Aihe: KIIRE! Uusi vahvistin mahdollisimman pian!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
professori
05.11.2013 22:23:24 (muokattu 05.11.2013 22:51:02)
Onko toi Orangen Tiny Terror / Dual Terror tms muuten millään tasolla järkevä? Siis nuppi+kaappi systeemit. Miten paljon tulee mökää, jos vertaa näihin 30-40w-putkicomboihin? Vai onko se vaan sama, kun ostas tyyliin 15w Orangen, eli ei aja asiaansa?
"More beers more cheers that's it that's all" -Deaner
s8na
05.11.2013 23:14:45 (muokattu 05.11.2013 23:19:07)

Sama se on tuleeko vatit nupista vai kombosta. Kaiutin vaikuttaa sitten myös äänen voimakkuuteen. 1x12 combo vs. samalla elementillä oleva irtokaappi soinee aika lailla yhtä lujaa. Suljettu irtokaappi tosin suuntaa tehot eteenpäin enemmän.

Hommaa 30+ w kone jotta riittää. Eipä sitten tarvi katua. Muista että on noita valmistajia muitakin kuin fender ja orange.

Mun kokemus putkivahvareista on, että mitä vähemmän tehoja, yleensä sitä honottavampi ohuempi soundi. Eli jos ad15 tuntui pierupurkille luulenpa, että TT:ssä on sulle sama ongelma.
professori
06.11.2013 00:08:35 (muokattu 06.11.2013 00:12:39)
Mites toi Dual Terror? Siinähän on 30w. Kaapiksi sitten Orange PPC-112 niin vois budjetissakin pysyä.
Myrkky Nuoli
06.11.2013 01:12:35 (muokattu 06.11.2013 01:13:26)
professori: Mites toi Dual Terror? Siinähän on 30w. Kaapiksi sitten Orange PPC-112 niin vois budjetissakin pysyä.

Ei mikään ihmeellinen vehje tuo minun mielestä. Kohtuu huonolaatuista kaukoidän tuotantoa noin kestävyydeltään ja saundi on mun mielestä sitä ihan jees-osastoa. Tiny Terror-kanavalla en ite oo tehny mitään kun se on liian hiljanen. Isompikin kanava omaan käyttöön liian ohut. Ei se huono oo, mutta en missään nimessä suosittele testaamatta. Jotenkin halvan ja kämäsen kuulonen rohinasaundi. Juurikin tuon Orangen kaapin kanssa oon soitellut. Kyllä siitä mökää lähtee, mutta ei riittävän puhdasta riittävällä volumella mun vaatimuksilla ja pedaalejani ei mokoma juuri arvostanut. Täysillä sitä sain kyllä huudattaa treeneissä ja sillon se riitti, ei yhtään hiljasemmalla.
sickboy
06.11.2013 09:46:54

Ostat Bogner Alchemistin. Toi on hyvä peli. Torilta näköjään käytettynä nuppi ja kaappi, tosin eri myyjiltä. Mulla oli useamman vuoden keikkakäytössä tollanen, mutta combo-mallisena. Se oma särökanava oli mun makuun vähän kumma, mutta jos diggailee ajaa säröt purkeista ni toi on toimiva. Ne sisäänrakennetut kaiku/delay on mun mielestä ihan käyttiskamaa.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=814220

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=803946
professori
06.11.2013 12:28:23 (muokattu 06.11.2013 12:29:13)
Ei mikään ihmeellinen vehje tuo minun mielestä. Kohtuu huonolaatuista kaukoidän tuotantoa noin kestävyydeltään ja saundi on mun mielestä sitä ihan jees-osastoa. Tiny Terror-kanavalla en ite oo tehny mitään kun se on liian hiljanen. Isompikin kanava omaan käyttöön liian ohut. Ei se huono oo, mutta en missään nimessä suosittele testaamatta. Jotenkin halvan ja kämäsen kuulonen rohinasaundi. Juurikin tuon Orangen kaapin kanssa oon soitellut. Kyllä siitä mökää lähtee, mutta ei riittävän puhdasta riittävällä volumella mun vaatimuksilla ja pedaalejani ei mokoma juuri arvostanut. Täysillä sitä sain kyllä huudattaa treeneissä ja sillon se riitti, ei yhtään hiljasemmalla.

Laulatin tässä tuntitolkulla Googlee ja aluksi kerkesin innostua, mutta sitten paljastui että ainakin Big Muff kuulostaisi todennäköisesti surkealta Dual Terrorin kanssa - ainakin Tiny Terror kanavalla, Fatista en tiedä...? Procon Ratista oli sekä hyviä että huonoja ennusteita.

Onkohan nuissa kaikissa Orangeissa ongelmia ottaa fuzzeja ja distortion-pedaaleita vastaan? Periaatteessahan niiden juttu on se oma särö, mut tykkään kyllä niidenkin cleaneista, vaikka ovat hyvin erilaisia kuin Fenkun. Enivei, kai se pitää kuitenkin palata combojen maailmaan muutenkin.

Joku muuten käski muistamaan, että on muitakin merkkejä kuin Fender ja Orange - olen kyllä tästä hyvin tietoinen, mutta näissä on aina ollut oma viehätyksensä ja nyt kun voi niiden suhteen GASin kärsiä ilman kauheaa kiirettä, niin pakkohan se on.
Laulava Kylätohtori
06.11.2013 12:56:59
professori: Joku muuten käski muistamaan, että on muitakin merkkejä kuin Fender ja Orange - olen kyllä tästä hyvin tietoinen, mutta näissä on aina ollut oma viehätyksensä ja nyt kun voi niiden suhteen GASin kärsiä ilman kauheaa kiirettä, niin pakkohan se on.

Entäs Fenderiltä Super-Sonic? Löytyy 22 ja 60 wattisena ja 60 wattista testanneena voin sanoa, että ääntä lähtee ihan varmasti riittävästi...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
-HP-
06.11.2013 13:00:08
Laulava Kylätohtori: Eikös ihmiset ole kirjoitelleet, että 100 w Marshallissa on parempi soundi kuin vastaavassa 50 w versiossa. Ainakin omassa 40 w vahvarissa on parempi soundi 40 watilla kuin tehonpuolituksella 20 watilla. Joku viisas joskus kirjoittelikin, mistä tämä johtuu, mutta en sitä täysin tajunnut, joten jätän teorian viisaammille...

Jos en väärin muista niin kyseessä oli osittain "ylimääräinen" headroom jolloin vaiheenkäännön ja muuntajien osuus äänen muokkaamisessa sit lisäänty sen maagisen verran. En mee tosin yhtään takuuseen oikeellisuudesta.
Kuka väittää ettei kitara muka ole lyömäsoitin?
punk s blood
06.11.2013 14:48:58 (muokattu 06.11.2013 14:50:18)

professori:

Onkohan nuissa kaikissa Orangeissa ongelmia ottaa fuzzeja ja distortion-pedaaleita vastaan?

Ei ole. Yleisesti ottaen Oranget toimivat erittäin hyvin eri pedaalien kanssa, siinä missä muutkin vahvistimet. Tuskin Orange tahallaan valmistaa sellaisia vahvistimia, jotka eivät toimisi esim. fuzzien kanssa? Maailma on pullollaan bändejä jotka keikkailevat Orangen vahvistimilla, käyttäen efektejä.

On tietysti mahdollista, että käytössäsi olevat pedaalit eivät välttämättä toimi samalla tavalla uuden vahvistimen kanssa. Esim. muutos transistorivahvistimesta putkivahvistimeen. Tech 21 on kuitenkin aika tasapaksu yleissoundiltaan, ja jos korva on siihen tottunut niin voi olla, että Fender tai Orange kuulostaa "huonommalta".

Mitä Big Muffeihin tulee, niin EHX.n nykytuotannon Muffit eivät ole mitenkään erityisen hyviä soundiltaan. Samalla hinnalla löytää käytettyjä Muff-klooneja/johdannaisia, joissa on sitä oikeaa Muff-soundia. Toimivat varmasti, niin Fenderin, kuin Orangenkin kanssa.
Myrkky Nuoli
06.11.2013 15:29:52
Orangejen pedaalien syömisestä sen verran, että en oo ite orangekspertti, joten en lyö päätäni pantiksi, mutta internet konsensus on about se, että Oranget eivät oo "pedaalialustoina" kovin kummoisia. Tarkoittaa sitä, että eivät toimi ihanteellisesti kun cleanin päälle ammutaan pedaaleilla. Säröjen buustailut taas on sitten juttunsa erikseen. Rockerverbistä voi googlata ylettömästi juttua siiten miten se on kranttu pedaalien kanssa, monet on varmasti tästäkin eri mieltä.

Sama juttu Voxien kanssa ja itelläni on tästä paljon kokemusta. AC30 löytyy ja se ei kyllä kovin kummoinen pedaalikone ole. Tuohonhan Orangen cleanimaailma osin perustuu. Nyt taas sitten vintage oranget ja modernit oranget on kaksi täysin eri asiaa. OR-sarja on lähempänä sitä alkuperäistä orangesaundia ja oon ymmärtänyt, että ne oli loistavia pedaalialustoja.

Mun jutut on siis koskenu juurikin tätä hiwatt-lähestymistapaa. Oma kokemus tahtoo sanoa, että kun headroom loppuu kesken, muffi alkaa kuulostaa kamalalta. Mutta tosiaan särökanavan maustaminen on yleisesti ottaen hyvinkin eri asia, joten en ota siihen kantaa.

Nykymuffeista samaa mieltä, eivät ole kovin ihmeellisiä. Ylipäätään en kyllä nykyisin enää erityisesti muffista perusta kun kaikki muff-johdannaiset/revamppaukset mitä oon kokeillut on ollu parempia kuin ite big muff. No, se on semmottiis. Muffit on yleisesti myös vähän kranttuja siitä mihin vahvistimeen niitä ajaa ja gain-nappulaa vahvistimesta säätämällä saundi muuttuu ihan poskettomasti, varsinkin jos ollaan headroomin rajamailla/ylitetty se. Muffin ajaminen säröllä olevaan vahvistimeen on mulla joka kerta tuottanu ainoastaan käyttökelvotonta roskaa, joten oon muutenkin yllättynyt joistakin jutuista täällä. Ehkä en vaan osaa? En kiellä.
professori
06.11.2013 15:51:13 (muokattu 06.11.2013 15:56:22)
Orangeista tulee kyllä monennäköistä näkemystä, kuten kaksi ylempää postausta osoittaa. Mielenkiintoista.

Entäs Fenderiltä Super-Sonic?

Tosta tarjottiin 22w-versiota. Riittääkö voluumi ja onko headroomia? Jos vertaa vaikka Orangen AD15-styrkkariin? Tai Techiin? Hintaa tuolla tosin on liikaa, 890e.
punk s blood
06.11.2013 15:53:19 (muokattu 06.11.2013 15:54:33)

Tuo on ihan totta, että Muffit tarvitsevat sitä headroomia sinne taakse, ettei homma mene ihan mössöksi. Tämäkin on vähän makuasia toki.

Joitakin Orangen vahvistimia on ollut itsellä käytössä, myös OR-sarjaa. Parhaan muffi-soundin olen kyllä saanut Orangen läpi (Orangen mallista riippumatta). Orangella on sitä alapäätä tuhdisti, jota Muff korostaa mukavasti. Orangen oma säröhän menee fuzzmaiseksi, eli se täytyy pitää kurissa, ja löytää se kohta jostain siitä säröytymisen rajamailta, jotta Muff toimii.

Toki ihanteellisin vahvistin muffitteluun olisi varmasti hyvin pitkälle puhtaana pysyvä Hiwatt, vintage-Orange tyyppinen ratkaisu.
Myrkky Nuoli
06.11.2013 16:12:35
punk s blood: Tuo on ihan totta, että Muffit tarvitsevat sitä headroomia sinne taakse, ettei homma mene ihan mössöksi. Tämäkin on vähän makuasia toki.

Joitakin Orangen vahvistimia on ollut itsellä käytössä, myös OR-sarjaa. Parhaan muffi-soundin olen kyllä saanut Orangen läpi (Orangen mallista riippumatta). Orangella on sitä alapäätä tuhdisti, jota Muff korostaa mukavasti. Orangen oma säröhän menee fuzzmaiseksi, eli se täytyy pitää kurissa, ja löytää se kohta jostain siitä säröytymisen rajamailta, jotta Muff toimii.

Toki ihanteellisin vahvistin muffitteluun olisi varmasti hyvin pitkälle puhtaana pysyvä Hiwatt, vintage-Orange tyyppinen ratkaisu.

Nyt aletaan olla jo samoilla linjoilla. Itsekin siis ajan tällä hetkellä fuzzejani JCM800:n läpi, joka ei varmasti oo se puhtain peli :D
Toimii hyvin kun asetukset sai kohdilleen, mutta valehtelisin jos väittäisin, että tuo olis hyvä peli tähän touhuun kun vertaa mitä kaikkea muuta on tarjolla. Itseä himmotais joku OR50 tai muu simppeli Orange, koska käytän tällä hetkellä juuri semmosta saundia vähänku ois pohjalla marshall-murina ja päällä kermaista fuzz-sustainia. Orangesta vois löytyä vastaus, joka helpottais pedaalitaakkaa kivasti.
punk s blood
06.11.2013 16:22:53

Muistaakseni FuManchu veteli ainakin aikoinaan livenä ihan perus JCM800:lla. Ja he käyttävät paljon fuzzia.

Yksi kuuluisimmista Muffin käyttäjistä lienee J. Mascis. Big Muff käytännössä kokoajan päällä livenä. Vahvistimina tosin pleximarsuja ja Hiwattia. Levyillä kuitenkin käytössä Vox ja Fender.
professori
06.11.2013 16:33:32
Kommentteja Fender Super Sonic 22-styrkkariin? Sitä suositeltiin aiemmin, tosin siis 60w-peliä. Voisko siinä olla potentiaalinen testattava? Torilla tosin pyydetään liki 900e siitä, joten joutus tinkimään reilusti.
Myrkky Nuoli
06.11.2013 18:44:52
punk s blood: Muistaakseni FuManchu veteli ainakin aikoinaan livenä ihan perus JCM800:lla. Ja he käyttävät paljon fuzzia.

Yksi kuuluisimmista Muffin käyttäjistä lienee J. Mascis. Big Muff käytännössä kokoajan päällä livenä. Vahvistimina tosin pleximarsuja ja Hiwattia. Levyillä kuitenkin käytössä Vox ja Fender.

Muistelisin itekin, että Fu Manchu ois vedellyt muffia JCM:ään, hyvä saundihan niilläkin. Billy Corganilla sama juttu. Kyllä se pelittää kun sen laittaa pelittämään. Mulla tosin JCM räpäyttää lämpösulaketta kiinni jos sitä ajaa masteri täysillä ja rällää pedaalista high gainia päälle. Joutuu ettimään sen kultaisen keskitien. Nihkeää, mutta lopputulos on hyvä. Vähän turhan konservatiivisesti mitoitettu sulake. Nääs masteri jossain 75% kohilla tuota ongelmaa ei enää ole.

professori: Kommentteja Fender Super Sonic 22-styrkkariin? Sitä suositeltiin aiemmin, tosin siis 60w-peliä. Voisko siinä olla potentiaalinen testattava? Torilla tosin pyydetään liki 900e siitä, joten joutus tinkimään reilusti.

Eipä tuohon pysty muuta kommentoimaan kuin, että testiin vaan. Ymmärtääkseni päättäri on suoraan 65 Deluxe Reverbistä. Hyvä kuva on jäänyt demojen perusteella, en oo päässyt itse kokeilemaan.
professori
06.11.2013 18:52:32
testiin vaan

Kyllähän sitä vois testata, ei siinä mitään. Lähinnä mietin että tuleeko tuossa sama ongelma kuin Orangen AD15:ssa, eli ei riitä headroom. 22 wattinen versio Super Sonicista siis kyseessä.
Myrkky Nuoli
06.11.2013 19:04:19
professori: Kyllähän sitä vois testata, ei siinä mitään. Lähinnä mietin että tuleeko tuossa sama ongelma kuin Orangen AD15:ssa, eli ei riitä headroom. 22 wattinen versio Super Sonicista siis kyseessä.

Aa, aivan. Itse skippaisin kyllä, mutta mistäs sitä tietää. Jos on mahollista kokeilla niin eihän siinä mitään menetä.
Laulava Kylätohtori
06.11.2013 22:08:51
professori: Kyllähän sitä vois testata, ei siinä mitään. Lähinnä mietin että tuleeko tuossa sama ongelma kuin Orangen AD15:ssa, eli ei riitä headroom. 22 wattinen versio Super Sonicista siis kyseessä.

Liikkeessä joskus testasin 22 w versiota. Hyvän kuuloinen peli ehdottomasti ainakin kaupassa testattaessa, mutta bändikäytöstä en osaa sanoa mitään. Tosin 22 w Deluxe Reverbistä loppui headroom raakasti kesken bändin kanssa, mutta tiedä sitten tuosta...

60 w combon meinasin joskus ostaa ja oli testissäkin, mutta rahoituksellisista syistä jäi hankkimatta. Tosin se oli äänekäs, helvetin äänekäs, joten kuvittelisin siinä riittävän headroomia vähän isompiinkin tarpeisiin. Ja hyvän kuuloinen oli myös tuo, mutta melkolailla joutui volumea avaamaan ennen kuin soundi kunnolla "aukesi"....
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)