roach4 07.05.2004 10:27:53 | |
---|
Tietääkö kukaan, kuinka paljon 4ohm ja 8ohm kaiuttimien äänenlaadut eroavat toisistaan? Vähän, paljon vai erittän paljon.. |
Antti1 07.05.2004 10:34:16 | |
---|
Tietääkö kukaan, kuinka paljon 4ohm ja 8ohm kaiuttimien äänenlaadut eroavat toisistaan? Vähän, paljon vai erittän paljon.. Eivät eroa ollenkaan, noi tiedot kertovat vaan kaiutinkuorman. Eri mallien välillä on tietenkin eroja, mutta niitä eivät ohmit selitä. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Teemu Tee 11.05.2004 09:02:05 | |
---|
Eivät eroa ollenkaan, noi tiedot kertovat vaan kaiutinkuorman. Eri mallien välillä on tietenkin eroja, mutta niitä eivät ohmit selitä. Joku kuvasi ohmeja kontra päätevahvistinta juoksemiseen. Kun vastus kasvaa, teho päätteessä vähenee. Samoin käy kun mäki jyrkkenee niin juoksijan kyky edetä hidastuu vastuksen - tässä tapauksessa painovoiman - vaikuttaessa voimakkaammin. Kun mäki loivenee ja alkaa muuttua alamäeksi, juoksija pääsee kovempaa. Samoin käy kun ohmit vähenee niin päättäri pystyy puskemaan lisää watteja. Lopulta mäki muuttuu jyrkemmäksi ja jyrkemmäksi alamäeksi. Jossain vaiheessa juoksija ei enää kykene juoksemaan liian jyrkkyyden vuoksi vaan kaatuu ja loukkaa. Samoin käy vahvistimelle jos kuorma pienenee liikaa. Harva pääte pystyy pitkään työskentelemään alle 2 ohmin kuormilla ja lopulta kaatuu eli hajoaa. Rautalangasta laulelleen, tralallallaa laa... Tyhjän saa pyytämättäkin |
Harva pääte pystyy pitkään työskentelemään alle 2 ohmin kuormilla ja lopulta kaatuu eli hajoaa. Rautalangasta laulelleen, tralallallaa laa... Aika usea silti toimii hyvin 2 ohmin kuormalla. Mulla on nyt 350 wattinen vahvari 4 ohmiin, eli se puskee mun 8 ohmin kaappiin vaivaiset 175 wattia:) Hyvin sillä silti pärjää. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Teemu Tee 13.05.2004 12:23:10 | |
---|
Aika usea silti toimii hyvin 2 ohmin kuormalla. Mulla on nyt 350 wattinen vahvari 4 ohmiin, eli se puskee mun 8 ohmin kaappiin vaivaiset 175 wattia:) Hyvin sillä silti pärjää. Ootko mitannut tehot vai miten päättelet 175w? Yleensä vastuksen tuplaantuessa teho n.0,7 kertaistuu. Tyhjän saa pyytämättäkin |
Niskamies 16.05.2004 14:21:50 | |
---|
Ootko mitannut tehot vai miten päättelet 175w? Yleensä vastuksen tuplaantuessa teho n.0,7 kertaistuu. Eikös teho 0.5 kertaistu kun vastus tuplaantuu, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Antti1 16.05.2004 16:31:09 | |
---|
Eikös teho 0.5 kertaistu kun vastus tuplaantuu, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Tämä taitaa olla ihan laitekohtaista. Yleensä taitaa tuo tehon lisääntyminen liikkua juuri 0.5-0.7 luokassa. Tietyssä pisteessä antotehot tosin alkavat taas tippumaan ja jo sitä ennen tehon lisääntyminen pienenee. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Pernax 16.05.2004 17:32:58 | |
---|
Eivät eroa ollenkaan, noi tiedot kertovat vaan kaiutinkuorman. Eri mallien välillä on tietenkin eroja, mutta niitä eivät ohmit selitä. Itse kaiuttimet eivät soundillisesti eroa toisistaan, mutta äänenlaadussa on (enemmistölle mitätöntä) eroa kun kuunnellaan matksua muuten identtisten 4- ja 8-ohmisten kaappien läpi. Tämä taas johtuu vahvistimen kyvystä käsitellä ja hallita virtaa; mitä pienempi resistanssi, sitä enemmän virtaa (ja lopputuotteena volaa), mutta sitä vaikempi on hallita sitä. Esim. PA-päätteissä usein ilmoitetaan statseissa "Damping Factor", joka kuvastaa sitä, kuinka hyvin kyseinen vahvistin pystyy hallitsemaan läpi kulkevaa virtaa; mitä suurempi lukema, sitä paremmin vahvistin säilyttää kontrollin. Myös, mitä suurempi kuorma, sen helpompi sitä on kontrolloida. Selkein tapa esittää kyseinen tapahtuma on verrata tilannetta jossa kaadetaan vettä sangosta ja lasista; sangolla tavara liikkuu nopeammin (= enemmän), mutta lasilla on helpompi kontrolloida minne vesi menee. Tästä johtuen kultakorvat suosivat 8-ohmisia kaappeja, mutta se onko tällä merkitystä "kadunmiehelle" on tapauskohtaista. -Pernax P.S. En ole sähkömies, enkä hifisti, joten kannattaa itse etsiä netistä perusteellisempaa selvitystä mikäli asia jäi epäselväksi. http://www.helionprog.com |