Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Parhaat kloonit
1
jarkko77
12.11.2013 14:14:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikoiden netissä on alkanut yleistymään tämä klooni efektien myyminen.
Ajattelinkin aloittaa keskustelun siitä kuka mielestänne kasaa parhaat kloonit.
Seuraavat nimimerkit ovat ainakin jo vakio tyyppejä tässä kloonien kasaamisessa/myymisessä : Danielu, S0r0666, Zeus_god, Joppejoo/K-sound
 
Kertokaa siis mielipiteitänne näiden herrojen työnlaadusta !
 
Kenen kasaamia pedaaleja olet käyttänyt ? Ovatko jonkun kasaamat pedaalit parempia kun toisen ? jne.
 
Vapaata keskustelua vaan ja mukaan myös ne purkkien kasaajat jotka eivät listassani olleet.
 
-Jakke-
 
Laulava Kylätohtori
12.11.2013 14:25:13 (muokattu 12.11.2013 14:26:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen omistanut Danielun, S0r0666n, Zeus_godin kasaamia klooneja. Kerrassaan erinomaisia pelejä kaikki - työnjälki on hyvää kuten soundikin. Voin suositella varauksetta...
 
e. ja myös asiakaspalvelu on enemmän kuin kohdallaan...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
PJS
12.11.2013 14:27:41 (muokattu 12.11.2013 14:33:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zorbas jos sorkin aiheeseen, mut samalla vois jutskaa ehkä yleisemminkin "klooneista". Itselläkin siis muutamastakin vintage-fuzzista säröstä kloonattu härveli hyllyssä ja aika ajoin mietin et miten mä perustelen itselleni sen, et voin ostaa torilta kloonin jonka tavallaan vois ajatella olevan eräänlainen tuoteväärennös, etenkin puhuttaessa laitteista joita saa ihan uutenakin vielä.
 
Tokihan monet tekijät väsää klooneihin ihan omat twistinsä ja mm. fuzzeissa transistorivalinnat tms. vaikuttaa laitteen saundiin niin paljon ettei samalla kytkennällä olevat kaksi fuzzia välttämättä saundillisesti kuitenkaan ole samoja laitteita. Ja ihan selkeästi myös ilmoitetaan et kyseessä on klooni ja niitä väsätään enemmän harrastus kuin bisnespohjalta. Et sikäli homma on ok.
 
Mut sit toisaalta on nähty sitäkin et torille ilmestyy yhtä mittaa samanlaisia bokseja, uusia kaupan vastineita vastaavilla nimillä "ocd klooni" yms. Eiks ton vois ajatella syövän niiden yrittäjien bisnestä ja elantoa aika suoraan?
 
Itselle tuli just S0r0666:n väsäämä Tonebender MK2 Futsi, lisätyllä bias potikalla. Erittäin asiallista työnjälkee ja saundii. Toimiva laite muutenkin ja ihan rehdisti omalla twistillä muunnettuna klassikkokytkentänä myyty laite et sikäli ei mun mielestä syö sen enempää kenekään näkkäriä kuin vaikka niiden ameriikan boutique pajojen vastaavat.
 
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
JaaGeRMaisTeR
12.11.2013 14:50:47 (muokattu 12.11.2013 16:42:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä löytyy h3ll-o:n tekele kotoa. Ratti kait tuo oli. Sen lisäksi, että tuosta lähtee säröä jopa yli tarpeiden. On tuo karhu logo komeaa katseltavaa. Hyvin skulaava paketti ja tyylikkään näköinen.
 
Laulava Kylätohtori
12.11.2013 15:07:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Zorbas jos sorkin aiheeseen, mut samalla vois jutskaa ehkä yleisemminkin "klooneista". Itselläkin siis muutamastakin vintage-fuzzista säröstä kloonattu härveli hyllyssä ja aika ajoin mietin et miten mä perustelen itselleni sen, et voin ostaa torilta kloonin jonka tavallaan vois ajatella olevan eräänlainen tuoteväärennös, etenkin puhuttaessa laitteista joita saa ihan uutenakin vielä.
 
Tokihan monet tekijät väsää klooneihin ihan omat twistinsä ja mm. fuzzeissa transistorivalinnat tms. vaikuttaa laitteen saundiin niin paljon ettei samalla kytkennällä olevat kaksi fuzzia välttämättä saundillisesti kuitenkaan ole samoja laitteita. Ja ihan selkeästi myös ilmoitetaan et kyseessä on klooni ja niitä väsätään enemmän harrastus kuin bisnespohjalta. Et sikäli homma on ok.
 
Mut sit toisaalta on nähty sitäkin et torille ilmestyy yhtä mittaa samanlaisia bokseja, uusia kaupan vastineita vastaavilla nimillä "ocd klooni" yms. Eiks ton vois ajatella syövän niiden yrittäjien bisnestä ja elantoa aika suoraan?
 
Itselle tuli just S0r0666:n väsäämä Tonebender MK2 Futsi, lisätyllä bias potikalla. Erittäin asiallista työnjälkee ja saundii. Toimiva laite muutenkin ja ihan rehdisti omalla twistillä muunnettuna klassikkokytkentänä myyty laite et sikäli ei mun mielestä syö sen enempää kenekään näkkäriä kuin vaikka niiden ameriikan boutique pajojen vastaavat.

 
Kuinkahan paljon nuo kloonit oikeasti syövät boutique-pajojen asiakkaita? En usko, että jokainen, joka ostaa kloonin putiikkivehkeestä, olisi muussa tapauksessa ostanut aidon. Ja taas ne, ketä sen putiikin haluaa, yleensä myös sen ostavat. Ehkä nämä kloonit menevät enemmän niille, jotka ovat putiikeista kiinnostuneita, mutta eivät olisi aitoa joka tapauksessa ostaneet. Tai korkeintaan käytettynä, joka sekään ei lämmitä putiikkipajan mieltä sen enempää.
 
Ja toisaalta, onhan nuo putiikkipedaalitkin pääasiassa kopiota aikasemmin kehitellyistä kytkiksistä (mahdollisesti omilla muutoksilla), joten tiedä sitten, onko se niin väärin, jos kopioita kopioidaan...
 
Itselle tuli myös S0r0n Tonebender II -klooni (mikä muuten on kaikin puolin loistava), mutta täytyy sanoa, että ilman tätä en todellakaan olisi ostanut uutta "aitoa" Tonebender Kakkosta siihen hintaan, mitä niistä pyydetään, joten tässä tapauksessa ainakaan, ei klooni vienyt aidon tekijöiden leipää suusta...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
tommiot
12.11.2013 15:17:12 (muokattu 12.11.2013 15:20:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Zorbas jos sorkin aiheeseen, mut samalla vois jutskaa ehkä yleisemminkin "klooneista". Itselläkin siis muutamastakin vintage-fuzzista säröstä kloonattu härveli hyllyssä ja aika ajoin mietin et miten mä perustelen itselleni sen, et voin ostaa torilta kloonin jonka tavallaan vois ajatella olevan eräänlainen tuoteväärennös, etenkin puhuttaessa laitteista joita saa ihan uutenakin vielä.
 
Kytkentäkaaviot eivät ole käsittääkseni millään tavalla tekijänoikeudella suojattuja, jos ei ole patenttia. Esimerkiksi Mike Fuller (Fulltone) ja muut on kopioinu niitä kytkentäkaavioita ihan samalla tavalla ku muutkin tekee, ja tehny siitä vielä bisneksen. Suuri osa overdriveista on vaan jonkinlaisia TS-johdannaisia, joissa on pikkusen säädetty taajusvastetta ja gainia eri kohdista kytkentää ja eri klippausdiodit (tai esim MOSFETin runkodiodit kuten OCD:ssä)
 
Tokihan monet tekijät väsää klooneihin ihan omat twistinsä ja mm. fuzzeissa transistorivalinnat tms. vaikuttaa laitteen saundiin niin paljon ettei samalla kytkennällä olevat kaksi fuzzia välttämättä saundillisesti kuitenkaan ole samoja laitteita. Ja ihan selkeästi myös ilmoitetaan et kyseessä on klooni ja niitä väsätään enemmän harrastus kuin bisnespohjalta. Et sikäli homma on ok.
 
Homma ei oo kai sikäli ok, että verot pitäis maksaa.
 
Mut sit toisaalta on nähty sitäkin et torille ilmestyy yhtä mittaa samanlaisia bokseja, uusia kaupan vastineita vastaavilla nimillä "ocd klooni" yms. Eiks ton vois ajatella syövän niiden yrittäjien bisnestä ja elantoa aika suoraan?
 
Tavallaan, mutta yrittäjä voi kilpailla matalammilla tuotantokustannuksilla per yksikkö ja suuremmalla myynnillä. Lisäksi oikealla pedaalilla on hieman enemmän uskottavuutta ku jonku himassa vääntämällä purkilla, vaikka kumpikin voi sinänsä olla rakennettu hyvin tai huonosti.
 
Vaikeempaa mun on hyväksyä sitä, että esimerkiks Zvex Wooly Mammoth maksaa melkein 400 euroo ja on halvimmilla mahdollisilla trankuilla tehty pikkusen viritelty kopio Fuzz Facesta :D
 
Laulava Kylätohtori
12.11.2013 15:29:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Homma ei oo kai sikäli ok, että verot pitäis maksaa.
 
Vähäisestä toiminnasta ei tavitse. Harva varmaan jaksaa niin paljon klooneja väsätä, että 8500 raja ylittyy...
 
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_ … iiketoiminta_on_arvonlisaverot(9640)
 
Tai no, 85 sadan euron purkkia vuodessa on reilut puolitoista viikossa, joten eipä tuo nyt ihan mahdottomasti ole. Vaikka osien alvin saisi vähennykseen, niin taitaisi tuo alvin suuruinen hinnanlisäys tuhota bisnekset melko totaalisesti. Eipä tuosta satasesta taida silti kovin suurille palkoille päästä verottomanakaan..
 
Vaikeempaa mun on hyväksyä sitä, että esimerkiks Zvex Wooly Mammoth maksaa melkein 400 euroo ja on halvimmilla mahdollisilla trankuilla tehty pikkusen viritelty kopio Fuzz Facesta :D
 
Tosiaan. Ehkä tässä on moraalisesti vielä suurempi ongelma kuin kopioinnissa. Tai tubescreamer-johdannaisesta 400 $. :)
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
tommiot
12.11.2013 15:31:54 (muokattu 12.11.2013 15:42:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Vähäisestä toiminnasta ei tavitse. Harva varmaan jaksaa niin paljon klooneja väsätä, että 8500 raja ylittyy...
 
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_ … iiketoiminta_on_arvonlisaverot(9640)
 
Tai no, 85 sadan euron purkkia vuodessa on reilut puolitoista viikossa, joten eipä tuo nyt ihan mahdottomasti ole. Vaikka osien alvin saisi vähennykseen, niin taitaisi tuo alvin suuruinen hinnanlisäys tuhota bisnekset melko totaalisesti. Eipä tuosta satasesta taida silti kovin suurille palkoille päästä verottomanakaan..

 
En mä tarkoittanu arvonlisäveroa, vaan tuloveron ennakonpidätystä. Muuten toi on pimeää työtä.
 
Laulava Kylätohtori
12.11.2013 16:09:09 (muokattu 12.11.2013 16:10:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: En mä tarkoittanu arvonlisäveroa, vaan tuloveron ennakonpidätystä. Muuten toi on pimeää työtä.
 
Jaahas, joo. Pitääkös tuollainen aina maksaa? Ei taida mennä naapuriapuna läpi tuollainen toiminta...
 
e. eipä se tosiaan ihme ole, että suomalainen käsityö maksaa, mitä se maksaa...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
jarkko77
12.11.2013 17:19:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten Mr.Kylätohtori kuvailisi tonebenderien eroja, tarkoitan orkkista ja s0r0666n versiota?
 
punk s blood
12.11.2013 18:24:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaan käyttöön on tullut haalittua lähinnä sellaisten pedaalien klooneja, joita on hyvin vaikea, tai erittäin kallista, saada alkuperäisessä muodossa. Joissakin tapauksissa on tullut sitten metsästettyä se alkuperäinenkin versio, käytössä olevasta kloonista huolimatta. Onhan siinä vielä eroa, että onko pedaali alkuperäinen, vai klooni.
 
Erityisesti voin mainita jäsen s0r0666, joka tekee kyllä erittäin hienoa jälkeä, ja myös hieman muunnellen/parannellen alkuperäisiä laitoksia.
 
Kuten tuossa aiemmin jo on tullut mainittua, niin aika pitkällehän tuo koko kaupallinen pedaalitoiminta, varsinkin od ja fuzz puolella, on melko suoraakin kopioimista.
 
AngieRainbow
12.11.2013 19:08:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on joitain klooneja ollut enkä ala tässä luettelemaan niitä jäseniä, joiden tekeleistä en tykännyt.
 
Sen sijaan mainitsen ne joiden pedaaleihin olen erittäin tyytyväinen. Lista on tässä:
-Jäsen: s0r0666
 
Hienoa saundia kertakaikkiaan! Tällä hetkellä laudassa on delay sekä särö/boosteri.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Jucciz
12.11.2013 19:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toistakymmentä viestiä ja Jaska mainitsematta? Mitä tämä on?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
12.11.2013 20:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Toistakymmentä viestiä ja Jaska mainitsematta? Mitä tämä on?
 
Itse en laske Jaskaa siinä mielessä kloonien tekijäksi. Jaskan purkit on ns. "aitoja"....
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Jucciz
12.11.2013 20:40:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse en laske Jaskaa siinä mielessä kloonien tekijäksi. Jaskan purkit on ns. "aitoja"....
 
Aaaa, no sit. Vaan kylläpä siellä kloonejakin syntyy, jos vaaditaan. ;)
 
Oli miten oli, mainitsen varalta Jaskan tässä ketjussa jo pelkästään siksi, että vaikka monesta muustakin pajasta saa laadukasta jälkeä, Jaskan pedaalien visuaalinen ilme kyllä erottaa ne edukseen monista muista.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Gabe
12.11.2013 20:55:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Aaaa, no sit. Vaan kylläpä siellä kloonejakin syntyy, jos vaaditaan. ;)
 
Oli miten oli, mainitsen varalta Jaskan tässä ketjussa jo pelkästään siksi, että vaikka monesta muustakin pajasta saa laadukasta jälkeä, Jaskan pedaalien visuaalinen ilme kyllä erottaa ne edukseen monista muista.

 
Kappas.. En itsekään hoksannut mainita Jaskaa kun ajattelin Music Garagen jotenkin ihan omaksi jutukseen. Mutta kehutaan taas Jaakkoa! Laadukas työnjälki kohtaa hienosti erinomaisen asiakaspalvelun ja visuaalinen puolikin toimii:
 
https://www.dropbox.com/sh/814l2o54hutkibe/O0cd9khksI
 
Omasta laudasta löytyy kolme Jaskan kolvaamaa purkkia enkä ole kyllä katunut sinne syydettyjä seteleitä.
 
Torin klooneista osaan sanoa jotain lähipäivinä kun jäsen s0r0666:n tohtorille tekemä custom fuzz tulee kylästelemään. Odotan kiinnostuneena.
kihtaristi
13.11.2013 09:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on Danielun tekemä Centaur klooni true bypass modauksella. Purkki on todella hyväsoundinen ja tämän perusteella uskaltaisin ko. Herran pedaaleja suositella. Centaurin hankin kloonina juuri alkuperäisten ison hinnan ja huonon saatavuuden perusteella ja rehellisesti olin kiinnostunut kokeilemaan niin paljon hypeä herättänyttä pedaalia kloonina ilman kukkaron kuihtumista olemattomiin. Oma kloonini ei syönyt boutique-pajalta asiakkaita, koska en Centauria (Tai KTR taitaa olla uudempi malli) olisi uutena hankkinut ilman kokeilua niillä jonoilla ja hinnoilla. Lisäyksenä vielä, että esimerkiksi vaikkapa Mad Professorin pedaaleita en lähtisi kloonina ostamaan, koska mielestäni tälläisiä kotimaisia pajoja on tuettava.
 
Muovinen
13.11.2013 09:56:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut ja on K-Soundin (Joppejoo), Danielun ja s0r0666:n klooneja ja kaikista on hyviä kokemuksia. Jos ei merkillä ja purkin ulkonäöllä ole niin merkitystä niin suosittelen kyllä kokeilemaan klooneja.
Laulava Kylätohtori
13.11.2013 10:41:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaskalla on oma nimi, omia ideoita ja maksaa verot ym. joten en laskisi häntä "vain" kloonaajaksi, vaan mielestäni Jaska on The Real Thing.
 
Mulla on Jaskan Texas Ranger, joka on ehkä paras booster/od-pedaali, joka mulla on koskaan ollut. Ja on tuossa pyörähtänyt monenmoista kalliimpaakin speduliinia ja purnukkaa. Ja s-postikeskutelujen perusteella Jaska on myös erittäin mukava typpi.
 
Danielulta tilasin Blue Note -kloonin, joka on erittäin hyvä työltään ja soundiltaan. Tosin siihenkin tuli pieniä parannuksia, kuten toiminta 18 voltilla. Täytyy sanoa, että se on uskomattoman selkeä ja transparentti boosteri/od, jopa originaaliakin läpinäkyvämpi. Lisäksi Danielu on erittäin mukava mies.
 
Torilta ostin Zeus Godin Landgraff DO -kloonin. Työnjälki on tässäkin loistavaa kuten soundikin. Pari kertaa meinannut myydä, mutta testin jälkeen en ole malttanut. Pedaali on yksiselitteisesti parempi ja arvokkaampi kuin siitä torilla saatava raha. Ja kuten edelliset, myös ZG on todella mukava mies ja asiakaspalvelu toimivaa.
 
S0r0lta olen ostanut torilta Lunar Module ja Tonebender IV -kloonit sekä tilannut parannellun Tonebender II -kloonin. Kaikki fuzzit ovat olleet todella loistavia ja tällä hetkellä onkin vaikeaa perustella itselle, miksi ostaisi aidon, kun loistavia klooneja saa halvemmalla. Ja todella mukava mies sekä toimivaa asiakspalvelua.
 
Lisäksi olen ostanut jotain, mikä on mennyt kiertoon, mutta vika ei ole ollut laadussa, vaan siinä, että ko. spedu ei ole sopinut omaan soitantaan ja soundimaailmaan. Voisin koska vain ostaa keneltä vain uusia pedaaleja, jos vain tarvetta olisi...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «