GiovanniDiRondo 27.05.2013 14:29:03 | |
---|
CaptainC: Te jotka olette treenanneet paljon nuorempana ja myös vanhempana: hidastuuko hermosto tai elimistö myös mikrotasolla? Mulla on ollut nyt suuria vaikeuksia laittaa soittotekniikka hyvään kuosiin samanlaisilla treenimäärillä ja -metodeilla kuin vaikkapa vain kymmenisen vuotta sitten (olen nyt 38). Ja esim. plektratekniikkani oli varmaankin parhaimmillaan jo alle kaksikymppisenä. Mulle toi tekniikkapuoli ei enää ole toki mikään henki ja elämä, mutta harmittaahan se kun sitä aikanaan on kuitenkin ollut ihan jees. Onko kokemuksia aiheesta? No ehkä nyt jonkun verran hidastuu. Olen 49 vuotta ja voi olla että ihan nopeimmissa kohdissa jää jälkeen 25 v. tasosta. Tosin silloin oli treenimäärätkin ihan eri tasoa, semmoista 40-50 tuntia viikossa. En osannut soittaa silloin taimissa, sen kun tiluttelin mitä kerkesin. Eli ei sitä voi verrata nykyiseen soittamiseen. Ei ole tarvetta soittaa sellaista missä ei järki pysy mukana. Toisaalta jos ehtii soittelemaan todella paljon, niin kyllähän tuosta soitosta ihan sujuvaa tulee. Opettelin soittamaan sormin bassoa tuossa joku aika sitten. Ensin kotona ja nyt olen soitellut jokusen kuukauden bändissä ja homma sujuu erittäin hyvin. Levyä tehdään. |
hallu 27.05.2013 17:03:44 | |
---|
CaptainC: Te jotka olette treenanneet paljon nuorempana ja myös vanhempana: hidastuuko hermosto tai elimistö myös mikrotasolla? Mulla on ollut nyt suuria vaikeuksia laittaa soittotekniikka hyvään kuosiin samanlaisilla treenimäärillä ja -metodeilla kuin vaikkapa vain kymmenisen vuotta sitten (olen nyt 38). Ja esim. plektratekniikkani oli varmaankin parhaimmillaan jo alle kaksikymppisenä. Mulle toi tekniikkapuoli ei enää ole toki mikään henki ja elämä, mutta harmittaahan se kun sitä aikanaan on kuitenkin ollut ihan jees. Onko kokemuksia aiheesta? Nopeamminhan mä pystyn soittamaan nyt neljänelosena kuin koskaan aikaisemmin, mutta minäpä en mikään supernopea ole koskaan ollutkaan enkä ole enkä tule. Jos sovituksen perässä pysyy niin hyvä ja jos ei pysy niin sitten sovitetaan hitaammaksi;-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Vetehinen 27.05.2013 17:59:58 | |
---|
hallu: Jos sovituksen perässä pysyy niin hyvä ja jos ei pysy niin sitten sovitetaan hitaammaksi;-) Perässä pysyminen ei yleensä riitä.. Tavoitteena on hyvä pitää pysymistä taimissa eikä jäljessä. ;) "When I die, I want you to bury me upside down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass!" -Red |
VIPMetal 28.10.2013 14:30:52 | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 153 päivää vanhaan aiheeseen! So what... Piti tulla tähän ketjuun mainostamaan, että bänditouhujen loputtua olen vihdoin saanut reilun 10 vuoden jälkeen hyvän kitaran NORMI vireessä kehiin, ja tullut soiteltua enemmän kuin vuosiin. Noissa matalissa dropvireissä mennyt yli kymmenen vuotta... Nyt on hirveä hinku oppia uutta, ja vihdoin palannut nuoruuden harrastukseen eli treenaamaan muiden biisejä nuottikirjoista. Dream theatterilta löyty yllättävän paljon normivireestä treenattavaa, välillä opettelen myös tuolla seiskalla biisejä. Ja ketjun edelliseen aiheeseen sanoisin että itellä ainakin tuntuu nyt olevan kaikkien aikojen tekniikka kohdallaan, vaikka 32-v mittarissa... "I'm a poor lonesome cowboy..." |
No kannetaan nyt oma korsi kekoon. Nelikymppinen nuorimies aloitti skulaamaan viikko sitten. Kitara oli jonkun vuoden käsissä teininä, mutta koskaan ei tullut opeteltua oikeasti soittamaan. Eli pohja oli nyt muistamaani kolmea perussointua lukuunottamatta tämä. Tabulatuurit löysin vasta nyt, ja tänään aukesi uusi maailma, kun opin ymmärtämään niitä. Siitä on sujuvaan soittamiseen pirusti matkaa. Mutta kyllä tässä jo joitakin Juha Tapioita, Loiria, ja Willie Nelsoneita - Coheneitakin näppäillään ihan auttavasti. Näppäilyä siis etenkin yritän treenata, koska haluan oppia säestämään lauluani myös itse. Nuotit ymmärrän auttavasti, koska olen laulajana konsertoinut suht paljon, etenkin taas viime vuosina. Olen yrittänyt viritellä bändikuvioitakin, mutta ehkä mun musiikilliset ambitiot eivät löydä niin helposti hengenheimolaisia. Ja siis laulajana, eli en kitaristina. :) Laulaa mä osaan oikeasti hyvin, keppi soi alkeiden tasolla. Näihin kuviin. |