Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: skeballe kompura pedaali
1
LevariJKL
02.11.2013 00:46:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tässä olen alkanut aavistuksen innostumaan väline urheilun puolelle kitaran soitossa, vaikka pitkään olen ollut sitä mieltä että kaikki mitä tarvitaan on clean tone ja distortion.
 
sain lainaan kaverin vox:n comboa mistä löysin kaikkea jänskää ja kivaa efektien muodossa, ja päällimmäisenä jäi tuo kompura mieleen. ja nyt olen miettinyt erikseen kompura pedaalin ostamista.
 
pikaiset googletukset tarjoisi bossin cs-3.sta, mutta haluasin kuulla vähän kokemuksia/vaihtoehtoja/suosituksia muiltakin soittajilta.
 
Boredom breeds motivation, but only if acted upon immideatly!
Antti1
02.11.2013 01:03:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvalla ihan kohtuullisen hyvän kompuran kimppuun pääsee, kun ostaa Marshall ED1:n. Jos ei maistukaan, niin eipä suurta rokotusta tule kukkaroon. Siihen verrattuna tuo Boss on imo aika kamala paskaläjä.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
jyrkalt
02.11.2013 02:53:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kiertäisin tuon Bossin kompuran aika kaukaa.
Oikeasti hyviin kompuroihin olen törmännyt valmistajilta OkkO, Xotic, Keeley, Wampler, Rothwell ja imo paras pedaalimuodossa oleva kompura kitarakäyttöön tulee Diamondilta.
 
Jucciz
02.11.2013 04:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en hirveästi kompuroista innostunut, kunnes pääsin kokeilemaan Retro-Sonic Compressoria. Nyt se on ollut laudassa useamman vuoden (lue: aktiivikäytössä yli 200 keikalla) - eikä ole lähdössä mihinkään.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hallu
02.11.2013 10:22:48 (muokattu 02.11.2013 10:24:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kannattaa vähän pohtia mitä sillä kompuralla haluaa tehdä ja peilata niihin omiin tarpeisiin niitä kompuran ominaisuuksia. Kompuroitahan on jos jonkinlaisia ja parhaat vissiin aika kalliitakin. Toiset arvostaa pedaalin "läpinäkyvyyttä" eli se ei värittäisi soundia eikä muutenkaan olisi kovin näkyvästi läsnä, vaan hienovaraisesti taustalla tiukentaa soundia eikä pidä meteliä tekemisistään. Toiset taas (kuten vaikkapa minä) haluaa käyttää kompuraa efektinä jolloin sen pitää näkyä ja ennenkaikkea kuulua. Kanntaa vielä huomata sekin, että kompuran sijainti signaaliketjussa vaikuttaa siihen soundiin ja soundin värittymiseen.
 
Oma kokeiluni tuosta Bossin kompurasta jätti valjun vaikutelman ja tuntui ettei se tee oikein mitään. Itse olen tykästynyt EHX:n kompuroihin, joista kaikki kolme olivat minulle mieluisia. Blackfinger ja Whitefinger ovat melkein samanlaisia, mutta Blackfingerissä hehkuu putket kun taas Whitefinger vahvistaa transistoreilla. En tiedä toimiiko molemmat valovastuksella, mutta Whitefinger ainakin toimii ja siinä voi valita käyttääkö LED:iä vai hehkulamppua. Itselläni on käytössä Whitefinger josta olen tykännyt todella paljon juurikin sen efektiivisen luonteen vuoksi ja se värjää soundia juuri niin kuin minä tykkään siitä. Blackfinger oli myös vahva ehdokas, mutta päädyin Whitefingeriin kun se tuntui jotenkin vastaavan vielä tehokkaammin mieltymyksiini, mutta Blackfinger oli kyllä ihan yhtä hyvä (ne putket vaan tuntui vähän hölmöiltä). Mutta tämä siis perustuu minun omaan mieltymykseeni vahvasti värjäävästä kompressorista, joita nämä EHX:t ovat. En tosin ole kokeillut maltillisilla asetuksilla että kuinka läpinäkyviksi ne saa (ilmeisesti saa, koska kuulemma jotkut hevanderiheebotkin näitä käyttää).
 
E: myös Blackfinger toimii valovastuksella koskapa siinä on valintakytkin "lamb/LED".
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
petrip
02.11.2013 10:31:11 (muokattu 02.11.2013 10:32:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Mä kiertäisin tuon Bossin kompuran aika kaukaa.
Oikeasti hyviin kompuroihin olen törmännyt valmistajilta OkkO, Xotic, Keeley, Wampler, Rothwell ja imo paras pedaalimuodossa oleva kompura kitarakäyttöön tulee Diamondilta.

 
Komppaan tätä näkemystä. Edellä mainitut pedaalit ovat kaikki sieltä parhaasta päästä, mutta se oma pitää toki hakea. Itselläni lautaan on jäänyt OKKO.
 
azlag
02.11.2013 10:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MXR Dyna Comp? Hinta ei päätä huimaa ja pitkällisen googlettelun ja eliminoinnin jälkeen tuohon itse päädyin. Hinta-laatusuhde suhteellisen kohdillaan, riippuen tietty siitä mitä hakee.
 
darrell
02.11.2013 11:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Mä kiertäisin tuon Bossin kompuran aika kaukaa.
Oikeasti hyviin kompuroihin olen törmännyt valmistajilta OkkO, Xotic, Keeley, Wampler, Rothwell ja imo paras pedaalimuodossa oleva kompura kitarakäyttöön tulee Diamondilta.

 
Mielipiteitähän nämä, mutta aloituksessa ei sanottu mitä kompuralta haetaan, joten suoralta kädeltä Bossin kaukaa kiertämisen suositteleminen ei ole perusteltua.
 
Itse hankin CS-3:n torilta nimenomaan sen soundiin aiheuttaman napsun, edullisen hinnan, ja säädettävuuden perusteella. En tee läpinäkyvällä kompuralla mitään.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
jyrkalt
02.11.2013 12:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darrell: Mielipiteitähän nämä, mutta aloituksessa ei sanottu mitä kompuralta haetaan, joten suoralta kädeltä Bossin kaukaa kiertämisen suositteleminen ei ole perusteltua.
 
Itse hankin CS-3:n torilta nimenomaan sen soundiin aiheuttaman napsun, edullisen hinnan, ja säädettävuuden perusteella. En tee läpinäkyvällä kompuralla mitään.

 
No tässä tilanteessa minä muutan mieleni ja suosittelen aloittajalle tuota Bossin kompuraa varauksettomasti. Hyvä pedaalihan tuo on. Mitäs minä näitä juuttuja täällä rölöän..
 
LevariJKL
04.11.2013 11:29:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pakko sanoa että wau!
 
ajattelin tosiaan että tässä saisi sellaisen kevyen ynnäyksen/suosittelun, mutta nyt on vaan enemmän kysymyksiä päässä :D.
 
lähdetääs jatkamaan silleen että 200e on katto mitä olen valmis sijoittamaan tuotteeseen. ja hakusessa on sellanen kompura millä saisi aavistuksen tiivistettyä soitantaa. sen mitä voxin sisään rakennetulla sain aikaan oli semmoinen mukava tasaisuus semmosissa pop rock näppäilyissä.
 
kiitos vielä kaikille tästä avusta!
 
Boredom breeds motivation, but only if acted upon immideatly!
jniska
04.11.2013 12:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile MXR dyna Comppia, ei ole kauhea investointi ja saat myytyä, jos ei ole sulle sopiva.
Mulla on laudassa Wampler Ego Compressor
http://www.wamplerpedals.com/essentials/ego-compressor.html
 
Olen luotettaville m-nettiläisille lainaillut pedaaleitani testiin postikulujen hinnalla .
 
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Tomtom
16.12.2016 13:08:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1138 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Nostellaanpas tuoretta aihetta pikkasen, haussa on pedaalimallin kompura, miel kooltaan pieni, maksimissaan ns Boss-kokoinen, laadukas mutta ei ylihintainen.
 
Käyttötarkoitus signaaliketjussa ekana (efektilenkuroita ei löydy..) puristamaan soundia pikkasen kasaan, eli ammattimiehet kai puhuu ekasta ns gain stagesta kuten tässä:
 
http://backstageblogi.fi/videot/anssi-kelan-kitarakamat-esittelyssa
 
Esim juuri Forest Green kiinnostaisi, edellinen kompura laudassa taisi olla DODin Milk Box joka ajoi asiansa hyvin. Tuolloin muistan testanneeni jotain MXR:ää mutta jotain häikkää siinä oli (mulle), ehkä väritti soundia liikaa tai vastaavaa. Tästä siis jo vuosikausia aikaa.
 
Xotic SP (koska Lukellakin) on? Mitä muuta? Molemmat nuo ovat T-kaupassa alle parinsadan mutta jotenkin luulisi että luotettavan ja "puhtaan" laitteen voisi löytää halvemmallakin? Ajaisko Bossin CS-3 asian?
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Rämppy
16.12.2016 14:17:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Huom! Olet kirjoittamassa yli 1138 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Nostellaanpas tuoretta aihetta pikkasen, haussa on pedaalimallin kompura, miel kooltaan pieni, maksimissaan ns Boss-kokoinen, laadukas mutta ei ylihintainen.
 
Käyttötarkoitus signaaliketjussa ekana (efektilenkuroita ei löydy..) puristamaan soundia pikkasen kasaan, eli ammattimiehet kai puhuu ekasta ns gain stagesta...

 
Mad Proffan Forest Green on paras mitä mulla on ollut. Se edullisempi pcb-versio on hyvä, kitarakäytössä soundillisesti joidenkin mielestä jopa parempi kuin hand wired-versio. Riittävät säätömahdollisuudet mutta silti simppeli käyttää. Jotkut kompurat latistaa soundia, mutta tämä ei. Eikä ole kovin iso kooltaan.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Tomtom
20.12.2016 09:16:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vaihtoehtona olisi Proffan Forest Green, Xotic SP, Keeley ja vaikka Jucciksen mainitsema Retro, olisko jollain omakohtaisia kokemuksia näiden eroista? Vai nappaanko vaan jonkun noista ja alan säätämään?
 
Mielellään tosiaan satsaisi pikkasen enemmän jotta ei tarvitsisi olla koko ajan vaihtamassa mutta puhtaus ja "läpinäkyvyys" on ehdoton vaatimus.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Juzpe
20.12.2016 23:19:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom:
Xotic SP (koska Lukellakin) on? Mitä muuta? Molemmat nuo ovat T-kaupassa alle parinsadan mutta jotenkin luulisi että luotettavan ja "puhtaan" laitteen voisi löytää halvemmallakin? Ajaisko Bossin CS-3 asian?

 
CS-3 vaihtu kattauksessa SP-comppiin aika nopeesti parin keikan testien jälkeen. On paljon luontevampi käsiteltävä ja siinä saa sakoitettua kompressoitua ja kompressoimatonta signaalia toisiinsa.
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
FastEddie
21.12.2016 09:50:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: CS-3 vaihtu kattauksessa SP-comppiin aika nopeesti parin keikan testien jälkeen. On paljon luontevampi käsiteltävä ja siinä saa sakoitettua kompressoitua ja kompressoimatonta signaalia toisiinsa.
 
Sp comp on loistava soundiltaan, mutta kokonsa puolesta epäkäytännöllinen keikoilla.
Koppa on liian korkea leveyteensä nähden; kompura ei tahdo pysyä pystyssa hikisissä keikkaolosuhteissa.
Myös säätimet ovat liian lähellä katkaisijaa; ainakin mulla jalka osuu poljettaessa säätimiin, muuttaen asetukset ihan muuksi.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are
Exhausted
21.12.2016 09:54:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompura toimii kyllä juuri tuollaiseen pikkuisen rosoiseen saundiin tuomaan lisää sustainia pitkille sävelille ja samalla laitetta voi käyttää pieneen buustaukseen ja saundinmuokkaukseen. Pitää vaan varoa ettei lyttää liikaa. Mitään laitesuosituksia ei kyllä ole.
Shakata
21.12.2016 11:04:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on monenlaisia kompuroita laudassa pyörinyt ja kovasti olen tykästynyt HBE:n Retro kompuraan. Todella hiljainen ja transparentti kompura, josta saa tarvittaessa irti järkyttävän määrän sustainia. Torilla näköjään aika edukkaasti myynnissä: https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1211726
 
Mad Proffan kompura on myös todella laadukas kampe, joskin siinä on sitten niitä nappuloita enemmän.
 
"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." Lou Reed
Tomtom
21.12.2016 12:37:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin tuon myös, mutta mulla on rajoitteena myös koko kun alkaa lauta olemaan täynnä kaikenlaista vätkytintä
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Shakata
21.12.2016 19:55:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tomtom: Huomasin tuon myös, mutta mulla on rajoitteena myös koko kun alkaa lauta olemaan täynnä kaikenlaista vätkytintä
 
Iso möhkälehän tuo kyllä on ja tila on aina kortilla laudasta, tuttu tunne. HBE on yksi pätevä ja varteenotettava vaihtoehto jos vaan lautaan mahtuun.
 
"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." Lou Reed
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «