Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Efektipedaali
1 2 3
Paul80
11.11.2013 12:37:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Olen uusi tällä palstalla sekä ylipäätänsä tämän harrastuksen parissa.
Eli olen aloitteleva kitaristi ja tarkoitus olisi löytää efektipedaali ns. korvaamaan vahvistin.
 
Olen siis soitellut nyt jonki aikaa sähkökitaralla ns. akustisesti, mutta nyt alkais jo haluttamaan saada oikeanlaista ääntäkin siihen.
Kun olen keskustellut kitaristikaverien kanssa niin moni suosittelee, että laittaisi efektipedaalin jonka kytkisi kotistereoihin tai kuulokkeisiin.
En viitsisi mitään ns. aloittelijan vahvaria kun samalla rahalla saisi jo hyvän pedaalin jolla selviäisi pidempään.
 
Soittelen siis kotosalla (kerrostalo) ja tyyli on ns. metallin puolella. Eli säröä pitääpi olla ;)
 
Eli kysymykseni on, että mitä suosittelette?
Kaveri suositteli "LINE 6 POD HD300" Eli jotain tuon tyylistä ilmeisesti olisi hyvä olla.
Etsiskelen käytettyjä ensisijaisesti.
 
mopar
11.11.2013 12:44:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotain mallintavaa multiefektitsydeemiä siis haet. Jotain hintahaitaria näihin ois hyvä olla.
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/112469.jpg
Paul80
11.11.2013 12:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Jotain mallintavaa multiefektitsydeemiä siis haet. Jotain hintahaitaria näihin ois hyvä olla.
 
Varsinaista hintahaitia en osaa sanoa kun haen käytettyjä/uusia.
Sanotaan, että hinta pyörii siinä 50€ - 150€ paikkeilla, mutta laitehan voi olla uutena vaikka 400€ kun niitä voi olla halvalla käytettynä.
 
Ajatus on, että osaa katsella mitä tuolta seuloisi kun katselee ilmoituksia.
Jos oikeasti hyvä ja edullinen uusi löytyy niin niitäkin voi suositella.
 
Olisi hyvä jos joku myös kertoisi mihin olisi hyvä kiinnittää huomiota kun noita katselee ja mitkä on turhia ominaisuuksia sekä mitkä ei.
 
Kiitoksia kun jeesaatte aloittelevaa :)
 
edenbeast
11.11.2013 13:07:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhia ominaisuuksia on hankala listata kun joku mikä itelle on täysin turhaa voikin toiselle olla just se ratkaiseva ominaisuus mitä haetaan. Jos nyt jotain pitäis suositella niin esim. Boss ME-70 on itellä toiminut hyvin. Samoin Vox Tonelab ST. Myös helvetin vanha Zoom 2020 oli ihan hauska vekotin.
 
???
JaaGeRMaisTeR
11.11.2013 13:24:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paul80: Varsinaista hintahaitia en osaa sanoa kun haen käytettyjä/uusia.
Sanotaan, että hinta pyörii siinä 50€ - 150€ paikkeilla, mutta laitehan voi olla uutena vaikka 400€ kun niitä voi olla halvalla käytettynä.
 
Ajatus on, että osaa katsella mitä tuolta seuloisi kun katselee ilmoituksia.
Jos oikeasti hyvä ja edullinen uusi löytyy niin niitäkin voi suositella.
 
Olisi hyvä jos joku myös kertoisi mihin olisi hyvä kiinnittää huomiota kun noita katselee ja mitkä on turhia ominaisuuksia sekä mitkä ei.
 
Kiitoksia kun jeesaatte aloittelevaa :)

 
Jos pelkkää säröä tahdot ja sopivasti metalliiin niin löytys ihan perus pedalia. Jekyll & hyde. Löytyy OD ja distortion. Vähän on modattu, mutta haitanneeko tuo. Jäänyt pahasti itsellä paitsioon. Olisi hintahaitarin alapäässä. Taidanpa laittaa tuon torille muutenkin.
 
Paul80
11.11.2013 13:38:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Jos pelkkää säröä tahdot ja sopivasti metalliiin niin löytys ihan perus pedalia. Jekyll & hyde. Löytyy OD ja distortion. Vähän on modattu, mutta haitanneeko tuo. Jäänyt pahasti itsellä paitsioon. Olisi hintahaitarin alapäässä. Taidanpa laittaa tuon torille muutenkin.
 
Siis ei pelkästään säröä, mutta kun en näistä oikein tiedä niin ajattelin mainita asian, jotta ei olisi sellaisia laitteita joissa sitä ei ole (en tiedä onko sellaisia edes olemassa).
Mielellään muutakin, sillä tykkään musiikista laidasta laitaan.
 
Esimerkkinä olen nyt treenaillut Gary Moorea ja Jason Beckeriä sekä kummisedän tunnaria.
 
JaaGeRMaisTeR
11.11.2013 13:41:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paul80: Siis ei pelkästään säröä, mutta kun en näistä oikein tiedä niin ajattelin mainita asian, jotta ei olisi sellaisia laitteita joissa sitä ei ole (en tiedä onko sellaisia edes olemassa).
Mielellään muutakin, sillä tykkään musiikista laidasta laitaan.
 
Esimerkkinä olen nyt treenaillut Gary Moorea ja Jason Beckeriä sekä kummisedän tunnaria.

 
Heitetään ME-50 bossin multimuilutin. Pääsee kivasti tutustumaan eri efekteihin. Kohtalaisen halpa ja hyvä soundinen peli.
 
J.Nikkanen
11.11.2013 13:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän bassoversio on ihan hassun hauska sekä suht pätevä:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=810414
 
Luulisin tuonkin olevan. Hieman tinkaat tuosta pyynnistä ja se on siinä.
 
s8na
11.11.2013 14:09:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä ääni olisi tarkoitus toistaa? Kytkemällä pedaali stereoihin vai käyttämällä korvakuulokkeita? Pedaalit kun eivät itsessään tuota ääntä yleensä.
 
Kotivahvariksi suosittelen Yamaha THR:ää, vaikka tämä ei suoranaisesti pedaali olekkaan. THR:ä sisältää kaiuttimet ja siihen voi kytkeä myös kuulokkeet ja soundit ovat hyvät. Efektejä löytyy mutta vähän vähemmän kuin multiefekteissä yleensä. Tosin harvoin määrä korvaa laatua.
 
mopar
11.11.2013 14:14:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Mistä ääni olisi tarkoitus toistaa? Kytkemällä pedaali stereoihin vai käyttämällä korvakuulokkeita? Pedaalit kun eivät itsessään tuota ääntä yleensä.
 
Kotivahvariksi suosittelen Yamaha THR:ää, vaikka tämä ei suoranaisesti pedaali olekkaan. THR:ä sisältää kaiuttimet ja siihen voi kytkeä myös kuulokkeet ja soundit ovat hyvät. Efektejä löytyy mutta vähän vähemmän kuin multiefekteissä yleensä. Tosin harvoin määrä korvaa laatua.

 
Minä suosittelen tätä myös. Siis jos lattiapolkimet ei ole välttämättömyys. Monipuolinen laite.
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/112469.jpg
J.Nikkanen
11.11.2013 14:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja onhan Fenderillä Mustang ja G-Dec sarja jos menee suoraan pikkucomboon jossa efektejä, ok liittämismahdollisuudet kompuutteriin ja G-Decissä myös mahtava rytmiryhmä sisäänrakennettuna.
 
RrRailo
11.11.2013 14:24:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haet siis laitetta, joka mallintaa niin vahvistinta kuin kaiutintakin, jotta saat stereoidesi tms. kautta "oikean" kitarasoundin. Jo edellä mainitut Line 6 POD:t, Vox Tonelabit ja Zoomin mallintavat kelpaavat tarkoitukseen vallan hyvin. Niissä tuppaa olemaan aika paljonkin säädettävää efekteineen kaikkineen. Yksinkertaisempi ja samalla yksipuolisempi vaihtoehto voisi olla pedaalit, joissa on ns. kaiutinemuloitu ulostulo, kuten esim. AMT Electronicsin Legend-sarjan säröpedaalit.
 
Kuka Randalliin luottaa, se Randallin kestäköön.
Paul80
11.11.2013 14:39:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RrRailo: Haet siis laitetta, joka mallintaa niin vahvistinta kuin kaiutintakin, jotta saat stereoidesi tms. kautta "oikean" kitarasoundin. Jo edellä mainitut Line 6 POD:t, Vox Tonelabit ja Zoomin mallintavat kelpaavat tarkoitukseen vallan hyvin. Niissä tuppaa olemaan aika paljonkin säädettävää efekteineen kaikkineen. Yksinkertaisempi ja samalla yksipuolisempi vaihtoehto voisi olla pedaalit, joissa on ns. kaiutinemuloitu ulostulo, kuten esim. AMT Electronicsin Legend-sarjan säröpedaalit.
 
Juuri näin eli tarkoitus on kiinnittää kitara efektipedaaliin joka liitetään stereoihin.
USB-mahdollisuus olis myös pop jotta voisi jotain rävellyksiä nauhoitellakkin.
 
Mielellään ottaisin jonkin joka menee pidempääkin eikä tarvitsisi olla uusia ostelemassa kun taito kasvaa (jos kasvaa).
Käytettyjä siksi mielellään, jotta vaimo ei ala valittaa uuden harrastuksen kalliudesta ;)
 
iec
12.11.2013 08:42:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paul80: Juuri näin eli tarkoitus on kiinnittää kitara efektipedaaliin joka liitetään stereoihin.
USB-mahdollisuus olis myös pop jotta voisi jotain rävellyksiä nauhoitellakkin.
 
Mielellään ottaisin jonkin joka menee pidempääkin eikä tarvitsisi olla uusia ostelemassa kun taito kasvaa (jos kasvaa).
Käytettyjä siksi mielellään, jotta vaimo ei ala valittaa uuden harrastuksen kalliudesta ;)

 
Jos Voxin Tonelabit ovat yhtään samalla logiikalla toimivia kuin Voxin Valvetronix-sarjan mallintavat vahvarit, niin suosittelen. Melko mukava käyttöliittymä, eli muutamalla potikalla ja kiertokytkimellä saa muutettua ääntä nopeasti ja intuitiivisesti.
 
Ja musiikkiharrastus on muuten kyllä harrastuksista parhaasta päästä :) Et saa 150 eurolla kovinkaan kummoista moottoripyörää tai golfmailasettiä. Soittoharrastus vain nyt sattuu olemaan sosiaalisesti vähemmän hyväksytty harrastus kuin vaikkapa moottorikelkkailu. No se ei kyllä ole koskaan toiminut että perustelee vaimolle kitarahankintoja sillä, että kun se naapurin Pertsakin osti Hayabusan ja tää kitara on vaan 2000 euroa... :D
 
-iec
 
Ja niin päin pois...
nikovirtala
12.11.2013 09:15:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paul80: Hei,
 
Olen uusi tällä palstalla sekä ylipäätänsä tämän harrastuksen parissa.
Eli olen aloitteleva kitaristi ja tarkoitus olisi löytää efektipedaali ns. korvaamaan vahvistin.
 
Olen siis soitellut nyt jonki aikaa sähkökitaralla ns. akustisesti, mutta nyt alkais jo haluttamaan saada oikeanlaista ääntäkin siihen.
Kun olen keskustellut kitaristikaverien kanssa niin moni suosittelee, että laittaisi efektipedaalin jonka kytkisi kotistereoihin tai kuulokkeisiin.
En viitsisi mitään ns. aloittelijan vahvaria kun samalla rahalla saisi jo hyvän pedaalin jolla selviäisi pidempään.
 
Soittelen siis kotosalla (kerrostalo) ja tyyli on ns. metallin puolella. Eli säröä pitääpi olla ;)
 
Eli kysymykseni on, että mitä suosittelette?
Kaveri suositteli "LINE 6 POD HD300" Eli jotain tuon tyylistä ilmeisesti olisi hyvä olla.
Etsiskelen käytettyjä ensisijaisesti.

 
Line6 Pod HD300 on oikein hyvä vaihtoehto, jos tarkoitus on soittaa kuulokkeiden ja kotisteroiden läpi. Torilta näyttäisi löytyvän käytettynä ja osuu likimain myös antamaasi hintahaarukkaan: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=810969
 
Lähes tyhjä. - http://ikon.name
Myrkky Nuoli
12.11.2013 10:41:19 (muokattu 12.11.2013 10:43:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon sitä mieltä, että Microcube on paras aloittelijan vehjes. Se on pieni, erittäin halpa ja sen verran hyvän kuuloinen, että oisin itse kussut hunajaa jos mun eka vehjes ois ollut semmonen. Löytyy yleisimmät perusefektit ja tämän lisäksi muutamat vahvistinmallinnokset cleaneistä heviin asti ja on ihan vahvistincombo, ei tarvitse hommata mitään muuta. Toimii joko muuntajalla tai pattereilla ja kulkee mukana todella helposti jos jossain vaiheessa haluaa vaikka kaverin kanssa kotijamitella. Voi käyttää myös kuulokkeilla. Noita saa käytettynä viidellä kympillä, tuohon hintaan en oikein pysty suosittelemaan mitään järkevämpää. PODitkin on kyllä kivoja, mutta silti.
 
Tästä esim. halvalla:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=812900
 
Ja noita pyörii käytettynä niin paljon koko ajan, että sitten kun taidot kehittyy ja mahdollisesti rima nousee niin tuosta pääsee eroon samalla hinnalla kun millä sen on hankkinutkin. Jos haluaa kerralla isompaa ni nuo isommatkin Cubet on aivan passeleita, esim. Cube 20X pyörii jollain 100€ hinnoilla torilla. Saundi on luonnollisesti aika paljon muhkeampi isommalla ämyrillä.
 
J.Nikkanen
12.11.2013 10:46:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Oon sitä mieltä, että Microcube on paras aloittelijan vehjes.
 
Ei. Fenkun G-Dec koska taustabändi. Ajattelin itellenikin hommata ihan huvikseen.
 
Gabe
12.11.2013 10:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Oon sitä mieltä, että Microcube on paras aloittelijan vehjes.
 
Yamahan THR-sarja kannattaa pitää myös mielessä. Kerrassaan mainio pikku vahvistin ja kelpaa hyvin vielä sittenkin kun taidot alkaa karttumaan.
Weetoz
12.11.2013 11:52:00 (muokattu 12.11.2013 12:02:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon edellisten kanssa samaa mieltä tosta että pieni vahvistincombo olisi ehkä järkevämpi vaihtoehto, mutta sitten jos aloittaja kuitenkin haluaa nimenomaan multiefektipedaalin, niin lisäisin vaihtoehtojen listaan Zoom G3:n. Täyttää mielestäni kaikki mainitut vaatimukset, ja muihin verrattuna siinä on myös sellanen plussa, että se on multihärpättimeksi varsin pieni. Tästä voi olla paljonkin hyötyä jos on tulevaisuudessa tarkoitus kasata erillisistä pedaaleista sellasta perinteisempää lautaa, G3 mahtuu helposti sinne sekaan. Oon ainakin omaani ollut oikein tyytyväinen, haukkuu kyllä hintansa.
 
Edit: Unohdin mainita että G3:sta löytyy myös jonkinlainen rumpukone (en ole itse tähän juuri perehtynyt), loopperi ja viritin.
 
LesPaul70
12.11.2013 13:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaatimaton mutta rehellinen mielipiteeni: tuossa hintaluokassa VOX Tonelab ja sen johdannaiset ovat soundiltaan ihan omaa luokkaansa. Ei digisirinää niinkuin useimmissa kilpailijoissaan vaan hyvinkin muhkea ja lämmin putkimainen soundi.
 
Tosin ei välttämättä ykkösvalinta jos ensisijaisesti hakee hevisoundeja. Kyllähän niillä hevitkin irtoaa ainakin johonkin 80-luvun loppuun asti, mutta soundi tuppaa oleman sellainen lämpimän leveä, ei terävä ja tiukka, mitä usein hevikomppauksessa haetaan.
 
Mikä biisi? http://muusikoiden.net/dyn/users/83923.jpg
Jos tunnistat, laita pikaviesti!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «