Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Overheadia keikkakäyttöön
1 2 3
ostany
10.11.2013 21:22:26 (muokattu 10.11.2013 21:25:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun on pitänyt ruveta hankkimaan omia rumpumikkejä lainakamojen tilalle, niin oliskos palstalaisilla antaa hyviä vinkkejä setin overheadeiksi, mitkä tulisi pitkälti keikkakäyttöön? Onko järkevää ostaa pari, vai pärjääkö yhdellä? Hintahaitarista olen antanut itseni ymmärtää, että n. 200 eur mikki / 300 eur pari voisi saada jotain kelvollista laatua, mikä kestää keikkaelämää?
Mikit tulee Shuren Beta52:sen ja SM57:an kaveriksi, jos sillä jotain merkitystä on..
 
eino mutku
10.11.2013 22:07:26 (muokattu 10.11.2013 22:08:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi kysymys, minkä kokoinen setti ja onko niin että toistaiseksi tomeja ei ole mikitetty vaan että niitäkin haluttaisiin poimia overeilla. Toinen kysymys vielä että minkätyylistä musiikkia sitä soitellaan?
 
Jos mennään oletuksella normisetti 2-3 tomia ja ride+max 3 crashiä ja keikkapaikat ei mitään valtavia stadioneita niin itse ostaisin mielummin yhden paremman kuin kaksi vähän huonompaa. Yhdellä pärjää melkoisen pitkälle ja eri sijoitteluja kannattaa kokeilla rohkeasti. Parempaa ääntä sisään, vähemmän vuotoja ja helpompi kontrolli ->parempaa ääntä ulos.
 
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
BanZai88
10.11.2013 22:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko monet näitä suosittelee, itsellä toimii myöskin mainiosti. Plussana modulaarinen rakenne elikkäs voit myöhemmin ostaa tarvittaessa muitakin suuntakuviopalikoita. Välillä näkyy torilla käytettynäkin.
 
http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_01201_mkiimatched_pair.htm
 
Saman hintaluokan toinen vaihtoehto on nämä, mutta ite ottaisin Oktavat.
 
http://www.thomann.de/fi/rode_nt_5.htm
 
ostany
10.11.2013 22:45:19 (muokattu 10.11.2013 22:53:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eino mutku: Yksi kysymys, minkä kokoinen setti ja onko niin että toistaiseksi tomeja ei ole mikitetty vaan että niitäkin haluttaisiin poimia overeilla. Toinen kysymys vielä että minkätyylistä musiikkia sitä soitellaan?
 
Jos mennään oletuksella normisetti 2-3 tomia ja ride+max 3 crashiä ja keikkapaikat ei mitään valtavia stadioneita niin itse ostaisin mielummin yhden paremman kuin kaksi vähän huonompaa. Yhdellä pärjää melkoisen pitkälle ja eri sijoitteluja kannattaa kokeilla rohkeasti. Parempaa ääntä sisään, vähemmän vuotoja ja helpompi kontrolli ->parempaa ääntä ulos.

 
Perussettiä on tupannut olemaan, eli 2-3 tomia ja saman verran peltejä. Virveliä+tomeja ei ole erikseen mikitetty, vaan ne on poimittu bonham-tyyliin overilla ja basarimikillä. Bändien musatyylit vaihtelee akselilla juuri-blues/bilebändi/70s-heviosasto, eli aikalailla kaikki sais taipua :)
Juurikin tuon 70-luvun bändin keikkamikitys mietityttää, koska sillä bändillä keikat on vasta alkamassa ja treeneissä volumetaso on ollut todella reipasta. Overeista kun saisi keikalla kuulua muutakin, kuin hammond, kitara ja basso, niin tomien mikityskin saattaisi kenties tulla tarpeeseen?
 
Onko esim. Rode NT5 / Sennheiser e614 / AKG C 430 halpa, vai hyvä keikkamikki, jos ne tonnin hintaiset puikot jätetään laskuista?
 
eino mutku
10.11.2013 23:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ostany: Perussettiä on tupannut olemaan, eli 2-3 tomia ja saman verran peltejä. Virveliä+tomeja ei ole erikseen mikitetty, vaan ne on poimittu bonham-tyyliin overilla ja basarimikillä. Bändien musatyylit vaihtelee akselilla juuri-blues/bilebändi/70s-heviosasto, eli aikalailla kaikki sais taipua :)
Juurikin tuon 70-luvun bändin keikkamikitys mietityttää, koska sillä bändillä keikat on vasta alkamassa ja treeneissä volumetaso on ollut todella reipasta. Overeista kun saisi keikalla kuulua muutakin, kuin hammond, kitara ja basso, niin tomien mikityskin saattaisi kenties tulla tarpeeseen?
 
Onko esim. Rode NT5 / Sennheiser e614 / AKG C 430 halpa, vai hyvä keikkamikki, jos ne tonnin hintaiset puikot jätetään laskuista?

 
Minähän en siis ole miksaaja joten nämä on ihan siitä rumpalin pallilta koettua. Tuo vuotojuttu on just se miksi itse suosittelen vain yhtä overia. Mikki tarpeeksi alas ja overi tosiaan jossain siinä virvelin keskikohdan ja oikean polven yläpuolella. Riippuu myös siitä kuinka korkealla pellit on tomeista. Joku varmaan tekisi niin päin tuossa tilanteessa että mikittäisi snaren ja tomit ja menisi ilman overia. Sellaisestakin olen kuullut että mikitetään kahdella overilla joista toinen tulee vähän sieltä lattiatomin takaa ja on suunnattu siihen saman polven suuntaan, toinen overi siinä tomien edessä suunnattuna about virveliin. Tästä ei ole kyllä omakohtaista kokemusta tosielämässä.
 
Ja on se vähän niinkin että jos bändin balanssi ja volumetaso on pielessä jo lähtiessä niin sääliksi käy miksaajaa vaikka olisi minkälainen mikkiarsenaali.
 
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
ostany
10.11.2013 23:46:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eino mutku: Ja on se vähän niinkin että jos bändin balanssi ja volumetaso on pielessä jo lähtiessä niin sääliksi käy miksaajaa vaikka olisi minkälainen mikkiarsenaali.
 
Tuo on kyllä taivahan tosi, mutta onneksi tuo volumeasia ei ole mikään tabu bändin sisällä, mistä ei voi puhua ja että jonkun olisi pakko soittaa ylilujaa. Oon kuitenkin pitkään soittanut bändeissä huomattavasti hiljaisemmin, niin reippaammat volumetasot tuntuu oudommalta.
 
Conrad Lant
11.11.2013 10:35:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eino mutku: Joku varmaan tekisi niin päin tuossa tilanteessa että mikittäisi snaren ja tomit ja menisi ilman overia.
 
Joo. Etenkin normibaarikokoluokan keikkapaikoissa pellit kyllä tulevat läpi ilman mikittelyjäkin.
 
No one prayed for Sodom
Kailis
11.11.2013 11:25:33 (muokattu 11.11.2013 11:29:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Conrad Lant: Joo. Etenkin normibaarikokoluokan keikkapaikoissa pellit kyllä tulevat läpi ilman mikittelyjäkin.
 
Joo. Harkitsisin jopa pelkästään basarin ja mahdollisesti tomien mikittämistä tai ihan paljaalla. Tietenkin jos malttaa dempata snaren ja lyö sitä iisisti niin miksei sitäkin efektimielessä.
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
OPJ1974
11.11.2013 12:34:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BanZai88: Melko monet näitä suosittelee, itsellä toimii myöskin mainiosti. Plussana modulaarinen rakenne elikkäs voit myöhemmin ostaa tarvittaessa muitakin suuntakuviopalikoita. Välillä näkyy torilla käytettynäkin.
 
http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_01201_mkiimatched_pair.htm
 
Saman hintaluokan toinen vaihtoehto on nämä, mutta ite ottaisin Oktavat.
 
http://www.thomann.de/fi/rode_nt_5.htm

 
Minulta myös ääni Oktavalle. Aiemmin käytössä oli nimenomaan roden nt5-pari, vaihdoin oktavaan enkä todellakaan ole katunut. Perhanan hyvä. Ostin yksittäisenä mikrofonina, jonka mukana tuli neljä eri suuntakuvio-kapselia mukana. Loistohankinta.
ostany
11.11.2013 13:35:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Selvennetään vielä sen verran, että vaikka mikkisetti tulee keikkakäyttöön, olis hyvä saada koko setti poimittua, vaikkapa tarpeen tullen demottelukäytössä.
 
Miten nuo Oktavat yyberöi NT-5:sia? Suuntakuviota saa vaihdettua, mutta hertalla taitaa pärjätä hyvin keikkakarkeloissa.
 
Conrad Lant
11.11.2013 15:26:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ostany: Miten nuo Oktavat yyberöi NT-5:sia? Suuntakuviota saa vaihdettua, mutta hertalla taitaa pärjätä hyvin keikkakarkeloissa.
 
Niistä puuttuu NT5:n yläpääpuukko ja muutenkin siepattu ääni on miellyttävämpi. Molemmat löytyvät kaapista, mutta käyttöön eksyy nykyään vain Oktavat.
 
No one prayed for Sodom
Niq
11.11.2013 15:58:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pellit kyllä tulee läpi mikittämättäkin melkein missä vaan kotomaan keikkabaarissa, mutta tuommonen satapäinen yleisö tuppaa imasemaan jo eturiviin sen kaiken yläpään heleyden, jolloin siitä taaksepäin rumpumiehen symbaalisetti kuulostaa tunkkaiselta yläkeskiäänimoikaukselta. Nyt kun meillä on overi, niin saadaan se heleys ja nätti suhina toimitettua myös muulle yleisölle, kun kerran basarikin potkii persiille ja virveli lyö naamaan (ps. se ei lyö naamaan jos ei mikitä ja vähän laita läskiä suppasella). Mä mikitän aina kaikki, jos ei nyt ihan hissunhissukeikka ole. Ei sitä kaikkea ole pakko miksaajan käyttää, mutta kesken keikan on vaikea lähteä lisäämään mikkiä kun ei nyt oikein se virveli tuukkaan läpi niinkun saundtsekissä.
 
Kailis
12.11.2013 12:35:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä taajuuksia te snaresta kaivatte jos suppaselle asti pääsee?
 
markkuliini: Itse melkein näkisin että tilastollisesti on todennäköisempää saada pornoteollisuudelta moraalisesti puhdastaustaista rahaa kuin musiikkiteollisuudelta. jazzmies: Minua aina ahdistaa arvailu ja spekulointi asioista mitä ei voi kuin arvailla
JGroover
12.11.2013 15:23:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun vaihtoehtoja mietit, niin Audix ADX 51 on myös todella varteenotettava vaihtoehto tossa hintaluokassa. Iteltä löytyy pari tuommoisia eikä oo ollut valittamista.
 
Velli
12.11.2013 15:42:01 (muokattu 12.11.2013 15:44:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelkillä overeilla soittaessa on tärkeää ottaa huomioon pari seikkaa. Ensinnäkin koko bändin on pakko soittaa melko hiljaa vuoto-ongelmien vuoksi. Lisäksi peltien ja setin balanssi tulee olla todella hyvin hallussa (ts. pellit huomattavasti muuta settiä hiljaisemmin). Jos nämä kaksi seikkaa eivät toteudu, niin ovarit ovat yhtä tyhjän kanssa, koska ei niitä käytännössä voi juurikaan ajaa PA:n läpi.
 
Jos nämä aspektit ovat hyvällä tolalla, niin go for it ja hommaa pelkät overit. Jos kuitenkaan vähänkään epäilet niiden toimivuutta, niin säästä kaikkien aikaa ja vaivaa ja hommaa tomikit ja snaremikki ja jätä ovarit toistaiseksi hankkimatta.
 
edit. Toistelin hieman muiden sanomisia, mutta kertaus on opintojen äiti :).
 
Niq
12.11.2013 15:49:38 (muokattu 12.11.2013 15:52:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mitä taajuuksia te snaresta kaivatte jos suppaselle asti pääsee?
 
No huonosti ilmaistu, mutta siis läskiä virppaan vähän sadan hertsin yläpuolelta. Jos ei basari ja virppa jytkää, niin mitäs rokkimusiikkia se sitten on. Ja aika pöljältä se kuulostaa jos basari jytää mutta virveli on onnetonta kopsetta. Johan siinä tulee vaikeuksia Turakaisille taputtaa ja tanssata mukana, jos poljento ei ole selkeästi kuuluvilla. :)
 
Velli: Jos nämä kaksi seikkaa eivät toteudu, niin ovarit ovat yhtä tyhjän kanssa, koska ei niitä käytännössä voi juurikaan ajaa PA:n läpi.
 
Totta. Jos ei oo tarpeeks rahaa laittaa koko settiä kerralla, lähtisin tärkeysjärjestyksessä basari-tomit-virveli-overit.
 
eino mutku
12.11.2013 15:54:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hämmennän soppaa vielä sellaisella optiolla että kokeilee overiksi jotain dynaamista mikkiä, esim. vanha ystävämme SM57 joka saattaa just ottaa sieltä sen verran sopivasti että sotkettuna sitten siihen muuhun matskuun tulee vähän niitä peltejä ja kokonaisuutta PA:stakin. Eikä vuoda.
 
Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään!
markkuliini
12.11.2013 15:58:13 (muokattu 12.11.2013 16:02:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: No huonosti ilmaistu, mutta siis läskiä virppaan vähän sadan hertsin yläpuolelta. Jos ei basari ja virppa jytkää, niin mitäs rokkimusiikkia se sitten on. Ja aika pöljältä se kuulostaa jos basari jytää mutta virveli on onnetonta kopsetta. Johan siinä tulee vaikeuksia Turakaisille taputtaa ja tanssata mukana, jos poljento ei ole selkeästi kuuluvilla. :)
 
No on se kyllä todella matalaa taajuutta virvelin "läskiksi". Esim. 125 Hz on bassarissa sellainen vähän ylempi, rintalastassa tuntuva taajuus mitä monesti korostetaan hiphopissa tms.
Itse miksatessa olen huomannut että noin 200 Hz on melko usean jyhkeältä kuulostavan virvelin perustaajuus, eli alin soiva ääni. Sen alapuolelta löytyy toki myös äänienergiaa, mutta se on hiljaista hälyä ja epämääräistä mutaa (ihan niinkuin symbaaleistakin löytyy yllättävän matalia taajuuksia jos EQ:lla etsii ja nostelee). Itse pyhittäisin taajuuskaistan sieltä reilusta 100 Hz:stä alaspäin pelkästään bassolle ja bassarille, niillä kun on siellä jo ruuhkaa ihan keskenäänkin.
Myös soittotatsi vaikuttaa virvelin jyhkeyteen, esim. hyvä rimshot saa rummut luontaiset matalat taajuudet liikkeelle, jolloin EQ:lla tarvii tehdä vähemmän.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Velli
12.11.2013 16:15:11 (muokattu 12.11.2013 16:15:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini:
Itse miksatessa olen huomannut että noin 200 Hz on melko usean jyhkeältä kuulostavan virvelin perustaajuus, eli alin soiva ääni.

 
Allekirjoitan näköjään tämän 200Hz:n botnen täysin.Vilkaisin huviksi omia miksausprojektejani virvelien osalta ja kaikissa näytti olevan korostusta 184-200Hz välillä (siis eri projekteissa eri taajuuksia korostettu, mutta juuri tuossa taajuushaarukassa). Sieltä on haettu nimen omaan botnea.
 
Niq
12.11.2013 16:25:03 (muokattu 12.11.2013 16:25:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: No on se kyllä todella matalaa taajuutta virvelin "läskiksi". Esim. 125 Hz on bassarissa sellainen vähän ylempi, rintalastassa tuntuva taajuus mitä monesti korostetaan hiphopissa tms.
Itse miksatessa olen huomannut että noin 200 Hz on melko usean jyhkeältä kuulostavan virvelin perustaajuus, eli alin soiva ääni. Sen alapuolelta löytyy toki myös äänienergiaa, mutta se on hiljaista hälyä ja epämääräistä mutaa (ihan niinkuin symbaaleistakin löytyy yllättävän matalia taajuuksia jos EQ:lla etsii ja nostelee). Itse pyhittäisin taajuuskaistan sieltä reilusta 100 Hz:stä alaspäin pelkästään bassolle ja bassarille, niillä kun on siellä jo ruuhkaa ihan keskenäänkin.
Myös soittotatsi vaikuttaa virvelin jyhkeyteen, esim. hyvä rimshot saa rummut luontaiset matalat taajuudet liikkeelle, jolloin EQ:lla tarvii tehdä vähemmän.

 
No, onhan se 200Hz sadan hertsin yläpuolella. ;)
 
Riippuu vireestäkin tuo taajuus yms. Heitin ylimaallisen arvion enkä halua antaa kenellekään tarkkoja lukuja mistään, koska sitä EQ:ta säädetään sormilla ja korvalla, ei silmillä ja luvuilla. Mutta jossain tuolla on se, mitä pienessäkin paikassa voi kaivaa "mausteeksi" siinä vaiheessa kun itse rummut muuten vuotavat melkoisesti lavalta. Tuo vuoto tuppaa vaan olemaan sitä keskikaistaa, koska keskivertobaarit ei ole mitään akustisesti loistavia mestoja.
 
Vuotoja kun vähän korjaa PA:n avulla, esimerkiksi botnea ja säihkettä lisäämällä, saadaan inhimillinen vola ja suht täyteläinen soundi. Toki aina mennään muuttujien ehdoilla. Mutta enpä lähtisi virveliä mikittämään siksi, että saadaan sieltä sitä puukkoa lisää kun se jo vuotaa koko tilaan niin että eturivillä korvaan sattuu. Jos sä tohon vuotoon lisäät vähän botnea ja sizzleä, leikkaamalla sitä virvelin kovinta sointia pois, niin se vuodon ja PA:sta tulevan kaman summa on paljon miellyttävämpi.
 
Tämä nyt on ihan omaa amatöörimäistä ja pelkkään kokemukseen pohjautuvaa pohdintaa niistä keikkamestoista, jossa eturivi on kahden metrin päässä rumpusetistä. Eri asia tietty tuolla isommilla areenoilla. Siellä tosin harvoin tarttee edes rumpalin omista mikkiseteistään huolehtia, vaan paikalla on joku joka hoitaa homman kotiin ja rumpali voi keskittyä itse kalj.. asiaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «