Basari kalvon reiältä AKG D112 Tomit Beyerdynamic TG D57C Tilat rode nt-1 pari virppa sm57 ylhäältä ja TGD57C alakautta tai toisinpäin. Overeina jotku fostexin konkat Käytävällä tilamikkinä joku konkka (kaikuva paikka) Keskellä huonetta 57 ajettu klipille. Basso linjaan + AKG D112 kaapista + kielien läpsytys lähimikillä Kitarat lähimikitys 57:lla soitettu 2 kaapista yhtäaikaa eri vahvistimilla kahdesti = 4 kanavaa. analogipöydän kautta tietokoneelle cubaseen raita kerrallaan. Miksauksessa geitattu basari, tomit leikattu alapäät overeista, kitaroista, rumpujen käytävä + särömikistä. leikattu yläpäät kaikista tilamikeistä (liika sihinä ja kilinä pois) kompuroitu basarit bassot tuplattu ja tuplaus kompuroita kunnolla ja jätetty taustalle tukemaan. ____________________________________________________ Jos oot näin pitkälle jaksanu lukea niin kiitos. Vielä tarkennuksena : Aivan liian kliini saundi, pakko jotenkin saada räkää lisää. Mitä tulisi muuttaa tai lisätä nauhoitus / miksausvaiheessa ? Vastauksena ei hyväksytä että "soittakaa livenä ja kerralla talteen" joka kyllä omalta osin toimisi, mutta haluttais räkänen ja jykevä , ei suttunen/räkänen. Aika alottelija olen vielä, elkää teurastako.. | |
No yks kova juttu on vääntää ne soundit niin että ne kuulostaa soundcheckissä, äänitysvaiheessa ja raakamiksuna jo siltä miltä pitää. Turha sitä mulkkua ja räkää on alkaa leipomaan miksaamalla jos sitä ei siellä alunpitäen ole. Ja eka paikka mistä se muna pitäis löytyä on soittajan haaroväli, sukupuolesta riippumatta. :) Äänityksen jälkeen editoidessa voi tietysti hieman tutkailla rumpuraitojen keskinäisiä vaiheita ja kuulostella erilaisilla balansseilla mikä juttu toimii. Overeiden ja tilojen keskinäiset vaiheet kiinnostavat itseä tässä vaiheessa eniten ja jotain pientä tilaraitojen siirtelyä voi tehdä jos korva ja kenties myös softan ikkuna sanoo että keskenään vastavaiheessa soivat asiat syövät toisiaan. Mutta lähtökohtaisesti tässä vaiheessa pitäisi ilman siirtelyä kuulostaa siltä että hymy karehtii huulilla ja perse pyörii. Kokeilepa unohtaa miksatessa ne geitit, älä koske minkään alapäähän ellei ole todellista tarvetta, silvo tilojen yläpäästä ainoastaan niin vähän kuin mahdollista, ehkä ennemmin kokeile eq:lla kaivaa kuoppaa tilojen ylämiddleen ja lopuksi kokeile kompressoida niitä tiloja ns. "aivan saatanan tavalla". Olipa sitten kyseessä mikä kompura tahansa, niin väännä release niin lyhyeksi kuin mahdollista ja attackilla fiilistelet sen väkivallan luonteen biisin tempoon sopivaksi. "You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel | |
Aja se miksattu matsku, miinus laulut, joistain isoista stereoista jossain kohtuullisen kuuloisessa huoneessa, ihan liian lujaa. Äänitä se ja ujuta miksaukseen sekaan. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
Hyviä ideoita. Kiitosta. Jos jollekkin tulee vielä lisää niin kernaasti otetaan vastaan. | saastara 22.11.2013 10:39:38 (muokattu 22.11.2013 11:18:24) | |
|
triplabasari: Hyviä ideoita. Kiitosta. Jos jollekkin tulee vielä lisää niin kernaasti otetaan vastaan. Kuulostaako ne soundit liu'ut ylhäällä siltä, miltä pitää? Jos ei, miksi ei? E: Kuulostaa myös hivenen oudolta valittaa, että on liian puhdasta ja munatonta ja seuraavassa kappaleessa ilmoittaa, että alapäät ja yläpäät on leikattu pois ja kannut geitattu. Sieltä lähtisin sitä ongelmaa etsimään, jahka lähtösoundit on kunnossa. Väittäisin näin mututuntumalta, että toi kaikki mitä sä teet, häiritsee enemmän kuin se mitä sä et tee niille raidoille tee.. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | jannu 22.11.2013 11:53:28 (muokattu 22.11.2013 12:03:15) | |
|
saastara: E: Kuulostaa myös hivenen oudolta valittaa, että on liian puhdasta ja munatonta ja seuraavassa kappaleessa ilmoittaa, että alapäät ja yläpäät on leikattu pois ja kannut geitattu. Nimen ja omaan. Sit ne muut: Bassolle rinnalle DI johon särö, ei mitään älytöntä higainia (välttämättä) vaan jotain ilkeetä overdriveä. Ja linjabasso tykkää kun sitä kompressoidaan. Kitaroihin vahvistimesta tarpeeksi middlee ja treblee. Yleensäottaen ei kannata keskittyä missään työvaiheessa tekemään perusturvallisia ja varmoja ratkaisuja ellei oo tekemässä Totoa. Lasketaan ulos klisee "parempi överit ku vajarit" sekä kysymys-vastaus-pari "Voiko näin tehdä? -TOTTA HELVETISSÄ!" "You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel | |
saastara: Kuulostaako ne soundit liu'ut ylhäällä siltä, miltä pitää? Jos ei, miksi ei? E: Kuulostaa myös hivenen oudolta valittaa, että on liian puhdasta ja munatonta ja seuraavassa kappaleessa ilmoittaa, että alapäät ja yläpäät on leikattu pois ja kannut geitattu. Sieltä lähtisin sitä ongelmaa etsimään, jahka lähtösoundit on kunnossa. Väittäisin näin mututuntumalta, että toi kaikki mitä sä teet, häiritsee enemmän kuin se mitä sä et tee niille raidoille tee.. Luulen,että tässä haetaan enemmän säröstä/rupista meininkiä kuin mutasta kasaa... http://www.facebook.com/snaudioproductions | |
samic: Luulen,että tässä haetaan enemmän säröstä/rupista meininkiä kuin mutasta kasaa... Mun mielestä on menty aika saatanasti metsään jos ilman leikkureita lopputulos on mutanen kasa. :) "You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel | saastara 22.11.2013 12:13:59 (muokattu 22.11.2013 12:19:16) | |
|
samic: Luulen,että tässä haetaan enemmän säröstä/rupista meininkiä kuin mutasta kasaa... Jos on paska äänittäjä, oon samaa mieltä toki. Jos on niin paska äänittäjä kannattaako sitä äänittää itse ylipäätään, jos yritetään saada hyvää lopputulosta? Jos yrittää oppia oikeasti hyväksi äänittäjäksi / miksaajaksi, olisi kenties hyödyllistä opetella mahd aikaiseen tekemään hyviä päätöksiä, sen sijaan, että äänittää 'mutaista kasaa' ja koittaa miksauksessa taikoa siitä jotain käyttökelpoista..? E: Jos lopputulos on liu'ut ylhäällä 'mutaista kasaa', miksi ylipäätään painaa rec-nappia? "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
jannu: Mun mielestä on menty aika saatanasti metsään jos ilman leikkureita lopputulos on mutanen kasa. :) Vaikea sanoa ku ei ole kuullu matskua... http://www.facebook.com/snaudioproductions | triplabasari 22.11.2013 12:49:56 (muokattu 22.11.2013 12:51:10) | |
|
No jopas. Mä kyselen vinkkejä sekä äänitystilanteeseen että miksauspuoleen jolla saisi taattua sekä jykevän että rupisen/räkäisen saundin. Kerroin jo aloitusviestissäni olevani aloittelija. Soitin kerrallaan kun "testinauhotusta" tehtiin, kiinnitin huomiota lähinnä mikkien asetteluun. Tilanne ei siis ole "ollaan oltu studiossa, maksettu itsemme kipeiksi ja nyt pitäisi saada räkää lisää kliiniin nauhotukseen jonka olen alunperin tehnyt päin v*ttua..." vaan " olen tehnyt koenauhotuksia ja pyytäisin vinkkejä millä sekä räkä/rupi että jykevyys olisi taattu "... ymmärrän kyllä että yksiseltitteistä vastausta tähän ei ole. E: eikä ilmän leikkureita ja gate:jä ole mutainen kasa, mutta ei myöskään sellainen räiskyvä räkäinen likainen ja jykevä kolinasaundi missä haisee kiville potkiminen ja vanha viina.... | |
Paras ehdotus mitä mieleen tuli, että kannattaa keskittyä kokonaisuuteen ja unohtaa yksittäisten raitojen nyplääminen. Esim. rummut on yksi soitin eikä kasa soittimia, ja bändin pitää myös kuulostaa bändiltä, eikä kasalta yksittäisiä soittajia. | |
triplabasari: No jopas. Mä kyselen vinkkejä sekä äänitystilanteeseen että miksauspuoleen jolla saisi taattua sekä jykevän että rupisen/räkäisen saundin. Kerroin jo aloitusviestissäni olevani aloittelija. Soitin kerrallaan kun "testinauhotusta" tehtiin, kiinnitin huomiota lähinnä mikkien asetteluun. Tilanne ei siis ole "ollaan oltu studiossa, maksettu itsemme kipeiksi ja nyt pitäisi saada räkää lisää kliiniin nauhotukseen jonka olen alunperin tehnyt päin v*ttua..." vaan " olen tehnyt koenauhotuksia ja pyytäisin vinkkejä millä sekä räkä/rupi että jykevyys olisi taattu "... ymmärrän kyllä että yksiseltitteistä vastausta tähän ei ole. E: eikä ilmän leikkureita ja gate:jä ole mutainen kasa, mutta ei myöskään sellainen räiskyvä räkäinen likainen ja jykevä kolinasaundi missä haisee kiville potkiminen ja vanha viina.... Mä en mielestäni mitenkään vähätellyt tai haukkunut sun osaamista tai ulosantia. Mä en ehkä tsempannut ja taputellut selkään, mutta mielestäni mä olin aika rakentava.. Jos nyt siis mun viesteihin viittasit. Eli: - Kuulostaako se liu'ut ylhäällä sellaiselta kuin pitää? Jos ei, mitä se kaipaisi lisää / vähemmän, ja mikä estää tämän tekemistä? Hyvän lopputuloksen saaminen on aikas paljon iisimpää kun on kuosissa lähtösundit. Jos rummut kuulostaa FHATAMM!!!:in sijaan 'pöks' tarkistaisin ensimmäisenä sen, että kuulostaako ne huoneessa FHATAMM!!!:ilta.. Jos ei, tarkistelisin rumpujen viritystä ja soittajan tatsia. Jos kuulostaa siltä huoneessa, mutta ei narulla, tarkastelisin mikkien keskenäisiä vaiheita, mitkä yllättävän nopeasti syövät botnea ja bodya, etenkin kun mikkejä on paljon.. Painotatko mixissä liikaa lähimikkejä överien ja huoneen sijaan, mistä oikeasti se kaikki siisti mojo tulee..? Lähimikkien geittaus ja länäys saa pannut helposti kuulostamaan ontolta ja 'pieneltä' kolinalta.. - Entäs basso? Soittaako basisti niin, että sen soitosta on ylipäätään mahdollista saada tasaista ja jykevää pohjaa? Miltä kuulostaa piuha kiinni suoraan..? Puuttuuko jotain, miksi sä et lisää / poista jotain jo nyt? Auttaisko kompura jo äänitysvaiheessa nappaamaan pahimmat hyppyrit? - Mites kitara? Onko soundissa..... Jnejne Kässäät jo varmaan mitä ajan takaa.. Onko homma jo narulla semmoista, että siitä voi saada sitä mitä sä haluat? "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
Kyllä se on se paljon puhuttu soittajan asenne ja tatsi mikä rankkuuden määrittelee. Lähde siitä. Onko biisit rankkoja? | |
Nyt viimeisten säätöjen jälkeen aika tyytyväinen olen. Geitit poistin, jaoin vielä vähän tarkemmin grouppeihin, equtin tilamikkejä neuvojen mukaan, lisäsin kitaroihin pre-daleytä ja tuplasin vain tietyt kohdat automaatiolla. tuplasin linjabasson ja särötin sen, samoin yhden lauluraidan. Jälkeenpäin ongelmana oli lähinnä kitaroiden kuivuus ja rumpujen liian tiukka geittaaminen sekä yleisen räkäisyyden puuttuminen sekä bassosta että laulusta. Tuhannet kiitokset kaikille neuvojille. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle kun tietää taas pykälän enempi mitä tehdä. | loosah 22.11.2013 21:31:19 (muokattu 22.11.2013 21:32:24) | |
|
On niin miljuuna kertaa, eikä turhaan, toistettu fakta: GIGO, eli garbage in garbage out. Olen itse yrittänyt äänittää räkäisiä ja isoja rumpuja vaikka minkälaisin konstein. En ole koskaan onnistunut hyvin, koska tilani ovat huonot ja rummuille sopimattomat, eivätkä äänittäjän taitoni ole kummoiset. Vahvuuteni on muualla. Kaikki lähtee silti äänityksestä ja rummuttelijasta. En ole kummoinen miksaaja, mutta jos rummut äänitetään kunnon tilassa, kunnon rumpalin ja kunnon äänittäjän kanssa, ei lopputulos ole koskaan kliininen, vaikka nostan vaan faderit nollaan. Oli ihan mieletöntä, kun kauan sitten sain Finnvoxilta yhden rämeän rokkibändin rumpujen moniraidan, jonka oli äänittänyt edes mennyt T.T Oksala. Rummuttelijana eräs ykköstykki. Pää räjähti. Rummut ovat täysin kliininä ja silti kuulosti siltä, että juna ajaa päälle tunnelissa. GIGO | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|