Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: sämplemusiikin miksaaminen
1 2
äskoo
13.11.2013 09:12:18 (muokattu 14.11.2013 22:17:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hei,
olen miksaamassa rap levyä ja taustat ovat tehty sämpleistä (sämple,rummut,basso)
mietin että mitä kaikkea vaihtoehtoja on että saa itse räpille paljon tilaa..?
 

tällähetkellä teen sämpleille suunnilleen niin että: eqlla alapäät kokonaan pois noin 200hz (ettei sämplen alapäät sotke basaria ja bassoa), sitten kapealla arvolla(piikillä) turhat mutinat 350hz,500hz ja 8000hz jopa miinus 12db (350hz,500hz ja 8000hz kun sisältää yleensä niitä häiritseviä taajuuksia "nauhamaista mutinaa" sitten yläpäät kans pois maun mukaan.

joissakin sämpleissä on stereokuvan keskellä paljon tavaraa jotka jäiritsee. saako niitä jollain efektilla pois?
olen koittanut tota logicin "stereo spreat" efekttia ja se näyttää toimivaan aika hyvin niihinkin missä ei ole ongelmia.. se antaa halutessa todella leveän stereokuvan mutta onko se sitten kovin aitoa? kuulostaa ainakin hyvältä kun laittaa 100% oikealle ja 100% vasemmalle.

mitä mieltä olette asiasta? otan mielellään mielipiteitä vastaan..
kiitos
 
kiiski
13.11.2013 10:19:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: mietin että mitä kaikkea vaihtoehtoja on että saa itse räpille paljon tilaa..?

tällähetkellä teen niin että: eqlla alapäät kokonaan pois noin 200hz, sitten kapealla arvolla(piikillä) turhat mutinat 350hz,500hz ja 8000hz jopa miinus 12db, sitten yläpäät kans pois maun mukaan.

 
Teetkö siis nuo EQ:t taustoille vai räpille? Joka tapauksessa kuulostaa todella rajulta hommalta.
 
Jos laululle pitää saada enemmän tilaa niin se pitää tehdä jo sovitusvaiheessa. Ja jos sun on pakko puuttua keskellä oleviin juttuihin niin tutustu MS-matriisiin, mutta tapauksessasi kuulostaisi siltä että pitäsi ottaa vain askel taaksepäin ja tehdä ne taustat kunnolla.
 
sami_sumea
13.11.2013 11:22:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: hei,
olen miksaamassa rap levyä ja taustat ovat tehty sämpleistä (sämple,rummut,basso)
mietin että mitä kaikkea vaihtoehtoja on että saa itse räpille paljon tilaa..?

 
Noi räppitaustat kannattaa tehdä niin, että jätät jo biitintekovaiheessa riittävästi tilaa vokaalille. Eli kaikki sellaiset "in your face"-samplet jotka tulevat suunnilleen samoilla taajuuksilla vokaalin kanssa ja stereokuvassa keskeltä kannattaa joko vaihtaa, levitellä stereokuvassa laidoille tai jättää kokonaan pois.
 
EQ:ta kannattaa käyttää siinä tapauksessa jos jossain yksittäisissä jutuissa on ongelmaa, ei silloin jos itse biisi on sovitettu väärin. En siis suosittele equttelemaan kokonaisia raitoja vaan puuttumaan ongelmakohtiin yksittäisissä sämpleissä, mikäli vokaali ei tunnu istuvan. Jos se ei auta, kannattaa miettiä sovitusta uusiksi.
 
joissakin sämpleissä on stereokuvan keskellä paljon tavaraa jotka jäiritsee. saako niitä jollain efektilla pois?
 
Stereolevitystä (esm Logicin Sample Delay niin et toinen kanava on nollissa ja toinen vaikka 200-500 samplea) voi aika huoletta käyttää yksittäisissä sämpleissä. Samoin kantsii (vähän samplen mukaan) häiritsevissä tapauksissa cuttailla esim. ylä- ja alamiddleä. Yleensä jos leikkaa toista, kannattaa tehdä jonkin sortin vastakorjaus myös toiseen.
 
Laita jonnekin jotain previkkaa taustasta niin on helpompi kommentoida?
 
...
 
http://www.soundreel.com
äskoo
13.11.2013 17:43:07 (muokattu 13.11.2013 17:45:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo sis vokaaali osuuksi ei ole vielä äänitetty ja taustat on osissaan waveina eli: sämplet erikseen, rummut erikseen, bassot erikseen jne..
ja sämpleen puhdistuksesta on puhe.
 
joissakin on hyvänlaatuisena sämpleet ja yhessä on jopa monona :D.
 
ja lisätään vielä että tarkoitan sämplellä sitä että melodia on yhtenä wavi pötkönä joka on leikattu ja muokattu jostain biisistä.
 
Spedemix
13.11.2013 19:20:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kyllä niitä stereolevityksiä saa surutta käyttää sampleissa; voi kuulostaa vähän sumealta soolotettuna mutta ehkäpä juuri siksi saattaapi toimia kokonaisuuden kannalta tosi hyvin.
 
Mä olen henkilökohtaisesti digannut lofittaa niitä sampleja oikein huolella siten, että ne asettuvat täysin omaan tilaansa muista soittimista (vinyl-, ja downsamplingefektejä jne.) ja laittaa rapit siihen päälle kirkkaana ja selkeänä. Hiphoppia kun ei tartte "blendata" samalla lailla yhteen kuin vaikkapa rockmusaa. Tällaista jännitettä jossa rapit vähän niin kuin seisoo sen muun musan päällä kuulee aika paljon.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
saastara
13.11.2013 20:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Juu kyllä niitä stereolevityksiä saa surutta käyttää sampleissa; voi kuulostaa vähän sumealta soolotettuna mutta ehkäpä juuri siksi saattaapi toimia kokonaisuuden kannalta.
 
Uteliaisuudesta; millä logiikalla voi surutta käyttää sampleissa stereolevitystemppuja, jos se ei kuitenkaan päde kaikkeen äänitettyyn matskuun..?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Mikael
13.11.2013 21:55:25 (muokattu 13.11.2013 21:57:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Uteliaisuudesta; millä logiikalla voi surutta käyttää sampleissa stereolevitystemppuja, jos se ei kuitenkaan päde kaikkeen äänitettyyn matskuun..?
 
Kyllä mä käytän välillä äänitetyissäkin raidoissa. Missä sanotaan ettei sais?
 
Esim Wavesin PS22:lla saa aika kivasti tehtyä stereolevityksiä silleen suht hienovaraisesti niin että niillä pärjää rootsimmassakin menossa...
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Kalmo
13.11.2013 22:34:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: joo sis vokaaali osuuksi ei ole vielä äänitetty ja taustat on osissaan waveina eli: sämplet erikseen, rummut erikseen, bassot erikseen jne..
ja sämpleen puhdistuksesta on puhe.
 
joissakin on hyvänlaatuisena sämpleet ja yhessä on jopa monona :D.
 
ja lisätään vielä että tarkoitan sämplellä sitä että melodia on yhtenä wavi pötkönä joka on leikattu ja muokattu jostain biisistä.

 
Nyt menee yli horisontin....:o/
Jos vokaaleja ei ole edes äänitetty, mutta melodia on jo yhtenä pötkönä jostain biisistä...Mutta whatever...en mä näitä nykydyylejä haldaa kuitenkaan :o) ;ox
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Danko
13.11.2013 22:37:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Nyt menee yli horisontin....:o/
Jos vokaaleja ei ole edes äänitetty, mutta melodia on jo yhtenä pötkönä jostain biisistä...Mutta whatever...en mä näitä nykydyylejä haldaa kuitenkaan :o) ;ox

 
#7: Jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa älä turhaan vastaa toisten kirjoituksiin.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
saastara
14.11.2013 07:14:46 (muokattu 14.11.2013 07:39:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Kyllä mä käytän välillä äänitetyissäkin raidoissa. Missä sanotaan ettei sais?
 
Esim Wavesin PS22:lla saa aika kivasti tehtyä stereolevityksiä silleen suht hienovaraisesti niin että niillä pärjää rootsimmassakin menossa...

 
En siis tarkoittanut, että ei saisi.. Vaikka itse kartan vaihepohjaisia leventimiä kuin ruttoa.
 
Luin tuon vaan niin, että Speden mukaan nimenomaan sampleja voi surutta laajennella .. Ihmettelin, että mikäs logiikka tässä on.
 
Näin yhtä päivää taas viisaampana käsitin varmaan väärin.
 
E: Vaikka ihan keskustelun nimissä on todettava, että en mä ole ikinä oikein tykästynyt mihinkään tälläisiin 'spectral stereo enchancement maximizer'-tyyppisiin juttuihin. Mutta se voi toki johtua siitä enemmän, että mulla on niin vähän stereokamaa muutenkin, ja tykkään, että soundit on jossain eikä kaikkialla.
 
E II: Kalmo: Nyt menee yli horisontin....:o/
Jos vokaaleja ei ole edes äänitetty, mutta melodia on jo yhtenä pötkönä jostain biisistä...Mutta whatever...en mä näitä nykydyylejä haldaa kuitenkaan :o) ;ox

 
Ei ole räppi- ja konepuoli ilmeisesti kotikenttää..?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Mikael
14.11.2013 10:37:26 (muokattu 14.11.2013 12:17:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Vaikka ihan keskustelun nimissä on todettava, että en mä ole ikinä oikein tykästynyt mihinkään tälläisiin 'spectral stereo enchancement maximizer'-tyyppisiin juttuihin. Mutta se voi toki johtua siitä enemmän, että mulla on niin vähän stereokamaa muutenkin, ja tykkään, että soundit on jossain eikä kaikkialla.
 
No en mäkään niitä lähtökohtaisesti rakasta, mutta välillä vaikka joku viulukone tms. pad-tyyppinen asia on kiva saada juurikin häilyväksi harsoksi joka on vähän kaikkialla muttei oikeen missään, niin ettei se tuu minkään asian tielle, mutta laajentaa tunnelmaa sopivasti esim. jossain osien vaihdoksessa. Sama juttu voi olla vaikkapa 12-kielisen kitaran hitaiden sointujen tai jonkun delay-efektipaluun kanssa. Yleensäkin niin että vaan joku yksittäinen asia joka ei oo pääosassa, on sekä laajennettu että siirretty pois framilta. Eipä siinä, voihan sitä joitain asioita kategorisesti inhotakin, mutta toisaalta äänityöläisenä ei ehkä liikaa kannata sulkea ovia jo etukäteen vaan joidenkin omien ennakkopheelisten perusteella. Mä oon ainakin monta kertaa joutunut myöntämään itselleni olleeni väärässä puritanistiseni keloineni :D Nykyään diggaan jopa choruksesta kunhan se vaan on hyvä ja oikeassa paikassa.
 
Esimerkiksi http://www.uaudio.com/store/delay-modulation/roland-dimensiond.html on monesti erittäin jees!
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
saastara
14.11.2013 12:36:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: No en mäkään niitä lähtökohtaisesti rakasta, mutta välillä vaikka joku viulukone tms. pad-tyyppinen asia on kiva saada juurikin häilyväksi harsoksi joka on vähän kaikkialla muttei oikeen missään, niin ettei se tuu minkään asian tielle, mutta laajentaa tunnelmaa sopivasti esim. jossain osien vaihdoksessa. Sama juttu voi olla vaikkapa 12-kielisen kitaran hitaiden sointujen tai jonkun delay-efektipaluun kanssa. Yleensäkin niin että vaan joku yksittäinen asia joka ei oo pääosassa, on sekä laajennettu että siirretty pois framilta. Eipä siinä, voihan sitä joitain asioita kategorisesti inhotakin, mutta toisaalta äänityöläisenä ei ehkä liikaa kannata sulkea ovia jo etukäteen vaan joidenkin omien ennakkopheelisten perusteella. Mä oon ainakin monta kertaa joutunut myöntämään itselleni olleeni väärässä puritanistiseni keloineni :D Nykyään diggaan jopa choruksesta kunhan se vaan on hyvä ja oikeassa paikassa.
 
Esimerkiksi http://www.uaudio.com/store/delay-modulation/roland-dimensiond.html on monesti erittäin jees!

 
Oikeassa olet.. Itse tarkoitin enemmän, että 'miten' se levitys / tuplaus on tehty.. Eli vire vai vaihe tmv. Itse en ole törmännyt yhteenkään vaihepohjaiseen 'stereorizeriin' joka ei olisi musta kuulostanut parhaalta bypassilla.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Mikael
14.11.2013 13:26:34 (muokattu 14.11.2013 13:34:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Oikeassa olet.. Itse tarkoitin enemmän, että 'miten' se levitys / tuplaus on tehty.. Eli vire vai vaihe tmv. Itse en ole törmännyt yhteenkään vaihepohjaiseen 'stereorizeriin' joka ei olisi musta kuulostanut parhaalta bypassilla.
 
http://www.waves.com/plugins/ps22-stereo-maker
 
Tätä mä oon käyttänyt silloin, kun on tarvittu yksittäisllä raidalla kevyttä ja suht' luontevan kuuloista stereointia. Eihän ne soolona tietty ihan samalta kuulosta kuin oikeasti stereona äänitetty asia, mut aina sellaista ei ole tarjolla ja eihän kukaan soolona mitään kuuntele vaan musan seassa. Kerran esim. sain pelastettua tolla tilanteen jossa rumpuoverhead mikki oli äänitettäessä ollut ilmeisesti suunntattuna keila kattoon päin... kukaan ei kysellyt perään kun toisesta mikistä väsättiin tolla stereo-OH ja toimi rokkimusan seassa ihan ok.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
saastara
14.11.2013 14:48:58 (muokattu 14.11.2013 14:50:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: http://www.waves.com/plugins/ps22-stereo-maker
 
Tätä mä oon käyttänyt silloin, kun on tarvittu yksittäisllä raidalla kevyttä ja suht' luontevan kuuloista stereointia. Eihän ne soolona tietty ihan samalta kuulosta kuin oikeasti stereona äänitetty asia, mut aina sellaista ei ole tarjolla ja eihän kukaan soolona mitään kuuntele vaan musan seassa. Kerran esim. sain pelastettua tolla tilanteen jossa rumpuoverhead mikki oli äänitettäessä ollut ilmeisesti suunntattuna keila kattoon päin... kukaan ei kysellyt perään kun toisesta mikistä väsättiin tolla stereo-OH ja toimi rokkimusan seassa ihan ok.

 
Täysin vapaasti ja varmasti on ollut iloa. Ja hyvä jos kelpasi.. Mä en silti tykkää niistä, enkä mä pidä sitä, että jokin menee läpi asiakkaalla hirveän suurena meriittinä jostakin softasta / plugarista / laitteesta.
 
Ei näissä ongelma useimmiten ole se miltä ne kuulostaa soolona, kun harvoin tulee asioita soolona kuunneltua, vaan se miltä ne kuulostaa monona, tai muutoin sillon kun ei ole optimaalisessa pisteessä kuuntelemassa.
 
Mutta justiinsa tuommoisissa homopaniikkitilanteissa ymmärrän kyllä miksi jengi käyttää noita.. Mutta silloin kyse on enemmän siitä, että koitetaan jostain käyttökelvottomasta pelastaa jotain kuunneltavaa.. En mä ikinä suosittelisi ketään käyttämään noita perusläppänä.
 
Tarkoitus ei ole siis kuulostaa mitenkään fundamentalistilta tän jutun suhteen, mutta ihan aloittajan parasta tästä ajattelen. Jos selkeästi hieman ummikko kaveri kyselee apuja juttuihinsa joissa on ihan perusalkeellisia ongelmia, niin älkää nyt hyvät ihmiset tarjotko mitään stereo-levittimiä ja M/S-prosessointeja ratkaisuna.
 
Lisätään hymiö niin on kaikilla rennompi tunnelma. :)
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
äskoo
14.11.2013 18:42:36 (muokattu 14.11.2013 18:44:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: ihan aloittajan parasta tästä ajattelen. Jos selkeästi hieman ummikko kaveri kyselee apuja juttuihinsa joissa on ihan perusalkeellisia ongelmia, niin älkää nyt hyvät ihmiset tarjotko mitään stereo-levittimiä ja M/S-prosessointeja ratkaisuna.
 
ymmärän pointin mutta nyt puhutaan materiaalista(sämplestä) jossa on jo valmis stereokuva niin minkä sille tekee kun ei pääse käsiksi erillisiin soittimiin vaikka olisi kuinka ammattilainen.
räpissäkun on tärkeintä rummut ja basso ja itse räppi niin mun mielestä liian täyteen dumpattu sämple kaipaa reilua eq:ttamista ja ehkäpä levittämistä, muuten jää itse voxut taustalle.
 
ja tota stereolevitysplugaria itse ehotin :)
 
"liian leveä stereokuva on nykyaikana ihan perus juttu kun kuuntelee konemusaa"
 
_kiitoksia vastauksista paljon hyvää pointtia...
 
saastara
14.11.2013 19:27:02 (muokattu 14.11.2013 19:32:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

äskoo: ymmärän pointin mutta nyt puhutaan materiaalista(sämplestä) jossa on jo valmis stereokuva niin minkä sille tekee kun ei pääse käsiksi erillisiin soittimiin vaikka olisi kuinka ammattilainen.
 
Tähänhän on kyllä täysin mahdotonta ottaa kantaa kuulematta itse käsilläolevaa teosta, että onko niille samplejen sisäisille balansseille ylipäätään mitään syytä tehdä mitään.
 
räpissäkun on tärkeintä rummut ja basso ja itse räppi niin mun mielestä liian täyteen dumpattu sämple kaipaa reilua eq:ttamista ja ehkäpä levittämistä, muuten jää itse voxut taustalle.
 
En mä näe, että räppi olisi mitenkään poikkeava tai erilainen musiikkityyli, että siihen ei kannattaisi soveltaa ihan samaa maalaisjärkeä kuin kaiken muunkin musan äänittämiseen ja miksaamiseen.
 
Mun silmään vaan noi sun ilmoittamat luvut ja määrät vaikuttaa siltä, että sä olet etukäteen päättänyt / lukenut / oppinut / kaikkia edelleisiä, että 'näin pitää toimia jotta saadaan tilaa kaikelle' ilman, että sä olet missään välissä kuunnellut, että tarviiko sieltä 300hz oikeasti leikata 12db tässä kyseisessä samplessa ja tuleeko se biitin snare nyt niin käsittämättömän lujaa laulun päälle, että ainoastaan stereo-levittimellä saa laululle tilaa.
 
Porukka on saanut 40v vuotta sitten äänitettyä sinfoniaorkestereja, kuoroja, bändejä, ja ties mitä valaanhuutoja hienosti päällekkäin ilman yhtäkään stereolevitinplugaria ja täysparametrista equa. Eikä moraalinen opetus ole nyt se, että jo muinaiset roomalaisetkin pärjäsi ilman, vaan että on oikeasti paremman kuuloisia ratkaisuja kuin haas-kikkailut ja taajuuskäyrän muuttaminen poterorintamaksi.
 
Disclaimerina tosin, mä en usko ollenkaan tuollaiseen 'kaivetaan tähän, tähän ja tähän kuoppia ja buustataan tätä, tätä ja tätä'-ajatteluun.. Eli olen jäävi siinä mielessä. Enkä myöskään 'räpissä / hevissä / konemusassa / humpassa näin tää tehdään'-ajatteluun. Kumpikaan ajatusmalli ei johda musta mihinkään yhtään mielenkiintoiseen lopputulokseen.
 
ja tota stereolevitysplugaria itse ehotin :)
 
Kyllä.. Ja yritin vain tuoda esiin myös muita, ei niin destruktiivisia työtapoja.
 
"liian leveä stereokuva on nykyaikana ihan perus juttu kun kuuntelee konemusaa"
 
_kiitoksia vastauksista paljon hyvää pointtia...

 
En tiedä kuka tuon on laukaissut, mutta ei sellaista asiaa olekkaan kuin liian leveä stereo-kuva. On vain hyviä ja vähemmän hyviä keinoja päästä siihen päämäärään. Joskus on mun mielestä viisaimpana sekin vaihtoehto, että: 'jukupliu pojat! Tässä meidän samplaamassa motown-loopissa on niin vähän laidoilla kamaa, että ei tästä nyt tulekkaan sitten semmoista Hans Zimmer ja 86 metrinen rumpusetti-osaston leveyttä. Jospa vedetään tää biisi vaan semmoisella kapeammalla soundilla, sen sijaan, että lyödään stereolevittimet kehiin, jotta tää ei kuulosta väärästä kulmasta siltä, että joku unohti masteriin phaserin päälle ja kuuntelijan tekee mieli vääntää päätään 150 astetta etelään.. Tai jos joku sattuu kuunteleen tätä monona (puhelimet, valtaosa pikkuradioista, iPadit ymv lelut, monet klubit, hallit ja kaupat), ja ihmettelee, että minne se kaikki suhina ja tsäkätsäkä tosta hölötyksen ympäriltä katosi?".
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Mikael
14.11.2013 19:54:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Tarkoitus ei ole siis kuulostaa mitenkään fundamentalistilta..
 
Ihan hyvin onnistuu silti :D
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
saastara
14.11.2013 20:17:30 (muokattu 14.11.2013 20:20:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Ihan hyvin onnistuu silti :D
 
Juu, mä annan itsestäni erittäin vakuuttavasti kuvan uppiniskaisena, kyynisenä ja mustavalkoisena, harmaahapsisena kusipäänä. Mä en edes ikinä harjoitellut.. Tulee kuin itsestään.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Spedemix
14.11.2013 22:23:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mjoo, pääsenpä vihdoinkin kirjoittamaan vastauksen päivän päätteksi...
 
saastara: Uteliaisuudesta; millä logiikalla voi surutta käyttää sampleissa stereolevitystemppuja, jos se ei kuitenkaan päde kaikkeen äänitettyyn matskuun..?
 
Stereolevitystemppuja voi käyttää "sampleihin" surutta juuri siksi, että jo lähtökohtaisesti saundi on epäluonnollinen kaikkine choppauksineen ja (ainakin ennenvanhaan) samplereistä aiheutuneista aliasointiefekteistä. Luonnoton leveys vain komplementoi tätä "luonnotonta" linjaa. Lisäksi sample yleensä tuppaa olemaan "jo valmiiksi miksattu asia" (eli voimakas painopiste stereokuvan keskellä) minkä takia sitä voi olla hieman hankala lykätä sellaisenaan "toisen miksauksen" päälle, vähän niin kuin änkisi leipää leivän sisälle. Lähestyen tätä näkökulmaa toisesta päästä, stereolevitys samplessa saa sen helpommin kuulumaan, koska siinä biisissäsi on kuitenkin muitakin asioita jotka painottaa sen miksauksen keskelle (kick, sn ja laulu jne.). Hmm, no ehkäpä jos sample muodostaa perustan rytmille (=rummut) niin siinä tilanteessa jonkun kick+snare -asian levitys on ehkä vähän kyseenalaista...
 
Itsekkin siis henkilökohtaisesti en käytä juuri laisinkaan stereolevittimiä (paitsi jossain erikoistilanteissa=jokin on rikki ja täytyy korjata); varsinkin ajatus stereolevittimistä masterissa on varsin vastenmielinen. Mutta stereolevitin on vähän niin kuin vaikkapa esimerkkinä stereo-detune efekti: toimii vain tietyissä paikoissa tosi hyvin, muualla aika hiton huonosti ja oma kokemukseni on ollut, että etenkin näissä samplehommissa stereolevitys tuntuu olevan erittäin asianmukainen (taiteellinen) väritystyökalu.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
äskoo
14.11.2013 22:35:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara:
 
Mun silmään vaan noi sun ilmoittamat luvut ja määrät vaikuttaa siltä, että sä olet etukäteen päättänyt / lukenut / oppinut / kaikkia edelleisiä, että 'näin pitää toimia jotta saadaan tilaa kaikelle' ilman, että sä olet missään välissä kuunnellut, että tarviiko sieltä 300hz oikeasti leikata 12db tässä kyseisessä samplessa ja tuleeko se biitin snare nyt niin käsittämättömän lujaa laulun päälle, että ainoastaan stereo-levittimellä saa laululle tilaa.
.

 
voisin kyllä selventää noitten lukujen pointtia vielä: "sämple" on melodiaa sanotaan esimerkkinä vaikka että kitara ja kitarastakin yleensä leikataan miksauvaiheessa alapäät pois jotta jää tilaa basarille ja bassolle.
tässä tilanteessa sämpleet ovat peräisin netistä yms ja yleensä sen takia niissä on sitä perus nauhamaista mutinaa mukana.. suunnilleen 350,500hz paikkeilla joten otan ne sen takia heti pois jos on tarvetta.
 
se nyt on mun mielestä ihan eri asia jos miksattava soundi tulee valmiiksi kliininä kaikkenäköisien värkkien läpi.. silloin niissä ei ole sitä nauhamaista mutinaa.,
 
itekki olen kyllä epävarma noista stereo-efekteista enkä niitä ole uskaltanut ku testata, sen takia kaipaan mielipiteitä ja neuvoja asiasta.
peace.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «