Aihe: 5150 käryää..
1 2 3 4
Shaft
12.05.2004 13:36:21
Ite kattelin eurotubesin hintoja ja rahteineen ym jotain 120e 5150 (I) pääteputket.

Kyllä tuohon pitäisi saada pääteputket Suomestakin helposti alle sadalla eurolla.
LaXu
12.05.2004 14:06:54
Ei ihan viidellä kympillä aina selviä. Vajaa kuukausi sitten uudet pääteputket tilasin ja hintaa tuli vaivaiset 199,84EUR.

Riippuu tietysti vähän minkä mallisia putkia, NOS vai uusia ja jos uusia, niin minkä testauspajan lätkä on kyljessä. Esimerkiksi Musamaailman myymät Groove Tubes lätkällä varustetut putket (käsittääkseni Sovtekeja paria Groove Tubesin itse valmistamaa mallia lukuun ottamatta) ovat aika perkeleen kalliita.

Omaan kahdella EL34:lla ja neljällä ECC83/12AX7:lla varustettuun Marsuuni vaihdoin putket hiljattain ja hintaa koko rempalle tuli hieman reilu 70€.

Mulle eräs asiaa paljon paremmin tunteva sanoi että jopa 1000 tuntia pääteputket vois kestää, tietysti bias vaikuttaa eniten asiaan, ei kannattais ihan maksimivirralla vedättää.
Sellainen mekaaninen tuntilaskuri olis ihan hyvä putkivermeissä, että sen vois nollata aina esim. pääteputkien vaihdon yhteydessä.
Muistaakseni esim. EL84 putkella sopiva virta olis n. 40-45 mA.

Putkien käyttöikä kyllä riippuu ihan käytöstä. Kyllähän ne nopeammin kuluu jos luukuttaa täysillä joka päivä kuin jos soittelee hiljaisilla volyymeilla harvakseltaan. Ja sopivan lepovirran määrää käsittääkseni pitkälti vahvistimen plate voltage (mikä lie suomenkielinen termi?). Tuo 40-45 mA on aika paljon EL84:lle, jossain 22-36 mA välillä pyörivät A-luokassa, AB-luokassa vähemmän Weber bias calculatorin mukaan.

Ja mitä tuohon palaneen hajuun tulee, kyllä mullakin täällä palaneen pölyn haju tuntuu sieraimissa aina kun vahvistinta käyttää. Se on sellainen monesta musiikkiliikkeestä tuttu vähän tunkkainen haju. Sitten voi tosin jo alkaa huolestua jos alkaa haista niin kuin jokin olisi palanut ihan mustaksi.
Volle
12.05.2004 14:56:36
Ite kattelin eurotubesin hintoja ja rahteineen ym jotain 120e 5150 (I) pääteputket.

Tuolla olisi ilman rahteja 48€ 4*6L6 ja sovitus sisältyy hintaan:
http://www.tube-town.de/produkte/02_eh.html
Nam.
alphamale
12.05.2004 14:59:03

Tuolla olisi ilman rahteja 48€ 4*6L6 ja sovitus sisältyy hintaan:
http://www.tube-town.de/produkte/02_eh.html

mutta kun ne on elektroharmoniksin eikä esim. JJ:n putkia :)
Lahtelaista, totta kai
Erotic Support
Volle
12.05.2004 15:03:50

Onhan tuala JJ:täkin:
http://www.tube-town.de/produkte/03_jj.html

Quartett 6L6 55,50 €
Nam.
LaXu
12.05.2004 15:17:01

Vaan eipä noissa EH:n Sovtekeissa ja JJ:n putkissa nyt niin suuria hintaeroja ole. Nuo 6550 ja KT88 putket on kyllä aika järkyttävän hintaisia..ei ihme ettei niitä kovin monessa vahvistimessa käytetä.
fireal
12.05.2004 18:50:48
Tuotarallaa, se 5150 pätkii vieläkin.
Onko ehdotuksia mistä johtuu?
Tubeman
12.05.2004 18:50:59 (muokattu 12.05.2004 19:13:43)
Riippuu tietysti vähän minkä mallisia putkia, NOS vai uusia ja jos uusia, niin minkä testauspajan lätkä on kyljessä. Esimerkiksi Musamaailman myymät Groove Tubes lätkällä varustetut putket (käsittääkseni Sovtekeja paria Groove Tubesin itse valmistamaa mallia lukuun ottamatta) ovat aika perkeleen kalliita.

Omaan kahdella EL34:lla ja neljällä ECC83/12AX7:lla varustettuun Marsuuni vaihdoin putket hiljattain ja hintaa koko rempalle tuli hieman reilu 70€.

Putkien käyttöikä kyllä riippuu ihan käytöstä. Kyllähän ne nopeammin kuluu jos luukuttaa täysillä joka päivä kuin jos soittelee hiljaisilla volyymeilla harvakseltaan. Ja sopivan lepovirran määrää käsittääkseni pitkälti vahvistimen plate voltage (mikä lie suomenkielinen termi?). Tuo 40-45 mA on aika paljon EL84:lle, jossain 22-36 mA välillä pyörivät A-luokassa, AB-luokassa vähemmän Weber bias calculatorin mukaan.

Ja mitä tuohon palaneen hajuun tulee, kyllä mullakin täällä palaneen pölyn haju tuntuu sieraimissa aina kun vahvistinta käyttää. Se on sellainen monesta musiikkiliikkeestä tuttu vähän tunkkainen haju. Sitten voi tosin jo alkaa huolestua jos alkaa haista niin kuin jokin olisi palanut ihan mustaksi.

Plate voltage on anodijännite.tuolla aiemmin mainittiin pääteputkien kestävän jopa 1000 h,mun mielestä tuo on aika lyhyt ikä putkelle,se olisi reilu 41 vrk yhtä soittoa,jos kaikki perussäädöt on kohdallaan (bias,eikä ylijännitteitä muutenkaan,ja
putkien kuormitus n.70 %) niin kyllä ne pitempään kestänevät,ellei joku elektrodivaurio kuten pistihitsi pettää putken muuttuessa tärinäherkäksi.Emissiota tuskin saa finaliin tuossa ajassa.Vertasin tätä käyttöikää esim lähetin putkiin jotka on hevimpää
teholuokkaa kuin putkivahvareissa,ja toimivat monesti lähempänä ääriarvoja,niin ei ne 1000 tunnissa hyydy,tosin isommissa lähettimissä on omat kiinteät virtamittarit anodilla ja katodillakin ja näitä seurataan ja sitten säädetään tarpeen mukaan.Liekö tyhmää ehdottaa että kun alkaa putket tuntumaan kulahtaneilta,tsekattaan bias ennen putkien vaihtoa,voihan tietenkin olla emission hiipumista 1000 tunnin kohdalla,oudolta vaan kuulostaa..Olisi mielenkiintoista putkitesterillä
katsoa uusi putkipari ennen vaihtoa,ja tuon mainitun 1000 tunnin jälkeen..
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
RG
13.05.2004 07:43:38
Kun nyt päästiin sähköisiin aiheisiin, niin selittäkääpä vielä lyhyesti 5150 nupin takana olevan 220V-240V kytkimen käyttöperiaate.
suomessa on käsittääkseni käytössä 240v.
Ben_D
13.05.2004 09:53:48

Kun nyt päästiin sähköisiin aiheisiin, niin selittäkääpä vielä lyhyesti 5150 nupin takana olevan 220V-240V kytkimen käyttöperiaate.

Hyvä kysymys. Olen miettinyt itsekkin.

Ja vielä ongelmia 5150 II-nupista. Eilen taas ennen treenejä sain laittaa laitteen päälle/pois noin 20 kertaa ennenkuin putket alkoivat hehkumaan. Mistä hemmetistä tällanen johtuu, vaikka putket ovat lähes uudet? Mulla alkaa hermot meneen koko paskaan kun ei jaksais laitteiden kanssa leikkiä.
Mikko Kankaanpää
13.05.2004 10:03:20

. Mistä hemmetistä tällanen johtuu, vaikka putket ovat lähes uudet? Mulla alkaa hermot meneen koko paskaan kun ei jaksais laitteiden kanssa leikkiä.

Vika taitaa olla jossain muualla kuin putkissa.

Tätä ei ehkä saisi sanoa, mutta ei ne peaveyt mitään laadukkaimpia vahvistimia kyllä ole..

Mikko
Ben_D
13.05.2004 10:09:38

Vika taitaa olla jossain muualla kuin putkissa.

Tätä ei ehkä saisi sanoa, mutta ei ne peaveyt mitään laadukkaimpia vahvistimia kyllä ole..

Mikko

No ei näköjään. Mulla ei ole Marshallin kanssa ikinä ollut mitään ongelmia, mutta esim. 5150 mallin kanssa olen kuullut useasta lähteestä kaikennäköstä pikkuvikaa. JCM-800 on harkinnassa.
fireal
13.05.2004 10:49:29
En mä kyllä silti millään meinaa ottaa uskoakseni että tonnin vahvistin on toimivuudeltaan tuollainen paskaläjä. Soundi on hyvä ja olen ymmärtänyt että tuo olisikin pikemminkin sellainen työjuhta eikä mikään hifipeli.

Mutta perkeleen perkele, alkaa rassaamaan nyt tämä homma.
Mikko Kankaanpää
13.05.2004 10:56:29

En mä kyllä silti millään meinaa ottaa uskoakseni että tonnin vahvistin on toimivuudeltaan tuollainen paskaläjä. Soundi on hyvä ja olen ymmärtänyt että tuo olisikin pikemminkin sellainen työjuhta eikä mikään hifipeli.

Tonni on aika pieni rahasumma noin monimutkaisesta vahvistimesta...

Vanhemmat marshall piirilevy vahvistimet on kyllä todella kestäviä ollakeen tehty piirilevyille. Ei se ole kytkentätavasta kiinni vaan taidosta ja panostamisesta.

Mikko
Ben_D
13.05.2004 11:09:28

Tonni on aika pieni rahasumma noin monimutkaisesta vahvistimesta...

Vanhemmat marshall piirilevy vahvistimet on kyllä todella kestäviä ollakeen tehty piirilevyille. Ei se ole kytkentätavasta kiinni vaan taidosta ja panostamisesta.

Mikko

JCM-800 2204/2203 kestää vaikka tankilla yliajon.
Shaft
13.05.2004 12:09:58 (muokattu 13.05.2004 12:10:19)

Harvemmin tuollaisia kytkimiä näkee. Suomessa on käytössä 230V, joten ei taida sen kytkimen asennolla olla paljon merkitystä. Eikö ohjekirja kerro mitään?
RG
13.05.2004 12:29:29 (muokattu 13.05.2004 12:29:56)
Harvemmin tuollaisia kytkimiä näkee. Suomessa on käytössä 230V, joten ei taida sen kytkimen asennolla olla paljon merkitystä. Eikö ohjekirja kerro mitään?

Ohjekirja ei mainitse kytkintä.
No, mulla on se 240V kohdassa.
Ben_D
13.05.2004 12:39:56

Ohjekirja ei mainitse kytkintä.
No, mulla on se 240V kohdassa.

Ja ilmeisesti toimii ihan ok eikä savut nouse? ;) Itsellä se on 220 kohdassa.
BenGlenton
13.05.2004 12:41:19
vahvarin sisuksien putsaamiseen, ja muidenkin sähkölaitteiden putsaamiseen, on hyvä kaveri pullotettu paineilma. imuroinnin päälle kun suihkuttelee piirilevyt niin varmasti tulee puhdasta..

Terveisin Biltema ja muut jälleenmyyjät
http://www.supremecourtband.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)