Aihe: KIIRE! Uusi vahvistin mahdollisimman pian!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
hallu
28.10.2013 11:38:34
professori: Blues deluxe? Meinaatteko? Ulkoisesti peli on tietenkin helkkarin kaunis, ja lämpimät cleanit olen joskus tainnut testatakin... mutta myyjä ja pikainen googletus näyttäisi punaista valoa Blues deluxelle kera Big Muffin ja Proco Ratin, kuulemma rupeaa helposti surisemaan, varsinkin kun mulla noi sustainit/distortionit on aika lailla kaakossa... mutta voisihan sitä liikkeessä tänään ihmetellä.

Ois hauska kuulla kokemuksia, jos joku räiskii Blues deluxella yhtään raskaampia rokkihommia. Veikkaisin kuitenkin, ettei siihen hommaan ole kauhean yleinen peli?

No, mä rajaan aika lailla Orangeen ja Fenkkuun toistaiseksi vaihtoehtoni. Niistä löytyy soundeja, joita olen himoinnut pisimpään.

No minulla onkokemusta BluesDeVillestä, joka on käsittääkseni samalaite tehokkaammilla pääteputkilla ja useammalla elementillä varustettuna (kaupassa kokeilin BluesDeluxea ja mielestäni se oli käytettävyydeltään ja soundelitaan hätkähdyttävän samanlainen kuin DeVillekin).

Niin piti sanomani, että kyllä sillä rokit irtoaa, kun tuuppaa pedaaleilla ne säröt. Laite itsessäänhän ei ole kovin gainikas, mutta soudit ovat aika herkullisia jos tykkää laulavuudesta ja midlekuoppaisesta botnekkuudesta. Ööö... siitä modernista kanavasta saa pikkuisen midlekkäämmän tsoundin, mutta vintagekanava on keskeltä aika kuopalla. En tiedä noista sinun polkimista enkä itse ole ihan sirkkelisäröjä käyttänyt, mutta kyllä siitä jynkkää lähtee. Itse olen hoitanut säröpuolta Koch Padaltonella ja Boss SD-1:lä. Rokkihommissa oikeastaan ainoa ongelma on kobon avoin kaappirakenne joka saa alapään pikkuisen lepattamaan, mutta sekin hoituu ulkoisella umpinaisella kaapilla. Kokemukseni mukaan erityisesti moderninkanavan buustaaminen tuottaa komeat AC-DC säröt, mutta higainia en juuri ole kokeillut. Sinällään hurinathan liittyvät koko signaaliketjuun joka kandee käydä läpi jos semmoista ilmaantuu.

Käy nyt ainakin kokeilemassa. Suosittelen lämpimästi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
professori
28.10.2013 11:44:07 (muokattu 28.10.2013 11:47:20)
Käy nyt ainakin kokeilemassa. Suosittelen lämpimästi.

Tämän vois kyllä tehdä, kun tämä peli olisi jopa tarjolla. Muistelisin että oon joskus sillä soitellut, ja kyllähän ne cleanit aika ihanalta kuulosti. Pääsen myös vähän Orangen makuun, kun pääsen testaamaan sen AD15/12, vaikka taitaa olla jo aika selvää, ettei se ole valinta.

Googlettelin tosiaan lisää ja en kyllä ota selvää, onko tuolla Blues Deluxella sen kummempia ongelmia spedujen kanssa kuin Hot Rodeilla. Jotkut väittää että on, jotkut että ei - joku taisi jopa jollakin foorumilla linjata että nää Hot Rodit ja Blues Deluxet on just "the" putkicomboja spedujen kera. :D Jos taas lukee tätä threadia, niin tosiaan vaikuttaisi, että Blues Deluxe ja Hot Rod III on samoja pelejä, Blues Deluxessa vaan on satsattu cleaneihin ja säästetty gain-osastolta. Tämähän ei sinänsä yhäkään haittaa, kun säröt haetaan speduista. Sirkkelisoundia en hae, vaan aika sellaista tasaisen pörisevää "vallia". Muffissa sustainit on täysillä, mutta tone siellä klo 12-13 kohdilla ja volaa sen minkä tarvitsee, mutta Rotan asetuksia en kyllä muista.

Mites Orangen pelit noin yleisesti ottaen toimii spedujen kanssa verrattuna nuihin Fenkkuihin? Entä onko nää Fenderin vahvistimet laadukkaita laitteita? Oranget käsittääkseni yleisesti ottaen ei helposti hajoa, mutta Fendereistä, varsinkin näistä 800-900€ putkivahvistimista en tiedä.
"More beers more cheers that's it that's all" -Deaner
PJS
28.10.2013 11:53:42

Fender Princeton reverb. Sillä pärjää. Jos sattuu käytettynä saamaan ni Deluxe Reverb semisti isomman headroominsa takia.
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
professori
28.10.2013 11:56:41
Fender Princeton reverb.

Taitaa löytyä liikkeestä, mut menee jo yli budjetin. Vois tietty kokeilla sitäkin, jos vastaava löytys torilta joskus.
PJS
28.10.2013 11:58:57

professori: Taitaa löytyä liikkeestä, mut menee jo yli budjetin. Vois tietty kokeilla sitäkin, jos vastaava löytys torilta joskus.

aiku mä just muistelin et princetonia sais siihen 900€ uutena ja et deluxe olis ollut hievenen kalliimpi. Mestasta ja bändistä riippuen princetonin kanssa melko varmasti haluuaa mikittää skoben, deluxella ei välttämättä oo pakollista mut voi olla suotavaa. Mut itse laittaisin mikin kajarin eteen vahvarin tehoista huolimatta joten tehon ei pitäis koskaan olla issue muuta ku clean-headroomin osalta..
PJS
28.10.2013 12:01:42

Jos jostain löydät käytettynä Ampeg VT40 combon, ni sellainen irtoaa (tai pitäis irrota) tohon sun budjettiin ja stoner/alternative (jos stonerilla meinataa KYUSS/QOTSA menoo) ei löydy, budjetista riippumatta, kivampaa styrkkarii tohon hommaan..
professori
28.10.2013 12:02:10
aiku mä just muistelin et princetonia sais siihen 900€ uutena ja et deluxe olis ollut hievenen kalliimpi. Mestasta ja bändistä riippuen princetonin kanssa melko varmasti haluuaa mikittää skoben, deluxella ei välttämättä oo pakollista mut voi olla suotavaa. Mut itse laittaisin mikin kajarin eteen vahvarin tehoista huolimatta joten tehon ei pitäis koskaan olla issue muuta ku clean-headroomin osalta..

Joo, just toisiinpäin: Blues Deluxe jotain alle 900 (ja varmaan tinkivaraa löytyy Thomann-kortilla) ja Princeton sit reilun tonnin.

Lähtökohtaisesti etin comboa, joka riittää reeniksellä mutta yleisesti ottaen tulee varmaan keikoilla mikitettyä. Ei se nyt haittaa, jos ois sellainen vahvistin jolla voi keikat hoittaa ilman mikitystä, mutta muutenkin kuulostaa paremmalta mikitettynä.
PJS
28.10.2013 12:11:07

professori: Joo, just toisiinpäin: Blues Deluxe jotain alle 900 (ja varmaan tinkivaraa löytyy Thomann-kortilla) ja Princeton sit reilun tonnin.

Lähtökohtaisesti etin comboa, joka riittää reeniksellä mutta yleisesti ottaen tulee varmaan keikoilla mikitettyä. Ei se nyt haittaa, jos ois sellainen vahvistin jolla voi keikat hoittaa ilman mikitystä, mutta muutenkin kuulostaa paremmalta mikitettynä.

No toi hinta-ero ei sinällään ihmetytä. Princetonit (samoin kuin muut 60's re-issuet) on parempia laitteita kuin Blues Deluxe (henk. koht mielipide). Itsellä on 64' vuosimallin princeton non-reverb, joka on periaatteessa reverbillistä mallia vähän hiljaisempi, käytössä bändin kanssa, ikinä ei oo tullut vielä vastaan tilannetta et treeneissä ei sais skebaa kuulumaan (vola harvoin yli nelosen...) vaikka musagenrestä (kantrifolk) huolimatta soitetaan välillä melko lujaakin. Keikoilla mikitys aina, ihan siksikin et saundaa yleisöön vähän tasaisemmalta.
PJS
28.10.2013 12:13:34

Laulava Kylätohtori
28.10.2013 12:19:10
Joo, Hot Rod ja Blues Deluxe taisikin molemmat olla 40 w... :)

Mutta DeVille ja Blues Delulxe ovat kait käytännössä sama vahvistin. Sama kytkentäkaavio molemmilla ja jotain pieniä merkintöjä löytyy, joissa erot tulevat ilmi. Ja kait Hot Rod on myös lähes samanlainen. Onko Blues Deluxella ja reissuella paljonkin eroa (ainakin reissuessa on bias-trimmeri) esim. pedaalien syönnissä, sitä en tiedä, mutta kyllä Blues Deluxe mielestäni toimii loistavasti pedaaleilla - tosin itse en koskaan ole kokeillut muilla kuin od-pedaaleilla. Luulisin, että Hot Rod ja Bluese Deluxe olisivat tältä osin samalla viivalla???

Princetonista en tiedä, mutta Deluxe Reverbistä loppuu headroom kesken jo melko pienillä voimakkuuksilla. Itsellä ei ollut mitään toivoa saada treeneistä DR:stä (reissue) puhdasta soundia. Tosin muuten se oli kyllä todella loistavasoundinen peli...

aristoteles666: nyt pari vuotta sitten tuli uudet hot rodit jotka on soundiltaa samoja, mutta potikoita vähän muutettu että ei tule niin isoja volumemuutoksia.

Oletkos varma tästä? Ainakin Fenderin sivujen ja useiden nettikeskustelujen mukaan myös särökanavan luonne on III-mallissa erilainen kuin ensimmäisissä - ja nimen omaan parempaan suuntaan. Ja kuten Hallu kertoi, näiden ongelmat eivät olleet itse potikoissa, vaan kytkentäkaavioissa. Ainakin näin muistelisin. Etkös sinä, Hallu, ollut tätä tiedustellut joltain paremmin ymmärtävältä taholta? Että potikoiden vaihto ei paranna vanhojen ongelmia?
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
professori
28.10.2013 12:27:22 (muokattu 28.10.2013 12:29:54)
Mites Fender Deluxe VM?

e. Kappas, Blues Deluxee löytyy myös torilta. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=794999
Laulava Kylätohtori
28.10.2013 12:33:44
professori: Mites Fender Deluxe VM?

e. Kappas, Blues Deluxee löytyy myös torilta. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=794999

Tuohan on niitä alkuperäisiä, ei reissueita. Texas Heatia en ole kokeillut juuri Blues Deluxessa, mutta muuten se on hyvä ja Fendermäinen elementti. TH:jä on paljon asennettu Fendereihin. Eikä tuo hinta minusta kovin pahalta vaikuta, aika harvoin noita tuon halvemmalla saa, varsinkaan elementti vaihdettuna.

Ei muuta kuin testaamaan...
professori
28.10.2013 12:36:06 (muokattu 28.10.2013 12:36:12)
Tuohan on niitä alkuperäisiä, ei reissueita.

Joo, huomasin vasta saman. Onkos näissä keskenään suuria eroja?
hallu
28.10.2013 12:46:10
Laulava Kylätohtori: ...................

Oletkos varma tästä? Ainakin Fenderin sivujen ja useiden nettikeskustelujen mukaan myös särökanavan luonne on III-mallissa erilainen kuin ensimmäisissä - ja nimen omaan parempaan suuntaan. Ja kuten Hallu kertoi, näiden ongelmat eivät olleet itse potikoissa, vaan kytkentäkaavioissa. Ainakin näin muistelisin. Etkös sinä, Hallu, ollut tätä tiedustellut joltain paremmin ymmärtävältä taholta? Että potikoiden vaihto ei paranna vanhojen ongelmia?

Joo,mä käytin uraltonella vahvistimeni täyshuollossa ja vaihdatin samalla siihen yhden rutisevän potikan. Silloin tosiaan olin siinä uskossa, että Fenderin tässä mallissa olisi lineaariset vola- ja masterpotikka joka olisi ollut syypää siihen äkkinäisesti käyttäytyvään volumeen. Asia ei kuitenkaan ole niin ja Uraltonella sanottiin, että siinä on jo valmiiksi logaritmiset potikat eli ei ole kyse potikan tyypistä. Uraltonella kertoivat, että volumet on vain skaalattu syystä tai toisesta niin, että käyttäytyvät äkkinäisesti (en tiedä liittyykö se soundiin vai mihin, että miksi Fender on päätynyt joissakin vahvistimissaan tällaiseen). Jos III-mallissa on äänenpaineeseen vaikuttavat potikat kesytetty, niin siellä on muutettu jotakin muuta kuin itse potikkaa eli itse sitä potikan skaalausta on muutettu helpommin lähestyttäväksi.
hallu
28.10.2013 12:52:17
professori: Joo, huomasin vasta saman. Onkos näissä keskenään suuria eroja?

Re-issuet on pikkuisen paranneltuja versioita kuten tohtori tuossa ylempänä totesikin. Periaatteessa bias-trimmeriä ja semmoisia on vähän lisäilty reissueihin ja tosiaan tuo III versiossa on siihen itse soundipolitiikkaan puututtu (itse kylläkin pidän myös alkuperäisien DeVillien ja HodRodien tsoundeista). No rei-issuet on tehty mexikossa ja se vanha sarja on made in USA leimoilla (jos joku tämmöiselle mitään painoa antaa, itse en anna) eli amerikassa ne on molemmat tehty (noin neljänsadan kilsan päässä toisistaan).

Käsittääkseni ei siis mitään suuria eroja, vaan ihan normaalia tuotekehitystä mitä kaikki tuotannossa olevat laitteet saavat osakseen.
Laulava Kylätohtori
28.10.2013 12:59:02
hallu: eli amerikassa ne on molemmat tehty (noin neljänsadan kilsan päässä toisistaan)..

Vai sanotaanko, että Mexicossa ne on molemmat tehty. Taitaa yhtä paljon olla amerikkalaisia molemmissa tehtaissa... ;)
hallu
28.10.2013 13:23:30
Laulava Kylätohtori: Vai sanotaanko, että Mexicossa ne on molemmat tehty. Taitaa yhtä paljon olla amerikkalaisia molemmissa tehtaissa... ;)

Näinkin voisi varmaan sanoa:-D. Niin ja mexikohan on amerikassa sekin;-)
Rämppy
28.10.2013 15:19:45
hallu: Näinkin voisi varmaan sanoa:-D. Niin ja mexikohan on amerikassa sekin;-)Olisko verrattavissa siihen, että valmistetaanko styrkkari Helsingissä vai Viipurissa ;-)
En sitten malttanut olla sanomatta.
hallu
28.10.2013 15:25:56
Rämppy: Olisko verrattavissa siihen, että valmistetaanko styrkkari Helsingissä vai Viipurissa ;-)

Totta tuokin:-D. Kaikki ei taida olla vieläkään selvinnyt Viipurin menettämisestä. Vertauksesi on kyllä sikäli hyvä, että kyllähän meidän kulttuurissa on paljon itänaapurista saatua vaikutusta. Eikös BMW henkilöautoja muuten tehdä jossakin Pietarin lähistöllä? vai muistanko ihan väärin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)