Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gypsy-jazz plektroista
1
Sammo
01.11.2013 09:44:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin viime vuoden Turenki Tonefestilä Wegenin Gypsy Jazz Pickin, sikäli vahingossa että se maksoi 15€. En oikeastaan edes kokeillut sitä ja unohdin sen kokonaan. Nyt ostin Hesan musamessuilta kohtuullisen akustisen kitaran ja kokeilin tuota ihmettä. Aivan hemmetin hyvä soundi (erilaisella tavalla kuin esim. Jazz3), helppo ja rento soittaa järjettömästä paksuudesta huolimatta.
 
Eli kysymykseen: onko noille 15€:n plekuille mitän vastinetta, mutta halvemmalla? Koska toi hinta on aivan posketon. Dunlopilla taitaa olla Primetone-mallisto, mutta onko muita?
 
Tänks!
 
If the White House calls ... tell them... 'I'm out in the field'...
antnis
01.11.2013 10:08:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se 15e mikään kova hinta ole noin hyvästä plekusta. Mä taisin maksaa vielä enemän postikuluineen kun tilasin suoraan Wegenilta. Mut testaa vaikka Big Stubby 3mm, ei sekään kyllä sama asia ole.
 
Sammo
01.11.2013 12:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Ei se 15e mikään kova hinta ole noin hyvästä plekusta. Mä taisin maksaa vielä enemän postikuluineen kun tilasin suoraan Wegenilta. Mut testaa vaikka Big Stubby 3mm, ei sekään kyllä sama asia ole.
 
Joo, hintansa väärti tuo on selvästi ja ostankin varmasti ainakin toisen jos Tonefestista saa. Mutta kyllä itseä ainakin alkaa harmittamaan jos ne alkaa häviämään. Joka on plektroille kovasti ominaista :)
 
Opettavaista akustisen kanssa huomata että plektran vaihtaminen vaikuttaa soundiin enemmän kuin vaikkapa 1500€:n lisääminen kitaran hintaan, noin kärjistetysti (ei tietenkään sama ero)
 
If the White House calls ... tell them... 'I'm out in the field'...
hallu
01.11.2013 14:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Ei se 15e mikään kova hinta ole noin hyvästä plekusta. Mä taisin maksaa vielä enemän postikuluineen kun tilasin suoraan Wegenilta. Mut testaa vaikka Big Stubby 3mm, ei sekään kyllä sama asia ole.
 
Big Stubby on ja se sen pikkuproidi on meikäläisen suosikkiplektroja joita ostin viimeksi keravalta kourallisen, kun niitä ei jostain kumman syystä oikein meinaa mistään löytyä. Itse tykkään Subbyn pehmeästä soundista ja sillä saa luonteevasti erittäin selkeästi artikuloivaa tilua aikaiseksi (juurikin joku mustalaisjazzi voisi olla omiaan tuon plektran kohdemusiikiksi).
 
Pitänee alkaa jostain thomannilta tilaamaan noita isompia eriä kerralla (vaikka sehän ei kyllä juurikaan kulu), kun siä kaikkein mieluiten kuitenkin melkein aina käyttelen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
rtepeg
01.11.2013 16:22:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen huomannut, että kalliimmat plektrat eivät katoa. Ainakaan niin helposti.
 
Niin, tuo Wegenin perus gypsy jazz - plektra ja se vielä stydimpi The Fatone ovat aika erityislaatuisia juuri niiden mahdollistaman kirkkaan ja ISON soundin osalta. Itse tykkään noista, enkä ole vastaavan kuuloisiin vielä törmännyt. Kuitenkin käytän ja tykkään enemmän (juuri selmer-tyyppisen kitaran kanssa) Millerin valmistamista galaliitti-plektroista; ääni on enemmän jazz, mutta sopivasti swing... Nuo Millerit taitaa olla hiukan halvempia kuin wegenit. Miller on sveitsiläinen herrasmies, joka valmistaa osia ja mikkejä Selmer-Maccaferri - kitaroihin.
 
Mutta siis eivät kuulosta ihan samalta, mutta itse tykkään enemmän Millereistä. Ja ne ovat paksuudeltaan, luonteeltaan ja soitettavuudeltaan juuri gypsy jazz - plektroja parhaimmillaan. Onko sitten Wegen juuri jotenkin modernimpi?
 
Peter
 
antnis
01.11.2013 23:23:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Joo, hintansa väärti tuo on selvästi ja ostankin varmasti ainakin toisen jos Tonefestista saa. Mutta kyllä itseä ainakin alkaa harmittamaan jos ne alkaa häviämään. Joka on plektroille kovasti ominaista :)
 
Opettavaista akustisen kanssa huomata että plektran vaihtaminen vaikuttaa soundiin enemmän kuin vaikkapa 1500€:n lisääminen kitaran hintaan, noin kärjistetysti (ei tietenkään sama ero)

 
Juu, hukata ei kantsi :) Tuli tuossa mieleen, että yksi pleku jota kannattaa testata, on Dunlopin harmaa Gator, 1.5mm tai 2mm. Olen näemmä hukannut omani, mutta muistelisin, että siinä oli jotenkin samantyylinen soundi kuin Wegeneissä...tai sit ei. Tarttis vissiin hommaa joku halpa Gitane niin pääsis soitteleen noilla kunnolla, Telellä ei ihan saa kaikkia nyansseja irti Gypsy jazzista vaikka se hiano soitin onkin :)
 
rtepeg
01.11.2013 23:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tele on aina hieno soitin! Akustisella puolella taas tuommoinen ovaaliaukkoinen selmer-tyyppinen on koukuttava. Aivan oma maailmansa.
 
Sammo
04.11.2013 10:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille vastauksista!
 
Huomasin että mulla oli pienempi Stubby himassa ja muutama muukin paksumpi läpyskä. Jostain syystä nuo paksut plekut järestäen tuntuu ikävältä pitää kädessä (ei voi aivan kivuksi sanoa) ja tätä tunnetta ei Wegenin kanssa ole, ehkä sen takia se tuntui yllättävän hyvältä. Millerin plekusta löysin yhden kuvan, siinä oli reikä keskellä, pitänee kokeilla jossain vaiheessa.
 
Iso ero on plekuissa -- oma suosikki kokeilluista, Wegenin jälkeen, oli Dunlopin Black Ice Heavy väärin päin. Tuota käytän myös himassa sähkiksen kanssa (bändin kanssa tulee pääosin käytettyä vähän isompaa plektraa).
 
If the White House calls ... tell them... 'I'm out in the field'...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «