Muusikoiden.net
27.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistin vs mallintavat - jarna
1 2 3 4 5 6 7
kekkuliheikki
18.11.2013 15:57:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritan pienimuotoista galluppia ja selvitan onko omassa paassa vikaa.
 
Nyt ei puhuta saundista eika silmatkiinni-testista vaan soittotatsista. Kaikkia Axe FX/Eleven Rack ja Kemperia kokeiltu. Minun mielestani minkaan mallintavan harpakkeen lapi soittaessa ei saa oikeaa tuntumaa. Heti kun plektra nappaa kieleen niin tatsi ei ole kohdallaan ja joutuu kompensoimaan omaa soittoaan.
 
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai onko allekirjoittaneen keskushermosto soosina vuosien dokauksen ja humppakeikkojen jalkeen?
 
En allekirjoita.
naavanka_
18.11.2013 16:16:06 (muokattu 18.11.2013 16:16:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekkuliheikki: Yritan pienimuotoista galluppia ja selvitan onko omassa paassa vikaa.
 
Nyt ei puhuta saundista eika silmatkiinni-testista vaan soittotatsista. Kaikkia Axe FX/Eleven Rack ja Kemperia kokeiltu. Minun mielestani minkaan mallintavan harpakkeen lapi soittaessa ei saa oikeaa tuntumaa. Heti kun plektra nappaa kieleen niin tatsi ei ole kohdallaan ja joutuu kompensoimaan omaa soittoaan.
 
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai onko allekirjoittaneen keskushermosto soosina vuosien dokauksen ja humppakeikkojen jalkeen?

 
Ohan tuosta ollu juttua jotta itse soittaessa kyllä tuntee eron mutta nauhalta tai toisen soittamana ei erota.
Toki kultakorvat ja korkinhaistelu sitten erikseen.
 
Grugi
18.11.2013 16:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soosina koko mies ei voi muuta sanoa, kyllä ainakin mun mielestä 11R:ssä on ihan hyvä tatsi.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
hallu
18.11.2013 16:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekkuliheikki: Yritan pienimuotoista galluppia ja selvitan onko omassa paassa vikaa.
 
Nyt ei puhuta saundista eika silmatkiinni-testista vaan soittotatsista. Kaikkia Axe FX/Eleven Rack ja Kemperia kokeiltu. Minun mielestani minkaan mallintavan harpakkeen lapi soittaessa ei saa oikeaa tuntumaa. Heti kun plektra nappaa kieleen niin tatsi ei ole kohdallaan ja joutuu kompensoimaan omaa soittoaan.
 
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai onko allekirjoittaneen keskushermosto soosina vuosien dokauksen ja humppakeikkojen jalkeen?

 
Mulla ei ole kokemusta noista paremman luokan mallintimista, mutta halvoista mallintimista hiukan samansuuntaisia havaintoja. Vaikka en asiasta mitään tiedä, niin tämä aihe kiinnostaa minua, koska uskon joskus voivani korvata kaikki vahvistinhärpäkkeeni hyvällä tietokoneella. Yhtä vahvasti uskon ettei se päivä ole vielä tänään.
 
Yksi juttu mikä mallintimista puuttuu, on se putkivahvistimen haju. Pahvia, kangasta, vanhaa lyijyllistä tinaa, puuta ja kangasta on vaikea korvata mallilla.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
PIM
18.11.2013 16:43:37 (muokattu 18.11.2013 16:44:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
 
Yksi juttu mikä mallintimista puuttuu, on se putkivahvistimen haju. Pahvia, kangasta, vanhaa lyijyllistä tinaa, puuta ja kangasta on vaikea korvata mallilla.

 
Sanopa kuule muuta. Tässä parina iltana tullut soiteltua pitkästä aikaa kombolla, missä vahvistinosana on Bell&Howell firman elokuvaprojektorin vahvistiosa vuodelta 1951 ja se haju on kyllä mahtava kun kone siinä keittelee liemiään pari kolme tuntia yhteen menoon. Eikä kyllä soundissakaan ole mitään vikaa saman ikäisen 12" Cinaudagraph Alnico kajarin kautta tuutattuna.
 
En tyytynyt tavanomaiseen.
kekkuliheikki
18.11.2013 17:23:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Soosina koko mies ei voi muuta sanoa, kyllä ainakin mun mielestä 11R:ssä on ihan hyvä tatsi.
 
Kaikenlainen tiluttelu + japanilaiset metallitappailut menee mainiosti noilla + yleensa kaikki high-gain ja legatoriehuminen. Eli saundit missa ei ole dynamiikalla mitaan tekemista. Muiden kanssa tulee ongelmia. Pikkailee liian lujaa ja joutuu saatamaan soittoa.
 
En allekirjoita.
Grugi
18.11.2013 17:55:59 (muokattu 18.11.2013 18:58:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä se on soittajassakin miten asiat kokee, kyllä 11R:llä menee makoisat blyyssit ihan kivasti.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
darrell
18.11.2013 18:37:37 (muokattu 18.11.2013 18:40:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Yksi juttu mikä mallintimista puuttuu, on se putkivahvistimen haju. Pahvia, kangasta, vanhaa lyijyllistä tinaa, puuta ja kangasta on vaikea korvata mallilla.
 
Tätähän voi luonnehtia myös ns. inspiraation lähteeksi. Soittokamat täytyy inspiroida jollain tasolla ja useimmille soittajille se on erityisen tärkeää esim. äänittäessä. Eli näin välillisesti vaikutusta on myös soundiin.
 
Kyllähän se täysille avattu putkikone on kunnioitusta herättävä laite ja jos siinä on verrokkina vieressä mallintava etuaste ja päätevahvistin, niin ei se ole sama, vaikka soundissa tai edes tuntumassa ei olisi mitään eroa. Tämä on henkilökohtainen asia.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Tami
18.11.2013 18:40:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekkuliheikki: Yritan pienimuotoista galluppia ja selvitan onko omassa paassa vikaa.
 
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai onko allekirjoittaneen keskushermosto soosina vuosien dokauksen ja humppakeikkojen jalkeen?

 
Kemperiä lukuunottamatta olen aikalailla kaikki yleisesti saatavilla mallintavat härvelit omistanut tai ainakin koeponnistanut. Axe2 oli vaan pari viikkoa kokeilussa, mutta muiden kanssa olen temunnut enemmänkin.
Kuten yllä sanottiin, ovat särösoundit ja selkeästi clenit soundit hyvin kohillaan, puolirosotkin noissa paremmissa ihan jees.. Mun korvaan mä en ole löytänyt / onnistunut ruuvaamaan toimivaa rautalankasoundia mistään noista mallintimista.
Enempi kuin soundi, on kyse mun mielestä just tuosta tatsista. Ihan tavallinen pilipaliputkikombo ja bossin re-20 ovat rautsikkapuuhissa edelleen valovuoden edellä noita mallintavia. Jotenkin se soundi ei vaan soi /elä sillai kuten tuolla bossi-styrkkari setillä.
Näimpä mä olen päätynyt soittamaan tuommoisella "oikealla" vahvarilla ne keikat jossa pitää soittaa rautsikkaa ja sitten mallintavilla loput...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
jhlamm
18.11.2013 18:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni kemperissä on ollut kyllä soundi ja tatsi kohdillaan. Toki se soundi ei heti täsmännyt noissa ladatuissa mallinnoksissa, mutta sitten itse tehdyissä oli melkolailla sama tatsi kuin alkuperäisissä... Tosin vain pari puolirososoundia tuli tehtyä. Nyt kun kaikki on tuota dynaamitonta tuubaa niin kyllä raikaa. Ps. kyllä siinäkin hieman dynamiikkaa on oltava ;)
 
Mitä sitten tulee tuohon tuntuun niin kyllähän siinä isossa putkimörssärissä on jotain. Haju, melu ja mojo. Sitten kun hetken oli kemperillä soitellut niin pääsi tuosta oskilloskooppisyndroomasta eroon.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
blues guitar
18.11.2013 19:04:00 (muokattu 18.11.2013 19:32:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittajan kanssa samaa mieltä. Jotenkin se soundi vain on löysää verrattuna hyvään putkivahvistimeen.....valitettavasti vielä näin. : (
 
Taitaa noi mallintavat sopia paremmin äänityshommiin ja olohuone soitteluihin luurien kanssa, mutta ainakaan itse en ole vielä Kemperillä saanut kaiuttimista ulos sellaista soundia kuin omista putkivahvistimistani bändivolalla soitettaessa. En ainakaan niillä vahvistimilla joita olen Kemperin vahvistamiseen käyttänyt.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
18.11.2013 20:19:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Aloittajan kanssa samaa mieltä. Jotenkin se soundi vain on löysää verrattuna hyvään putkivahvistimeen.....valitettavasti vielä näin. : (
 
Taitaa noi mallintavat sopia paremmin äänityshommiin ja olohuone soitteluihin luurien kanssa, mutta ainakaan itse en ole vielä Kemperillä saanut kaiuttimista ulos sellaista soundia kuin omista putkivahvistimistani bändivolalla soitettaessa. En ainakaan niillä vahvistimilla joita olen Kemperin vahvistamiseen käyttänyt.

 
Kyllä putkietuaste tai kokonainen putkivahvistin toimii luureihin vallan komiasti (riippuu vähän kaappimallinnoksesta että minkälainen tilafiilis siihen syntyy), mutta mielestäni ihan jees. Jokin aika sitten kokeilin äänittää söhkistä mikillä vahvistimen edestä ja tuntui kuin uusi maailma olisi auennut.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
blues guitar
18.11.2013 20:30:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kyllä putkietuaste tai kokonainen putkivahvistin toimii luureihin vallan komiasti (riippuu vähän kaappimallinnoksesta että minkälainen tilafiilis siihen syntyy), mutta mielestäni ihan jees. Jokin aika sitten kokeilin äänittää söhkistä mikillä vahvistimen edestä ja tuntui kuin uusi maailma olisi auennut.
 
Sorry...nyt mulle ei oikein avautunut miten tämä liityy tähän mallintava vs. oikea putkivahvistin keskusteluun?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Ziggy Bubba
18.11.2013 20:30:32 (muokattu 18.11.2013 20:31:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen hajun, fiiliksen ynnä muiden lisäksi perinteisen putkivahvarin kanssa homma on ns. siinä, eli perussoundia ei tarvitse enää kyseenalaista, että "oisko siellä vähän parametrejä tuunaamalla vielä jotain". Nimittäin vaihtoehtojen määrä harvoin on se juttu josta hyvät soundit jää kiinni.
 
Jopa ihan yksikanavaisessa putkarissa on harjaantuneemmallekin korvalle paljon juttuja joita ei ihan heti hoksaa.
 
Orgaanista maalausrockia!: CROOKMACHINE
Groke
18.11.2013 20:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Mun korvaan mä en ole löytänyt / onnistunut ruuvaamaan toimivaa rautalankasoundia mistään noista mallintimista.
 
Kuuntele vaikkapa tämä coveri (Axe-FX II)
http://www.g66.eu/index.php?option= … task=view&id=1128&Itemid=90&lang=fi
 
The Shadowsin alkuperäinen Apache: http://www.youtube.com/watch?v=QhIs1k8yuPU
 

 
Tuo on ainakin amatöörin korvaan jo ilahduttavan liki. No ehkä hitusen verran lisää kirkkautta/twängiä kyllä hakisin. Tuo tosin on ollut tilanne huhtikuussa 2012, vain tuosta yhdestä hepusta puhuttaessa. Laittakaa toki linkki vielä parempiin soundeihin, jos tiedätte.
Pari muutakin The Shadows-coveria olen aiemmin kuunnellut biiseistä, joissa on ollut aivan erilainen kaiku. Ja likimain yhtä hyvältä nekin mielestäni kuulostivat.
 
Päälle vielä rummut, basso, toinen kitara ja soittotilan akustiikka, niin johan alkaa mennä melkoiseksi hiusten halkomiseksi. Mutta hifiluurit päässä hiljaisessa huoneessa kun kuuntelee, niin onhan noissa tosiaan vielä se pieni ero.
Tosin kyllähän Hank Marvinilla itselläänkin on pieniä soundieroja vuosikymmenten varrella ollut. Kun kerran kaikukin on välillä otettu jostain Rolandista, ja välillä laite on ollut joku Alesis jne.
 
Live 1980: http://www.youtube.com/watch?v=oSBkDKgQet4
Live 2003 (yli kuusikymppisenä): http://www.youtube.com/watch?v=yYgAQpmBYnU
 

 
Itse en omista Axea. Mutta kun kerran osui silmään, niin mainitsenpa tässä kuitenkin, että tuo samainen heppu on laittanut The Shadows -soundejaan jakoon:
http://forum.fractalaudio.com/axe-f … sounds-like-shadows.html#post698656
 
Myöhemmissä viesteissä on näköjään lisää, mutta en niitä viitsinyt sen tarkemmin lukea. En yhtään tiedä sanoa, että ovatko nuo parhaita, vaiko jopa alle keskitasoisia.
Ja tokihan myös Axe-FX II:n kanssa voi käyttää jotain "oikeaa" kaikulaitetta ja emuloida Axe-FX II:lla vain pelkän putkivahvistimen. Tosin em. pätkä, eli siis kaikki efektointi ja emulointi kokonaan AXe-FX II:lla tehtynä kuulostaa ainakin minun korvaani varsin hyvältä, ihan jo tuollaisenaankin.
 
D'oh!
aristoteles666
18.11.2013 20:53:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekkuliheikki: Yritan pienimuotoista galluppia ja selvitan onko omassa paassa vikaa.
 
Nyt ei puhuta saundista eika silmatkiinni-testista vaan soittotatsista. Kaikkia Axe FX/Eleven Rack ja Kemperia kokeiltu. Minun mielestani minkaan mallintavan harpakkeen lapi soittaessa ei saa oikeaa tuntumaa. Heti kun plektra nappaa kieleen niin tatsi ei ole kohdallaan ja joutuu kompensoimaan omaa soittoaan.
 
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai onko allekirjoittaneen keskushermosto soosina vuosien dokauksen ja humppakeikkojen jalkeen?

 
omassa päässä vika.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Muovinen
18.11.2013 23:31:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kokemusta lähinnä Line6 ja Korg -mallintavista ja kaikissa niissä heikoin kohta on siinä hetkessä, kun pleku kohtaa kielen. Venyvä ja muovinen atakki. Axe ja Kemper ois kiva testata, kun niitä niin hehkutetaan, mutta itelle en niitä hingu sen säätöhelvetin takia.
JaaGeRMaisTeR
18.11.2013 23:42:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: muovinen atakki.
 
Nimimerkkiin sopiva siis :)
 
hallu
19.11.2013 00:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Sorry...nyt mulle ei oikein avautunut miten tämä liityy tähän mallintava vs. oikea putkivahvistin keskusteluun?
 
Ei mitenkään. Mun virhe, kun tulkitsin viestisi jotenkin kummallisesti. Pahoittelen erreystäni.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
blues guitar
19.11.2013 05:33:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei mitenkään. Mun virhe, kun tulkitsin viestisi jotenkin kummallisesti. Pahoittelen erreystäni.
 
Sitä vain tarkoitin, että mallintavat toimii mielestäni paremmin studio /äänitys / kotisoitossa pienillä volumeilla tai luureilla.
Mutta ainakaan itse en ole vielä löytänyt Kemperiin sellaista vahvistinta jolla saisin saman atakin ja tuntuman bändivolalla soitettaessa kuin putkivahvistimella.
Auttaisikohan putkipääte? Se on vielä testaamatta.
On se ihme juttu että 1000w pa-kaapista ei löydy sellaista "munaa" kuin 12w putkikombosta, enkä puhu nyt desibeleistä.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «