Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 586 87 88 89 90123 124 125 126 127
EP
27.10.2013 11:04:42
baron: Aina tulee ongelmia vastaan, muskariopinnot liian alkuvaiheessa!

Someday My Prince Will Come Bb-duurissa:
A-osan kahdeksan viimeistä tahtia
Dm7 - Dbdim7 - Cm7 - F7 ja sitten se toistetaan samanlaisena.
Kun mä "läksynä" reharmonisoin sitä niin mun mielestä kun fryygistä haetaan? niin sen Dm7 tilalla voisi olla Dm7b9.
Mutta kun yritin pistää sitä iRealB:hen niin se ei tunnistanut tuollaista sointua vaikka siellä on ihan kunnon varasto kymmeniä/satoja erilaisia sointuja.
Sitten kun aloin netistä katsoa niin:
1. Tuollainen sointu voi kyllä teoriassa olla olemassa mutta ei sillä mitään käyttöä ole.
2. Kun fryygistä haetaan niin oikea sointu olisi D7b9sus.

Mutta kun mun paleltuneelle korvalle se Dm7b9 kuitenkin sopisi paremmin???

Kysymykset:
1. Sopiiko tuohon piisiin tuohon kohtaan Dm7b9? Jos ei sovi niin mikä sitten?
2. Jos joku tietävä voisi yleisesti kommentoida Xm7b9 sointua, onko sitä käytännössä olemassa ja jos on, milloin käytetään?
3. Entäs X7b9sus? Kuuluuko sitä käyttää jos fryygistä haetaan?

Kaivoin mielenkiinnosta itse tekemäni (paperi)nuotin joskus reilu 10 vuotta sitten eräälle hääkeikalle:

Bb / A+ / cm7 / F7

: )
Dr Dominant
27.10.2013 12:00:24 (muokattu 27.10.2013 12:01:05)

Aloitetaan näin päin:

2. Jos joku tietävä voisi yleisesti kommentoida Xm7b9 sointua, onko sitä käytännössä olemassa ja jos on, milloin käytetään?

Johtuen pienen noonin voimakkaasti dissonanssisesta luonteesta, pientä ysiä ei käytetä soinnuissa _tonaalisessa ympäristössä_. Ainoa poikkeus tähän on dominanttiseiska jossa pieni nooni voi sijaita perussävelen ja b9 välillä (ei siis muualla). Jos törmäät tähän ilmiöön, tilanne ei yleensä ole tonaalinen, vaan modaalinen.

baron: 1. Sopiiko tuohon piisiin tuohon kohtaan Dm7b9? Jos ei sovi niin mikä sitten?

Ankaran tonaalisesti ei sovi. Dm7 on myös fryyginen sointu, fryyginen väri tulee ilmi melodian ja harmonian summasta. Kyseisessä biisissä melodian koho tuolle Dm7-soinnulle (sävelet D ja Eb melodiassa) paljastaa se Eb-sävelen just ennen Dm7-sointua, joten fryyginen hahmottuu.

3. Entäs X7b9sus? Kuuluuko sitä käyttää jos fryygistä haetaan?

Sitä voi käyttää, kun haet fryygistä soundia. Ehkä sen käyttäminen juuri tässä biisissä Dm7:n asemasta ei ole paras mahdollinen ratkaisu, johtuen mm. sointurytmistä ja siitä miten purat D7(b9):n sitten eteenpäin niin että harmonia etenee hyvin, ja toimii melodian kanssa.

Mun korville toi X7b9sus on sellainen sointu, jota tekee mieli käyttää silloin kun sointurytmi on huomattavasti harvempi, ja sointu ehtii soida pidempään. Silloin soinnun modaalinen luonne korostuu.
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
27.10.2013 13:36:18 (muokattu 27.10.2013 14:42:18)

Kiitti, kuulostaa uskottavalta/luotettavalta, korjaanpa "reharmonisointiani".
Näköjään se iRealB:kin jotain tietää:-)

(Mä olin mun pianosovituksessa jättänyt vas käden Dm7b9 voicingista perussävelen pois eli sitä dissonanssia ei ollut eli sointu periaatteessa F7:-)
Kyllä se Dm7 paremmalta siinä kuulostaa!)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
27.10.2013 16:42:29 (muokattu 27.10.2013 16:44:54)
baron: ..Kyllä se Dm7 paremmalta siinä kuulostaa!)

Jep, m7 on itsessään jo niin hienosti soundaava sointu, ettei useinkaan tarvi mitään lisää.
Piti ihan kokeilla tuota mun joskus tekemää reharmonisointia ja kyllä se kuulostaa edelleen helkutin hienolta, vaikka itse sanonkin ehhehehee.. :) ..varsinkin kitaralla!
Janus
08.11.2013 12:43:17 (muokattu 08.11.2013 14:45:52)
StayFrosty: Mitä tarkoittaa sordinoitu?

Äänenvoimakkuudeltaan vaimennettua. Esim. vaskipuhaltimissa ja jousisoittimessa (akustiset soittimet) tämä tapahtuu vaikkapa kiinnittämällä soittimeen sordiino (engl. "mute" - erilaisia). Italiankieliset yleisesti käytetyt esitysohjeet con sordino ja senza sordino.
baron
04.12.2013 21:05:32 (muokattu 04.12.2013 21:08:13)

Joulu lähestyy ja joululauluista tullut ongelma.
Mel Tormén The Christmas Songin ekan A-osan loppu mun lapuissa:

|Am7 Fm6 | Cmaj7 F#m7 H9 | Emaj7 Fm7 Bb9 | Ebmaj7 Dm9 G13|

Mitä nuo E ja Eb kaks-viis-ykköset on tolppa-analyysissä ja mitkä asteikot?
(Eli onko kyseessä tonikisaatio jolloin vaihdetaan hetkellisesti sävellajia jolloin ei mitään ongelmia vai onko ne jotain muuta?)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
04.12.2013 22:27:58
baron: Joulu lähestyy ja joululauluista tullut ongelma.
Mel Tormén The Christmas Songin ekan A-osan loppu mun lapuissa:

|Am7 Fm6 | Cmaj7 F#m7 H9 | Emaj7 Fm7 Bb9 | Ebmaj7 Dm9 G13|

Mitä nuo E ja Eb kaks-viis-ykköset on tolppa-analyysissä ja mitkä asteikot?
(Eli onko kyseessä tonikisaatio jolloin vaihdetaan hetkellisesti sävellajia jolloin ei mitään ongelmia vai onko ne jotain muuta?)

Tonikisaatiot ensin E-duuriin ja sitten Es-duuriin.
baron
04.12.2013 22:32:23

Janus: Tonikisaatiot ensin E-duuriin ja sitten Es-duuriin.

Kiitti, mun ongelmat ratkesi!
ThrashGuitarist
05.12.2013 17:59:20
Mitä tarkoittaa, kun legatokaari on kirjoitettu sulkuihin? Kyseessä viulun nuotit.
Rantsu
06.12.2013 12:31:34
ThrashGuitarist: Mitä tarkoittaa, kun legatokaari on kirjoitettu sulkuihin? Kyseessä viulun nuotit.

Mikä teos? Legatokaari vai kahta nuottia yhdistävä sidekaari?
ThrashGuitarist
06.12.2013 13:49:55
Rantsu: Mikä teos? Legatokaari vai kahta nuottia yhdistävä sidekaari?

Legato, katso tästä http://postimg.org/image/wcd2eewar/
Rantsu
06.12.2013 15:00:50
ThrashGuitarist: Legato, katso tästä http://postimg.org/image/wcd2eewar/

Noita näkee jonkin verrankin esim. Bachin teosten nuottijulkaisuissa. Monesta sävellyksestä ovat alkuperäiset käsikirjoitukset kadonneet, ja jälkipolville on jäänyt vain esim. oppilaiden (tietystikin käsin) kirjoittamia nuottikopioita. Niissä saattaa olla eroavaisuuksia ja epäloogisuuksia (joskus jopa käsikirjoituksissakin, esim. kiireen ja väsymyksen yms. määrästä riippuen), eli esim. ilmiselvästi samanlaisiksi tarkoitetuissa kohdissa on eroja, nuotteja ja kaaria puuttuu tai ne ovat "kummallisesti" erilailla. Näitä ovat sitten julkaisijat yleensä korjailleet, ja mahdollisimman suureen autenttisuuteen pyrittäessä lisäykset ja korjaukset merkitään sulkuihin, jotta lopullinen valinta jäisi soittajalle. Eli mistään erityisestä artikulaatiotavasta ei ole tässä kysymys.
SossunRahoil
22.12.2013 14:54:35
Kapinallisesti en ole viiden vuoden aikana opetellut yhtään teoriaa! Joten säveltäessä tuli tarve vastaukselle yksinkertaiseen (uskoakseni yksinkertaiseen) kysymykseen!
Jos minulla on nuotti, voinko jotenkin laskea (tms) mikä sointu siihen sopisi, tai siis, olisi samalla äänenkorkeudella?
No, koittakaa nyt edes jotenkin saada selkoa selityksestä. Kiitos!
"Kokoo kokko." "Koko kokkoko?" "Koko kokko."
Arkka
22.12.2013 15:22:30 (muokattu 22.12.2013 15:28:45)

SossunRahoil: Kapinallisesti en ole viiden vuoden aikana opetellut yhtään teoriaa! Joten säveltäessä tuli tarve vastaukselle yksinkertaiseen (uskoakseni yksinkertaiseen) kysymykseen!
Jos minulla on nuotti, voinko jotenkin laskea (tms) mikä sointu siihen sopisi, tai siis, olisi samalla äänenkorkeudella?

Kysymys on yksinkertainen, mutta vastaus ei. Se nimittäin riippuu ihan kontekstista ja ylipäätään omasta mausta. Ajattele vaikka niin, että melodiasävel on osa sointua (se on kuitenkin osa kokonaisharmoniaa) eli sävel voi olla joko yksi pohjalla soivista sävelistä (soinnusta) tai muodostaa uuden soinnun pohjalla olevien sävelten (soinnun) kanssa.

Eli jos sulla on melodiassa sävel c, niin mikä vaan sointu, josta löytyy c, soi tietenkin kauniisti harmoniassa. Tämän lisäksi sen kanssa soi kauniisti iso kasa sointuja, joissa ei ole ceetä, esim. jos alla on D-duuri niin yhdessä sen melodian c:n kanssa muodostuu D7. Sitten vielä seuraa kysymys, tarviiko sen soida kauniisti ja sopiiko sointu muuten kiertoon/biisiin siihen paikkaan.

Sointuja siis kannattaa vähän opiskella. Miten muodostetaan kolmisointu, miten nelisointu.. Aluksi voit vaikka kirjoittaa sävellajin kolmisoinnut ja nelisoinnut paperille etees, josta voit sitten kokeilla.

Samalle äänenkorkeudelle ei siis tule välttämättä pyrkiä. Ja varsinkin alussa muistat, että jos joku yhdistelmä kuulostaa hyvältä, se on hyvä, vaikka et siihen liittyvää teoriaa olisi opiskellut.

Hae lisää hakusanalla "soinnutus".
baron
22.12.2013 20:00:07 (muokattu 23.12.2013 14:03:17)

SossunRahoil: Kapinallisesti en ole viiden vuoden aikana opetellut yhtään teoriaa! Joten säveltäessä tuli tarve vastaukselle yksinkertaiseen (uskoakseni yksinkertaiseen) kysymykseen!

Edellä tuli jo aika hyvä vastaus mutta mun maikka pistää mut soinnuttamaan joskus simppeleitä ja joskus vähän monimutkaisempia melodioita ja opetus on että "monta tietä onneen", ei ole yhtä ainutta oikeaa ratkaisua vaan monta ratkaisua ja makuasia mikä niistä hyvä.
Teoria antaa mahdollisuuden löytää "helpot" ratkaisut, ne soinnut (ei koskaan vain yksi sointu!) jotka tyypillisesti siihen sopivat. Mutta jos haluat että piisissä on jotain koukkuja, on fiksumpaa katsoa ympäristön soinnut ja niitten mukaan eikä pelkästään sen hetkisen melodiaäänen mukaan.
Mutta: jos et viitsi opiskellä teoriaa, anna korvan ratkaista, se joka sun mielestä on hyvä on sun mielestä hyvä!

Edit: Lue mun allekirjoitus. Sen voi kääntää myös toisinpäin:-) Se on huippujazzteoreetikon oppikirjasta!
nisumaka
23.12.2013 13:59:50
os minulla on nuotti, voinko jotenkin laskea (tms) mikä sointu siihen sopisi, tai siis, olisi samalla äänenkorkeudella? Musiikin soinnin periaatteessa muodostaa melodia, harmonia ja basso. Basso laskettaneen osaksi harmoniaa, karkeasti ajatellen. Kuten edellä jo tuotiin esille, melodian sävel muodostaa osan soinnista, harmoniasta. Jos vaikka harmoniasoittimet soittavat F#m-5 (Fis puolidimi, fis-a-c sävelet), solisti laulaa korkealta ja kovaa c-säveltä ja basso ottaa alle d-sävelen, muodostuu soivaksi harmoniaksi D7 (d-fis-a-c), eikö. Tää on ihan matikkaa.

Tähän perustuen, ja miksi tämän kirjoitin, esille tuotu asia "korvasi on tärkein", on kaiken a ja o. Mulla kaverilla on Sibeliuksen täysversio, ja se kerran sävelsi sillä kaksi biisiä käyttäen automatiikkaa soinnutuksessa. Siis kirjoitti melodian ja heitti soinnut koneelta. Sen huomasi, siitä tuli sellainen hengetön esitys.

Eli sun varmasti kannattaa lopettaa toi teoriaselibaatti ja perusasiat treenata. Sitten on helpompi hahmottaa asioita ja jatkaa siitä eteenpäin.
Janus
23.12.2013 16:51:58 (muokattu 23.12.2013 16:57:19)
nisumaka: Jos vaikka harmoniasoittimet soittavat F#m-5 (Fis puolidimi, fis-a-c sävelet)

Vähennetty kolmisointu ei ole "puolidimi" (half-diminished). Puolidimi vaatii pienen septimin (fis-a-c-e) erotukseksi vähennetyn nelisoinnun vähennetystä septimistä (fis-a-c-es).

EDIT: ...solisti laulaa korkealta ja kovaa c-säveltä ja basso ottaa alle d-sävelen, muodostuu soivaksi harmoniaksi D7 (d-fis-a-c), eikö. Tää on ihan matikkaa.

Ei. Musiikki ei ole läjä vertikaalisia tilanteita, joita voi yksiselitteisesti ruotia sointu tai ääni kerrallaan. Toi "yhtälö" ja "muuttujien arvot" muuttuvat olennaisesti, jos tuosta pakasta jatketaan

a) Gm/D -sointuun
b) F#/C# -sointuun
c) johonkin muuhun, mihin?

Eli sun varmasti kannattaa lopettaa toi teoriaselibaatti ja perusasiat treenata. Sitten on helpompi hahmottaa asioita ja jatkaa siitä eteenpäin.

Kuten myös.
EP
23.12.2013 17:29:53 (muokattu 23.12.2013 17:39:20)
baron:
..Mutta: jos et viitsi opiskellä teoriaa, anna korvan ratkaista, se joka sun mielestä on hyvä on sun mielestä hyvä!

Tai kannattaa käyttää molempia samanaikaisesti, teoriaa ja korvaa.
Viimekädessä korva ratkaisee..

E: Ilman teorian hallintaa ajaudutaan helposti epäjärjestykseen, seurauksena kaaos, sekasorto!
Sax-pappa
23.12.2013 17:38:22
EP: Tai kannattaa käyttää molempia samanaikaisesti, teoriaa ja korvaa.
Viimekädessä korva ratkaisee..

Pelkällä korvallakin on tehty hienoa musiikkia esim. Lennon - McCartney.
Kaikilla ei vain ole samanlaisia korvia. Silloin teoriakin auttaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)