Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paras koko?
1 2
rabitti88
08.11.2013 00:42:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpi on parempi 10, 12 vai 15 tuumanen elementti? Onko kotelon koolla väliä? Onko sillä saundillisesti suurta merkitystä, Voinko tehä koteton, johon saisin sekä kitara ja basso kaiuttimen samaan boxiin. Mitä pitää ottaa huomioon..
 
keräiliä himoitsen jo lisää kiippareita. Varsinkin lisää rolandia...
hollstro
08.11.2013 08:06:31 (muokattu 08.11.2013 08:10:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: Kumpi on parempi 10, 12 vai 15 tuumanen elementti? Onko kotelon koolla väliä? Onko sillä saundillisesti suurta merkitystä, Voinko tehä koteton, johon saisin sekä kitara ja basso kaiuttimen samaan boxiin. Mitä pitää ottaa huomioon..
 
Elementtien kokoja ei voi panna paremmuusjärjestykseen. Hyvän kaapin voi tehdä noilla kaikilla. Elementin koko ei ole läheskään niin tärkeä tekijä kuin elementin laatu. Kotelon koolla ja rakenteella on ratkaiseva merkitys. Kaiutinelementit bassoille ja kitaroille on nykyään erilaiset.
 
Jos aikoo tehdä systeemin jolla hoidetaan basso ja kitara niin silloin koko signaalitie ja kaiutin pitää mietiä alusta saakka. Esim. mallintavilla vehkeillä ja PA-kaiuttimilla homma on jotenkin tehtävissä. Perinteisissä kitara- ja bassokamoissa ristiin käyttäminen ei johda hyvään tulokseen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
poppamies
08.11.2013 08:33:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytännössä olen henk.koht. tullut siihen tulokseen että 4x10" on optimaalinen juttu. Riittävästi äänenpainetta ja suht helppo käsitellä.
 
G strings are for strippers
Rämppy
08.11.2013 09:52:49 (muokattu 08.11.2013 09:55:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon 15' -miehiä. Jostain syystä oon aina mieluiten hakeutunut basson kanssa 15-tuumaisen kaapin lähituntumaan. Tykkään siitä muhkeudesta, joka 15-tuumaisella luontevasti irtoo. Sen kaverina voi olla napakampi skobe, esim. 2 x 10'.
 
Mutta kaiutinasioissa on paha tehdä tehdä tiukkoja yleistyksiä. Riippuu niin paljon elementtien laadusta, kaapin rakenteesta, vahvistimesta, bassosta ja siitä mistä soundista tykkää. Mutta mulla nyt sattuu menemään tällai.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
J.Nikkanen
08.11.2013 10:00:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rabitti88: Kumpi on parempi 10, 12 vai 15 tuumanen elementti?
 
Ei näin voi kysyä. Jokaiselle jotakin, ja pelkästään 10" elementeistä löytyy jos jonkinmoista vaihtoehtoa.
 
Onko kotelon koolla väliä?
 
On. Samoin rakenteella.
 
Onko sillä saundillisesti suurta merkitystä,
 
Kyllä, yksi tärkeä tekijä juurikin siinä saundissa ja sen muodostumisessa.
 
Voinko tehä koteton, johon saisin sekä kitara ja basso kaiuttimen samaan boxiin.
 
Mahdollista mutta ei järkevää.
 
Mitä pitää ottaa huomioon..
 
Ainakin se, että lopputulos ei toimi hyvin kitaralla eikä bassolla.
 
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
Dropped C
08.11.2013 12:47:05 (muokattu 08.11.2013 13:05:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on siis makuasia. Ja toki voit laittaa kitaraämyrin samaan koppaan bassoämyrin kanssa. Ainoa vaan, että siitä pölähtää herkästi toimintasavut pihalle bassoa soitettaessa. Kitarakaappina tollanen voi jopa toimiakkin, jos haluaa tosi muhkua saundia.
 
En nyt ole alan asiantuntija, mutta ilman liikahtelu tuollaisessa yhdistelmäkaapissa voi olla myös erittäin eksoottista, jos ovat samassa tilassa. Eli tälläinen ratkaisu varmaan kannattaa rakentaa sillai, että ämyreillä on omat osastot.
 
tufen
08.11.2013 15:06:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöinen 15/6/1 -yhdistelmäkaappi tuli isäukon kanssa rakennettua. En osaa ottaa hehkutukseen objektiivisesti kantaa, mutta erittäin hyvältä kuulostaa.
 
http://greenboy.us/fEARful/
 
J.Nikkanen
08.11.2013 15:09:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkämoisella budjetilla ketjun aloittaja meinasi kaapin rakentaa?
 
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa.
nisumaka
08.11.2013 15:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liikkuva kokonaispinta-ala ratkaisee kaiuttimessa. Tästä johtuu esimerkiksi se, miksi Martin PA on erittäin toimiva ratkaisu, vaikka kaapit ovat aika pieniä. Ne päällekäin pinottuna muodostavat suuren bassokaapin.
 
Sama tässä, eli 4 kpl 10-tuumaista kaiutinta muodostavat yhteensä pinta-alan, joka on ratkaisevaa basson alaäänien toiston kannalta. Eli isomman pinta-alan, kuin esimerkiksi 1 kpl 15 tuuman kajari. Ihan vaan vinkiksi.
 
jaajo2
08.11.2013 18:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on ollu 15 tuumasia ja nyt 8x10 ja löytyy alapäätä yhtälailla mutta minusta pienemmät on nopeammat ja napakammat enkä enää isompiin tuumiin palaa
 
trippe
08.11.2013 21:45:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina ollut 15" mies, mutta tympässyn sen löysämäinen soundi.Taas 4x10" on aavistuksen köykänen soundiltaan.Olenkin miettiny, että joku 4x12" vois olla oiva välimuoto tossa.En vaan koskaan oo päässy testaan bändiolosuhteissa..varmaan osittain siksi päätynyt aikojen saatossa rantikseen.Painoa toki on, mutta myös soundiakin on..ja olen myös laskeskellut, ettei tuo rantis vie lavalla paljoa sen enempää lattiapinta-alaa kuin 4x10" tms..ja kunto kasvaa ;)
 
Ùp ò òwñ
Antti K.
08.11.2013 23:28:39 (muokattu 08.11.2013 23:29:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trippe: Aina ollut 15" mies, mutta tympässyn sen löysämäinen soundi.Taas 4x10" on aavistuksen köykänen soundiltaan.Olenkin miettiny, että joku 4x12" vois olla oiva välimuoto tossa.En vaan koskaan oo päässy testaan bändiolosuhteissa..varmaan osittain siksi päätynyt aikojen saatossa rantikseen.Painoa toki on, mutta myös soundiakin on..ja olen myös laskeskellut, ettei tuo rantis vie lavalla paljoa sen enempää lattiapinta-alaa kuin 4x10" tms..ja kunto kasvaa ;)
 
Mulla on 8x10, 4x10, 2x12 ja 1x12 tällä hetkellä. 1x12 MarkBass on hyvä tuolla omalla alakaapillaan (1x12 sekin). Paras soundi 8x10:ssä yllättäen.
 
E: 15" yritän taas unohtaa vähäksi aikaa. Joko en osaa tai ne ei oo minua varten.
 
poppamies
08.11.2013 23:43:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.:
E: 15" yritän taas unohtaa vähäksi aikaa. Joko en osaa tai ne ei oo minua varten.

 
Mulla on kokemusta Tracen 1x15", Hartken 1x15" ja Fenderin 1x15". Mikään näistä ei ainakaan mulle toiminut, sen sijaan Acousticin 2x15" on hyvä.
 
G strings are for strippers
dewfall
09.11.2013 08:06:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Liikkuva kokonaispinta-ala ratkaisee kaiuttimessa. Tästä johtuu esimerkiksi se, miksi Martin PA on erittäin toimiva ratkaisu, vaikka kaapit ovat aika pieniä. Ne päällekäin pinottuna muodostavat suuren bassokaapin.
 
Sama tässä, eli 4 kpl 10-tuumaista kaiutinta muodostavat yhteensä pinta-alan, joka on ratkaisevaa basson alaäänien toiston kannalta. Eli isomman pinta-alan, kuin esimerkiksi 1 kpl 15 tuuman kajari. Ihan vaan vinkiksi.

 
Pinta-alan lisäksi liikkuvan ilman määrään vaikuttaa toki myös kolmas ulottuvuus, eli elementin liikerata. http://barefacedbass.com/technical-information/Volume-displacement.htm
 
Modernit (PA-)elementit sietävät enemmän tehoa ja hönkivät kovempaa kuin perinteiset, koska kartio liikkuu pidemmän matkan.
 
http://www.minutian.com/
Basismi
11.11.2013 23:10:31 (muokattu 11.11.2013 23:11:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Käytännössä olen henk.koht. tullut siihen tulokseen että 4x10" on optimaalinen juttu. Riittävästi äänenpainetta ja suht helppo käsitellä.
 
Oon aina tykännyt 4x10:istä, mutta jos järjellä ajattelee niin 15 pitäis olla paree:
- vain yksi elementti, joko rahaa säästyy tai saa "4 kertaa paremman" elementin
- painoa säästyy, 1 vs 4
- kaikki kampasuodin ja vaihejutskat
 
Kotelo tietty pitäisi olla elementin mukaan.
 
fEarfuli pitäis kötöstää ja ihmetellä sitä sitten.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Dropped C
12.11.2013 00:19:42 (muokattu 12.11.2013 00:21:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohan 1x15":ssa ainakin suuntaavuus pienempi, kuin 4x10":ssä. Leviääpi ääni tasaisemmin. Rantis suuntaa jo ihan korvilla kuultavan paljon.
 
dewfall
12.11.2013 22:21:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Ohan 1x15":ssa ainakin suuntaavuus pienempi, kuin 4x10":ssä. Leviääpi ääni tasaisemmin.
 
Ellei 410 ole sitten mallia vertikaalinen, http://static.kvraudio.com/i/b/pa-column.jpg
 
http://www.minutian.com/
J.Nikkanen
12.11.2013 22:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Ellei 410 ole sitten mallia vertikaalinen, http://static.kvraudio.com/i/b/pa-column.jpg
 
Tuommonen pitäisis vielä joskus rakentaa. Oishan se melkonen?
 
poppamies
12.11.2013 22:44:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Tuommonen pitäisis vielä joskus rakentaa. Oishan se melkonen?
 
Siis perinreisiä PA pönttöjäkö?
 
G strings are for strippers
J.Nikkanen
12.11.2013 22:46:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Siis perinreisiä PA pönttöjäkö?
 
Tuommonen 4x10 line array systeemi bassoelementeillä bassokäyttöön.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «