Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiutinkopan oikea koko?
1
DaMusic
05.11.2013 22:25:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
Olen aloittanut rakentamaan yläasteen teknisellä lattiakaiuttimia, ja kannattaahan niistä silloin yrittää tehdä mahdollisimman hyvät, kun rahaakin siihen laittaa.
Eli siis olisiko täällä ketään joka osaisi auttaa kaiutinkopan tilavuuden suhteuttamisessa kaiutinelementteihin? Eli siis miten voisi laskea kuinka tilavan kotelon 10'' kaiutinelementti tarvitsee? Oikeastaan olen suunnitellut jo 90 litran suuruisen kopan, (3dm x 3dm x10dm) josta lähtee muutama litra, kun laittaa refleksiputken eli refleksikoteloa tässä ollaan tekemässä. PS. Turha sanoa etten olisi nähnyt vaivaa asian eteen, sillä olen etsinyt kymmeniä tunteja tietoa, mutta kaavat tuntuvat menevän ristiin ja en saa tulosta aikaan. Jos jollain on muuten aikaa ja halua auttaa niin ei haittaisi jos katsoisi sopivan bassoelementin tuohon koteloon hintahaarukalta 50-150e/elementti.
Kiitoksia vastauksista ja anteeksi jos oli kovin epäselvä kirjoitus :)
 
Old Joe
05.11.2013 22:51:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puut kaiketi jo sahattu? Kovin vähän jää reunaa 10" kaiuttimille. Kaiutin valmistajilta löytynee parhaiten tietoa sopivista tilavuuksista. Kaiuttimen ominaisuudet ratkaisevat. Se viimeinen viritys tapahtuu sitten rafleksiputken pituutta säätämällä.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
anapena
06.11.2013 00:14:39 (muokattu 06.11.2013 00:19:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kantsiskohan yrittää löytää näistä joku sopiva sarja tuon kokoiseen koteloon?
http://www.hifitalo.fi/kaiutinrakennussarjat
Eihän nämä halpoja ole, mutta jos hyvät tekee niin niillähän pärjää kymmeniä vuosia:)
Varsinkin meininki tuolla AudioVideo-suunnalla on mainiota!
 
Istu ja pala!
Old Joe
06.11.2013 00:43:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Kantsiskohan yrittää löytää näistä joku sopiva sarja tuon kokoiseen koteloon?
http://www.hifitalo.fi/kaiutinrakennussarjat
Eihän nämä halpoja ole, mutta jos hyvät tekee niin niillähän pärjää kymmeniä vuosia:)
Varsinkin meininki tuolla AudioVideo-suunnalla on mainiota!

 
Ideana oli rakentaa kokonaan itse, koulutyönä.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
s151669
06.11.2013 10:05:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyt ensin latailemassa tuon
 
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=WinISD
 
Sitten katselet mitä elementtejä löytyy hintahaarukassasi niistä kaupoista mistä aiot ostaa. Hyvällä tuurilla elementit ovat valmiiksi tuon softan tietokannassa. Tai sitten joudut itse lisäämään minimissään elementtien Vas, Qts ja Fs parametrit tuonne kantaan.
 
Ja sitten elementti kerrallaan kokeilemaan. Voit piirrellä erilaisia käppyröitä ja katsella miten kotelon tilavuus ja mahdollisen refleksiputken mitoitus vaikuttaa asioihin.
 
Antikitarasankari
mhelin
06.11.2013 11:05:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Subbariako olet rakentamassa? Tuollaisessa pienessä kotelossa toimii parhaiten elementti jonka Qts arvo on pieni. Hyötysuhde tosin jää heikoksi, mutta pieneen tilaan saadaan varmasti ulottuva toisto. Kotelon viritystaajuus kannattaa valita hieman elementin resonanssitaajuuden alapuolelle. WinISD:llä tosiaan voi simuloida, mutta pitää otta tila huomioon. Pienessä tilassa (auto, kerrostalon betonikoppero yms.) huone korostaa bassoja ja liian tasaiseksi suunniteltu toisto aiheuttaa korostuksia huonemoodien taajuuksilla. Peerless XXLS10 voisi toimia OK, myös suljettuna kannataa kokeilla. 8" menee ehkä paremmin, esim. tuo Tangband elementti varmaa pelittää:
 
http://www.hifitalo.fi/tangband_w8-1363sa
Myös tämä: http://www.hifitalo.fi/tangband_w8-740e
 
Tämä taas vaatisi jo ehkä isomman kotelon, mutta pienessä kotelossa voisi toimia pienessä tilassa paremmin (eli kannattaa kokeilla):
http://www.hifitalo.fi/peerless_sls_10_830668
 
rainmaker
06.11.2013 17:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellastakin tietysti voisit kokeilla, että katsot mittoja valmiista, teollisesti tuotetusta kaiutinkaapista.
 
Esim. tuossa on 10" kotelo refleksiputkella. Varmaan jotain osviittaa noista mitoista saa: http://www.autostudio.fi/autohifi/s … er-10-refleksikotelo-28-litraa.html
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
anapena
06.11.2013 17:40:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Ideana oli rakentaa kokonaan itse, koulutyönä.
 
No niinniin sitä minäkin. Ei kait kukaan nyt komponentteja rupea itse tekemään:) Noissa seteissä on elektroniikka ja elementit, puutyön iloa ei kukaan ole riistämässä...
 
Istu ja pala!
Old Joe
06.11.2013 20:13:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: No niinniin sitä minäkin. Ei kait kukaan nyt komponentteja rupea itse tekemään:) Noissa seteissä on elektroniikka ja elementit, puutyön iloa ei kukaan ole riistämässä...
 
Sorry, joo niinpä onkin. En katsonut tarkemmin, kun hinnat antoivat olettaa kyseessä olevan täydelliset sarjat. Aika kallista, kun noita tarvitaan min. 2 kpl. stereohin.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Murgo
07.11.2013 06:22:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Sorry, joo niinpä onkin. En katsonut tarkemmin, kun hinnat antoivat olettaa kyseessä olevan täydelliset sarjat. Aika kallista, kun noita tarvitaan min. 2 kpl. stereohin.
 
Joo, katselin myös että taitaa olla aika reilu "hifilisä" hinnoissa, ehkä kannattaa mieluummin hankkia sopivat elementit erikseen ja kolvailla jakosuotimet itse.
 
Kaiuttimien rakennsuohjeita luulisi kyllä olevan netti pullollaan, ainakin googlaamalla "speaker plans" tulee yhtä ja toista.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
anapena
07.11.2013 11:37:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Joo, katselin myös että taitaa olla aika reilu "hifilisä" hinnoissa, ehkä kannattaa mieluummin hankkia sopivat elementit erikseen ja kolvailla jakosuotimet itse.
 
Kaiuttimien rakennsuohjeita luulisi kyllä olevan netti pullollaan, ainakin googlaamalla "speaker plans" tulee yhtä ja toista.

 
Kyllä noissa rakennussarjoissa joutuu oman taikka kaverin kolvin laittamaan kuumaksi. Pitäähän settien myyjän ansaita elantonsa, ja laatu tuppaa maksamaan.
Noh, ei mulla ole käsitystä näistä nykysarjoista, itse harrastin asiaa joskus 25 vuotta sitten. Sekin harrastus jäi, kun tein lopulta tarpeeksi hyvät. Ne on vieläkin käytössä;)
 
Istu ja pala!
AcLAc
08.11.2013 09:05:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena:
Noh, ei mulla ole käsitystä näistä nykysarjoista, itse harrastin asiaa joskus 25 vuotta sitten. Sekin harrastus jäi, kun tein lopulta tarpeeksi hyvät. Ne on vieläkin käytössä;)

 
Saanko olla utelias, mihin päädyit?
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
anapena
08.11.2013 12:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Saanko olla utelias, mihin päädyit?
 
Hifilehden 12/2 sovitetuilla elementeillä sekä 55/2 subbari.
Nyttemmin bassotoistoa on oiottu KRKn Ergon avulla.
12/2sissa miellyttää siisti diskanttitoisto, ja mä olen niin tottunut noihin:)
 
Istu ja pala!
AcLAc
08.11.2013 15:49:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Hifilehden 12/2 sovitetuilla elementeillä sekä 55/2 subbari.
Nyttemmin bassotoistoa on oiottu KRKn Ergon avulla.
12/2sissa miellyttää siisti diskanttitoisto, ja mä olen niin tottunut noihin:)

 
OK, soundit on varmaan hyvät. Itse kasasin 80- luvulla nuo BBX 485:n vastineet (HIFI 85/B) ja erehdyin myymään ne 90- luvulla. Ikävä jäi, oli ne hyvät komottimet... hiljakkon sain käsiini vielä paremmin rakennetut, mutta hajalle rääkätyt. Onneksi keskiäänet oli ehjät, niin sain ne pienellä vaivalla vanhan LUXMANin seuraksi vinyylejä toistamaan.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Pauli Lappalainen
08.11.2013 15:57:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: OK, soundit on varmaan hyvät. Itse kasasin 80- luvulla nuo BBX 485:n vastineet (HIFI 85/B) ja erehdyin myymään ne 90- luvulla. Ikävä jäi, oli ne hyvät komottimet... hiljakkon sain käsiini vielä paremmin rakennetut, mutta hajalle rääkätyt. Onneksi keskiäänet oli ehjät, niin sain ne pienellä vaivalla vanhan LUXMANin seuraksi vinyylejä toistamaan.
 
Itse rakentelin joskus kasarin alussa ekan sukupolven 85/3 pöntöt. Ne on vieläkin vanhemmilla käytössä.
 
anapena
08.11.2013 17:09:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun nyt mennään sivuraiteelle...mulla on olohuonekäytössä tehdasvalmisteiset 485set, ne on kaverilta "pitkässä" lainassa. Yksi keskari oli paskana, tilasin saksoista parin, nyt on yksi ylimääräinen...periaatteessa nämä kajarit saattaisi olla myynnissä:) Ulkoasu on vaan vähän elämää nähnyt, eli siinä on mahdollisen hellasärön paikka. Taino, ehkä suurempi särö tulee jostain ihan muusta;)
 
Istu ja pala!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «