Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etu-astetta?
1
samppaer
31.10.2013 18:19:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli kun minulla on pa laitteet mikseri kaijuttimet subbari yms..
voinko laittaa tavalliseen mikseriin basson kiinni esim. tuolla http://www.thomann.de/fi/sm_pro_audio_tb202.htm että se toimisi ihan normaalisti, mitää efektejä ei tarvita. Vai tarviiko se jonkun oikeen basso etu-asteen? vai mitä?
-kiitos
 
zouwi
31.10.2013 19:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siis käsitin oikein että haluat saada sähköbasson kuulumaan PA:sta niin yleinen tapa on ottaa suoraan sähköbasson tarjoilema signaali DI-boksilla mikseriin sisään ja tarjoilla sitten mikserin outputeista PA-kalustolle soiteltavaksi.
 
Suoraan basson kytkeminen mikseriin edes lyhyellä vedolla ei ole ideoista parhain sillä basson antoimpedanssi on suuri ja mikserin inputin impedanssi suhteessa basson lähtöön on pieni.
 
Jos sitten haluaa jonkinlaista prosessointia signaalille harrastaa, yleensä se on ollut miksaajan hallussa ja käpistellä sitä sitten etupäässä löytyvällä kalustolla (räkki-kompressorit, kanavan eq:t, putki-kikottimet jne.) ja tarjoilla kansan nautittavaksi parhaaksi katsomallaan tavalla työstettynä.
 
Jos taas olet itse basisti ja haluat jonkun tietynlaisen soundin ja mahdollisuuden ronkkia sitä livenä keikalla, ei yleensä miksaajat ole hermostuneet siitä että hankit itsellesi jonkun räkki-etuasteen ja/tai kompuran yms. ja tarjoilet sitten yhden XLR-outputin jonka voi kiskoa mihin se sopivaksi katsotaan.
 
samppaer
31.10.2013 20:12:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zouwi: Jos siis käsitin oikein että haluat saada sähköbasson kuulumaan PA:sta niin yleinen tapa on ottaa suoraan sähköbasson tarjoilema signaali DI-boksilla mikseriin sisään ja tarjoilla sitten mikserin outputeista PA-kalustolle soiteltavaksi.
 
Suoraan basson kytkeminen mikseriin edes lyhyellä vedolla ei ole ideoista parhain sillä basson antoimpedanssi on suuri ja mikserin inputin impedanssi suhteessa basson lähtöön on pieni.
 
Jos sitten haluaa jonkinlaista prosessointia signaalille harrastaa, yleensä se on ollut miksaajan hallussa ja käpistellä sitä sitten etupäässä löytyvällä kalustolla (räkki-kompressorit, kanavan eq:t, putki-kikottimet jne.) ja tarjoilla kansan nautittavaksi parhaaksi katsomallaan tavalla työstettynä.
 
Jos taas olet itse basisti ja haluat jonkun tietynlaisen soundin ja mahdollisuuden ronkkia sitä livenä keikalla, ei yleensä miksaajat ole hermostuneet siitä että hankit itsellesi jonkun räkki-etuasteen ja/tai kompuran yms. ja tarjoilet sitten yhden XLR-outputin jonka voi kiskoa mihin se sopivaksi katsotaan.

 
Oookei, noh oikeestaan tilasin jo eilisen tilauksen yhteydessä http://www.thomann.de/fi/sm_pro_audio_tb202.htm otin ton koska mulla oli aavistus et sitä bassoo ei just suoraan mikseriin kannata laittaa, et kai sen tollakin saa kuulumaan? ilman mitää di-bokseja, kun niitäkin kattelin
 
anapena
01.11.2013 11:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samppaer: et kai sen tollakin saa kuulumaan? ilman mitää di-bokseja, kun niitäkin kattelin
 
Homma hoituu hyvin tuolla:) Toki sen voi aina palauttaa Thomannille...ja ottaa vaikka Palmerin DIboksi, mutta onhan tuo etari aktiivisempi ominaisuuksiltaan.
 
Istu ja pala!
rintapek
01.11.2013 16:35:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samppaer: Oookei, noh oikeestaan tilasin jo eilisen tilauksen yhteydessä http://www.thomann.de/fi/sm_pro_audio_tb202.htm otin ton koska mulla oli aavistus et sitä bassoo ei just suoraan mikseriin kannata laittaa, et kai sen tollakin saa kuulumaan? ilman mitää di-bokseja, kun niitäkin kattelin
 
Vähän kummastuttaa, että miksi pitää kikkailla? Miksi maksaa pitkälti toistasataa kaksikanavaisesta mikkietuasteesta välttääkseen DI- boxin käytön, koska DI- boxinahan tuo räkkiin pultattava vehje tuossa palvelee.
 
Samaan rahaan saa ihan ammattikäyttöönkin tarkoitetun DI- boxin.
 
Tai vastaavasti samaan rahaan saa pienen, DI- lähdöllä varustetun bassokombon.
 
Jos vekottimen ainoa tarkoitus on palvella basson ja mikserin välissä, niin kaksikanavainen mikkietuaste ei ole ostos joka ensimmäisenä juolahtaa mieleen.
 
Danko
01.11.2013 16:47:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Vähän kummastuttaa, että miksi pitää kikkailla? Miksi maksaa pitkälti toistasataa kaksikanavaisesta mikkietuasteesta välttääkseen DI- boxin käytön, koska DI- boxinahan tuo räkkiin pultattava vehje tuossa palvelee.
 
Samaan rahaan saa ihan ammattikäyttöönkin tarkoitetun DI- boxin.
 
Tai vastaavasti samaan rahaan saa pienen, DI- lähdöllä varustetun bassokombon.
 
Jos vekottimen ainoa tarkoitus on palvella basson ja mikserin välissä, niin kaksikanavainen mikkietuaste ei ole ostos joka ensimmäisenä juolahtaa mieleen.

 
Älä ny, ohasse hianoo kun ihmiset harrastaa. Tuossahan on putkea, optokompuraa ja ekva tavan di-boxiin verrattuna.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
rintapek
01.11.2013 18:13:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Älä ny, ohasse hianoo kun ihmiset harrastaa. Tuossahan on putkea, optokompuraa ja ekva tavan di-boxiin verrattuna.
 
No en mä toki millään pahalla. Ostokuume vaan on paha tauti, joka harvoin paranee muutoin kuin ostamalla.
 
Mut vissiin melko harva täl palstalla kylpee rahassa.
 
Kun mä olin junnu ja soittohommia aloitin, niin ei ollu nettiä eikä neuvontapalstoja. Haitarit tunsin siinä määrin, et osasin erottaa oikeen soittimen lelusta ja siit huolimatta yks helvetin kallis hankinta meni pahasti poskelleen. Täyskokoinen melodiabassoBugari ei ollu se soveltuvin soitin rippikoulua käymättömälle pikkumiehelle. Akustisen skitan hankinnassa sit osasin pyytää skittaa soittavan kaverin apuun ja toi skitta on tossa vieläkin, tosin kolkytvuotishuoltoa vailla.
 
Et sinänsä nykyään kun on mahdollista kysyä neuvoja, lukea käyttökokemuksia jne... niin sen vois myös tehdä, ennenkuin heittää satasia tuotteeseen, joka ei ehkä ole se tarkoituksenmukaisin.
 
Kysyjä ei budjetistaan puhunu mitään, mut jos samalla hintahehtaarilla kattelee, niin tosiaan ton etuasteen summalla saa ihan pro- luokan DI- boxin, jota on kaiken lisäksi hitosti kivampi roudata kuin räkkiasennettava 2kanavaetari.
Ihan samaan rahaan löytyy pieniä bassokomboja DI- outilla, joit voi käyttää kotisoittelussakin ja keikalla vaik omana monitorina.
Budjettiin pikkuisen lisää, niin alkaa löytyä bassolle tehtyjä trankkunuppeja, jois on samaan tapaan DI- lähtö. Myöhemmin sit hyvä kaappi alle, niin siin on bassokamat baarikeikalle.
 
Kysyjän antamilla tiedoilla mä en näe hirveesti järkeä hankkia tommoista etuastetta, vaikka se hommassa toimiskin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «