carnation 17.11.2013 08:27:46 | |
---|
JokunenJ: Maija Vilkkumaan koko tuotanto. Ärsyttävä ääni ja maneerit, ja masentavia biisejä tekotaiteellisilla lyriikoilla. Oletko silti kuunnellut koko tuotannon? "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |
JokunenJ 17.11.2013 09:49:23 | |
---|
carnation: Oletko silti kuunnellut koko tuotannon? En, mutta otaksun hänen äänen ja maneerien olevan aina samat. |
Tuomas 17.11.2013 12:12:33 | |
---|
Jotenkin vähän ynseää tämä, että sanotaan "joku artisti ja koko tuotantonsa". Minusta olisi paljon mielenkiintoisempaa kuulla joku yksittäinen vihattava biisi ja yksityiskohtainen reaktio siihen. Esimerkiksi mulla tuo mainittu Fugeesin Ready Or Not aiheuttaa tunteen, kuin joku hiljalleen kuristaisi minua niin että tunnen kuinka happi alkaa loppua. Tai voi se vertautua siihenkin, kun on kuumana päivänä pölyisellä hiekkatiellä, kurkkua aristaa kun on jano eikä vettä ole malla halmeilla, vain kuivaa näkkileipää järsittäväksi. Sellainen syvä ahdistus. Jos jonkun artistin koko tuotannon on mahdollista aiheuttaa noin tolkuttoman paha olo, niin ihmettelen suuresti. Mitäänsanomattomuus kun ei oo välttämättä se, millä tähän ketjuun pääsee, ellei se ole niin mitäänsanomatonta, että koko kappale luisuu sormista ja vitutus kasvaa eksponentiaalisesti joka tahdilla. Liian ilkeä hipiksi. |
Yallup 18.11.2013 07:51:07 | |
---|
Juoppis: Jotenkin vähän ynseää tämä, että sanotaan "joku artisti ja koko tuotantonsa". Minusta olisi paljon mielenkiintoisempaa kuulla joku yksittäinen vihattava biisi ja yksityiskohtainen reaktio siihen. . Juu, näinhän se on. Aika rajoittunutta olisi myös sanoa, ettei voi sietää jotakin genreä, vaikka jatsia tai kotimaista iskelmää. Kaikessa musiikissa on helmensä eikä niitä voi suorita lytätä, edes yksittäistä esiintyjää. Vielä pöhkömpää on ilmoittautua sietämään vain yhtä lajia ja pahimmillaan yhtä bändiä tai artistia. Toisaalta usein juurikin oman suosikkiesiintyjän kohdalla saattaa olla se huonoin/ärsyttävin, muusta tuotannosta poikkeava biisi, joka saa jostakin syystä eniten esitysaikaa vaikka radiossa. "Tosta se taitaa lähteä.." |
Zed 18.11.2013 09:59:40 | |
---|
Esittäjää tai kappaletta en osaa nimetä, mutta aamulla töihin ajellessani soi radiossa jokin pop-biisi, jonka tekstivirrasta olin erottavinani sanan "remonttihemmetti". Mitä täytyy ajatella tekstittäjästä, joka näinkin vakiintuneen kielikuvan yhteydessä katsoo parhaaksi käyttää totaalisen latteaa kevytmuotoa, tai suostuu ratkaisuun edes tuotannon painostuksesta? Jos "remonttihelvetti" on liian rankka sana käytettäväksi, en ole edes kiinnostunut tietämään mitä muita sisällöllisiä tai ilmaisullisia yksityiskohtia on hyssytelty kärjettömiksi. Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen. |
Yallup 18.11.2013 12:26:19 | |
---|
Esittäjä tai biisi niinkään, mutta tympäisee Samuli Edelmanin "tähtipölyä" sanat. Jätkä latelee tulemaan latteuksia toisensa perään, eikä biisi oikeastaan etene mihinkään. Koko homma jää ikäänkuin kesken. Kaikkialla on tähtipölyä, vaikka itseasiassa maapallolla kaikki vetyä ja heliumia raskaampi aine on peräisin tähden paukahtamisesta supernovassa. Siis ekassa säkeistössä tytön hiuksilla on tähtipölyä, vaikka ne hiuksetkin ja koko tyttö on sitä. Ja poika ja puistonpenkki ja puisto jne. Minulle biisi ei aukea ollenkaan. "Tosta se taitaa lähteä.." |
Jzci 18.11.2013 12:36:30 | |
---|
Toisaalta usein juurikin oman suosikkiesiintyjän kohdalla saattaa olla se huonoin/ärsyttävin, muusta tuotannosta poikkeava biisi, joka saa jostakin syystä eniten esitysaikaa vaikka radiossa. Extreme - More than words. Helkkarin kovan bändin omasta linjasta melko radikaalisti poikkeava naurettavan siirappinen limaballadi. Aina tulee vähän oksennusta suuhun tämän rallin soidessa. Tokihan bändi tunnetaan juuri tästä biisistä. |
JokunenJ 18.11.2013 12:54:36 (muokattu 18.11.2013 12:56:09) | |
---|
Juoppis: Jotenkin vähän ynseää tämä, että sanotaan "joku artisti ja koko tuotantonsa"... No, jos jonkun artistin jokainen biisi* aiheuttaa sietämätönä ekstintentiaalista angstia, on mun mielestä ihan perusteltua sanoa niin. Kuuntelen musaa tosi laajalla skaalalla enkä dissaa mitään genreä tai artistia, mutta Vilkkumaalta en ole vaan kuullut yhtään siedettävää biisiä. *pilkunrakastelijoiden orgasmintakaajaksi tarkennettakoon tällä tarkoitettavan jokaista biisiä jonka on kuullut kyseiseltä artistilta. |
Jeszse 18.11.2013 13:30:28 | |
---|
Yallup: Esittäjä tai biisi niinkään, mutta tympäisee Samuli Edelmanin "tähtipölyä" sanat. Jätkä latelee tulemaan latteuksia toisensa perään, eikä biisi oikeastaan etene mihinkään. Koko homma jää ikäänkuin kesken. Kaikkialla on tähtipölyä, vaikka itseasiassa maapallolla kaikki vetyä ja heliumia raskaampi aine on peräisin tähden paukahtamisesta supernovassa. Siis ekassa säkeistössä tytön hiuksilla on tähtipölyä, vaikka ne hiuksetkin ja koko tyttö on sitä. Ja poika ja puistonpenkki ja puisto jne. Minulle biisi ei aukea ollenkaan. Korvaa jokainen "tähtipölyä" sanalla siemennestettä. Muuttuu koko biisi ihan täysin. |
Jeszse: Korvaa jokainen "tähtipölyä" sanalla siemennestettä. Muuttuu koko biisi ihan täysin. THV-huoneessa oli muistaakseni kerran tässä myös ripulitursua. Toimii. The gum you like is going to come back in style. |
Kalmo 18.11.2013 14:58:03 | |
---|
Yallup: Esittäjä tai biisi niinkään, mutta tympäisee Samuli Edelmanin "tähtipölyä" sanat. Jätkä latelee tulemaan latteuksia toisensa perään, eikä biisi oikeastaan etene mihinkään. Koko homma jää ikäänkuin kesken. Kaikkialla on tähtipölyä, vaikka itseasiassa maapallolla kaikki vetyä ja heliumia raskaampi aine on peräisin tähden paukahtamisesta supernovassa. Siis ekassa säkeistössä tytön hiuksilla on tähtipölyä, vaikka ne hiuksetkin ja koko tyttö on sitä. Ja poika ja puistonpenkki ja puisto jne. Minulle biisi ei aukea ollenkaan. Olen samaa mieltä. Tekosyvällinen, korni teksti, jossa on vain luotettu kielikuvan esteettisyyteen, ja todellinen sisältö jää tyhjäksi. Varmaan ensin keksitty yksi säkeistö, jossa kielikuva toimii, ja sitten väkisin väännetty loput säkeistöt. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Alfons Åberg 18.11.2013 16:42:28 | |
---|
Lisättäköön vielä latteuskertoimeen että tuosta ei ensikuulemalla erota lauleskeleeko siinä Wiskari vai Edelmann. "Linkkejä kiitos tutkimuksiin tai artikkeleihin, missä Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi."
-Jazzmies- |
Vessajono 18.11.2013 16:51:21 | |
---|
Jeszse: Korvaa jokainen "tähtipölyä" sanalla siemennestettä. Muuttuu koko biisi ihan täysin. :---D Öheiss. "Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then." |
Euphonium 19.11.2013 07:12:56 | |
---|
JokunenJ: No, jos jonkun artistin jokainen biisi* aiheuttaa sietämätönä ekstintentiaalista angstia, on mun mielestä ihan perusteltua sanoa niin. Tämän keskustelun otsikko on "Biisi jota et jostakin syystä siedä". Jos ei siedä jonkun artistin koko tuotantoa, vika ei ole yleensä biiseissä vaan esittäjässä. Minullakin on artisteja, joiden koko tuotanto saa minut voimaan pahoin, vaikka Yö-yhtye, mutta heiläkin on biisejä, jotka jonkun toisen esittämänä voisivat olla ihan ok. Sen sijaan esimerkiksi tässä keskustelussa mainittu "tähtipölyä" on biisinä minunkin mielestäni niin surkea, ettei sitä voisi pelastaa paraskaan esittäjä. Se sopii siis (minun makuni mukaan) otsikon "BIISI jota et jostakin syystä siedä" alle. |
blaekie 19.11.2013 10:32:39 (muokattu 19.11.2013 10:33:10) | |
---|
Yhdyn edelliseen (mutta en kirjaimellisesti). Itse asiassa minulla ei äkkiä tulee mitään "ääripään" biisiä mieleen jota erityisesti inhoaisin. Sanotaanko näin, että riippumatta genrestä, kaikki tasapaksu, teennäinen, väritön sekä yliagressiivinen aiheuttaa ihottumaa, ja reaktion että ei jaksa kuunnella, vaihdetaan kanavaa. Myös genre kuuluu tähän kysymykseen sitäkautta että tusinalistapopissa ja iskelmässä, ördäyshevissä ja rapissa on useimmiten sellaisia biisejä. Esiintyjistä sitten syntyykin jo selkeitä oksetusreaktioita, kuten Petri Laaksonen, Olli Lindholm, Tapani Kansa, Laura Sippola vain muutamia mainitakseni Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon. |
tsugaru 20.11.2013 08:21:55 | |
---|
JokunenJ: Maija Vilkkumaan koko tuotanto. Ärsyttävä ääni ja maneerit, ja masentavia biisejä tekotaiteellisilla lyriikoilla. Mikähän Maijan lyriikoissa on niin tekotaiteellista. Kirjallisesti lahjakas ihminen. "Auringon kautta, tämä humalainen mörkö on kavala. Kun jumala nukkuu, se varastaa jumalan pullon." William Shakespeare |
Jeszse 20.11.2013 08:35:42 | |
---|
tsugaru: Mikähän Maijan lyriikoissa on niin tekotaiteellista. Kirjallisesti lahjakas ihminen. Helvetisti lahjakkaampi ku moni muu pinnalla kelluva naisartisti nykypäivänä. |
Tawsky 20.11.2013 08:41:24 | |
---|
"Kyllä nyt jää Jonekin toiseksi, ADEHD on uusi päällikkö äiä" -Stradlin |
Jeszse 20.11.2013 09:51:33 | |
---|
|
Tawsky 20.11.2013 09:56:51 | |
---|
"Kyllä nyt jää Jonekin toiseksi, ADEHD on uusi päällikkö äiä" -Stradlin |