Aihe: Vahvistin vs mallintavat - jarna
1 2 3 4 5 6 7
hallu
21.11.2013 16:18:37
kekkuliheikki: Erotuomari puhaltaa pilliin!!!!

Palataan takaisin aiheeseen.

Eikä palata, kun keskustelu on aina niin tiukan kuivakan asiallista täällä. Nyt kun vihdoin päästiin vähän rönsyilemään, niin pysyttäisiin kerrankin poissa asiasta tai sen vierestä;-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Mr. Speed
21.11.2013 16:19:29
hallu: Eikä palata, kun keskustelu on aina niin tiukan kuivakan asiallista täällä. Nyt kun vihdoin päästiin vähän rönsyilemään, niin pysyttäisiin kerrankin poissa asiasta tai sen vierestä;-)

Eikä toi tuoksu/fiilis-keskustelu loppupeleissä ole edes niin kaukana aiheesta :)
http://www.sieni.us/?id=38
kekkuliheikki
21.11.2013 16:24:51
hallu: Eikä palata, kun keskustelu on aina niin tiukan kuivakan asiallista täällä. Nyt kun vihdoin päästiin vähän rönsyilemään, niin pysyttäisiin kerrankin poissa asiasta tai sen vierestä;-)

No jatkakaa sitten.

Mina suodattelen asialliset vastaukset ja luen paheksuen asiattomat.
En allekirjoita.
Jii-Gee
21.11.2013 16:35:04 (muokattu 21.11.2013 16:36:37)

Groke: ..ajatus siitä miten yleisö mahtaa reagoida mallintavan laitteen tuoksuttomuuteen.
Chanelin Vintage Marshall n:o 69 on vain niin perhanan kallis tuoksu. Toisaalta Behringerin Vintage Scent:ää ei oikein kehtaa hankkia. Nettitestien mukaan sen tuoksu ei ole lähellekään yhtä napsahtava, eikä samalla tavalla nahkamaisen läpikuultava, mutta silti konemaisen hedelmäinen, vaikka onkin aromeiltaan vilkas ja lievästi kesäinen.

Myös muusikon hajun voisi mallintaa.
Sellanen *kolmatta päivää festareilla* odööri olisi selkeä äijä-tuoksu.
Mr. Speed
21.11.2013 17:26:16
Jii-Gee: Myös muusikon hajun voisi mallintaa.
Sellanen *kolmatta päivää festareilla* odööri olisi selkeä äijä-tuoksu.

Joo, sellanen portaaton potikka jossa olis kuitenkin selkeät alueet, niinku vaikka:

Suihkun raikas - Taidehomo - Opistojazzari - Alternativehipster - Duunin soittoporukka - Ganja /Reggaetreenit - Perusmuusikko - Kitaralaukkuun kaatuneet kaljat - Oksennus tupakkakopissa - 3. päivä festareilla - HEVI ÄIÄ
Laulava Kylätohtori
21.11.2013 22:33:40
Olen hämmentynyt. Testasin tänään uudestaan nupit täysillä ja se kuulosti mielestäni paljon paremmalta kuin aikaisemmin. Varsinkin Bluetone. Gain klo 12, boost off, Masterit täysillä 40 vatin asetus ja soundi oli mielestäni hyvä. Oikeastaan parempi kuin hyvä, mitä nyt kuitenkin oli bassopuolen ongelmia havaittavissa alimmilla kielillä.

Mutta en ymmärrä, miksi se tänään kuulosti niin paljon paremmalta kuin edellispäivänä... Ainakin tämä osoitti, ettei meikäläisen horinoita kannata niin vakavasti ottaa. Tosin Bassman oli taas huonompi, vaikka sekin kuulosti vähän paremmalta kuin aikasemmin. Psyyke ja korvat vetelee viimeisiään....
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
s8na
21.11.2013 23:20:28

Laulava Kylätohtori: Olen hämmentynyt. Testasin tänään uudestaan nupit täysillä ja se kuulosti mielestäni paljon paremmalta kuin aikaisemmin. Varsinkin Bluetone. Gain klo 12, boost off, Masterit täysillä 40 vatin asetus ja soundi oli mielestäni hyvä. Oikeastaan parempi kuin hyvä, mitä nyt kuitenkin oli bassopuolen ongelmia havaittavissa alimmilla kielillä.

Mutta en ymmärrä, miksi se tänään kuulosti niin paljon paremmalta kuin edellispäivänä... Ainakin tämä osoitti, ettei meikäläisen horinoita kannata niin vakavasti ottaa. Tosin Bassman oli taas huonompi, vaikka sekin kuulosti vähän paremmalta kuin aikasemmin. Psyyke ja korvat vetelee viimeisiään....

Mä tossa testailin ja vertailin uutta pikkukaappia isompaan nupin kanssa. Päätinpä sitten tilutellessa polkaista wahin päälle ja hämmästyin siitä, että wahi ei toiminut. Uusi polkaisu paljasti, että olin soitellut menemään viimeisen viikon wahi päällä. Ilmankos sitä trebleä piti erikoisesti ruuvata pois. :)
jarna68
22.11.2013 07:54:30
Tuijottelisin ehkä enemmän tuonne kitaran mikkiosastolle soittotatsin hakemisessa. Itselläni tuntuu p90 mikit reagoivan parhaiten tatsin muutoksiin.
Olen toki huomannut eroa vahvistimissa, mallintavien reagointi kaikujen kanssa on jotenkin ontto, putkareilla taas saa aikaan pinelläkin kaiulla mukavan "napsun" soundiin.
Mallintavat kuullostavat parhaalta hyvien studiomonitorien kautta pienehköillä volyymeilla, jostain kumman syystä.

Sivuan tässä vähän alkuperäistä aihetta, älkää antako tämän häiritä muutoin viihdyttävää keskustelua.

-jarna-
Mr. Speed
22.11.2013 09:55:19
jarna68: Tuijottelisin ehkä enemmän tuonne kitaran mikkiosastolle soittotatsin hakemisessa. Itselläni tuntuu p90 mikit reagoivan parhaiten tatsin muutoksiin.
Olen toki huomannut eroa vahvistimissa, mallintavien reagointi kaikujen kanssa on jotenkin ontto, putkareilla taas saa aikaan pinelläkin kaiulla mukavan "napsun" soundiin.
Mallintavat kuullostavat parhaalta hyvien studiomonitorien kautta pienehköillä volyymeilla, jostain kumman syystä.

Sivuan tässä vähän alkuperäistä aihetta, älkää antako tämän häiritä muutoin viihdyttävää keskustelua.

-jarna-

Meikäläisellä on lähinnä humpparikitaroita, mutta mikit on sitten sellasia vähän ylikäämittyjä PAF:eja, jolla 7-9 kOhm resistanssilla. Eivät mitään maailman kuumimpia siis. Ja tosiaan, Axella (II) tuntuu soittotatsi ihan eriltä kuin Herbertillä. En puhu siitä miten vahvistin puhdistuu volapotikalla, vaan siitä miten omalla soitolla voi vaikuttaa soundiin.

Erityisesti Les Pauli kaulamikki on mun suosikki tässä.
hallu
22.11.2013 11:00:32
Mr. Speed: Meikäläisellä on lähinnä humpparikitaroita, mutta mikit on sitten sellasia vähän ylikäämittyjä PAF:eja, jolla 7-9 kOhm resistanssilla. Eivät mitään maailman kuumimpia siis. Ja tosiaan, Axella (II) tuntuu soittotatsi ihan eriltä kuin Herbertillä. En puhu siitä miten vahvistin puhdistuu volapotikalla, vaan siitä miten omalla soitolla voi vaikuttaa soundiin.

Erityisesti Les Pauli kaulamikki on mun suosikki tässä.

tuollainen AXE olisi kyllä tosi kiinnostava laite. Aika hinnakas se vielä on, mutta varmaan joskus voisi itselleenkin hankkia kun hinnat vähän tippuvat (olen kuullut, että kysyntä on ollut noilla niin kovaa ettei ole kaikille halukkaille riittänyt ja porukat on suorastaan jonottaneet niitä).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
mize7
22.11.2013 23:47:38

Pakko se on liputtaa mallintavien puolesta. Tässä tapauksessa Axe FX II. Saundillisesti siinä on lähes täydelliset mallinnukset alkuperäisistä vahvareista. Suomeksi: eroa alkuperäiseen en itse huomaa, mutta joku voi huomata. Sitten, kun paketista löytyy vielä aivan älytön määrä pedaalimallinnuksia ja täysin loputon tarjonta kaappi-impulsseja, niin saunditarjonta on katettu Aasta Ööhön.

Lisäksi ei pidä unohtaa soittokamojen roudaus ystävällisyyttä. Mulla on kitara x 2, Axe FX II + midilauta ja FRFR monitori. Voi sitä keveyden juhlaa.

Sitten vielä. Axe FX II toimii ulkoisena äänikorttina tietokeelle. Kotona nauhoittaminen ei voisi olla helpompaa ja monipuolisempaa, kuin mitä axe tarjoaa. Lisäksi saat samat saundit livenä/treeneissä käyttöön, jos vain haluat.

Sanoisin, että hinta on enemmän, kuin kohdillaan. Tottakai kaikki pitäisi aina saada Halpa Hallin hinnoilla, mutta omasta mielestäni Axe FX II on niitä harvoja laatuvehkeitä, jotka myös antavat rahoille vastinetta. Henkilökohtaisesti se on ollut paras musahankinta koskaan.
http://soundcloud.com/mediumplayer
Jake24-25
22.08.2015 13:15:01 (muokattu 22.08.2015 13:31:24)
Vaikka tämä on melkein 2 vuotta vanha keskustelu niin lienee silti sallittua vastata.

Itselläni on yli 12 vuoden kokemus niin oikeiden putkivahvistimien kuin mallintavien läpi soittelusta ja olen sinä aikana saanut hyviä kokemuksia molemmista ja kumpaakaan vastaan minulla ei ole yhtään mitään. Molemmilla on paikkansa. Seuraava esimerkki valaisee ajatuksiani aika hyvin. Jos minulla olisi mahdollisuus ostaa useita vanhoja Fenderin, Marshallin, Voxin yms. putkivahvistimia ja soittaa niitä optimaalisella volyymillä kotioloissakin ja kotiäänityksissä niin tottakai käyttäisin niitä. Mutta todellisessa tilanteessa on otettava huomioon realiteetit: Nyt asun kerrostaloasunnossa jossa ei ole mahdollista toteuttaa edellä mainittua skenaariota ja rahatilannekin asettaa rajoituksia joten tässä tilanteessa mallintava GT-100 on erinomainen ratkaisu minulle. Voin käyttää vanhojen Fendereiden, Marshallin ja Voxin yms. mallinnuksia sekä pedaalimallinnuksia/oikeita pedaaleita loopin kautta sekä muita efektejä plus liittää tietokoneeseen nauhoittamista varten. Soundi on riittävän hyvä ja soittotuntumakin on hyvä vaikkei täysin vastaakaan aidon asian soittotuntumaa. Minulle käyttötarkoitus on se joka pitkälti ratkaisee valinnan. Kuten sanoin jos tällä hetkellä olisi mahdollista käyttää oikeita putkivahvistimia äänityksissä/himasoitossa niin käyttäisin mutta nyt mallintava on minulle se paras vaihtoehto. Orange AD5:sta pyrin kyllä käyttämään bändisoitossa aina kun se on mahdollista mutta puhuinkin kotisoitosta ja äänityksistä.

Putkivahvistimen soittofiilistä on mielestäni vaikea - jopa mahdotonta - mallintaa. Onhan se eri asia kun vieressä on vaikkapa Orangen, Fenderin tai Marshallin putkilaite kuin se että liittää kitaran käytännössä tietokoneeseen eli laitteeseen (kuten GT-100 tai muu vastaava) jossa ei ole putkien tuottamaa sielukkuutta mukana.
steelduck
22.08.2015 13:49:33

Jake24-25:
Putkivahvistimen soittofiilistä on mielestäni vaikea - jopa mahdotonta - mallintaa.

Oletko kokeillut Kemperiä hyvällä profiililla?
Jake24-25
22.08.2015 14:04:47 (muokattu 22.08.2015 14:20:00)
steelduck: Oletko kokeillut Kemperiä hyvällä profiililla?

En ole. Uusi merkki minulle. Ilmeisesti saksalainen. Täytyy joskus kokeilla jos tulee eteen tilaisuus. Kiitos vinkistä!

Edit: Ainakin YouTuben yhden videon perusteella hyvät soundit Kemperistä tulee. Eri asia on miltä se tuntuu itsellä soittaa. Oli mielenkiintoista kuulla miltä se kuulosti, mutta en ole nyt vähään aikaan vaihtamassa mallintajaa kun olen vasta siirtynyt GT-100:n ja siihen olen aivan tyytyväinen (tottakai siinä on joitain pieniä yksityiskohtia jotka voisivat olla parempia mutta pääosin olen tyytyväinen). Ehkä joskus tulevaisuudessa saatan siirtyä Kemperiin mutta en juuri nyt.
steelduck
22.08.2015 16:51:28

Käy kokeilemassa Custom Soundissa... on kyllä niin lähellä putkivahvaria kuin olla ja voi.
Gabe
22.08.2015 18:32:05
steelduck: Käy kokeilemassa Custom Soundissa... on kyllä niin lähellä putkivahvaria kuin olla ja voi.

Kemper on ollut paras tähänastisista, sen minkä se mallintaa soundaa oikeasti tosi hyvältä ja aidolta. Mutta se "snapshot" tyyliin tehtävä malliinnos tarjoilee kuitenkin vielä aavistuksen yksiulotteisen kokonaiskuvan ja käyttökokemuksen mallinnettavasta koneesta. Moneen tilanteeseen ja etenkin ammatikseen keikkailevalle Kemper on varmasti ihan mahtava juttu. Omaan käyttööni tuo ei vain tuntunut niin hyvältä että olisin vetänyt ostohousut jalkaan. Uuden hintakin on minusta vähän liikaa siitä. Odotan kuitenkin mielenkiinnolla tulevaa, firmasta tullaan varmasti kuulemaan vielä paljon.
sustain65
22.08.2015 19:05:20
Amplifire on hemmetin hyväkuuloinen joissakin Youtube-pätkissä, olisi kiva kokea käytännössä.
pappasfin
22.08.2015 21:19:58
Itellä on kyllä putkari mutta tulee soiteltua mallintavilla.
On helpompi ostaa mallintavaa kun tulis melkoisen kalliiksi hankkia kaikki mahdolliset hyvältä kuullostavat putkarit ;D

Alla esimerkki mallintavan soundista, jonka tänään laittelin Youtuubiin.

https://www.youtube.com/watch?v=zxjNU1M88Pw

Noi räkkivehkeet/mallintavat vie myös paljon vähemmän tilaa, helpompi kantaakin jos joutuu kuskamaan kamojansa.

Ainakin ite ole ihan tyytyväinen soundimaailmaankin.
PappaSFin
Kimmo72
22.08.2015 22:02:06 (muokattu 22.08.2015 22:02:17)
Hieno saundi oli pappasfinin pätkässä.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)