Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piano kerrostalossa
1 2
Aira
29.10.2013 08:48:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä olette akustisesta pianosta kerrostalossa? Oon ajatellut sellaista, kun ongelma on, kun en saa sähköpianolla ollenkaan samaa tuntumaa kuin akustisella. Vai olisko mitään hyvää sähköpianoa, mitä voi verrata akustiseen? Ei kai?
 
18is9
29.10.2013 09:34:43 (muokattu 29.10.2013 09:40:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aira: Mitä mieltä olette akustisesta pianosta kerrostalossa?
 
Jos naapuri sellaisen laittaa, minä tuon rumpusetin olohuoneeseen. Sekin on akustinen instrumentti. Jos tulee sanomista, mikitän rummut ja vedän pa:n kautta, silloin ne on sähkörummut. Että sellaista mieltä olen pianosta kerrostalossa.
 
EDIT: Rumpusettiäni olohuoneessa voi käydä katsomassa profiilini omista kuvista ;).
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
musamies
29.10.2013 10:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aira: Mitä mieltä olette akustisesta pianosta kerrostalossa? Oon ajatellut sellaista, kun ongelma on, kun en saa sähköpianolla ollenkaan samaa tuntumaa kuin akustisella. Vai olisko mitään hyvää sähköpianoa, mitä voi verrata akustiseen? Ei kai?
 
Itse olen kyttäillyt Yamaha CP4:sen ilmaantumista saataville:
http://uk.yamaha.com/en/products/mu … ianos/cpstage/cp4_stage/?mode=model
 
Vaikkei tuntuma täysin sama olekaan, tämän saa mukaan ja näin tuntuma on sama myös keikalla.
 
Tarkoituksenmukainen äänentoisto riippuu tilanteesta. Kerrostalossa ne voivat olla kuulokkeet tai vaikka pienet studiomonitorit.
 
Aira
29.10.2013 12:54:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon just aatellu, et auttaisko jos olis Yamaha. Mulla on casio cdp-100. Ei oikein homma tunnu etenevän. Eilen soittelin kirjaston akustisella pianolla ja tuli tuntuma, että voisi edetä, jos olisi akustinen piano. Joten ei varmaankaan auta, vaikka olisi mikä sähköpiano kysymyksessä?
 
ptpt88
29.10.2013 14:24:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nord Stage on varmaan äänen puolesta realistisin vaihtoehto. Siinä on mallinnettu pianon käyttäytymistä kuten esim. kielten resonointia.
 
One thing that I would like to see happen with films is for music not to be treated as just one more ingredient, but as an integral and fundamental part, due to its fatal capacity to affect the mood of the movie. -- Vangelis
JoeyF
29.10.2013 15:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aira: Mitä mieltä olette akustisesta pianosta kerrostalossa? Oon ajatellut sellaista, kun ongelma on, kun en saa sähköpianolla ollenkaan samaa tuntumaa kuin akustisella. Vai olisko mitään hyvää sähköpianoa, mitä voi verrata akustiseen? Ei kai?
 
Ei sähköpianoilla tietenkään vielä (hyvän) akustisen soittotuntumaan pääse vaikka kehitystä tapahtuu koko ajan. Monille sähköiset kelpaa ja erityisesti keikkailua ajatellen, Claviat, Kurzweilit, Rolandit, Numat ym on todella hyviä.
Jos kotona vaan soittaa, niin akustinen on edelleen aina akustinen.
 
Noi tuntumat on tietysti tottumiskysymyksiäkin. Toisella akustisellakin soitto voi tuntua aluks oudolta, jos on tottunut omaan akustiseen.
 
Kerrostaloa varten moniin pianomalleihin saa nykyään Silence-systeemin, jolloin voi soittaa muita häiritsemättä luurit korvilla. Ne on tosin yleensä aika kalliita.
 
musamies
29.10.2013 16:20:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aira: Oon just aatellu, et auttaisko jos olis Yamaha. Mulla on casio cdp-100. Ei oikein homma tunnu etenevän. Eilen soittelin kirjaston akustisella pianolla ja tuli tuntuma, että voisi edetä, jos olisi akustinen piano. Joten ei varmaankaan auta, vaikka olisi mikä sähköpiano kysymyksessä?
 
Ainakin digitaalipianot on toisiinsa nähden huomattavasti erilaisia vähän samalla tavoin kuin akustisetkin pianot.
 
Mä olen melko kattavasti testannut vastaan tulleita digitaalisia stagepianoja ja vain harvasta tulee fiilis, että tämän mä todella haluan hommata.
 
Positiivinen fiilis on ollut kytköksissä seuraaviin asioihin:
- stagepianoissa ehkä johonkin 2500 euroon saakka ominaisuudet paranee sitä mukaa kuin rahaa laittaa
 
- paino ja vasaramekanismis uskottavuus ovat myös jossain määrin kytköksissä, joten pitää valita helposti roudattavuuden ja mahdollisimman uskottavan vasarakoneiston välillä
 
- pelkkä hyvä vasaramekanismi ei riitä vaan tarvitaan myös hyvä elektroniikka ja siihen liittyvät softat/sämplet. Näissä on suuria eroja eri valmistajilla ja malleissa. Riippuu käyttötarkoituksesta mikä toimii parhaiten. Esim. Roland V Piano on ihan erilailla toteutettu kuin Nord Piano.
 
Kaanma
29.10.2013 21:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mun pitäis piano kerrostaloon ostaa nii ottasin akustisen jossa on se silence-toiminto.
 
Janus
29.10.2013 21:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aira: Vai olisko mitään hyvää sähköpianoa, mitä voi verrata akustiseen? Ei kai?
 
http://www.f-musiikki.fi/musiikkilu … ybridipiano_musta_kiiltava_/_yamaha
 
Tuota kannattaa käydä testaamassa, ainakin PK-seudun F-musiikeista löytyy - ja pääsee vertailemaan rinnakkain soundia ja tuntumaa oikeiden akustisten pianojen kanssa. Myös Rolandilta löytyy hieman vastaava malli, mutta saattaisin kallistua tässä tapauksessa Yamahan puoleen: http://roland.fi/products/productdetails.aspx?p=1186&c=40
 
Zabijak
29.10.2013 22:48:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on molemmat, ja suurimman osan soitosta ja varsinki treenaamisesta toki hoidan tolla sähkösellä. Mutta sillon tällön, lähes päivittäin soitan myös akustista, on se vaan niin eri juttu.
Jos naapureita häiritsee, saa toki toivoa aikoja jollon en soita mutta ei oo kellään ollu toistaseks mitään valittamista.
 
Kohtuullisissa määrin akustista voi soittaa huoletta, mutta varsinaista treenaamista en lähtis suorittelemaan, se kun ei aina kuulosta niin kauniilta.
 
Keyboardist for The Storyline
Aira
30.10.2013 14:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kans ajatellut, että olisi sähkö- ja akustinen piano ja pääosan soitteluista hoitaisi sähköpianolla kuulokkeet päässä. Silloin ei haittaisi naapureita, kun joskus soittaa akustisella. Mutta saako hyviä käytettyjä akustisia pianoja edullisesti? Kun haluaisin ton sähköpianonkin vaihtaa ja rupeaa sitten tulemaan budjetti vastaan.
 
baron
30.10.2013 14:23:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aira: Olen kans ajatellut, että olisi sähkö- ja akustinen piano ja pääosan soitteluista hoitaisi sähköpianolla kuulokkeet päässä. Silloin ei haittaisi naapureita, kun joskus soittaa akustisella. Mutta saako hyviä käytettyjä akustisia pianoja edullisesti? Kun haluaisin ton sähköpianonkin vaihtaa ja rupeaa sitten tulemaan budjetti vastaan.
 
Silent pianoissa on ihan akustisen kosketus ja ääni mutta voi tarvittaessa soittaa hiljaisesti kuulokkeilla.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
30.10.2013 14:27:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aira: Olen kans ajatellut, että olisi sähkö- ja akustinen piano ja pääosan soitteluista hoitaisi sähköpianolla kuulokkeet päässä. Silloin ei haittaisi naapureita, kun joskus soittaa akustisella. Mutta saako hyviä käytettyjä akustisia pianoja edullisesti? Kun haluaisin ton sähköpianonkin vaihtaa ja rupeaa sitten tulemaan budjetti vastaan.
 
Voi kohtuullisen hyviä akustisia pianoja saada edullisesti kunhan huomioi, että ne on täysin erilaisia ja eri ikäisiä.
 
Digipianossa taas niin, että uudet ovat vanhoja parempia ja ominaisuudet paranee hinnan mukaan tiettyyn rajaan saakka.
 
Thomann:in sivulla on "vaatehuonehintaan" 1999 € kolme hyvää vaihtoehtoa:
http://www.thomann.de/fi/cat_PG_3.html?gf=keikkapianot&oa=pra
 
Kawai MP10
- järeä vasarakoneisto
- lähinnä pianonsoittoon
- paino 31,8 kiloa
 
Kurzweil Artis
- yleiskeikkapiano, jossa painotettu pianon soiton lisäksi muiden äänien helppoa keikkasäädettävyyttä
- paino 21 kiloa
 
Yamaha CP4
- Yamahan uusin ja kätevin pianon soittoon erikoistunut ammattikosketinsoitin, jolla voi tehdä muutakin mutta pääpainopiste pianossa.
- paino 17,5 kiloa
 
Aira
31.10.2013 08:27:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osta piano kokeilematta ja näitä mitä lähimmästä F-musiikista löytyy, Yamaha on paras. Kaiuttimilla, koska kuitenkin joskus haluan soittaa ilman kuulokkeita.
 
Silent pianosta luin huonoa keskustelupalstalta. On myös liian kallis. Sitten mulla ei olis varaa stagepianoon ja joutuisin käyttämään sitä silent-toimintoa, mikä on monien mukaan huono.
 
baron
31.10.2013 09:23:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aira:Silent pianosta luin huonoa keskustelupalstalta. On myös liian kallis. Sitten mulla ei olis varaa stagepianoon ja joutuisin käyttämään sitä silent-toimintoa, mikä on monien mukaan huono.
 
1. Kokeile itse
2. Silentin kanssa et tarvitse stage-pianoa (paitsi jos alat keikkailla)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
31.10.2013 09:37:21 (muokattu 31.10.2013 09:53:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aira: En osta piano kokeilematta ja näitä mitä lähimmästä F-musiikista löytyy, Yamaha on paras. Kaiuttimilla, koska kuitenkin joskus haluan soittaa ilman kuulokkeita.
 
Oma kokemus ei ole kovin positiivinen digitaalipianoihin upotetuista kaiuttimista.
 
Parempaan tulokseen pääsisi jos malttaisi ostaa pienikokoiset studiokäyttöön tarkoitetut monitorit:
http://www.thomann.de/fi/cat_PG_5.h … tiiviset_lahikenttamonitorit&oa=pra
 
Suurin osa digipianojen kaiutinmalleista on niitä, jotka ei ole tarkoitettu kuljetettavaksi ja ammattikäyttöön tarkoitettu suunnittelu toteutuu paremmin stage malleissa - siis huomio enempi hyödyllisissä ominaisuuksissa ja vähemmän huuhaata ja muovia.
 
Yksi näkökulma on vielä, että on olemassa joitain sellaisia mallia, jotka on ammattikeikkapianon ja kotimallin välimaastosta. Joku kyseistä vehjettä kokeillut voisi kertoa minkälaiset omat kaiuttimet vaikkapa tässä on:
http://www.thomann.de/fi/roland_fp_80_wh.htm
 
Janus
31.10.2013 10:50:23 (muokattu 31.10.2013 11:01:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta vain kerrostaloon se 200€ lastulevypiano. Varmasti tarkoitukseesi aivan riittävä, myöskään naapureiden mussutuksesta ei kannata välittää, jos soittelet 7-22 (tai mitkä taloyhtiösi järjestyssäännöissä onkaan määritelty) -välillä, eli "hiljaisuuden" ulkopuolella. Kokonaan toinen asia olisi päivittäin useita tunteja kestävä, ammatinharjoittamiseen rinnastettava harjoittelu, mutta veikkaisin, että tästä ei ole nyt kysymys.
 
musamies
31.10.2013 11:08:23 (muokattu 31.10.2013 11:10:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Osta vain kerrostaloon se 200€ lastulevypiano. Varmasti tarkoitukseesi aivan riittävä, myöskään naapureiden mussutuksesta ei kannata välittää, jos soittelet 7-22 (tai mitkä taloyhtiösi järjestyssäännöissä onkaan määritelty) -välillä, eli "hiljaisuuden" ulkopuolella. Kokonaan toinen asia olisi päivittäin useita tunteja kestävä, ammatinharjoittamiseen rinnastettava harjoittelu, mutta veikkaisin, että tästä ei ole nyt kysymys.
 
Mulla oli kotona vähän aikaa lainassa bändin yhteinen Roland RD-64 jota voisi luonnehtia pienikokoiseen vain 64 koskettimen muotoon typistetyksi stagepianoksi ja midiohjaimeksi.
 
Se edisti oppimista huomattavasti verrattuna pianottomaan tilanteeseen ja johtopäätöksenä, että kannattaa hommata siis oma 88 koskettiminen stagepiano. Minun mielestä tällä hetkellä yksi fiksuimpia on Yamaha CP4.
 
Jos intoa on tarpeeksi, minun mielestä silti voi hommata akustisen pianon sellaiseen kotiin, johon se sopii - niitähän on vaikka minkälaisia vaihtoehtoja edulliseen hintaan käytettynä. Mutta kerrostalo-olosuhteissa se ei kuitenkaan harjoitteluun yksin riitä. Kokoilin muutama viikko sitten miten kehtaan akustisella pianolla soitella omia nuottikirjojani kerrostalo-olosuhteilla ja parempaan treeniin pääsen kyllä digivehkein.
 
Bändin yhteisellä RD-64:sella tuli pikemminkin ammattiharjoitteluun rinnastettava tilanne lähemmäksi ja ehkä olin poikkeuksellisen ahkera kun vekotin ei ole oma eikä se ole koko aika mun käytössä.
 
outoniemi
02.11.2013 10:24:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tosiaan kokeilla itse niitä silent-malleja, ihan kohtuuhintaisenakin on saatavilla.
 
Vaikka olen hyvin kriittinen oman silent-pianoni suhteen, en silti missään nimessä vaihtaisi pelkkään digitaaliseen. Monia olen kaupoissa testannut, kalliitakin, mutta todennut ettei innosta. Aina kun mahdollista soitan akustisesti. Mutta jos haluaa päivittäin harjoitella ja pitkiä työpäiviä tekee, niin on pakko voida soittaa myös naapureita ajatellen epäinhimillisiin aikoihin. Nyt osaisin ehkä valita pianon paremmin. Osa oman pianoni ongelmista ei kuitenkaan liity silent-toimintoon, esimerkiksi sietämättömät muovisen oloiset ja liukkaat koskettimet ja äänensävy...
 
No, seuraava piano ei kuitenkaan ole enää pystymalli...kerrostalossa tai ei , niin flyygeli on oltava. Ehkä ei kuitenkaan kovin suuri :)
 
R0IST0
02.11.2013 12:31:40 (muokattu 02.11.2013 12:32:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

outoniemi: kerrostalossa tai ei , niin flyygeli on oltava. Ehkä ei kuitenkaan kovin suuri :)
 
tätä tulin itsekkin sanomaan, aivan ehdottomasti flyygeli kerrostaloon, mieluiten kattohuoneistossa!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «