Aihe: Mitä mikrofoneja suosittelisitte?
1 2 3 4
LaMotta
27.10.2013 20:40:08

Ei kannata vaihtaa mikkejä, vaan sormet. Joo.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Myrkky Nuoli
27.10.2013 20:48:02 (muokattu 27.10.2013 20:49:58)
naavanka_: Kaikenmualiman kamoja vuodesta toiseen pyöritelleenä, olen huomannut että kyllä lähes minkä tahansa saa kuulostamaan hyvältä kunhan jaksaa perehtyä laitteiden säätämiseen.

Totta, mutta jos hakee jotain tiettyä saundia niin se on sitten taas eri asia. Tosin en ite nyt ihan noin yleistäen viitsis sentäs heittää. Kaiken maailman Valvekingejä on tullu tuntitolkulla pyöriteltyä, eikä ne vaan kuulosta omaan korvaan miellyttävältä missään asennossa. Muttajoo, enimmäkseen samaa mieltä.

Itelläni se on ollut semmonen saundi, tai muutama semmoinen saundi, mitkä kuulen päässäni kun teen riffejä, eikä niinkään jonkun tietyn soittajan saundi. Se, tai oikeammin pari niistä on löytynyt JCM:stä ja matalatehoisista mikeistä, toivottavasti ei tartte enää vaihella, perkeles.. Fender-saundia ei valitettavasti oo mulle tarjolla, mutta se on semmosta. Tärkeysjärjestykseen asiat bändihommien mukaan.

En väitä, että täällä kukaan olisi väärässä, mutta oon havaitsemassa tässä nyt sitä noise gate -ilmiötä taas. Että kun kysellään noise gatejen eroista niin vastataan, että et sä semmosta halua. Oikeesti aika turhauttavaa toisinaan.
askomiko
27.10.2013 21:52:41 (muokattu 27.10.2013 21:54:35)
Hanki hyvät hurinattomat yksikelaisen soundiset mikit. Hurinallisilla ynkkäsoundien kaivaminen menee tuskaiseksi kun tulee niin helkkaristi pörinöitä särön mukana. Jos YJM-signaturemikeissä on hyvä soundi niin niillähän riipii hyvin SRV-meiningit myös, en ole niitä testannut missään. Luullakseni parassoundiset hurinattomat tekee Kinman, ja niillä ainakin onnistuu kaikki missä tarvitaan kivaa stratosoundia, oli se sitten SRV, Knopfler tai ynkkä.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Epi
27.10.2013 22:03:19

LaMotta: Ei kannata vaihtaa mikkejä, vaan sormet. Joo.

Tosi juttu hyvin pitkälle. Ja kaikkien kannattaa kuunnella tämä YouTube -pätkä, saatatte oppia jotain. Scott Grove puhuu puhdasta asiaa, vaikka vähän pitkäsanainen onkin.

http://www.youtube.com/watch?v=YmMJNmJACmA
Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
the-Antero
27.10.2013 22:22:09 (muokattu 28.10.2013 13:50:14)

silhouette: Kyllä ne on kaikki yksikelaisia eli S/S/S.

Sori :) katsoin vastaajan väärin :D
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Myrkky Nuoli
28.10.2013 08:08:04 (muokattu 28.10.2013 08:08:57)
Epi: Tosi juttu hyvin pitkälle. Ja kaikkien kannattaa kuunnella tämä YouTube -pätkä, saatatte oppia jotain. Scott Grove puhuu puhdasta asiaa, vaikka vähän pitkäsanainen onkin.

http://www.youtube.com/watch?v=YmMJNmJACmA

Tää on kyllä niin käsittämätön jätkä, etten pysty ottamaan vakavasti enää mitään mitä se sanoo. Kipeän olonen ihminen. "I'm right and everybody else is a fucking idiot" -linja ei kanna hirveen pitkälle.

the-Antero: http://www.fender.com/series/americ … ewood-fingerboard-3-color-sunburst/

Mikäs tää sitten on?

Eiköhän tässä tarkotettu, että alottajan kitaran kaikki mikit on yksikelasia.
Laulava Kylätohtori
28.10.2013 08:36:25 (muokattu 28.10.2013 08:50:10)
silhouette: Tällä hetkellä himassa on Line6:sen Flextone 2 ja se on ihan ok vahvistin, ei mikään huippu, muttei tajuttoman huonokaan - ainakaan kotisoittoon. Ja, muutenkin asia on niin, että juuri tällä hetkellä ei ole varaa ostaa kunnollista "esikuvienmukaista" vahvistinta, mutta mikkien vaihtoon rahat voisivat riittääkin. Ja, muutenkin ihan huvin ja testailut vuoksikin kiinnostaisi vaihtaa stratoon uudet mikit, jos vaikka oppisi jotain uutta taas. =)

Haluttiinko tässä nyt kuulostaa em. artisteilta vai tavoiteltiin vain samaa (saman tyylistä) soundia. Ensimmäiseen voi suoraan sanoa, että unohda ja toiseen, että samantyylisillä vehkeillä tuo kai onnistuu. Mutta tosiaan, esim. SRV:n soundista merkittävän osan muodostaa myös soittotatsi ym., joten samaan soundiin, ei pääse edes samoilla vehkeillä.

Ja Naavangan kanssa samaa mieltä. Ei kukaan tule koskaan teknisesti valmiiksi, se on mahdotonta. Ehkä vika on siinä, että soittelet aina samoja juttuja, etkä tunne enää kehittyväsi niissä. Tässä auttaa uudet treenitekniikat. Mutta. Jos haluat testailla eri kamoja ja hommata parempia vehkeitä, niin tottakai. Ilman muuta. Se on jopa suotavaa, koska uudet paremmat kamat inspiroivat todella paljon ja niiden myötä se soitto voi saada ihan uusia ulottuvuuksia. Varsinkin tässä tapauksessa, kun lähtötaso on - anteeksi nyt vain - varsin matala.

Oma mielipiteeni on, että et saavuta mikkien vaihdolla mitään (mulla on itsellä ollut Flextone II), vaan sinun pitäisi ostaa uusi vahvistin. Kaikesta päätellen suosittelisin jotain oivaa putkipeliä. Niissä soundi, reagointi ja tatsi ovat sen verran erilaisia, että mainitsemasi ongelmat saattavat hyvinkin olla juuri vahvistimen syytä. Kunnon putkipelin dynamiikka ja soundi toisi oikeasti selvää parannusta soittoosi, siis muutenkin kuin pelkästään parempaa soundia. Samaa parannusta et mikeillä tule saamaan koskaan. Jos vaihdat AmStd originaalimikkien tilalle vaikka Texas Specialit, niin väitän, että hyöty on Flextonella 0.

Tosin putkarin dynamiikka vaatii soitolta myös tarkkuutta ja huolellisuutta, joten aluksi hyvä putkari saattaa tuntua jopa "huonommalta", mutta kun vähän malttaa treenailla ja siihen tottuu, niin ihmettelee, miten ikinä on jaksanut muilla soitellakaan.

Joten mars testailemaan kunnon putkivahvistimia (mielellään omalla kitaralla), niin saat selville, että onko vika oikeasti mikeissä vai vahvarissa...

Ja lopuksi varoitus. Tämä tarina on fiktiivinen ja oman mielikuvitukseni tuotetta, kaikki mahdolliset yhtymäkohdat totuuteen ovat sattumanvaraisia ja/tai satunnaisia...

e. jos tosiaan tilanne on se, että haluat mikit vaihtaa, etkä muuta, niin ilman muuta vaihdat ne. :) Kyllä mikkejä silti kannattaa testailla ja kokeilla, vaikka mnetin kaiken tietävät vastaan väittävätkin. Ei se koskaan turhaa ole, aina siinä jotain oppii. Itse ole skeptinen vaihdon hyödystä, mutta minä olenkin yleensä väärässä...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
jyrkalt
28.10.2013 09:06:21
Tyhmänä kitaran soittelijana olen monesti ilahtunut suuresti että olen päässyt todella lähelle SRV-tonea. Vaan kun levyn laittaa soimaan ja kuuntelee niin huomaa kuinka väärässä olen ollut.
Ehkä meidän jokaisen päässä asuu pieni mukaelma SRVn saundista. Olkoon tuo jokaiselle juuri se oikea tone jos se antaa soittajelle kiksit?
Epi
28.10.2013 09:17:23

jyrkalt: Tyhmänä kitaran soittelijana olen monesti ilahtunut suuresti että olen päässyt todella lähelle SRV-tonea. Vaan kun levyn laittaa soimaan ja kuuntelee niin huomaa kuinka väärässä olen ollut.
Ehkä meidän jokaisen päässä asuu pieni mukaelma SRVn saundista. Olkoon tuo jokaiselle juuri se oikea tone jos se antaa soittajelle kiksit?

Plussa pamahti! Hyvin sanottu.
Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
silhouette
28.10.2013 10:50:32

Laulava Kylätohtori: Varsinkin tässä tapauksessa, kun lähtötaso on - anteeksi nyt vain - varsin matala.

Mitä tarkoitat matalalla lähtötasolla? Tarkoitatko sillä minun soittotekniikkaa vaiko mitä? Omasta mielestä soittotekniikkani on kyllä ihan hyvällä tasolla. :D
Aina voi yrittää.
Laulava Kylätohtori
28.10.2013 10:55:14
silhouette: Mitä tarkoitat matalalla lähtötasolla? Tarkoitatko sillä minun soittotekniikkaa vaiko mitä? Omasta mielestä soittotekniikkani on kyllä ihan hyvällä tasolla. :D

Tarkoitin tuota Line6 Flextonea. Mielestäni se ei ole kuitenkaan mikään paras mahdollinen vahvistin, vaikka sinänsä kotiolosuhteissa voi ihan hyvä ollakin. Voisin jopa kuvitella, että tuo Flextonen "latteus" rajoittaa soittoasi ja tekniikkaasi. Voisit saada kunnon dynaamisesta putkivahvarista enemmän irti myös soitannollisesti, eikä vain soundillisesti. Hyvä soittotekniikka puoltaa siirtymistä putkivahvistimien maailmaan.. :)
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
LaMotta
28.10.2013 11:23:10 (muokattu 28.10.2013 11:26:45)

Epi: Tosi juttu hyvin pitkälle.

Heittoni oli sarkastinen. Oikeastaan se tarkoittaa kärjistettynä sitä että nailonkielisellä akkarilla irtoaa SRV-soundi.

Sisälläni kipinöi joka kerta kun kuulen tai luen, että 'sormista se lähtee'.

E: Varsinaiseen aiheeseen vielä se, että Straton mikkejä on tullut sen verran vaihdeltua, että ne Texas Specialit tarjoilee lähiten sitä SRV-soundia.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
silhouette
28.10.2013 12:15:45 (muokattu 28.10.2013 12:22:21)

Laulava Kylätohtori: Tarkoitin tuota Line6 Flextonea. Mielestäni se ei ole kuitenkaan mikään paras mahdollinen vahvistin, vaikka sinänsä kotiolosuhteissa voi ihan hyvä ollakin. Voisin jopa kuvitella, että tuo Flextonen "latteus" rajoittaa soittoasi ja tekniikkaasi. Voisit saada kunnon dynaamisesta putkivahvarista enemmän irti myös soitannollisesti, eikä vain soundillisesti. Hyvä soittotekniikka puoltaa siirtymistä putkivahvistimien maailmaan.. :)

Ok =) Ja, on mulla vuosien varrella ollut kyllä muutama putkivahvistinkin, mutta olen joutunut ikävä kyllä luopumaan niistä. Eniten niistä tykkäsin VOXin AC30:sestä ja välillä harmittaakin, että luovuin siitä. Siinä oli oikeasti hyvät ja soittamaan inspiroivat saundit. Varsinkin bluessia ja perinteisempää rokkia soitellessa. Ja, toinen hyvä putkivahvistin oli Peaveyn 5150-combo minkä ostin joskus käyettynä. Sen jälkeen olen soitellut tosiaan lähinnä tuolla Line6:sella ja treenikämpällä olevalla uskomattoman huonolla Rolandin vahvarilla joka kuulostaa aika kuralta oli soittotatsi sitten mitä tahansa =)
Aina voi yrittää.
Kontiak
28.10.2013 12:32:16 (muokattu 28.10.2013 12:32:40)
Lähtee piipii kinkit ja ykät:

http://www.youtube.com/watch?v=XDzNsFjEk1E
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
silhouette
28.10.2013 12:42:17 (muokattu 28.10.2013 12:44:23)

naavanka_:E: Minusta ei ole olemassakaan huonoja saundeja, on vain vääriä käyttötarkoituksia.

Mutta, kuitenkin sinäkin soittelet mielummin MesaBoogiella ja Orangellasi, kuin tulet esim. meidän treenikselle soittelemaan tuolla kyseisellä Rolandilla? :D
Aina voi yrittää.
naavanka_
28.10.2013 12:48:01 (muokattu 28.10.2013 12:51:30)
silhouette: Mutta, kuitenkin sinäkin soittelet mielummin MesaBoogiella ja Orangellasi, kuin tulet esim. meidän treenikselle soittelemaan tuolla kyseisellä Rolandilla? :D

Vähän riippuu jotta mihinkä sitä ääntä ollaan työntämässä.
En ole yhtään susipaskaa Rolandia vielä testannut.
Mieluiten soitan sillä vahvistimella joka sattuu olemaan lähellä, oli se sitten patterimarsu tai Mesa :)
Treeniksellä sitten pikkuOrangella tottakai.
silhouette
28.10.2013 12:54:24

naavanka_: Vähän riippuu jotta mihinkä sitä ääntä ollaan työntämässä.
En ole yhtään susipaskaa Rolandia vielä testannut.
Mieluiten soitan sillä vahvistimella joka sattuu olemaan lähellä, oli se sitten patterimarsu tai Mesa :)
Treeniksellä sitten pikkuOrangella tottakai.

Mutta kuitenkin myönnät, että on olemassa "susipaskoja" vahvistimia? =)
Aina voi yrittää.
naavanka_
28.10.2013 12:56:40
silhouette: Mutta kuitenkin myönnät, että on olemassa "susipaskoja" vahvistimia? =)

En oikeastaan.
Yhtään totaalisen käyttökelvotonta en ole koskaan testannut.
hallu
28.10.2013 13:10:11
LaMotta: .................

Sisälläni kipinöi joka kerta kun kuulen tai luen, että 'sormista se lähtee'.
..........

No eihän se kaikkien sormista lähde;-). Mun mielestä kysymys, lähteekö soundi sormista, vai purkeista vai mistä, ei ole niin yksioikoinen että sen voisi yleistää noin vain koskemaan keikkea. Ei sitä myöskään pitäisi silleen tulkita. Joissakin musatyyleissä se soittajan kosketus korostuu enemmän ja toisinaan se persoonallinen kosketus saattaa olla jopa se kaikkein leimaavin osa sitä soundia.

Mitä SRV:hen tulee, niin näin kerran jonkun juutube pätkän, jossa se veteli kaksitoistakielisellä akustisella niitä tunnettuja biisejään ja kyllä se vaan häkellyttävän paljon itseltään kuulosti senkin kitaran kanssa.

Totta kai kamoilla on merkitystä, eihän niitä muuten käytettäsi jos niillä ei olisi väliä. Lähinnä "sormista lähtee" kommenteilla varmaan useinmiten vaan halutaan muistuttaa, että ne hienotkaan kamat ei soi itsestään (oikeastaan ne kaikkein hienoimmat ja kalleimmat bontiquep2phärpättimet soivat kaikkein vähiten itsestään). Kysehän on oikeastaan siitä, että kuinka tarkasti ne vehkeet tulostaa sen soittajan kosketuksen kuuluville. Siinä mielessä akustinen kitara on kaikkein tarkin ja sen jälkeen yksinkertaiset vahvistimet ja sähkökitarat ja kun edetään monimutkaisempiin ja enemmän prosessoituihin systeemeihin niin sen vähäisemmäksi se soittajan kosketus muuttuu koska yhä pienempi osuus siitä tulostetaan kuuluville kunnes ihan äärimmäisessä ääripäässä niitä kieliä ei tarvitse kuin hipaista.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)