Aihe: Oikea työjärjestys? 1 | |
---|---|
![]() 12.05.2004 22:44:39 (muokattu 12.05.2004 22:48:31) | |
Elikkäs.. Minulla on nyt sellainen ongelma, etten oikein osaa järkeillä oikeaa työjärjestystä. Tilanne on seuraavanlainen: Olen rakentamassa floikallista neck-trough hevikeppiä kahdella humbuckerilla. Kitara alkaa olla jo siinä määrin kasassa, että kaikki kolot bodyn etu- ja takapuolelle ja kaularaudalle on jyrsitty, reiät on porattu, ja kaulan olen nauhahiumakoneella vedellyt raa'asti about muotoonsa. Nyt en vain tiedä, pitäisikö minun seuraavaksi liimata otelauta paikoilleen, vai yrittää viilata kaula lopulliseen muotoon liimaamatta sitä otelautaa? Ja kuinkas sitten sen pintakäsittelyn kanssa, pitääkö otelauta liimata ennen vai jälkeen pintakäsittelyn? Eli olen nyt vähän pihalla siitä, että mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.. Ja sitten olisi kysymys siitä pintakäsittelystäkin: Voikohan petsatun puun vahata? Ajattelin lähinnä tuota kaulan aluetta, kun en haluaisi siihen lakkapintaa, mutta haluaisin kuitenkin petsata sen saman väriseksi kuin kitaran muut osat. Minulla olisi kuviakin tästä projektista eri vaiheissaan, mutta minulla ei ole mahdollisuutta laittaa niitä nettiin, damn!Helpottaisi varmasti tilanteen selvittämisessä, mutta eipä voi mithän.. Olisin kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä ja ohjeista! Mitä helpommin, sitä helpommin! | |
![]() 12.05.2004 23:21:49 | |
Mihinkään muuhun en ota kantaa kuin siihen että tee niistä kuvistasi kollaasi ja laita tänne omaksi kuvaksesi hetkellisesti. | |
![]() 12.05.2004 23:43:17 | |
Noniin... Nyt löytyy kuvakollaasi tuolta omakuvasta, joitakin otoksia matkan varrelta. Mitä helpommin, sitä helpommin! | |
![]() 13.05.2004 00:39:08 | |
Nyt en vain tiedä, pitäisikö minun seuraavaksi liimata otelauta paikoilleen, vai yrittää viilata kaula lopulliseen muotoon liimaamatta sitä otelautaa? Jos sulla on otelauta-aihio, ei valmista lautaa, niin otelauta ensin kiinni. Esim. reunat on mukava tasoittaa molemmista kerralla. Kaulan paksuudenkin saat paremmin kohdalleen kun ensin työstät otelaudan kaarevuuden ja hiot sen lähes valmiiksi asti. Mä oon liimannut otelaudan paikalleen ennen kaulan muotoilua, hieronut reunat kohdalleen, työstänyt sitten otelaudan lähes valmiiksi ja sen jälkeen vasta muotoillut kaulan. Onko tohon muuten tulossa bindingia? Sekin vähän vaikuttaa. Ja kuinkas sitten sen pintakäsittelyn kanssa, pitääkö otelauta liimata ennen vai jälkeen pintakäsittelyn? Ennen. Nauhojen hionta kannattaa mun mielestä tehdä vasta pintakäsittelyn jälkeen, mutta muuten kitara ensin valmiiksi asti. Ei tietenkään osia paikalleen. Ja sitten olisi kysymys siitä pintakäsittelystäkin: Voikohan petsatun puun vahata? Ajattelin lähinnä tuota kaulan aluetta, kun en haluaisi siihen lakkapintaa, mutta haluaisin kuitenkin petsata sen saman väriseksi kuin kitaran muut osat. Voi, joskin kannattaa kokeilla ensin johonkin hukkapalaan. Pinta ei välttämättä näytäkään vahattuna siltä mitä sen haluaisit olevan. On myös mahdollista, joskin äärimmäisen epätodennäköistä, että esim. spriipetsistä liukenee väriainetta vahaan, jolloin homma voi mennä hieman vituralleen. Kemikaaleista ei koskaan tiedä. Jos ei tiedä. Kannattaa myöskin miettiä tota kahden erilaisen käsittelyn yhdistämistä. Rajakohdat jäävät väistämättä näkyviin (joskaan en tiedä haittaako se mitään). Kaulan lakkapinnan voi myöskin kiillottamisen sijaan hioa 600-1500 karkeuteen, jolloin se tuntuu luonnollisemmalta eikä tahmaa käteen. On ihan kivan näköinen kitara sulla tulossa. Mä en kyllä ymmärrä miksi sä tota haluaisit petsata, mutta ei mun tarttekaan. Kannattaa pitää mielessä, että lähes jokainen kirkaskin (väritön) pintakäsittely tummentaa puuta jonkun verran. Eli kokeile ensin aikomaasi käsittelyä johonkin hukkapalaan, ja mieti vasta sitten kannattaako sitä lähteä petsaamaan. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 13.05.2004 01:04:40 (muokattu 13.05.2004 01:07:45) | |
Kiitoksia neuvoista! Mulla on tohon valmis Ruokankaalta tilattu ebenpuinen otelauta. Ei ole bindingia tulossa. Mitenköhän sitä nyt tekis, tuntuu vähän riskialttiilta liimata se otelauta kiinni jo tässä vaiheessa, mutta toisaalta muuten saattaisi olla aika vaikeaa saada kaula juuri sopivan levyiseksi. Onpahan kinkkistä... Niin, en oo vielä ajatellu sen tarkemmin tuota pintakäsittelyä, muuten kuin että petsin kanssa ajattelin läträtä. Aluksi ajattelin, että tosi tummaks vetäisin koko höskän, kun hevikitara pitäs tosta saada... Nyt on kuitenkin alkanut himottaa jonkinlainen tumma sunburst, tai sitten vaaleampi sellainen, liikaa vaihtoehtoja! Nuo puut tuossa ovat Honduras-mahonkia ja pähkinäpuuta. Saattaisi petsaamalla tulla kivan näköinen kun nuo puut ovat sen verran erityyppisiä, että imevät petsiä eri tavalla! Kaikki osat jotka tuohon tulevat ovat kromin värisiä. Ibanezin Edge Pro I, Dimarzion mikit kromikuorilla jne... Mitä helpommin, sitä helpommin! | |
![]() 13.05.2004 07:26:40 | |
Kyllä mä viimeistään nyt liimaisin jo otelaudan paikoilleen, itse asiassa olisin tehnyt sen jo ennen kaulan profiilin teon alkua, olisi saanut paremmin puristettua otelautaa kaulaa vasten kun taustalla olisi tasaista puuta. Muutenkin kaulan profiilin teko on mielestäni helpompaa, kun kaulaa takaa päin katsoessa näkee pienet, ohkaiset siivut otelaudan kumpaakin reunaa (jos on värieroa otelaudan&kaulan puiden välillä). Kun nuo ohkaiset siivut näkee, tulee kaulan profiilistakin yleensä käsittääkseni varsin tavanomainen -> vähintään kohtuullinen. Tietenniin otelauta pitää olla valmis ennen liimausta. Ja liimaa otelauta sitten suoraan, niin ei tarvitse tallan paikkaa laittaa sivuun ;o) Toisaalta, nyt olet jo materiaalia poistamalla vaikuttanut (ehkä) sopivasti kaulan puun jännityksiin - nimittäin suoraan, työstämättömään palaan otelaudan liimaamalla voi vielä käydä sillä lailla, että kaulan profiilia muokatessa puun jännitykset muuttuu/laukeaa ja kaula saattaa pikkaisen vetää jonnekin suuntaan. Näin siis teoriassa, käytännössä en ole ainakaan itse moista havainnut. Ja kyllähän tuokin on helppo korjata vetämällä otalaudasta "heitot pois". Mukavan näköinen rojekti menossa, lisää kuvia me halutaan myös tulevista vaiheista! Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 13.05.2004 12:59:21 | |
ei liity neuvoihin mitenkään, mutta mun mielestä toi kitara näyttäisi helvetin hienolta jos tekisit siihen jonku tumman sunburstin, esim joku tobacco sunburst tyylinen.. tummia hevikeppejä on jo tarpeeksi maailmassa :) ja tosiaan kuvia lisää heti kun pystyy. http://www.supremecourtband.fi | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)