Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuppi ei meinaa pysyä kaapin päällä - vinkkejä?
1 2
FuguManiac
12.11.2013 23:24:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli hommattua uusi kaappi nupille ja aivan ennennäkemätön ongelma ilmaantui: kajari ilmeisesti tärisee bändivolyymeillä soitettaessa sen verran, että nuppi alkaa hitaasti mutta varmasti ajelehtimaan kohti karmaisevaa pudotusta. Ilman laulajamme väliintuloa olisi purkki varmaan ekoissa treeneissä jo syöksynyt varmaan tuhoonsa.
 
Onko kokemuksia vastaavasta ongelmasta ja mitenkäs arvon bassokolleegat ovat nuppinsa paikoilleen kahlinneet?
 
Play that funky music, white boy!
J.Nikkanen
12.11.2013 23:33:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden ainoan kaapin kanssa. Ohut solukumimatto, tai no, tais olla 8mm paksua, (mitä monesti myös hiirimatoissa on) nupin alla auttoi.
 
Sir Henry
12.11.2013 23:33:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FuguManiac: Tuli hommattua uusi kaappi nupille ja aivan ennennäkemätön ongelma ilmaantui: kajari ilmeisesti tärisee bändivolyymeillä soitettaessa sen verran, että nuppi alkaa hitaasti mutta varmasti ajelehtimaan kohti karmaisevaa pudotusta. Ilman laulajamme väliintuloa olisi purkki varmaan ekoissa treeneissä jo syöksynyt varmaan tuhoonsa.
 
Onko kokemuksia vastaavasta ongelmasta ja mitenkäs arvon bassokolleegat ovat nuppinsa paikoilleen kahlinneet?

 
Sattumalta vielä täällä seikkailin, siis vanhan pierun halvat vinkit: Itsellä oli aikoinaan sama ongelma, ja ensin laitoin väliin 5cm palasen pois heitettyä patjaa, siis tällaista vaahtomuovihuttua. Pohjan mitta ainakin sen, mitä vahvistimen vastaava.
 
Pro vaiheessa styroksia maalattuna väliin 5cm, oli vaan herkkää tavaraa murtumaan.
 
Nää on halpoja ja helppoja, kallita ja vaikeita ei irtoa tästä päästä, hyvää yötä.
 
pehko
12.11.2013 23:45:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itsehän sahasin vanerista pienet lätkät, porasin niihin vahvistimen tassuille sopivat kolot ja ruuvasin kiinni.
Kallekorvola
13.11.2013 00:09:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multakin ääni tolle superloni/pehmuste -osastolle. Tollanen tärinä löysyttää ja rikkoo aika pian sieltä vahvistimen sisältäkin jotain. Pehmustepuskuri väliin, ja avot...
 
www.5by5.fi
Avaruus
13.11.2013 09:58:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä ei pysy Terror Bassi lähimainkaan kaappien päällä, joten kietaisen sen ohuella kuormausliinalla kaappeihin kiinni.
 
Ultrabass
13.11.2013 16:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita se nuppi jonnekkin muualle kuin siihen kaapin päälle?
 
FuguManiac
13.11.2013 23:49:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrabass: Laita se nuppi jonnekkin muualle kuin siihen kaapin päälle?
 
Yksinkertaista mutta toimii tietenkin! Tää olikin itse asiassa jonkun aikaa käytössä, mutta treeniksen uudelleenorganisoinnin (lue: romujen poiston) jälkeen järkevää paikkaa nupille ei enää löydy. Plus, keikkatilanteita varten olisi mukava pitää koko läjä päällekkäin.
 
Toi solumuovimatto kuulosti mun makuun parhaalta vaihtoehdolta. En tälläsistä remonttimatskuista kauhiasti tiedä, eli mistä tollasta löytää?
 
Play that funky music, white boy!
artope
15.11.2013 13:06:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaisko toimia, jos laittais sellasta kangastarranauhaa mikä liimautuu molemmille pinnoille (nupin jalkoihin ja kaappiin jalkojen kohdalle) mut saa repästyä kuiteski irti toisistaan.
 
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
AlaE
15.11.2013 16:29:27 (muokattu 15.11.2013 16:29:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FuguManiac: Toi solumuovimatto kuulosti mun makuun parhaalta vaihtoehdolta. En tälläsistä remonttimatskuista kauhiasti tiedä, eli mistä tollasta löytää?
 
Leikkaat vaimon jumppa-alustasta. Retkipatja toinen halpa vaihtoehto. Itse leikkelin siitä tiivisteitä ilmanvaihtokojeeseen.
 
Salvo honore
hollstro
15.11.2013 23:19:41 (muokattu 15.11.2013 23:20:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

artope: Mahtaisko toimia, jos laittais sellasta kangastarranauhaa mikä liimautuu molemmille pinnoille (nupin jalkoihin ja kaappiin jalkojen kohdalle) mut saa repästyä kuiteski irti toisistaan.
 
Toi estää putoamisen, mutta jos noin paljon tärisee niin aiankin Kiinan ihmeet on viallisia aika nopeesti jos pitää nupin kaapin päällä.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Dropped C
27.05.2015 15:01:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wanha aihe, tiedän. Huomannut tässä reeneissä, että juuri mikään ei tahdo pysyä rapiat 25 vuotta (kuulemma) vanhan Hartke Transient Attack 115 kaapin päällä. Tärisee...
 
No, onneksi on toinen kaappi ja vaihdoin Mesan kaapin päällimmäiseksi. Eipä tärise enää ja saundikin parani. Kaapeissa on eroja.
 
J.Nikkanen
27.05.2015 15:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Wanha aihe, tiedän. Huomannut tässä reeneissä, että juuri mikään ei tahdo pysyä rapiat 25 vuotta (kuulemma) vanhan Hartke Transient Attack 115 kaapin päällä. Tärisee...
 
No, onneksi on toinen kaappi ja vaihdoin Mesan kaapin päällimmäiseksi. Eipä tärise enää ja saundikin parani. Kaapeissa on eroja.

 
Oiskos muutamat tukirimat Hartkeen paikallaan? Huonompi homma jos nupin hönkä muuttuu äänenpaineen sijaan kotelon resonoinniksi ja tärinäksi, vai mistäs moinen?
Dropped C
27.05.2015 15:13:05 (muokattu 27.05.2015 15:33:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saundissa ei ole mitään vikaa, ongelma ratkesi näin ja satunnaiset keikat heitetään Mesan pöntöllä. Eli ei jaksa...
 
Jossain vaiheessa Hartke lähtee kuitenkin kiertoon ja tilalle tulee toinen Boogie /Ampeg, etc....
 
Niin ja Mesaa on vielä modattu sillälailla, että siihen on vaihdettu pitkäiskuinen Eminence Kappalite 3015 ämyri tilalle, eikä silti tärise pätkän vertaa, vaikka luultavasti siis ilmaakin liikkuu runsaammin. Hartkesta taas ei äänestä kuule sitä tärinää yhtään. Eli ei nyt enää haittaa.
 
Rämppy
28.05.2015 09:26:12 (muokattu 28.05.2015 09:34:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FuguManiac: Yksinkertaista mutta toimii tietenkin! Tää olikin itse asiassa jonkun aikaa käytössä, mutta treeniksen uudelleenorganisoinnin (lue: romujen poiston) jälkeen järkevää paikkaa nupille ei enää löydy. Plus, keikkatilanteita varten olisi mukava pitää koko läjä päällekkäin.
 
Toi solumuovimatto kuulosti mun makuun parhaalta vaihtoehdolta. En tälläsistä remonttimatskuista kauhiasti tiedä, eli mistä tollasta löytää?

 
Etolasta löytyy monenlaista kumi- ja muovimattoa eri paksuuksina ihan metritavarana ja vielä paremmin löytyy teollisuus-etolan eli Etran puolelta.
 
Muovi- tai kumialusta on hyvä ihan siksikin, että noin voimakas tärinä ei tee hyvää putkille eikä juotoksille ja muille liitoksille.
 
Olen nähnyt sellaisenkin ratkaisun, että nuppi ja kaappi on niputettu sidontaliinalla. Tämä on ainakin varma kiinnityskonsti.
 
Saahan sitä sanoa.
kojones
28.05.2015 17:26:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhteen kaappiin tein jesarista kaukalon, jonka sisällä nuppi sai seilata ees taas.
 
basisti1971
29.05.2015 07:01:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
J.Nikkanen: Oiskos muutamat tukirimat Hartkeen paikallaan? Huonompi homma jos nupin hönkä muuttuu äänenpaineen sijaan kotelon resonoinniksi ja tärinäksi, vai mistäs moinen?
 
Nääh, mitä suotta.
 
Etkö ole koskaan muka kuullut kun basistit aina valittavat että kaapeissa on ihan liian paljon potkua ja pitäisi jollain tapaa saada epäherkemmäksi tai muuten vaan hiljaisemmaksi.
 
Tuolla kaappiresonanssien poistollahan saisi matalien taajuuksien akustiset hyötywatit vähintään tuplattua normaalikaapissa, ja sehän olisi jätte-paha juttu se...
 
T:Samuli
 
basisti1971
29.05.2015 07:12:58 (muokattu 29.05.2015 08:30:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Rämppy: Olen nähnyt sellaisenkin ratkaisun, että nuppi ja kaappi on niputettu sidontaliinalla. Tämä on ainakin varma kiinnityskonsti.
 
Kun "Festariläjälläni" soittelen, on koko nippu: Dolly + 2* EV TL505 + Fame BVH300, 2" kuormaliinalla kimpassa.
 
Syynä ei mulla ole (oletettavasti) Repen millään tapaa huonosti tekemät kaapit, eivät puhtaassa alapääkäytössäkään tärise, vaan helpompi liikuteltavuus.
Myös lavalle tunkevan iloisen asiakkaan kyky kaataa/pudottaa jotain pienenee murto-osaan...
 
T:Samuli
 
Dropped C
29.05.2015 10:37:49 (muokattu 29.05.2015 10:56:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Nääh, mitä suotta.
 
Etkö ole koskaan muka kuullut kun basistit aina valittavat että kaapeissa on ihan liian paljon potkua ja pitäisi jollain tapaa saada epäherkemmäksi tai muuten vaan hiljaisemmaksi.
 
Tuolla kaappiresonanssien poistollahan saisi matalien taajuuksien akustiset hyötywatit vähintään tuplattua normaalikaapissa, ja sehän olisi jätte-paha juttu se...
 
T:Samuli

 
Nytkun esitit asian näin, niin kiinnostaa kyllä. Mitään puutöitä en vain osaa tehdä... Ja ääntä lähtee tälläkin hetkellä tarvittaessa ihan liikaakin.
 
Totta, että toi mun Mesan skobe (Diesel, TL606 mitat. Kuvien perusteella tälläisessä TL606:ssa on jos jonkinmoista tukirimaa sisällä) on äänekkäämpi vaikka onkin pienempi kooltaan, mutta tähän mennessä ainakin olin tulkinnut sen johtuvan Kappaliten 100,8dB:n herkkyydestä. Tää Kappalite on kyllä mun mielestä jopa ihmeellinen, tätä Mesan pönttöä on keikoillakin toisten bändien basistit välillä katsoneet nyrpistellen, että tuollainen pikkupönttökö riittää. Mieli on muuttunut äkäseen kun se pistetty tulille.
 
Mun mielestä toi vanha Hartke on kyllä hintaansa nähden jo nyt erinomaisen kuuloinen.
 
J.Nikkanen
29.05.2015 11:09:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Nytkun esitit asian näin, niin kiinnostaa kyllä. Mitään puutöitä en vain osaa tehdä... Ja ääntä lähtee tälläkin hetkellä tarvittaessa ihan liikaakin.
 
Totta, että toi mun Mesan skobe (Diesel, TL606 mitat. Kuvien perusteella tälläisessä TL606:ssa on jos jonkinmoista tukirimaa sisällä) on äänekkäämpi vaikka onkin pienempi kooltaan, mutta tähän mennessä ainakin olin tulkinnut sen johtuvan Kappaliten 100,8dB:n herkkyydestä. Tää Kappalite on kyllä mun mielestä jopa ihmeellinen, tätä Mesan pönttöä on keikoillakin toisten bändien basistit välillä katsoneet nyrpistellen, että tuollainen pikkupönttökö riittää. Mieli on muuttunut äkäseen kun se pistetty tulille.
 
Mun mielestä toi vanha Hartke on kyllä hintaansa nähden jo nyt erinomaisen kuuloinen.

 
Kyllä tuo TL606/Kappalite on kyllä 15" kaappien parhaimmistoa joten tuommosen Hartken vertaaminen siihen ei ole reilua. Jos olet saundiin tyytyväinen ja homma toimii niin ei siinä silloin kannata paljon ihmeitä alkaa tekemään, munsta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «