Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kulunut satula?
1
tomaattiorava
11.11.2013 19:36:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, siltä vaikuttas että jacksonista on päässyt satulan urat kulumaan ja sehän on ikävää se. Aikoinaan niitä joutui vähän viilailemaan jotta sai "tarpeeks" paksut kielet paikoilleen, joten siinä on ainakin osasyy onkelmaan.
 
Minkälainen (ja hintainen) operaatio mahtaa satulan vaihto olla sähkiksestä?
Entä voisko asiaa paikkailla kotikonstein, jos lykkäis vaikka kielten alle muutaman millin pätkät käytettyä kieltä taikka hukkapalaa? Silleen että alla ois aina skidisti paksummasta kielestä palanen? Emmätiä, jeesatkaa!
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Antti1
11.11.2013 20:02:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on paljon vielä kamaa siinä kielien yläpuolella satulassa, eli ne urat siis ovat yläpintaan nähden syvät, niin viilaa/hio siitä vähän purua johonkin kippoon. Siihen joukkoon sitten pikkuisen pikaliimaa ja hammastikulla survot sitä urien pohjiin. Annat kuivua kunnolla, ja sitten työstät uran sopivaksi vaikka kielellä sekä hienolla hiomapaperilla. Nauhaviilatkin toki käy, jos saat sellaiset käsiisi.
 
Tämä käy ensiapuna, mutta uusi kunnollinen satula olisi tietenkin parempi. Korostuu varsinkin kampea vetkuttaessa, kiinteällä tallalla ihan ok patentti.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
hallu
11.11.2013 20:27:26 (muokattu 11.11.2013 20:30:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uuden satulan saa värkättyä itsekin kun kärsivällisyyttä ja hyvä aihio löytyy. Uusia satulaaihioita valmiiksi kieliuritettuna löytyy kyllä noin kympillä, mutta ne vaativat usein myös satulaviilan käyttöä ja kärsivällisyyttä. Ne valmiit urat nimittäin on yleensä jollekin perus kielisetille sopivat kymppi tai ysisetille, jos käytät sellaisia kieliä niin aihion voi madaltaa sopivaksi alapuolelta jolloin voi saada ihan hyvin toimivan (kannattaa vain sen satulan pohjan kanssa olla tarkkana, että se istuu kunnolla eikä jää kantamaan mistään kohtaa). Jos niitä uria joutuu työstämään niin kyllä se satulaviila valitettavasti on melkein ainoa järjellinen vaihtoehto (ja maksaa yleensä enemmän kuin se satulan teettäminen).
 
Uuden satulan tekeminen soitinsepällä maksaa vaihtelevan määrän kymppejä (30 -50 euroa) joka tapauksessa alle satasen ja silloin saat varmasti hyvän. Olen itse tehnyt muutaman satulan enkä tee enää (ei niistä kynsiviilalla vaan tule oikein hyviä).
 
E: ai niin antti1 vinkin lisäksi tuli semmoinen mahdollisuus mieleen, että satulan alle voi kokeilla laittaa kiilaa ja madaltaa sitä satulan yläpintaa, että kieliurat ei ole liian syvät, mutta ei sekään välttämättä ole ongelmaton ratkaisu.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
11.11.2013 20:31:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satulaviilan korvikkeen muuten pystyy duunaamaan rakotulkista. Vetää lehdet kiinni ruuvipenkkiin ja näyttää vähän viilaa, niin niihin saa sopivan hammastuksen. Leveyksiäkin löytyy joka lähtöön. Työnjälki ei ehkä kuitenkaan oo oikean satulaviilan veroinen, koska se terä on enemmänkin sahamainen.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
tomaattiorava
11.11.2013 21:16:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt oletetaan että hommaan jostain uuden satulan, niin milläköhän hemmetillä ton vanha ottaa irti?
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Antti1
11.11.2013 21:21:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Jos nyt oletetaan että hommaan jostain uuden satulan, niin milläköhän hemmetillä ton vanha ottaa irti?
 
Muutama napautus vasaralla pitäisi riittää irroittamaan liimatipat, jos joku typerys ei oo liimannut koko satulaa kiinni kaulaan. Pahimmassa tapauksessa taltta ja/tai jyrsin.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Grugi
11.11.2013 21:25:35 (muokattu 11.11.2013 21:25:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehottomasti samantien uusi satula ja jos ei itellä taidot piisaa niin sitten ammattilaiselle.
 
Jos omistaa Dremelin tai muitakin työkaluja on satulan teko nopea ja helppo homma vaikka tollasesta Graph Tech aihiosta.
 
http://www.graphtech.com/products/brands/tusq/tusq-guitar-nuts
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Rg505bk
12.11.2013 00:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sp-elektroniikka myy suhteellisen edullista viilasetti. Olisikohan jotain 40-50€ ollut hintaa. Hyvin tuollakin onnistui satulan väsääminen, käsin hiomalla mittohin, neulaviiloilla muotoon ja satulaviiloilla urat. Pari noita olen väsännyt ja hyvin pelittävät, ihan mukavaa puuhaa kesäisin oluen kanssa ;)
 
Tekemällä oppii. Toki helpommalla ja varmaan halvemmallakin pääset kun teetät satulan ammattilaisella...
 
Jucciz
12.11.2013 01:58:35 (muokattu 12.11.2013 01:59:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ammattikorjaaja vaihtaa sähkökitaran satulan yleensä muutamalla kympillä. Noin 30-70 euroa on ollut aika tyypillinen hinta urakasta ainakin viime vuosina. Ainakin itte oon sen verran poropeukalo työkalujen ja kaikenlaisen "verstastoiminnan" kanssa, etten missään nimessä rupeais itse talttailemaan, liimailemaan ja viilailemaan uutta satulaa kalliiseen soittopeliin, vaan kiikuttaisin sen suosiolla ammatti-ihmiselle. Ja näin olen tehnytkin monen kitaran kanssa.
 
En siis missään nimessä halua lannistaa jotakuta, joka tahtoo homman opetella tekemään itse. Itse en vaan tahdo tärvellä soittotyökalujani, joten jätän homman suosiolla osaavammille. ;)
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jhlamm
12.11.2013 11:19:07 (muokattu 12.11.2013 11:20:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseltä yrittivät joskus pyytää Porissa satulan vaihdosta 150e... Nauroin päin naamaa ja kokeilin itse. Niin tuli ensimmäinen satula sitten vaihdettua.
 
Satulan vaihto ei sinänsä ole hankalaa, jos on kärsivällinen ja tekee rauhassa aina tarkistaen miten työ etenee. Vaiheet ovat melko simppelit itse tuon satulan vaihtamiselle, mutta tarkkuutta vaativa osa on niiden urien viilaaminen. Jos on itse päättänyt vaihtaa niin valmiiksi uritettu, josta sitten itse viilaa isommiksi valmiita uria. Näin on vähemmän varaa virheille.
 
1) Irroita satula napauttamalla sitä otelaudan suunnasta lapaa kohtia vasaralla. Iskun ei tarvitse olla kova (voi aiheuttaa muuten lohkeamista) ja voit käyttää jotain välikappaletta, jotta et lyö lommoa otelautaan. Toki tarkka mies lyö ilman.
 
2) Uusi satula tuskin istuu vanhan röpelön päälle (voi silti istuakin) joten vähän voi hioa alustaa tasaiseksi, mutta varo syventämästä satulalle tarkoitettua paikkaa liikaa.
 
3) Sitten satulan sovittaminen paikalleen. Jos kaikkien kielien urat ovat liian korkealla voipi satulan pohjasta hioa rauhallisesti pois koko satulan korkeutta. Huolella ettei ota liikaa. Satulaa aina välillä testaten, jottei tule liikaa otettua.
 
3) Jos tarkoitus on paksumpaa kielisettiä laittaa niin kannattaa jättää varaa hieman noille urien hiomisille. Jos kielisetti ei ole kauheasti paksumpi voi tuon hiomisen tehdä kapeammalla kielellä (siis punotulla).
 
Tarkempia ohjeita viilauksesta en osaa antaa erinäisillä poppaskonsteilla kun itsellä oli ilo saada kaikki sopimaan suoraan paikalleen, koska käytän banaalia 9-49 settiä.
 
Edittinä vielä: Juccizella viisaita sanoja. Vaikka työn voikin kotioloissa saada onnsitumaan niin riski on aina tuon oman luutun tärvelemiselle, jos ei tarkalleen tiedä mitä on tekemässä.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
tomaattiorava
12.11.2013 18:04:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylläpäs nyt menee monimutkaseksi näennäisen simppeli homma.
-OK, eli paikallinen kitaraseppä ottaa toistasataa euroa + materiaalit päälle, eli juu ei.
-Kympin verran maksaa aihio josta voi ite viilailla, mutta viilat maksaa yli viittäkymppiä? Juu, ei.
-Voi ostaa myös valmiiksi uritetun satulan, mutta sitäkin joutuu ite viilailemaan? Eli ei.
 
Eli onko niin että käyttövalmista, mittailujen perusteella valikoitua satulaa ei voi ostaa? Siis sellasta mikä ei tarvii mitään viiloja, tarvii vaan laittaa paikalleen.
 
Mitään satasia en ala maksamaan että saan kympin luukapulan paikalleen, enkä ala ostamaan kalliitta viiloja jotta voisin itse tyriä koko homman. Mitä vaihtoehtoja sitten on?
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Antti1
12.11.2013 18:17:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Mitään satasia en ala maksamaan että saan kympin luukapulan paikalleen, enkä ala ostamaan kalliitta viiloja jotta voisin itse tyriä koko homman. Mitä vaihtoehtoja sitten on?
 
Ei keskivertohinta oo satasia, vaan varmaan lähempänä 50€ luokkaa. Se jäljelle jäävä vaihtoehto löytyy ensimmäisestä vastauksesta.
 
Valmiita satuloita ei ole olemassakaan, koska ne on pakko säätää kitarakohtaisesti. Nauhojen korkeus, niiden kulumat, käytettävät kielisetit jne. vaikuttavat siihen miten satula säädetään.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Murgo
12.11.2013 18:56:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaista: http://www.kauppa-machinetool.fi/C-9-Puhdistusporasarja olen itse käyttänyt satulaurien viilaamiseen. Ei ehkä tosin löydy sopivaa kaikkein ohuimmille kielille eikä ole myöskään kauhean nopea.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
hallu
12.11.2013 19:01:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Kylläpäs nyt menee monimutkaseksi näennäisen simppeli homma.
-OK, eli paikallinen kitaraseppä ottaa toistasataa euroa + materiaalit päälle, eli juu ei.
-Kympin verran maksaa aihio josta voi ite viilailla, mutta viilat maksaa yli viittäkymppiä? Juu, ei.
-Voi ostaa myös valmiiksi uritetun satulan, mutta sitäkin joutuu ite viilailemaan? Eli ei.
 
Eli onko niin että käyttövalmista, mittailujen perusteella valikoitua satulaa ei voi ostaa? Siis sellasta mikä ei tarvii mitään viiloja, tarvii vaan laittaa paikalleen.
 
Mitään satasia en ala maksamaan että saan kympin luukapulan paikalleen, enkä ala ostamaan kalliitta viiloja jotta voisin itse tyriä koko homman. Mitä vaihtoehtoja sitten on?

 
http://www.thomann.de/fi/abm_6210_webster_nut_lp_style.htm
 
Joku tämäntapainen saattaa istahtaa ja olla säädettävissä ilman viiloja, mutta itselläni ei ole tästä kokemusta. Valitettavasti valmiin satulankin korkeus ja kieliurat täytyy säätää. Valmissatulan kieliurat saattaa sopia jos käyttää jotain tavallista kielisettiä kymppejä tai ysejä, mutta muuten pitää viilata jollakin välineellä (jos ei sitten sillä satulaviilalla, joka on tieysti paras tarkoitukseen). Stratotyyppisessa satulan istutuksessa satulan pohjakun täytyy hioa oteludan radiukseen ja se paksuus sopivaksi siihen uraan, mutta se onnistuu hiomapaperilla. Kieliurat vaatii jonkinmoisen viilan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «