Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloitteleva laulaja bändiin?
1
Mysicah
15.11.2013 10:38:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ongelma on seuraavanlainen: olisin kiinnostunut laulamaan bändissä, mutta kokemusta minulla ei ole. Olen laulanut karaokessa yli kymmenen vuotta, mutta tämä ei välttämättä mikään kovin suuri meriitti ole;)
 
En osaa lukea nuotteja, mutta yleisesti ottaen pysyn kyllä nuotissa hyvin ja mielestäni minulla on ihan kaunis ja potentiaalinen ääni. Alkuun kiinnostaisi esim. coverit ja esiintyminen joissain pienemmissa tilaisuuksissa. Ja muutenkin lauleskeleminen bändin kanssa ihan omaksi iloksi.
 
Onko mitään ideoita, miten kannattaisi edetä? Toki voin laittaa wanted-sivulle ilmoituksen, mutta jotenkin en usko, että olisin mitenkään kovassa huudossa kun kokemusta ei ole nimeksikään.
 
Tai missä voisin edes päästä kokeilemaan laulua bändin kanssa. Voihan olla, että huomaisin, että minusta ei siihen olekaan (ainakaan ennen laulutunteja, muita musiikkiopintoja tms).
 
Kaikki vinkit ja ideat otetaan kiitollisena vastaan!!
 
Khassera
15.11.2013 13:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minäpä kerron oman kokemuksen asiaan liittyen:
 
Ihan keltanokkana laitoin wantediin että laulaja hakee bändiä. Pääsin parin projektin kans kokeileen siipiä ja jouduin tosi nopsaan toteamaan että vaatii vielä harjoitusta, enkä sitten kehdannut pyöriä porukassa pidempään kun en saa itestäni sitä ääntä irti mitä kuvittelin saavani. Vaikka pari vuotta olen treenannut erilaisia hevitekniikoita niin laulaminen, puhdas ja vireinen, ei oikein luonnistunu. Pääsimpähän silti kokeileen miltä tuntuu laulaa erilaista musaa bändin kans kuin mihin olin tottunu.
 
Eli kaikista nopein tapa hypätä bändihommiin mukaan on tehä wantedi, ja sitten vaan kokeilemaan miltä kuulostaa ja miten taittuu hommat.
 
Sitten jos skillsseistä jää kiinni niin on vaikka mitä mahiksia harjoitella ihan minibudjetillakin, kuten ite oon nyt rapean vuoden tehnyt. :) Ei ehkä suoraan sinne kalleimmalle CVT-Gurulle joka lypsää sut sitten pikkuhiljaa kuiviin niin motivaatiosta kuin rahastakin.
 
Mikkitekniikka karaokessa on vähän erilainen kuin kontrolloidussa tilassa bändin kans, mutta veikkaisin että jos kuulostat paskojen karaokevehkeiden läpi hyvältä, kuulostat ihan hyvältä vähän anteeksiantamattomammankin (haha mikä sana) setin kautta. :)
 
Muuta ku rohkeesti vaan kokeileen! :) Kyllä sieltä kokeneet bändijampat sit sanoo jos pitää vielä mennä "kotia kasvamaan." :D
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Euphonium
15.11.2013 22:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko paikkakunnallasi jotain kansalaisopiston bändikurssia tai vastaavaa. Niissä voidaan kaivata laulajaa, eikä tarvitse olla kokemusta.
 
sepisti
17.11.2013 22:04:08 (muokattu 17.11.2013 22:11:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvistä laulajista on aina pulaa. Ei muuta kuin tsekkailet wantedia, jos jotain mielenkiintoista löytyisi. Ei ole väliä osaatko lukea nuotteja, vaan tärkeää on sävelkorva.
Jos karaokea laulaessasi tiedät milloin laulaminen pitää aloittaa ilman, että sun tarvitsee kokoajan seurata milloin teksti alkaa "värjäytyä", niin sulla on mahdollisuuksia :)
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Mysicah
21.11.2013 12:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä! Tottahan se on, että aina kannattaa yrittää ja kyllä sitä nopeasti varmasti itse tai joku muu huomaa jos rahkeet ei riitä ja pitää mennä treenaamaan.
 
Tavallaan ehkä kuitenkin haluisin mielummin vaan ensin käydä testaamassa. Tai jotenkin tuntuu hirveeltä tuhlata muusikoiden aikaa jos sattuisinkin olemaan ihan surkea. Tai ehkä ujostuttaa ja nolottaa enemmänkin... Harmi kun ei ole mitään tuttavan bändiä, mihin voisi tunkea testaamaan:D
 
Argh! Alan keräämään voimaa, että uskaltasin wanted-viestin jättää...
 
Khassera
21.11.2013 13:51:00 (muokattu 21.11.2013 13:51:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mysicah: Tai jotenkin tuntuu hirveeltä tuhlata muusikoiden aikaa jos sattuisinkin olemaan ihan surkea.
 
Ajattelin itekin näin, mutta mistäs helvetistä sitä tietää ennenku kokeilee? :D Ja jos ei bändi oo "ihan vitun pro (tm)" ja laulaja puuttuu, niin ei ole paljoakaan väliä kuka niitä osioita on huutamassa läpi kunhan tulee vähän vaihtelua reeneihin. Siinäpä sitä sitten oppii. Ja toisaalta jos on IVP-bändi niin siellä todennäköisesti osaa joku vinkata mitä sun äänestä puuttuu, ja saa sellasta suoraa kritiikkiä ja ideaa mitä tehdä että kehittyy. :)
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «