Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaransoittaminen ja laulaminen samanaikaisesti
1
silhouette
09.11.2013 11:42:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö täältä hyviä neuvoja, että miten kannattasi harjoitella samanaikaisesti laulamaan ja soittamaan rytmikitaraa? Huvittaisi vaan tosiaan ruveta opetteleman laulamaan, mutta tuntuu ettei se luonnistukaan ihan niin helposti kuin ajattelin. Claptonin biisejä yritin laulaa, mutta jopa tuollaisissa helpommissa biiseissä homma menee helposti pieleen.
 
Aina voi yrittää.
Gary Enfield
09.11.2013 12:38:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaasta en tiedä. Kun soittaa ja laulaa samaan aikaan niin siinä tulee (biisistä riippuen) aina kohtia, joissa laulumelodia ja käden rytmi sekoittuu toisiinsa. Ise puran ongelmakohdan, katson kuinka sen pitää mennä ja ajan oikean motoriikan sisään. Eli käytännössä hidastamalla oikein reilusti. Pala kerrallaan.
 
hallu
09.11.2013 13:01:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No samaa mieltä tuon ongelmakohdien purkamisen kanssa olen myös minä. Toinen konsti on sovittaa se kappale sellaiseksi, että pystyy sen esittämään ja kun tuntuma alkaa muuttua varmemmaksi niin voi sitten muuttaa sitä sovitusta lähemmäs sitä mitä haluaa. Itselleni käy varsinkin helposti niin, että se kappale alkaa elämään päässäni ihan omaa elämäänsä ja aika surutta muuntelen sitä omaan suuhun paremmin sopivaksi esimerkiksi sävellajin voi vaihtaa omalle äänialalle sopivaksi. Aika usein kappaleet ovat "alkuperäisinä" orkesterisovituksilla ja myös niiden rytmiä ja tempoakain voin muuttaa niin ja niitä sointujakin joutuu toisinaan muuttamaan. Kaikki kuitenkin niin, että ne karakteeriset elementit kappaleessa säilyy ja se kuvaa sitä mielikuvaa, joka siitä kappaleesta mieleeni piirtyy, että se on tunnistettava.
 
Jotkut kappaleet taas ovat niin hienosti sovitettu valmiiksi yhdelle kitaralle ja laulajalle ettei niitä halua muuttaa, vaan yrittää napata sen alkuperäisen sovituksen sellaisenaan. Esimerkiksi Paul McCartneyn -Blackbird on sellainen biisi jossa on niin hieno kitara ja laulu ettei niitä parane muutella.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Osteri
09.11.2013 13:04:20 (muokattu 09.11.2013 16:31:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaransoittaminen ja laulaminen samanaikaisesti jää mun hommaksi silloin kun bändin laulajalla on esteitä saapua treeneihin ja joudun tuuraamaan. Stemmat menee mutta liidi ei niinkään kohdalleen aina. Ne ei todellakaan ole parhaiten meneviä treenikertoja :)
 
...heh... kaikilla ainakin on hauskaa ja sehän on pääasia...heh..!
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
gunner
09.11.2013 17:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi toimiva tapa on myös vain mennä soittamaan ja laulamaan bändin kanssa. Kun biisi rullaa väistämättä eteenpäin, on vain pakko saada homma toimimaan jotenkin. Muutaman täysin puihin menneen vedon jälkeen molemmat vain alkavat lopulta kulkea yhteen, eikä niitä pahemmin kerkeä edes miettimään.
aimoo
09.11.2013 17:34:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekemällä oppii, aloita tutuista biiseistä joiden sanat osaat ulkoa, ja kyseisen biisin muutenkin ulkoa.
Itse hoitelen taustalaulut-kitaraa, ja jokainen meistä on nollasta lähtnyt liikkeelle, jollain on lahjoja, jotkut joutuu pirusti tekee töitä että onnistuu..Itse kuulun jälkimmäiseen, ja vuosi siihen taisi mennä ennenkun kivuttomasti sujuu.
Koitappa metallican for whom the bell tolls, paljon pitkiä sointuja, taisi olla sellanen millä itse aloitin.
Soita ja laula vaikka omaan tahtiin noita ongelmakohtia, omalla temmolla.
 
silhouette
09.11.2013 17:45:53 (muokattu 09.11.2013 17:53:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, pakko se on aloittaa helpoista biiseistä, ei ihan viitsi ruveta yrittämään mitään esim. Megadethin "Holy Warsia" ruveta laulamaan ja soittamaan samaan aikaan koska sen tietää, että siitä ei tulisi mitään. (tosin, en Megadethia soittaisi enää vaikka maksettaisiin, mutta mielestäni esimerkki on hyvä). Jotkut jo mainitsemani Claptonin kappaleet voisi tosiaan olla hyvä lähtökohta ja olenkin jo kyseiseltä herralta treenaillut kappaletta "Ive got a rockroll heart" ja omaksi yllätykseksi se menee ihan kohtuu hyvin vaikka mokia tuleekin jonkin verran.
 
Ja, varmaan tosiaan itsekin kuulun niihin "jälkimmäisiin", mutta niin kuin sanottiin, niin jostain pitää aloittaa ja ensi treeneissä sitä sitten viimeistään näkee, että miten osaa ja miten ei. Rumpalikin lupasi jo antaa rehellistä palautetta, että kannattaako laulaa sekä soittaa samanaikaiseti vaiko pysyä ihan vaan pelkässä kitaroinnissa mikä ei tuota ihan niin paljoa vaikeuksia =)
 
Aina voi yrittää.
sepisti
11.11.2013 10:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota ensimmäistä neuvoa olen itsekin suosinut. Eli tempo alas ja tutkit, että mihin suuntaan komppikäden tulisi heilahtaa kunkin tavun kohdalla.
Toiseksi sanoisn, että treenaa vaikka kitaran soitto siihen kuosiin, että sitä ei tarvitse ajatella.
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
JnZm
14.11.2013 00:54:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi keino mikä on toiminut minulle oikein vaikeiden biisien kohdalla on se että ekoilla kerroilla en edes yritä laulaa vaan pyrin päästämään edes ääntä. Ensin ihan ääntä ilman nuottia niissä kohdissa missä tulisi sana tai tavu ja sitten melodian mukaan se oma hyminä. Hiljalleen jatkan sitten sanoihin asti. Jotenkin tuolla keinolla käsi-äänentuotto-yhteispeli saa harjoittua ihan perusasioista asti.
 
Pörröistä ja pinkkiä
Arde135
01.12.2013 14:26:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni auttoi kun tiedostin, että laulun pitää mennä harjoitellessa metronomin/rytmin tahtiin yhtälailla kuin komppikädenkin.
 
http://www.mikseri.net/artists/mainos.122639.php
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «