Aihe: Vahvistin vs mallintavat - jarna
1 2 3 4 5 6 7
TTV
19.11.2013 06:43:59
Vahvastihan nämä ovat mielipide- ja fiilisjuttuja. Kotisoitossa pienillä volumeilla mallintavista saa todella hyvää tuntumaa verrattuna oikeisiin putkivahvistimiin. Tuntumalla en tarkoita nyt "aidon putkinupin kaltaista", vaan sitä, miltä se soitto tuntuu ja kuulostaa yleensä. Omassa käytössäni mallintavat eivät mallinna jotain tiettyä, vaan tuottavat sellaista ääntä mikä korvaani miellyttää. Tilanne muuttuu entisestään mallintavien eduksi, kun soitetaan kotioloissa kuulokkeiden kautta. Toisaalta, kohtalaisella volumella soitettu putkinuppi+kaappi kuulostavat myös hunajaiselta, eli ... Omilla aisteilla ne mielipiteet muodostuu, ei muiden mielipiteitä lukemalla ja toistamalla.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
pappasfin
19.11.2013 10:12:24
kekkuliheikki: Yritan pienimuotoista galluppia ja selvitan onko omassa paassa vikaa.

Nyt ei puhuta saundista eika silmatkiinni-testista vaan soittotatsista. Kaikkia Axe FX/Eleven Rack ja Kemperia kokeiltu. Minun mielestani minkaan mallintavan harpakkeen lapi soittaessa ei saa oikeaa tuntumaa. Heti kun plektra nappaa kieleen niin tatsi ei ole kohdallaan ja joutuu kompensoimaan omaa soittoaan.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai onko allekirjoittaneen keskushermosto soosina vuosien dokauksen ja humppakeikkojen jalkeen?

Omia kokemuksiani alla:

Alustus:

Olen omistanut aikaisemmin 3 trankkua (Behringer V-Tone GMX212, Rolanc Cube 30 ja VOX VT50), olen omistanut myös multzareista Boss GT-8 aj GT-10. Näiden lisäksi on tullut soiteltua ja testailtua aika moinen liuta erilaisia trankkuja/mallintavia/hybridejä sekä putkareita).

Nykyiset vehkeet ovat - Peaveyn Vypyr 30 (en käytä), Hughes & Kettner Switchblade 50W kombo ja räkkivehjes Eleven Rack. Kitaroita useampi sisältäen niin sähkärit kuin akkaritkin.

Asiaa:

Ei mulla ole yhdenkään vehkeen kanssa ongelmia soittotatsin suhteen, vaikka ne vehkeet tietysti vastaa eritavalla mun soittotatsiin. Mä soitan vehkeestä huolimatta sillä tietyllä tyylillä ja tatsilla ja jotkut vehkeet vastaa mun tatsiin siten kun pitää eli dynamiikkaa löytyy ja se myös kuuluu soitostani silloin eli nyansseja löytyy tietyilla vehkeillä paremmin esim. hiljanen näpäytys ja hento ote ja särösoundin ääni on ns. puhtaampi kun taas kovempi tatsi ja reilu näpäytys särösoundista irtoaa paremmpin rosoa ja niin päin pois. Mutta soittotatsi mulla on se mitä on, siihen ei vehkeet vaikuta vaan ne joko tukee mun tatsia tai sitten niistä ei löydy sitä mun soittoa tukevaa dynamiikkaa :D

Mitä sitten tulee noihin vehkeiden dynamiikkaan niin nuo aikaisemmin omistamani sekä liuta muita ns. trankkuja ovat todella onnettomia vehkeitä verrattuna esim. nykyiseen putkariini sekä Eleven Rackiin, josta molemmat vastaa mun soittooni mukavasti eli sitä ns. dynamiikkaa löytyy. Vypyr nyt on mitä on, ei se huono ole muttei lähellekään noita kahta muuta.

Yksi syy minkä takia hankin Eleven Rackin oli juurikin se, että se vastaa mun tatsiin niin kuin pitää eli säröt puhdistuu kun hiljaa vetää jne. eli sitä dynamiikkaa löytyy.

On liuta vehkeitä varmaan nykyisin uusia mitä en ole kokeillut trankku-puolella, jotka todennäköisesti on mennyt eteenpäin tuon dynamiikan suhteen.

Olipa se vehje sitten mikä tahansa niin tuo dynamiikka on vain osa sitä soundiakin, ja ainakin mulla mä soitan niin kuin soitan ja tatsi on mitä on, ei siihen vehkeet vaikuta, toki ne joko tukee mun tatsissa tapahtuvia vaihteluita tuoden ne pihalle paremmin tai huonommin.

Ite tykkään laitteista jotka vastaa soittajan tatsiin ja ei pidä unohtaa että myös kitaroissakin on ainakin osittain samaa, jotkut kitarat esim. ovat tarkkoja soittajan suhteen ja jotkut ei niin tarkkoja eli mitä enempi se skitta ja vahvaripuoli vastaa soittajan tatsin vaihteluun sen tarkempaa myös sitten pitää osata soittaa eli vaatii myös soittajalta tällöin enempi.

Lopuksi toteamus, että kyllä siitä Eleven Rackista irtoaa aivan varmasti mikä tahansa tyyli eli laidasta laitaan jazzit, rockit, metallit, bluesit, klasarit ja ihan mikä tahansa tyyli, kaikki mitä sormista lähtee tulee tuosta pihalle ;)

Lyhyt yhteenveto:

Ei vaikuta soittotatsiin, soitan niin kuin soitan ja ainakin Eleven Rack antaa oikean ja hyvän tuntuman vaikka onkin mallintava trankku ja vastaa mun tatsiin juurikin niin kuin pitääkin ja samoin tekee tuo Switchblade ja muutkin putkarit, sitten on liuta niitä vehkeitä jotka eivät vastaa minun tatsiini niin kuin pitää.
PappaSFin
kekkuliheikki
19.11.2013 10:25:57
Kiitos paljon kaikille vastauksista. Mielenkiintoista.

Olen itse tullut viime aikoina siihen tulokseen, etta mita vahemman purkkeja valissa ja vahvstin = paras saundi ja tuntuma. Saundi lahtee minun mielesta kitarasta ja sormista. Vahvistin on apuvaline.
En allekirjoita.
Muovinen
19.11.2013 10:27:30

JaaGeRMaisTeR: Nimimerkkiin sopiva siis :)

Jooch. Line6 kamppeissa oli mun mielestä selkeä parannus, kun siirryin POD2:sta HD300-lankkuun, mutta silti siellä on se outo fiilis atakissa ja soundista tulee herkästi hierottua vähän karskin kuuloinen.

Muita mallintavia on olleet Korg AX1500G ja Boss GT-6, joiden omistamisesta on sen verran aikaa, ettei mitään kovin tarkkaa voi enää sanoa.
uusiipe
19.11.2013 10:37:17
blues guitar: ...Mutta ainakaan itse en ole vielä löytänyt Kemperiin sellaista vahvistinta jolla saisin saman atakin ja tuntuman bändivolalla soitettaessa kuin putkivahvistimella.
Auttaisikohan putkipääte? ...

Aloittajalle vastaukseksi, että allekirjoitan havaintosi. Soitotuntuma ja dynamiikka mallintavilla on täysin vajaavainen verrattuna "oikeaan" vahvistimeen.

Itse soittelen cover-pumpussa, jossa biisit ovat kaikkea mahdollista Dallapeen ja Dion välillä ja esiintymiset aina silloin tällöin paikoissa, joissa mallintava PA:han on ainoa mahdollisuus. Tästä syystä olen päätynyt käyttämään multieffemallintavaa etuastetta, jossa soundivalikoimaa on riittävästi, sekä putkipäätettä silloin kun omaa skobea saa käyttää.

Soittopuuhan ohessa myös kolvailen ja paljon olen tehnyt työtä ja kokeiluja, miten putkipäätteellä saisi yhtälöön mukaan myös aidon tatsin ja dynamiikan. Hyviä tuloksia olen saanut käyttämällä mahdollisimman paljon sagia ja kompressiota tuottavia ratkaisuja: pentodidriverit, DC-kytketty cathodyne-vaiheenkääntäjä, alhainen anodijännite, sopivan pienitehoiset pääteputket, katodibiasointi jne. jne.. Käytännössä näillä saa aikaiseksi 10-12W koneen, jolla on melko alhainen headroom, eli vaatii lähes aina mikittämistä, mutta sweetspot löytyy ilman, että miksaaja repii pelihousunsa.

Yksi ylimääräinen tuollainen löytyisi puolivalmiina, jos joku on kiinnostunut. Takaa avoimen kaapin pohjalle kiinnitettäväksi tarkoitettua mallia.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
kekkuliheikki
19.11.2013 10:43:50
uusiipe: Hyviä tuloksia olen saanut käyttämällä mahdollisimman paljon sagia ja kompressiota tuottavia ratkaisuja: pentodidriverit, DC-kytketty cathodyne-vaiheenkääntäjä, alhainen anodijännite, sopivan pienitehoiset pääteputket, katodibiasointi jne. jne..

Ihan pihalla. Anodit ja katodit muistan lukiosta. Loppu hepreaa. :D
En allekirjoita.
PIM
19.11.2013 10:53:04
uusiipe:
Soittopuuhan ohessa myös kolvailen ja paljon olen tehnyt työtä ja kokeiluja, miten putkipäätteellä saisi yhtälöön mukaan myös aidon tatsin ja dynamiikan. Hyviä tuloksia olen saanut käyttämällä mahdollisimman paljon sagia ja kompressiota tuottavia ratkaisuja: pentodidriverit, DC-kytketty cathodyne-vaiheenkääntäjä, alhainen anodijännite, sopivan pienitehoiset pääteputket, katodibiasointi jne. jne.. Käytännössä näillä saa aikaiseksi 10-12W koneen, jolla on melko alhainen headroom, eli vaatii lähes aina mikittämistä, mutta sweetspot löytyy ilman, että miksaaja repii pelihousunsa.

Yksi ylimääräinen tuollainen löytyisi puolivalmiina, jos joku on kiinnostunut. Takaa avoimen kaapin pohjalle kiinnitettäväksi tarkoitettua mallia.

Mitkä on strategiset mitat ja hintapyynti? Mulla on yksi peltinen Victor elokuvaprojektorin kaiutinkotelo alkuperäisellä Cinaudagraphin 12" Alnico kajarilla vuodelta 1951 odottamassa sopivaa vahvistinosaa. Uraltone Jr. piti joskus pultata sinne pohjalle mutta ei mahtunut. Alta löytyy muutama kuva toisesta vastaavasta kotelosta, johon on pultattu saman aikakauden Bell&Howell elokuvaprojektorin äänivahvistusosa 2x6V6 päätteellä.

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net … 13_10150619076553026_32949259_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd. … _10150636596563026_1053951845_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd. … 8_10150636595033026_718891677_n.jpg
En tyytynyt tavanomaiseen.
Muovinen
19.11.2013 11:06:38 (muokattu 19.11.2013 11:08:25)

PIM: Mulla on yksi peltinen Victor elokuvaprojektorin kaiutinkotelo alkuperäisellä Cinaudagraphin 12" Alnico kajarilla vuodelta 1951 odottamassa sopivaa vahvistinosaa.

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net … 13_10150619076553026_32949259_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd. … _10150636596563026_1053951845_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd. … 8_10150636595033026_718891677_n.jpg

Wautsi, melko hieno pömpeli! Onko tuossa jotain fyllinkiä sisällä resonointia hillitsemässä vai onko se just "se" soundi tossa? Minkälaiset vahvistimet noissa on aikoinaan ollut, tiedätkö yhtään?

edith: katsoinpa nuo muutkin kuvat ja sain pari vastausta :) hieno on kuiteski!
jhlamm
19.11.2013 11:31:20
blues guitar: Sitä vain tarkoitin, että mallintavat toimii mielestäni paremmin studio /äänitys / kotisoitossa pienillä volumeilla tai luureilla.
Mutta ainakaan itse en ole vielä löytänyt Kemperiin sellaista vahvistinta jolla saisin saman atakin ja tuntuman bändivolalla soitettaessa kuin putkivahvistimella.
Auttaisikohan putkipääte? Se on vielä testaamatta.
On se ihme juttu että 1000w pa-kaapista ei löydy sellaista "munaa" kuin 12w putkikombosta, enkä puhu nyt desibeleistä.

Itse oon huomannut kaksi selkeää asiaa mitkä syö tuota soundia huomattavasti.

1) Vahvistimena käytetään transistorivahvistinta. Vaikka paremmat mallintavat mallintavat komeasti myös osittain putkipelin dynamiikkaa niin kyllä se soundi hieman ottaa itseensä varsinkin, kun ei soiteta high-gain osastoa. Itsellä on matrixin pääte ja sen pitäis myös hieman jäljitellä putkipeliä. Onnistuu hommassaan muita trankkuja huomattavasti paremmin, mutta tatsi ei aivan vastaa sitä haluttua.

2) Käytetään kaappina halvempaa PA-kaappia tai muuten vaan sopimatonta vermestä. Mielestäni mallintavan kaappiin tulee panostaa saman verran kuin siihen kunnon vahvarin kanssa olevaan kaappiin. Itsellä soundimaailma hyppäs taivaisiin T-Box aktiivimöykyn jälkeen. Ainakin kemperissä tuo kaappimallinnoksen poistaminen ei istu omaan korvaan täydellisesti. Toisinaan se toimii just eikä melkein, toisinaan ei sen vertaa. Koska se on digitaalisesti liitetty tieto niin poistuu siinä samalla joskus liikaa tai liian vähän ja tatsi kärsii.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
uusiipe
19.11.2013 11:59:50
PIM: Mitkä on strategiset mitat ja hintapyynti? ...

Wow! Hieno skobe. Muistaakseni chassis on 20x30x5 cm Hammond. Olisko hinta jotain 150e. Ainakin uuden ulostulomuuntajan joudun siihen tilaamaan, kun vanhan käytin johonkin tilausvahvariin. Driveriputkena on PCF80 tai PCF82, täytyy tuokin tarkistaa, ja päättäreinä PL82:set. Sattui olemaan verkkomuuntajassa noille putkille passelit hehkut ja noiden saatavuus NOSsina on erinomainen, hinta halpa ja kestävät isältä pojalle.
Laulava Kylätohtori
19.11.2013 12:10:43
Olisi todella mielenkiintoista päästä omakätisesti testaamaan näiden huippumallintavien ym. soundia ja varsinkin tatsia. Soundia en varmasti erottaisi putkivehkeestä, mutta tuo tatsi on kyllä todella mielenkiintoinen juttu...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
uusiipe
19.11.2013 12:23:09
kekkuliheikki: Ihan pihalla. Anodit ja katodit muistan lukiosta. Loppu hepreaa. :D

:D

Se on sitä hard core -luokan kamarunkkausta, kun ei enää tyydytä valmistajien valmiisiin ratkaisuihin, vaan haetaan sitä "parasta soundia" syventymällä putkivahvistintekniikkaan. Loputon on suo sielläkin suunnalla.
Muovinen
19.11.2013 13:19:37

uusiipe: Se on sitä hard core -luokan kamarunkkausta, kun ei enää tyydytä valmistajien valmiisiin ratkaisuihin, vaan haetaan sitä "parasta soundia" syventymällä putkivahvistintekniikkaan. Loputon on suo sielläkin suunnalla.

Kitaristi on yksinäinen tuulen pieksämä vaivaiskoivu keskellä korpisuota.
blues guitar
19.11.2013 14:59:28

jhlamm: Itse oon huomannut kaksi selkeää asiaa mitkä syö tuota soundia huomattavasti.

1) Vahvistimena käytetään transistorivahvistinta. Vaikka paremmat mallintavat mallintavat komeasti myös osittain putkipelin dynamiikkaa niin kyllä se soundi hieman ottaa itseensä varsinkin, kun ei soiteta high-gain osastoa. Itsellä on matrixin pääte ja sen pitäis myös hieman jäljitellä putkipeliä. Onnistuu hommassaan muita trankkuja huomattavasti paremmin, mutta tatsi ei aivan vastaa sitä haluttua.

2) Käytetään kaappina halvempaa PA-kaappia tai muuten vaan sopimatonta vermestä. Mielestäni mallintavan kaappiin tulee panostaa saman verran kuin siihen kunnon vahvarin kanssa olevaan kaappiin. Itsellä soundimaailma hyppäs taivaisiin T-Box aktiivimöykyn jälkeen. Ainakin kemperissä tuo kaappimallinnoksen poistaminen ei istu omaan korvaan täydellisesti. Toisinaan se toimii just eikä melkein, toisinaan ei sen vertaa. Koska se on digitaalisesti liitetty tieto niin poistuu siinä samalla joskus liikaa tai liian vähän ja tatsi kärsii.

Seuraavaksi pitänee testata putkipäätteitä. Nyt käytössä Yamaha DRX-10.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jhlamm
19.11.2013 15:10:06
blues guitar: Seuraavaksi pitänee testata putkipäätteitä. Nyt käytössä Yamaha DRX-10.

Vikana vaan noissa räkkipäätteissä tuntuu olevan, että kaikki on tehty high-gain tyyppisille etusille. Eli pikkumuron vääntäminen mesan tai VHT:n läpi ei välttämättä ole se autenttisin taaskaan, kun pääteputket on käsittääkseni hieman erilaiset mitä noissa rokki/blues comboissa ja nupeissa... Tosin varmaan askel parempaan suuntaan se on. Tältä tietysti välttyy kun hommaa semmosen just passelin putkikombon, mutta ottaakin etuasteen kemperistä ja ajelee sinne efektilenkkiin. Tosin pikkusen hauskaa, että sitten se haluttu vahvistin on jo itsellä :D
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
aristoteles666
19.11.2013 15:24:40 (muokattu 19.11.2013 15:25:09)

jhlamm: Vikana vaan noissa räkkipäätteissä tuntuu olevan, että kaikki on tehty high-gain tyyppisille etusille. Eli pikkumuron vääntäminen mesan tai VHT:n läpi ei välttämättä ole se autenttisin taaskaan, kun pääteputket on käsittääkseni hieman erilaiset mitä noissa rokki/blues comboissa ja nupeissa... Tosin varmaan askel parempaan suuntaan se on. Tältä tietysti välttyy kun hommaa semmosen just passelin putkikombon, mutta ottaakin etuasteen kemperistä ja ajelee sinne efektilenkkiin. Tosin pikkusen hauskaa, että sitten se haluttu vahvistin on jo itsellä :D

harvemmassa vahvistimessa pikkumuro syntyy pääteasteessa, kyllä ne alkaa säröytymään jo ensin etuasteessa tai vaiheenkääntäjässä, eikä pääteasteessa syntyvä särö ole mitenkään välttämättä hyvän kuuloista.
nimimerkki:aina kokeillut kaikkia vahvistimia täysillä, ja monesti soundi on aika karmea.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
PIM
19.11.2013 15:28:27 (muokattu 19.11.2013 15:28:51)
aristoteles666: harvemmassa vahvistimessa pikkumuro syntyy pääteasteessa, kyllä ne alkaa säröytymään jo ensin etuasteessa tai vaiheenkääntäjässä, eikä pääteasteessa syntyvä särö ole mitenkään välttämättä hyvän kuuloista.
nimimerkki:aina kokeillut kaikkia vahvistimia täysillä, ja monesti soundi on aika karmea.

No huh, mitähän vahvistimia olet oikein kokeillut?
En tyytynyt tavanomaiseen.
aristoteles666
19.11.2013 15:29:44

PIM: No huh, mitähän vanvistimia olet oikein kokeillut?

eri fendereita, eri marsuja, eri hiwatteja, gibsoneita yamahaa, kettneriä.......ym
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
19.11.2013 15:31:13

Laulava Kylätohtori: Missä kohtaa se soundi huonoksi muuttuu?

kun laitat liian kovalle, eli lähes täysille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)