Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksaus ongelmat
1 2
Helpmii
03.11.2013 11:54:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti tämän joku lukee ja vasta?
 
Minulla on yamahan Stagebas 300 atiivikajarit ja monitorikaiuttimena Cromo 8+
Mikserinä Yamahan pikkumikseri MG82CX
Mikrofonina olen mieltynyt monien merkkikokeilujen jälkeen halvimpaan JTS TX8
 
Kaapelit ja mikrofonijohdot ja RCA kaapelit ovat laadukkaita, ainakin musiikkikauppiaan mielestä.
 
Ongelmani on!
Laulu "puuroutuu" silloin tällöin. Eli mikki laulaessa tuntuu menevän "tukkoon".
 
Silloin kun homma toimii, on tunne että mikrofoni oikein imee äänen ja huuletkin sisäänsä ja kajareista ulos kuulijalle. Ongelman ilmetessä lauluääni muuttuu "puuroksi ja tukkoiseksi"
 
MISSÄ VIKA?
 
Olen ongelman aikana käännellyt mikserin hanikoita suuntaan jos toiseenkin, mutta ongelma ei mene ohi ennenkuin pistän laitteet täysin seis ja virrat pois.
 
Joskus menee pitkään että ongelma ei esiinny mutta sitten se taas tulee.
 
Olen kokeillut ns. laatumikkejä mutta ongelma on itse asiassa niillä pahempi kuin JTS TX8:lla
 
Onko tuo mikserihomma jotenkin salatiedettä kun en ole netisstä löytänyt oikein yhtään ohjetta mikserien käyttöön ja ongelmatilanteisiin?
 
Jos joku antaisi selkokieliset ohjeet tuon minun pikkumikserin käyttöön ja esittämiini ongelmiin niin, se olisi pullakahvin paikka jos jossain tavataan.
 
Ps. Ostin Pikkumikserin Stacebassien kaveriksi ihan sen takia kun Yamahan kajareissa oli huono kaiku ominaisuus.
 
T. Helpmii
 
Antti1
03.11.2013 12:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ongelma ei poistu ilman laitteen uudelleenkäynnistystä, niin mä epäilen vahvasti jonkin olevan rikki sieltä mikseristä. Noinniinku muutoin tulee mieleen, että onko sulla kompura kauhean kovalla ja et laula normaalisti aivan huulet kiinni mikissä? Jos mikkitekniikka ei oo täysin kondiksessa ja tulee heiluttua edestakas vähän liiankin kanssa, niin etäämmältä laulamista varten säädetty soundi voi mennä grillissä kiinni laulaessa aika tukkoiseksi. Ongelmia muodostuu proksimiteetin aiheuttaman alapääkorostuksen kanssa ja sit mahdollisesti sen kompressorin kanssa myös.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
oksatboys
03.11.2013 13:20:36 (muokattu 03.11.2013 13:24:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livepuolella on paljon asiaa aiheesta.
Tässä jäsen rintapekin for dummies-ohjeet
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=50&t=211822&o=0&#p10896074
 
Mahdollista vikaa kannattaa ettiä pala kerrallaan. Eli aloittaa vaikka tökkäämällä mikki yamahaan ja käännellä nupit nollaan. Sitten nostaa gainia ja volaa sen verran että kuuluu ja kuunnella onko ääni ns. tervettä. Jos on, niin toinen mikseri yamahaan kiinni ja mikki siihen toiseen mikseriin ja sama nappien pyörittely sille.
 
Joskus menee pitkään että ongelma ei esiinny mutta sitten se taas tulee.
 
Kyllä jotain vikaa varmaankin sitten on.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Helpmii
03.11.2013 15:55:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tähän astisista kommenteista.
Olisiko tuossa ideaa, miten lähellä mikkiä suun edessä pidetään, ainakin kun aletaan kääntelemään mikserin säätimiä. Näistä kun ei tietämätön tiedä.
Miten se mikserin säätöhomma ennen ja jälkeen laulun pitäisi kirjaimellisesti tehdä, että se menisi oikein.
Täsmennän ja pahoittelen, että en tiedä mitä nämä musiikkiihmisten termitt "grilli" jne. tarkoittavat. Joten Rautalangasta vääntäkää.
 
oksatboys
03.11.2013 16:08:09 (muokattu 03.11.2013 16:09:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpmii: Kiitos tähän astisista kommenteista.
Olisiko tuossa ideaa, miten lähellä mikkiä suun edessä pidetään, ainakin kun aletaan kääntelemään mikserin säätimiä. Näistä kun ei tietämätön tiedä.

 
Välillä grilli, eli mikkikapselin päällä oleva metalliritilä, kiinni huulissa viiva käsivarsi suorana. Ei tähän ole mitään oikeaa vastausta. Pändin kans vetäessä kantsii olla mikki aika lähellä naamaa, niin se ottaa suhteessa enemmän omaa mölinää kuin taustamölinää. Testatessa äänen kuuluvuutta ehkä 5-10cm naamasta, niin mikki poimii testisignaalia hyvin, muttei raavi naamaa.
 
Miten se mikserin säätöhomma ennen ja jälkeen laulun pitäisi kirjaimellisesti tehdä, että se menisi oikein.
 
Toi äsken linkkaamani keskustelu ja muut livepalstan vastaavat ketjut kannattaa käydä lukemassa.
 
Pikaohje:
 
-kaikki namiskan nollaan. HUOM! Nolla on panorointi- ja ja eq-nappuloissa kello kahdessatoista, eli keskellä.
- Gainia nostetaan kunnes valot on punaisella, sitten pikkasen lasketaan ettei ole enää punaisella.
-Nostetaan kanavan vola-liukua ja mastervola-liukua sen verran että ääntä tulee kaiuttimista sopivasti. Jossain miksereissä joka kanavassa on nappi, jolla ääni lähetetään master outputteihin. Kyseinen nappi tietty pohjaan.
- Jos ei kuulosta hyvälle käännellään eq:sta sitä honottavaa tai kumisevaa taajuutta pois. Lowcut-nappi painetaan myöskin laulukanavasta pohjaan, jolloin alimmat mölyt lähtee pois häiritsemästä.
 
Kannattaa lukea omistamiensa laitteiden manuaalit. Yleensä niissä on esitetty yleinen käyttöesimerkki ja namiskoiden toiminta. Manuaalit löytyy netistä kun kirjoittaa hakukoneeseen "*laitteen nimi* manual"
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
nisumaka
03.11.2013 16:28:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on kaksi vaihtoehtoa. En käsittele näitä tarkemmin, koska edellä on ollut kaikki oleellinen jo esillä. Otan vinkkinä esille yhden mahdollisen vian, joka kerran itselläni realisoitui Roland Cube mallintavassa combossa.
 
Tässä voi olla sellainen harvinaisempi digitaalipiirin vika mikserissä, että kun se yliohjautuu, niin se jää jumiin. Onko sulla käytössä esimerkiksi kaiku mikserissä, tai jokin muu efekti. Jos näin on, silloin tee niin, että vaikkapa viikon ajan käytät laitteistoa ilman mitään efektejä, ja jos vikaa ei ilmene, niin mikseri myyjälle takaisin huoltoon. Tuota vikaa on erittäin hankala havaita ja korjata, ja se edellyttää digitaalipiirin vaihdon, ja oletan sen olevan takuujuttu, joten myyjä ei hevin siihen lähde.
 
Helpmii
03.11.2013 17:40:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko tähän puuroutumiseen olla syy yhteys, kun minulla on nyt käytössä kaksi mikseriä yhtäaikaa. Eli Stagebas mikseri ja yamahan pikkumikseri kaiun parantamiseen. Täytyy kokeilla.
Mitä mieltä olette, sotkeekohan nuo kaksi mikseriä nyt toisiaan, kun on ollut tapana säädellä kumpaakin, ja ihan ilman tiettyä suunnitelmaa, parhaan laulusäädön saamiseksi.
 
oksatboys
03.11.2013 18:32:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpmii: Voisiko tähän puuroutumiseen olla syy yhteys, kun minulla on nyt käytössä kaksi mikseriä yhtäaikaa. Eli Stagebas mikseri ja yamahan pikkumikseri kaiun parantamiseen. Täytyy kokeilla.
Mitä mieltä olette, sotkeekohan nuo kaksi mikseriä nyt toisiaan, kun on ollut tapana säädellä kumpaakin, ja ihan ilman tiettyä suunnitelmaa, parhaan laulusäädön saamiseksi.

 
Kyllä miksereitä voi kytkeä peräkkäin. Säädöt mä tekisin vain toisesta ja sitä jälkimmäistä stagepassin mikserivahvistinta käyttäisin vain vahvistimena.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
rintapek
04.11.2013 16:01:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpmii: Voisiko tähän puuroutumiseen olla syy yhteys, kun minulla on nyt käytössä kaksi mikseriä yhtäaikaa. Eli Stagebas mikseri ja yamahan pikkumikseri kaiun parantamiseen. Täytyy kokeilla.
Mitä mieltä olette, sotkeekohan nuo kaksi mikseriä nyt toisiaan, kun on ollut tapana säädellä kumpaakin, ja ihan ilman tiettyä suunnitelmaa, parhaan laulusäädön saamiseksi.

 
Jos yhden mikserin käytössä on ongelmia, niin kahden käyttämisellä yhtälöön tulee aivan liikaa muuttujia. Ongelma on ensiksi tossa "sattumanvaraisessa potikoiden kääntelyssä ilman kummempaa suunnitelmaa".
 
Paikanna nyt ongelma ensin pudottamalla pikkumikseri välistä pois ja kokeile hetki pelkällä stagepassilla. Meneekö muuten tukkoon jammun ämyrit ja cromo, vai vaan jompikumpi?
 
Sit kun käytät ekstrapikkumikseriä, niin teet kuten yllä neuvottiin ja käytät stagepassia jokseenkin vain vahvistimena.
 
oksatboys
04.11.2013 16:26:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks mikä aiheuttaa äänen tumppuuntumista on diskanttipillien kärtsääminen kajareista. Kantsii vaikka suhista ässää mikkiin ja kuunnella kaapit läpit, että tuleeko sitä ässää sieltä olleskaan.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Helpmii
04.11.2013 21:04:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin siltapaa, et säädöt olivat pikkumikserissä keskellä ja perus asennossa.
Ensin Nostin Stagebassissta musiikin volumin kohtuulliselle tasolle ja sen jälkeen nostin mikrofonin herkkyyttä sellaiselle tasolle että ääni kulki hyvin läpi.
En rohjennut vielä koskea muihin nappuloihin, mutta jo nyt ääni oli yksi parhaista mitä olen saanut tahänasti aikaiseksi näistä vehkeistä.
 
Jotenkin alkaa tuntua että "tukkoon meno" johtuu, jos molemmista yrittää säädellä enempi ja vähempi ilman suunnitelmaa summittaisesti.
Ennen tukkoon menoa kuulostaa usein siltä, että ääni ensin harhailee kajareiden välillä ja mikrofonissa ja sitten se puuroutuu.
 
Toistan vielä mitä viestiketjun alussa mainitsin. Että mikserin asetusohjeita on hyvin vaikea saada mistään Suomenkielellä, ellei mahdoton. Jos jotain on. niin se on muusikoiden "koodikieltä" josta ei läheskään kaikkea ymmärrä.
Periaatteessa Suomessa ei saisi myydä teknistä tuotetta, jos ei ole Suomenkielisiä ohjeita. Mutta siitä säännöstä kauppiaat lipeävät paljon.
 
Tehkää joku sellainen maallikko ohjekirja. Jossa ei käytetä Muusikoiden "ammattikieltä" ja on selkeä.
 
Englanninkielisiä ohjeita on, mutta se kielitaito. Teillä nuorilla se kieli puoli on hallussa.
 
Mutta ei nämä teidän kommentit eivät ole olleet joutaviat. Palutteet ovat laitttaneet ajattelemaan tätä miksaushommaa uudella tavalla.
 
Antti1
04.11.2013 21:53:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sä käytät jonkin alan ammattilaitteita, niin niistä keskustellaan myös sillä ammattikielellä. Ne termit ja ominaisuudet ovat sitä ammattikieltä, ei ole olemassa mitään muuta. Ne on vaan joko opeteltava, tai sitten ihmeteltävä hamaan tulevaisuuteen asti. Äänihommien perusasioihin kyllä löytyy opuksia kirjastosta ja/tai kirjakaupasta, joissa näitä termejä väännellään rautalangasta. Näin netissä, ilman palkkiota pitkästä työstä, se on melko epäkiitollista puuhaa.
 
Mutta mikä sua sitten hämmentää? Onko joku tietty termi tai asia epäselvä? Mä voin tässä lyhyesti listata useimpien mikserien perussäädöt:
-gain: äänilähteen (esim. mikki) sisääntuloherkkyys
-lo-cut: alimpien äänten leikkaus äänen selkeyttämiseksi
-pad: äänen vaimennus, jos sisääntuloherkkyyden säätö minimiin ei riitä säröytymisen estämiseksi
-eq: äänenvärin säädin, sillä säädetään eri taajuuksien suhdetta toisiinsa
-aux: erillinen ulostulo (usein myös sisääntulo), jota voidaan käyttää esim. soittajakohtaisen lattiamonitoroinnin tekoon, tai efektien lisäämiseen äänen joukkoon
-pan: panorointi, eli äänen siirto vasemman ja oikean kaiuttimen välillä
-mute: äänen vaimennuspainike
-volume: yleensä fader, eli liuku, joskus myös pyöriteltävä potikka. Käytetään säätämään yksittäisen äänilähteen voimakkuutta suhteessa muihin, jokaisella äänilähteellä/kanavalla on omansa.
 
Sit on master outeja, sub groupeja, matriiseja ja ties mitä. Niitä on aika turha selittää, kun vaihtuvat miksereittäin laidasta laitaan. Parempi käydä laite kerrallaan läpi. Josta päästäänkin sun mikseriin, siinä on compressor, eli kompressori alias kompura. Nimensä mukaisesti se tiivistää/pakkaa jotain ja se jotain on tällä kertaa äänen dynamiikka. Jos dynamiikka ei oo tuttu asia, niin sillä tarkoitetaan periaatteessa äänen maksimihuipun ja minimin välistä suurinta mahdollista eroa. Kompressori sit taas kaventaa tuota eroa vaimentamalla voimakkaimpia ääniä, sulla sen ohjaamiseen on yksi potikka. Sitä ei kannata välttämättä asettaa kovinkaan suuriin asetuksiin (=myötäpäivään), koska se voi herkästi myös pilata äänen. Tässä hyvä nyrkkisääntö käytön alkutaipaleelle: käännä minimistä pikkuhiljaa ylöspäin, kunnes kuulet vaikutuksen ja siitä sitten hiukan takaisinpäin.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
nisumaka
05.11.2013 08:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin alkaa tuntua että "tukkoon meno" johtuu, jos molemmista yrittää säädellä enempi ja vähempi ilman suunnitelmaa summittaisesti.
 
Eli kuten edellinenkin kirjoittaja kirjoittaa, sun varmastikin kannattaa ensin käydä läpi hieman ääneteknologian perusteita. Kokeilemalla varmastikin lopulta aina käy, kuten kuvaat.
 
Helpmii
05.11.2013 10:32:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt selvisi!
 
Tätä juuri ajoin takaa. Selkeä yksinkertainen ohje, jossa perusasiat ovat hyvin yhdessä nipussa ja se "ammattisanasto" selkeästi suomennettu. Tämä minulle riittä mainiosti.
Tängjuu ja verimast!
 
Helpmii
06.11.2013 18:57:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei selvinnytkään!
 
Tuli taas sama puuro kajareista. Sain puuron pois kun kääntelin namikoita. Jäi epäselväksi vaan taas, että minkä nappulan säätö toi äänen taas takaisin hyväksi.
 
"Puuroilmiö" ja mikrofonin "tukkoisuus" on minulle tuttu myös karaokesta. Harvoin on laitteet vetäjillä siinä reilassa että on mukava laulaa.
 
Tämä minun laitteden ongelma tuskin johtuu laitteistani? Koska aiemmin minulla oli jatkuvasti samaa puuroutumisongelmaa. Ja silloin minulla oli toisenlaiset laitteet. Mikrofonia myöten. Siksi ostinkin uudet vehkeet, kun oli epäilys, että laitteet eivät toimi kunnolla. Uskon edelleen vahvasti, että kyseessä on siis minun oma käyttö virheeni, en vaan edelleenkään tiedä teen väärin?

Kysyn teidän mielestänne hölmön kysymyksen!
Olen ymmärtänyt että kun lopetetaan laulaminen ja musiikki yleensä, niin laitteet on palautettava perusasentoihin ja volumit pois jne.MIKSI?
 
Kun nyt laitteeni tällä hetkellä soi taas kunnolla, niin miksi pitäisi kääntää namikat pois hyväksi havaituista asetuksista, lopetettuani laulun.
Eikö voi antaa kaiken olla niissä asetuksissa jo valmiiksi seuraavaa laulukertaa varten?
 
Ps! koettakaa kestää meitä tietämättömiä
 
oksatboys
06.11.2013 19:04:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpmii: Ei selvinnytkään!
 
Tuli taas sama puuro kajareista. Sain puuron pois kun kääntelin namikoita. Jäi epäselväksi vaan taas, että minkä nappulan säätö toi äänen taas takaisin hyväksi.

 
Kun ongelmaa ratkotaan toimitaan analyyttisesti ja järjestelmällisesti. Eka kaikki eq-nappulat nollaan. Sitten kokeillaan yksikerrallaan mihin ne vaikuttaa. Ei sähläämällä saa mitään aikaiseksi, toisaalta ei kokeilemallakaan!

Kysyn teidän mielestänne hölmön kysymyksen!
Olen ymmärtänyt että kun lopetetaan laulaminen ja musiikki yleensä, niin laitteet on palautettava perusasentoihin ja volumit pois jne.MIKSI?

 
Olet ymmärtänyt väärin. Ei ne laitteet hajoa vaikka napit jättäisi mihin asentoon tahansa.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Kalmo
06.11.2013 21:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunhan et ala nyppiä plugeja kun virta on päällä ja potikat kaakossa :o)
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
xerxes
07.11.2013 08:27:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpmii:
Kysyn teidän mielestänne hölmön kysymyksen!
Olen ymmärtänyt että kun lopetetaan laulaminen ja musiikki yleensä, niin laitteet on palautettava perusasentoihin ja volumit pois jne.MIKSI?

 
Tuollaisen ohjeen olettaisin liittyvän johonkin yhteiskäyttöön. Siis kun samoja kamoja käyttää useampi bändi. Silloin on ehkä helpompi lähteä tuollaisesta nollatilanteesta kuin useiden muiden mahdollisesti kovinkin erilaisista säädöistä. Tai sillä voi olla vaikka koulutuksellinen aspekti esimerkiksi bändikoulussa.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
nisumaka
07.11.2013 08:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useiden eri studioiden ohjekirjan sääntö (ei ollut vitsi). Studio on jätettävä seuraavalle käyttäjälle alkutilaansa. Koskee kaikkea. Ristikytkentää yms. Jos kaikki tollainen pitäisi aina läpikäydä, kun aloittaa duunivuoron äänitarkkaajana, menisi käytännössä vähintään puolet työajasta käydä läpi kaikki laitteistot, että ne on kunnossa ja oikeissa säädöissään.
 
Sax-pappa
07.11.2013 09:54:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Kun ongelmaa ratkotaan toimitaan analyyttisesti ja järjestelmällisesti. Eka kaikki eq-nappulat nollaan. Sitten kokeillaan yksikerrallaan mihin ne vaikuttaa. Ei sähläämällä saa mitään aikaiseksi, toisaalta ei kokeilemallakaan!
 
Tuossakin mikserissä on jo senverran noita nappuloita, että summanmutikassa kääntelemällä ei saa mitään järkevää aikaan. Ja aktiivikauttimissa vielä lisää. Ainoa oikea tie on selvittää itselleen jokaisen nappulan merkitys joko ohjekirjan avulla tai jonkun osaavan opastuksella.
Kun hyvät säädöt on löydetty ei niitä tosiaankaan tarvitse nolliin palauttaa. Hyvä tapa on kuitenkin pistää volyymisäätö nollaan soiton lopuksi ja muistaa oikea järjestys virran kytkemiseen: Ensin virta päälle mikseriin ja vimeiseksi aktiivikaiuttimiin. Sammuttaessa sitten ensin virta pois aktiivikajareista ja sitten mikseristä. Näin vältytään ylimääräisiltä poksahduksilta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «