Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhakaiku watkins wem copicat huoltaminen
1 2
Jiaster
18.09.2013 11:48:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin, ettei tuo mun säilömäni nauhakaiku olekaan enää ihan iskussaan. Ääntä ei aluksi kuulunut millään, mutta kun volulme/on/off nappia väänteli edes takas, niin lopulta alkoi toimimaan. Kaiku tuntui sen jälkeen olevan ihan jees. Voiko noita nupikoita jotenkin puhdistaa/huoltaa kotikonstein vai pitäisköhän tuo suosiolla käyttää jollain korjaajalla. Löytyyköhän M.Lammille emailia? Numero löytyi, mutta en nyt vielä hänelle soitellut. Jos tuolle jotain huoltoa kannattaa/pystyy itse tekemään, niin otan mieluusti vastaan vinkkejä mitä ja miten kannattaisi huoltaa.
 
Kefiiri
18.09.2013 19:34:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitteen avaamalla varmaan pääsee käsiksi itse potentiometriin, jossa yleensä on jokin reikä mistä voi sumuttaa sisään elektroniikan putsausainetta. Se yleensä auttaa, ellei potikan vastusrata ole vallan loppuun kulunut.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Jiaster
18.09.2013 21:20:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Laitteen avaamalla varmaan pääsee käsiksi itse potentiometriin, jossa yleensä on jokin reikä mistä voi sumuttaa sisään elektroniikan putsausainetta. Se yleensä auttaa, ellei potikan vastusrata ole vallan loppuun kulunut.
 
Kiitos vinkistä, täytyypä avata ja katsoa saisiko sinne tuota ruiskutettua. Eikö noita äänipäitäkin jollain aineella voi putsata?
 
Pauli Lappalainen
18.09.2013 21:26:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_M_A: Kiitos vinkistä, täytyypä avata ja katsoa saisiko sinne tuota ruiskutettua. Eikö noita äänipäitäkin jollain aineella voi putsata?
 
Isopropanoli sopii äänipäille, noissa kovin vanhoissa pitää kumirullia vähän varoa etteivät sula vääriin liuottimiin.
 
Jiaster
18.09.2013 22:30:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Isopropanoli sopii äänipäille, noissa kovin vanhoissa pitää kumirullia vähän varoa etteivät sula vääriin liuottimiin.
 
Tattis, tuota juuri muistelinkin.
 
Old Joe
18.09.2013 23:59:44 (muokattu 19.09.2013 00:02:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Isopropanoli sopii äänipäille, noissa kovin vanhoissa pitää kumirullia vähän varoa etteivät sula vääriin liuottimiin.
 
Tuo on ihan ammattimainen neuvo. Tarkoitukseen löytyy puhdistulastoja, mutta tavallinen tops puikko isopropanoliin kasteltuna käy myös hyvin.
Elektroniikka spraytä saa pruutata ihan kunnolla, niin että valuu reilusti potikasta ulos, samalla pyöritetään potikan nupista. Tässäkin on syytä varoa, että aine ei valu kumiosiin.
 
Edittiä: Tarkennusta.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Jiaster
19.09.2013 19:05:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Tuo on ihan ammattimainen neuvo. Tarkoitukseen löytyy puhdistulastoja, mutta tavallinen tops puikko isopropanoliin kasteltuna käy myös hyvin.
Elektroniikka spraytä saa pruutata ihan kunnolla, niin että valuu reilusti potikasta ulos, samalla pyöritetään potikan nupista. Tässäkin on syytä varoa, että aine ei valu kumiosiin.
 
Edittiä: Tarkennusta.

 
Ok, näillä neuvoilla lähden liikenteeseen. Kiitokset vielä vastanneille.
 
Jiaster
22.09.2013 09:43:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonni, rutinat on saatu eliminoitua ja seuraavaksi vielä äänipäiden puhdistus. Ei tuo yhtään hassumman kuuloinen kaiku ole ja käyttömukavuus on nyt, ilman rutinoita, ihan toista kun aiemmin :)
 
cerdo
31.10.2013 23:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain "halavalla" Watkins copicat putki kaikulaitteen 60-luvulta,ja murhetahan siina on.
Hurina havis muutamassa minuutissa ja potikat tieten rutisee jonkinverra,suurin murhe on ettei siihen saa dileyta kuulumaan,kitaran aani tulee lapi hyvin joten putket lienee kunnossa.
Toistopaat toimii,kun koputtaa ruuvarilla aanipaita,mutta ilmeisesti nauhoituspaa ei toimi.
Onko jollakin kokemusta nauhakaiun aanipaista.voiko ne noinvain lopettaa toimimasta,vai onko se kulunut "puhki"ja kuinka sita vois testata_?
Olisko jotain muuta vihjetta,mista vikaa vois ruveta etsimaan(nauha on uusi)
Takuuta ei ole,laite kirppikselta ja myyja sanoo tietenkin;funksiona mui bien_!
-cerdo-
 
Old Joe
01.11.2013 01:47:13 (muokattu 01.11.2013 01:48:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cerdo: Sain "halavalla" Watkins copicat putki kaikulaitteen 60-luvulta,ja murhetahan siina on.
Hurina havis muutamassa minuutissa ja potikat tieten rutisee jonkinverra,suurin murhe on ettei siihen saa dileyta kuulumaan,kitaran aani tulee lapi hyvin joten putket lienee kunnossa.
Toistopaat toimii,kun koputtaa ruuvarilla aanipaita,mutta ilmeisesti nauhoituspaa ei toimi.
Onko jollakin kokemusta nauhakaiun aanipaista.voiko ne noinvain lopettaa toimimasta,vai onko se kulunut "puhki"ja kuinka sita vois testata_?
Olisko jotain muuta vihjetta,mista vikaa vois ruveta etsimaan(nauha on uusi)
Takuuta ei ole,laite kirppikselta ja myyja sanoo tietenkin;funksiona mui bien_!
-cerdo-

 
Äänipäät eivät mykisty kulumalla, tai kyllä lopuksi, mutta silloin nauha kulkee jo selvästi äänipään sisällä. Äänipäät on helppo mitata tavallisella digi yleismittarilla, kOhmien lukemia. Jos näyttää nollaa, on käämi poikki. Toki osittainen oikosulku käämissä on myös mahdollinen, mutta harvinaisempi. Joku muukin vika voi kyllä aihettaa tuon toiston puutteen. Kuuluuko nauhan suhina?
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
tommiot
03.11.2013 00:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Roland RE-150 johon täytyis vaihtaa uusi nauha. Laitteen huoltohistoriasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta sisältä näyttää erittäin siistiltä. Pitäisikö äänipäät demagnetoida nauhanvaihdon yhteydessä?
 
varakeef
03.11.2013 14:52:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Mulla on Roland RE-150 johon täytyis vaihtaa uusi nauha. Laitteen huoltohistoriasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta sisältä näyttää erittäin siistiltä. Pitäisikö äänipäät demagnetoida nauhanvaihdon yhteydessä?
 
Ei siitä haittaa ole, mutta soundi kirkastuu rutkasti jo pelkällä nauhanvaihdolla ja äänipäitten putsauksella.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
tommiot
03.11.2013 15:13:37 (muokattu 03.11.2013 15:13:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Ei siitä haittaa ole, mutta soundi kirkastuu rutkasti jo pelkällä nauhanvaihdolla ja äänipäitten putsauksella.
 
Juu. Kaiku ei oskilloi kunnolla ja saundi on aika tuhnu. Kuulostaa kyllä kivalta analogisynan perässä, mutta ei sovellu oikein itsessään mihinkään ufoääniin. Delayn nopeuskin muuttuu aika hitaasti kun potikkaa kääntää, mutta sille ei varmaan mahda oikein mitään?
 
cerdo
03.11.2013 18:02:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisa tutkimuksia suoritettu,toistopaat testasinmp3;n korvanappikuulokkeella,laittamalla napin kiinni toisto aanipaihin ja hyvin musiikki tuli vahvistimesta.
Ongelma on aanityksessa,aanipaan vastus on sama kuin muidenkin 413k,eli se on ehja.
Seuraavana on oskillaattori jonka toinen kaami on aika mustan puhuva,voisko vika loytya sielta?
Paate putkena on 6BR8,oskilaattorin kaamin mittaaminen varmaan onnistais,jos paastaa juotokset irti?
Onko kokemusta oskilaattorin testauksesta/vaihdosta?
 
http://i.imgur.com/IOAy24m.jpg
http://i.imgur.com/InqmtXm.jpg
 
Old Joe
03.11.2013 22:07:23 (muokattu 03.11.2013 22:08:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cerdo: Lisa tutkimuksia suoritettu,toistopaat testasinmp3;n korvanappikuulokkeella,laittamalla napin kiinni toisto aanipaihin ja hyvin musiikki tuli vahvistimesta.
Ongelma on aanityksessa,aanipaan vastus on sama kuin muidenkin 413k,eli se on ehja.
Seuraavana on oskillaattori jonka toinen kaami on aika mustan puhuva,voisko vika loytya sielta?
Paate putkena on 6BR8,oskilaattorin kaamin mittaaminen varmaan onnistais,jos paastaa juotokset irti?
Onko kokemusta oskilaattorin testauksesta/vaihdosta?
 
http://i.imgur.com/IOAy24m.jpg
http://i.imgur.com/InqmtXm.jpg

 
Aika arveluttavan värinen tuo kela tosiaan on. Ei välttämättä silti oikosessa. Tuossa punaisen konkan vasemman puoleisessa kytkennässä on se tavallisin "kylmäjuotoksen" ilmiö. Tosin tuossa tuo konkka ei liene läpi juotoksen irti, mutta tuon näköiset juotokset kannatta juottaa uudelleen.
Tuollainen "kylmäjuotos" ei aiheudu huonosta juottamisesta, vaan metallien erilaisesta lämpölaajenemisesta.
 
Poisto oskillaattori värähtelee useamman kymmene kHz.n taajuuksilla, jos jotenkin saat mitattua.
 
e. typo ja typo
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
SirElwood
03.11.2013 23:10:46 (muokattu 03.11.2013 23:12:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuo kela minun silmiini kovin pahalta vaikuttanut. Toki kuvasta on toimivuutta vaikea sanoa, mutta paljon dramaattisemman näköisiä ja täysin toimivia keloja on näkynyt usein esimerkiksi putkiradioiden virityspiireissä. Sen sijaan jos toisessa kuvassa näkyvät punapäiset komponentit ovat Plessey:n elkoja, ne kannattaa vaihtaa. Sellaista toimivaa ei ole vielä koskaan tullut minulle vastaan.
 
varakeef
04.11.2013 17:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: ?...Delayn nopeuskin muuttuu aika hitaasti kun potikkaa kääntää, mutta sille ei varmaan mahda oikein mitään?
 
Minusta tuo kuulostaa vialta. Kyllä mun re-150 kiihdyttää tarvittaessa oikein reippaasti. Se on kuitenkin sähkö- eikä ahtamaton dieselmoottori
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
cerdo
04.11.2013 23:59:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Ei tuo kela minun silmiini kovin pahalta vaikuttanut. Toki kuvasta on toimivuutta vaikea sanoa, mutta paljon dramaattisemman näköisiä ja täysin toimivia keloja on näkynyt usein esimerkiksi putkiradioiden virityspiireissä. Sen sijaan jos toisessa kuvassa näkyvät punapäiset komponentit ovat Plessey:n elkoja, ne kannattaa vaihtaa. Sellaista toimivaa ei ole vielä koskaan tullut minulle vastaan.
 
Joo,4 Plesseyn elkoa on,samalla ne vaihtaa,kunhan ensin san selville mista vaihtotyot aloitan.Pitaa viikonloppuna purkaa oskilloskooppi ja tarkistaa sen kondensaattorit,kaamit vaikuttaa ehjalta.
Joissakin yleismittareissa nakyy olevan taajuuden mittaus,mutta hertsi-alue on vain 20kH;n,se ei taida riittaa?
Ilmeisesti taajuus on yli 40kH;a,onhan taalla paljon musiikoita,niin luulis joku putkilaite-korjaaja loytyvan,jolla olis sopivia mittalaitteita,jollei muuten saa ongelmaa ratkaistuksi.
 
tommiot
05.11.2013 00:48:17 (muokattu 05.11.2013 00:48:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Minusta tuo kuulostaa vialta. Kyllä mun re-150 kiihdyttää tarvittaessa oikein reippaasti. Se on kuitenkin sähkö- eikä ahtamaton dieselmoottori
 
Minä en osaa yhtään arvioida kuinka nopeasti sen kuuluisi kiihdyttää, mutta sävelkorkeuteen ei saa kovinkaan suuria muutoksia kun pistää kaiun oskilloimaan ja pyörittelee ratea. Olis kiva jos sais omituisempia ääniä konemusajuttuihin... =) Äänitän siitä pätkän joskus ja palaan asiaan. Täytyy laittaa nauhoja tilaukseen eBaysta tai jostain.
 
Sori että kaappasin keskustelun ihan eri nauhakaiusta höpöttämiseen =)
 
varakeef
05.11.2013 10:12:45 (muokattu 05.11.2013 10:13:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Minä en osaa yhtään arvioida kuinka nopeasti sen kuuluisi kiihdyttää, mutta sävelkorkeuteen ei saa kovinkaan suuria muutoksia kun pistää kaiun oskilloimaan ja pyörittelee ratea. Olis kiva jos sais omituisempia ääniä konemusajuttuihin... =) Äänitän siitä pätkän joskus ja palaan asiaan. Täytyy laittaa nauhoja tilaukseen eBaysta tai jostain.
 
Sori että kaappasin keskustelun ihan eri nauhakaiusta höpöttämiseen =)

 
Testaa näin: valitse ohjelma 2, nauhannopeus hitaimmalle. Toistojen väli on silloin varmaan jotain sekunnin luokkaa. Nopeimmalla vauhdilla tuolla ohjelmalla pitäisi päästä jotakuinkin slapback tyyppiseen sekunnin kymmenykseen. Eikö siitä nelisen oktaavia saisi korkeuseroa?
 
Mikä tarkoittaa, että laitteesta saa sen oikein toimiessa riittävän häiriintyneitä itäsaksalaisen Nukkumatin rakettiääniä.
 
(Lukemat tällai fiilispohjalta heitettynä, sitä luokkaa niiden pitäisi olla)
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «