Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Asiaa tabulatuurien tekemisestä ja laillisuudesta
1 2
silhouette
11.11.2013 17:05:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tehnyt vuosien varrella jonkin verran tabulatuureja ihan vaan harjoittelu mielessä ja omaksi ja muiden huviksi ja jos laitan niitä nettiin, niin miten on laita homman laillisuuden kanssa? Eli, lyhyesti kysyttynä: onko laillista laittaa mitä vaan tabulatuureja nettiin?
 
Ja, nyt minulla on juuri työn alla Richie Kotzenin biisin "What Is"-tabittaminen, mutta en uskalla laittaa sitä vielä minnekään ennen kuin olen tosiaan varma homman laillisuudesta.
 
Kiitos, vinkkejä otetaan vastaan =)
 
Aina voi yrittää.
JudeJude
11.11.2013 18:38:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin päätellen siitä että niitä siellä on miljoonamäärin, voisin kuvitella että laillista on.
 
Tabulatuurihan on, samalla tavalla kuin nuotti, erillinen ilmiö siitä kappaleesta, jota se kuvaa. Jos laitat sen biisin nettiin, ja tekijänoikeudet eivät ole sulla, se on tekijänoikeusrikos. Jos taas oot itse kirjoittanut tabulatuurin, sulla on (mun ymmärtääkseni) oikeudet siihen tabulatuuriin. Ei siihen biisiin eikä siihen musaan mitä se tabulatuuri kuvastaa, mutta siihen tabulatuuriin kyllä.
 
Sit jos joku soittaa niistä tabulatuureista jossain julkisesti, se on sit taas sen alkuperäiskappaleen esittämistä, josta pitääpi maksaa asianmukaiset korvaukset säveltäjälle.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
silhouette
11.11.2013 18:45:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Ainakin päätellen siitä että niitä siellä on miljoonamäärin, voisin kuvitella että laillista on.
 
Joo, niin minäkin olen päätellyt, mutta piti silti kysyä vielä koska en ollut varma asiasta.
 
JudeJude:Tabulatuurihan on, samalla tavalla kuin nuotti, erillinen ilmiö siitä kappaleesta, jota se kuvaa. Jos laitat sen biisin nettiin, ja tekijänoikeudet eivät ole sulla, se on tekijänoikeusrikos. Jos taas oot itse kirjoittanut tabulatuurin, sulla on (mun ymmärtääkseni) oikeudet siihen tabulatuuriin. Ei siihen biisiin eikä siihen musaan mitä se tabulatuuri kuvastaa, mutta siihen tabulatuuriin kyllä.
 
Okei, tuokin on hyvä tietää. Ehkäpä laitan jossain vaiheesse tuon Kotzenin UltimateGuitariin missä mulla kyllä on jo muutamat omatekemäni tabulatuurit.
 
Plussaa.
 
Aina voi yrittää.
BassoSisko
11.11.2013 20:06:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös se ollut niin että sanoja ei saa julkaista, vai oliko se sanoja sekä sointuja?
Vaikka netti nyt niitäkin on täynnä.
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
Joosef
11.11.2013 21:04:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkol sitten eroa sillä, jos korvakuulolta tabbaa kappaleen tai nuotittaa sen? Molemmissa tapauksissa on kyseessä oma tulkinta musiikista (ei siis esim. jo julkaistujen nuottien kopio). Sointukulkuja saa ymmärtääkseni ainakin levittää vapaasti ja monissa biiseissähän on aivan samat soinnutkin (blues, akuankkakomppi jne.).
 
JudeJude
11.11.2013 21:21:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joosef: Onkol sitten eroa sillä, jos korvakuulolta tabbaa kappaleen tai nuotittaa sen? Molemmissa tapauksissa on kyseessä oma tulkinta musiikista (ei siis esim. jo julkaistujen nuottien kopio). Sointukulkuja saa ymmärtääkseni ainakin levittää vapaasti ja monissa biiseissähän on aivan samat soinnutkin (blues, akuankkakomppi jne.).
 
Nuotit ja tabit käyttäytyy mun mielestä samalla tavalla.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
JudeJude
11.11.2013 21:22:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Eikös se ollut niin että sanoja ei saa julkaista, vai oliko se sanoja sekä sointuja?
Vaikka netti nyt niitäkin on täynnä.

 
Tähän mä en osaa mitään sanoa. Tuntuisi hassulta että periaatteessahan saa julkaista vaikka koko partituurin jonka on itse transkriboinut mutta ei sit sanoja.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
varakeef
11.11.2013 21:48:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuottikuva on kylläkin teoksen kappale. Tabulatuuri on nuottikuva sekin. Tabulatuurin julkaisu ei ole luvallista ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
silhouette
11.11.2013 21:53:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Nuottikuva on kylläkin teoksen kappale. Tabulatuuri on nuottikuva sekin. Tabulatuurin julkaisu ei ole luvallista ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa.
 
Eli, mun pitäisi siis ottaa yhteyttä Kotzeniin jos haluan julkaista tekemäni tabulatuurit kaikkien sääntöjen mukaan?
 
Aina voi yrittää.
jra
11.11.2013 22:42:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Eli, mun pitäisi siis ottaa yhteyttä Kotzeniin jos haluan julkaista tekemäni tabulatuurit kaikkien sääntöjen mukaan?
 
Kotzenin kustannusoikeuksien omistajaan. Eikös ennen musiikin kustantaminen tarkoittanut nimenomaan nuottien painamista ja jakelua, ja niiden oikeuksien hallintaa. Äänilevyt ja muut formaatit ovat sitten näitä uudempia hullutuksia?
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
FuguManiac
11.11.2013 22:45:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kommentoimatta itse lainsäädäntöä (josta en siis todellakaan tiedä mitään) sanoisin, että tuskin se Kotzen siitä pahastuu jos laitat hänen biisistään tabit taikka nuotit nettiin.
 
Vaikka ko. toiminta olisikin jollakin tapaa luvatonta, niin itse en kyllä pahastuisi jos joku omia tekeleitäni tabittaisi ja laittaisi julkisuuteen. Päinvaistoin, sillä sehän ainoastaan osoittaisi että joku pitää kappaleesta sen verran paljon, että haluaa sitä soittaa itse PLUS arvelee myös jonkun muun tuntevan samoin!
 
Play that funky music, white boy!
-Q-
11.11.2013 23:01:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Nuottikuva on kylläkin teoksen kappale. Tabulatuuri on nuottikuva sekin. Tabulatuurin julkaisu ei ole luvallista ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa.
 
Tämäpäs onkin mielenkiintoista pohdintaa lupien ja oikeuksien rajoista. Tai oikeastaan rajanvedon mahdottomuudesta. Nuottien ja tabien merkittävin ero lienee se että nuoteista kappaleen voi oikeasti soittaa kun mukana tulee nuottien aika-arvot ja rytmi, mutta pelkillä tabeilla tuntemattoman biisin soittaminen ei oikein onnistu. Mahtaako siis tabit vertautua suoraan nuotteihin?
 
Aloin pohtimaan erilaisia tapoja "nuotittaa" biisejä niin että yhteys alkuperäiseen ja luvantarvitsemiseen on vähintäänkin häilyvä. Esimerkiksi tabit joissa on säännöllinen virhe jonkin sävelen tai kielen kohdalla ja korjausavain on annettu erikseen. Tai video ilman ääntä josta näkee selvästi soitetut sävelet, oikeassa rytmissä jos laittaa kappaleen soimaan samaan aikaan. Tai sointuotteet stillikuvina jotka koottu videoksi ja vaihtuvat taas oikeassa rytmissä. Tai tabien numerot korvattuna väreillä aallonpituuden mukaan järjestyksessä niin että oikea nauha on helppo päätellä mutta ei varsinaisesti kerrottuna missään.
 
Tabien luvanvaraisuudesta en tiedä faktaa mutta käytönnössä niitä on kyllä ollut ihan näkyvästi jaossa koko WWW:n julkisen historia ajan. Jos asia vaivaisi asianomaisia, voisi kuvitella että isoimmat tabisivut olisi pantu nurin ja jako siirtynyt vähintäänkin katseilta piiloon kuten muukin tekijänoikeuksien alainen materiaali.
 
jra
11.11.2013 23:07:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Tabien luvanvaraisuudesta en tiedä faktaa mutta käytönnössä niitä on kyllä ollut ihan näkyvästi jaossa koko WWW:n julkisen historia ajan. Jos asia vaivaisi asianomaisia, voisi kuvitella että isoimmat tabisivut olisi pantu nurin ja jako siirtynyt vähintäänkin katseilta piiloon kuten muukin tekijänoikeuksien alainen materiaali.
 
Mulla on sellainen muistikuva että viimeisen kymmenen vuoden aikana oli jossain välissä pätkä jolloin tabisivuja vastaan oli oikeudenomistajilla aika voimakaskin kampanja. Osa sivuista meni kiinni, ja osa poisti muistaakseni tabeista sanoitukset, jos niitä oli. Sen jälkeen on taas tuntunut siltä että ovat antaneet sivujen olla melko rauhassa.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
varakeef
12.11.2013 00:08:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan tabeissa usein aika-arvot ylärivillä, eikö? Ja jos ei ole, niin kyseessä on kai silti sävelteoksen kappale, epätäydellisesti tehty kappale tosin.
 
Nuottien kustannusoikeudet ovat ihan samaa tekijänoikeutta, tekijä on vain mennyt luovuttamaan osan oikeuksistaan kustantajalle.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
-Q-
12.11.2013 08:24:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Onhan tabeissa usein aika-arvot ylärivillä, eikö? Ja jos ei ole, niin kyseessä on kai silti sävelteoksen kappale, epätäydellisesti tehty kappale tosin.
 
Nuottien kustannusoikeudet ovat ihan samaa tekijänoikeutta, tekijä on vain mennyt luovuttamaan osan oikeuksistaan kustantajalle.

 
Kirjoina julkaistuissa "virallisissa" tabeissa taitaa yleensä olla myös nuotit ja numerot on niiden kanssa samassa linjassa. Rytmin ja aika-arvot voi siis luntata nuoteista mutta eikait tabeille edes ole mitään omaa keinoa merkata aikaa? Ja näissä netissä leviävissä kotitekoisissa tabeissa ei varmasti ole mitään muuta kuin numerot. Jos olet onnekas niin tahdit on merkattu.
 
Nuotit varmasti on luvanvaraista julkaistavaa ja kustannusoikeuksillahan on joskus ihmiset leipäänsä tienanneet. Wikipedia osasi kertoa että vuonna 2006 on näitä tabisivustoja tosiaan yritetty ajaa alas oikein urakalla, eli kyllä niitä oikeuksia joku on yrittänyt valvoa. Todellisuudessa asiaa ei ole taidettu oikeudessa koeponnistaa vaan alasajokäskyt on näitä perusuhkauksia. Ja eikös vastuu ole julkaisilla internetissäkin nykyään? Eli on saitin ongelma laittaako se sinne lähetettyjä tabeja näytille ja jakoon.
 
Näen jo mielessäni amerikkalaisen oikeussalileffan aiheesta. Puolustus lopulta voittaa kun todistajana istuva koulutettu kitaristi ei pysty soittamaan itselleen tuntematonta kappaletta pelkillä tabeilla, juurikin aika-arvojen puuttumisen vuoksi. Näinollen tabit on vain sekalaisia numeroita paperilla eikä nuotinnos! Lautamiehet katselevat toisiaan ja salin täyttää hämmästynyt älämölö. Nothing further, your honour!
 
FuguManiac
12.11.2013 12:49:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Näen jo mielessäni amerikkalaisen oikeussalileffan aiheesta. Puolustus lopulta voittaa kun todistajana istuva koulutettu kitaristi ei pysty soittamaan itselleen tuntematonta kappaletta pelkillä tabeilla, juurikin aika-arvojen puuttumisen vuoksi. Näinollen tabit on vain sekalaisia numeroita paperilla eikä nuotinnos! Lautamiehet katselevat toisiaan ja salin täyttää hämmästynyt älämölö. Nothing further, your honour!
 
Tämän näyn kuvitteleminen kyllä hymyilytti! :D
 
Play that funky music, white boy!
Euphonium
13.11.2013 13:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Outo juttu. Joskus aikanaan, oliko se kitarat-palstalla, oli keskustelua siitä, kumpi on parempi nuotti vai tabi. Silloin kirjoitin, että pystyn soittamaan nuoteista minulle ennestään tuntemattoman melodian, jolloin joku tabien kannattaja vastasi, että pystyy muka samaan tabeista.
 
Arkka
13.11.2013 14:20:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Outo juttu. Joskus aikanaan, oliko se kitarat-palstalla, oli keskustelua siitä, kumpi on parempi nuotti vai tabi. Silloin kirjoitin, että pystyn soittamaan nuoteista minulle ennestään tuntemattoman melodian, jolloin joku tabien kannattaja vastasi, että pystyy muka samaan tabeista.
 
Tabeissa on tosiaan monesti aika-arvot myös
http://upload.wikimedia.org/wikiped … 0/04/Vihuela-Tab_Fuenllana_1554.jpg
 
Vessajono
13.11.2013 18:11:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Outo juttu. Joskus aikanaan, oliko se kitarat-palstalla, oli keskustelua siitä, kumpi on parempi nuotti vai tabi. Silloin kirjoitin, että pystyn soittamaan nuoteista minulle ennestään tuntemattoman melodian, jolloin joku tabien kannattaja vastasi, että pystyy muka samaan tabeista.
 
No ruvetaan nyt ihmeessä vääntämään aiheesta, sillä on aina niin hedelmälliset seuraukset.
 
Samalla voidaan käydä myös Mac vs. PC-debattia ja keskustella vaikkapa Dream Theaterista ja trankkubassonupeista.
 
"Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then."
Topa-
13.11.2013 19:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: No ruvetaan nyt ihmeessä vääntämään aiheesta, sillä on aina niin hedelmälliset seuraukset.
 
Samalla voidaan käydä myös Mac vs. PC-debattia ja keskustella vaikkapa Dream Theaterista ja trankkubassonupeista.

 
Mac, dt on paskaa ja voin ottaa vastaan trankkubassonupin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «