Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Studio
1
tepikuolema
30.10.2013 12:53:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
tälläista pientä kyselyä, että mitä mahtaa ihmiset ajattelee studion vuokrauksesta lockdown meiningillä? Entä onko muusikoille studion sijainnilla merkitystä ja jos on, miten se merkitys muuttuu jos paikan päällä on majoitustilat?
 
-Tepi
 
Numb
30.10.2013 12:58:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä mieluiten lockdownilla ottaisin. Jos sijainti on syrjäinen, niin majoituksen myös. Ja mä mielelläni ottaisinkin jostakin syrjästä.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
hallu
02.11.2013 17:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on locdown????
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Antti1
02.11.2013 17:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mikä on locdown????
 
Köyhät muusikot remuavat äänittelemässä kellon ympäri ilman ylimääräistä häiriötä, toisinsanoen sellainen "olkaa kuin kotonanne" -diili ikäänkuin studion puolesta.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
hallu
02.11.2013 17:42:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Köyhät muusikot remuavat äänittelemässä kellon ympäri ilman ylimääräistä häiriötä, toisinsanoen sellainen "olkaa kuin kotonanne" -diili ikäänkuin studion puolesta.
 
Ahaa, joo tiedän tämän systeemin. Olen tainnut kerran tai pari osallistua itsekin moiseen (silloin kylläkin ilman majoitusta), mutta projektihinnoittelu tai studioaika katsotaan kalenterista eikä kellosta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Groovi
02.11.2013 18:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tahtomatta viilata pilkkua, tavasta käytetään yleisesti nimitystä lock-out.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Antti1
02.11.2013 18:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Tahtomatta viilata pilkkua, tavasta käytetään yleisesti nimitystä lock-out.
 
On ukot tainneet vaan katsoa liikaa toimintaleffoja, kun menee termit sekaisin. :)
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
jannu
03.11.2013 01:10:50 (muokattu 03.11.2013 01:26:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Tahtomatta viilata pilkkua, tavasta käytetään yleisesti nimitystä lock-out.
 
Lockdownille on sit todellakin ihan omat hinnoittelut... ;)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Hanok
03.11.2013 12:33:04 (muokattu 03.11.2013 12:34:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lockout ei välttämättä tarkoita että bändi äänittäisi itse musansa, voihan siellä olla silti bändin ulkopuolinen äänittäjä. Studio on vain vuokrattu erikseen.
 
Systeemi on hyvä, jos mukana on joku, joka tuntee laitteet ja osaa niitä käyttää. Kyllähän diiliin yleensä kuuluu opastus talon tapoihin ja laitteisiin, mutta se ei ole mikään äänitysoppitunti.
 
Vaikka voikin tuntua edulliselta kun voi painaa duunia yötä päivää, tämä ei välttämättä kuitenkaan tuota parasta mahdollista lopputulosta. Äänityshommat ovat intensiivistä duunia ja niistä koko yön sessioista voi jäädä käteen myös iso kasa kelvottomia ottoja. Duuni voi olla hauskaa ja inspiroivaa, tai sitten vetää hermot tosi kireelle. Pitkissä sessioissa myös arvostelukyky hämärttyy helposti. Tätä kaikkea on vaikea ennustaa etukäteen. Itse pidän mieluiten studiossa työpäivät lähellä normaalia 8 tuntia.
 
Ehkä voisi sanoa, että lockout voi olla hyvä porukalle, jolla on jo kokemusta studiotyöskentelystä ja vankka osaaminen äänityksiin. Ammattimaisen äänittäjän käyttö voi muuten nopeuttaa töitä jopa niin paljon, että maksaa itsensä takaisin studioajassa. Puhumattakaan siitä, että lopputulos voi olla selvästi parempi.
 
Antti1
03.11.2013 12:37:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Ehkä voisi sanoa, että lockout voi olla hyvä porukalle, jolla on jo kokemusta studiotyöskentelystä ja vankka osaaminen äänityksiin.
 
Ehkä myös hyödyllistä niille tapauksille, jotka eivät ole jaksaneet/pystyneet hiomaan sovituksia ja kaikkia yksityiskohtia treenikämpillä vielä loppuun asti. Se äänittäjä voi olla paikalla 10-18 ja rokkarit saavat sit omalla ajallaan kinastella tulevan kitaraleadin sävelkuluista yms.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Groovi
03.11.2013 13:14:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuottamiseen liittyvää kirjallisuutta on tullut paljon kahlattua läpi ja todettua että suuren veden takana lockout studioaikaa vuokraa usein tuottajat ja miksaajat. Monesti on niin että joku tuottaja vuokraa studion vain miksatakseen jonkun levyn tai session studion tarjoamalla huippukalustolla. Se kun ei välttämättä ole kovin kustannustehokasta että joka jannulla on oma studio ja siellä räkit väärällään kalliita vintage-romuja.
 
Erikoista sinänsä että tällainen tapakäytäntö ei ole yleistynyt täällä meillä. Lieneekö liian pienet ympyrät? Jenkeissä on isoissa kaupungeissa paljonkin studioita, joita vuokraa säännöllisesti tietty porukka tuottajia ja musantekijöitä. Monesti on jopa niin että studion pitäjä ei itse edes ole mikään äänittäjä, vaan enemmänkin teknikko tai talonmies joka puuhastelee ja pitää tekniikan kunnossa. Toki sielläpäin sen ymmärtää kun ajattelee pelkästään tilojen kustannuksia.
 
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
dewil
03.11.2013 13:36:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi: Erikoista sinänsä että tällainen tapakäytäntö ei ole yleistynyt täällä meillä. Lieneekö liian pienet ympyrät?
 
Jaa, minä taas olen tehnyt kaikki levyhommelit nimen omaan tällä tsydeemillä ja tunnen aimo kasan tuottajia/äänittäjiä, jotka eivät suurin surminkaan lähde itse perustamaan studiota, eikä pienin syy ole siinä, että näin voi valita aina pajan projektin mukan.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «