Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulan hionta
1
Eläin
17.11.2002 01:15:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä vuoden soittanut kitaralla, missä on kaulan lakkaus hiottu liukkaaksi. Nyt kun innostuin vanhasta Ibanezista, niin hiomaton kaula tuntuu ikävän tahmealta.
 
Kysymys kuuluu: Jos haluaisi kaulan liukkaammaksi, niin kannattaako hionta teettää ammattilaisella, vai uskaltaisiko sitä itse sohia jollain erikoishienolla hiekkapaperilla? Ja onko tällainen toimenpide ylipäänsä järjellinen?
 
poppamies
17.11.2002 09:15:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä vuoden soittanut kitaralla, missä on kaulan lakkaus hiottu liukkaaksi. Nyt kun innostuin vanhasta Ibanezista, niin hiomaton kaula tuntuu ikävän tahmealta.
 
Kysymys kuuluu: Jos haluaisi kaulan liukkaammaksi, niin kannattaako hionta teettää ammattilaisella, vai uskaltaisiko sitä itse sohia jollain erikoishienolla hiekkapaperilla? Ja onko tällainen toimenpide ylipäänsä järjellinen?

 
Mikäli lakkapinta on ehjä se saa helposti vesihiomapaperilla hiottua mataksi (satiini pintaiseksi).
Ota vaikka aluksi joku 400 paperi ja hio sillä (usein paperia huuhdellen) pinta mataksi. Lopuksi voit käyttää hinompaa paperia , ehkä 600. Mitä hiemonpaa paperia niin sen sileämmäksi/kiiltävämmäksi lopputulos tulee. Jos epäröit vie kiatarasi Melalle/Hki 0400-764095.
 
poppamies
17.11.2002 09:17:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaa. Nyt en ehkä oikein ymmärtänyt tykkäätkö matta vaiko kiiltävästä lakkauksesta.
 
AP
18.11.2002 10:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys kuuluu: Jos haluaisi kaulan liukkaammaksi, niin kannattaako hionta teettää ammattilaisella, vai uskaltaisiko sitä itse sohia jollain erikoishienolla hiekkapaperilla? Ja onko tällainen toimenpide ylipäänsä järjellinen?
 
Hae rautakaupasta hienoa teräsvillaa ja hankaa sillä kaulan lakasta kiilto pois. Erittäin helppo toimenpide. Tosin tulos ei ole kovin pysyvä; ainakin itse saan ihan vaan soittamalla kaulan taas kiiltäväksi muutamassa viikossa.
 
MacGyver
18.11.2002 15:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse saan parhaan tuloksen jättämällä homman puolitiehen, eli hiomalla vain ekaksi 320 ja sitten 400. Jos menee hienommaksi niin nopeastihan se menee kiiltäväksi. Yksi idea tässä kävi mielessä lähiaikoina, eli notta ottaisi lakan kokonaan poijes ja alkaisi käsitellä tuolla puunkyllästysaineella, niin eiköhän siitä tulisi aika slicki pinta. Tuohon kyllästämiseen kyllä menee parista viikosta pariin kuukauteen, joten mikään lyhyt prosessi se ei ole.
 
-MacGyver
 
Si vis pacem, para bellum
Treeniohjelma
iec
11.02.2015 19:33:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen puoli vuotta soitellut sähkiksellä, jossa on kaulasta hiottu takaa maalipinnasta kiilto pois. Se on tosiaan mukavan liukas soittaa.
 
Akustiselle en ollut tuota temppua tehnyt, mutta pienen akustisen keikan (työpaikan pienimuotoinen tapahtuma) aikana tuli soitettua parin tunnin ajan ja kylläpä se kitaran kaula meni tahmeaksi kun käsi hikosi. Oli sitten tämän jälkeen hiottava myös akustisen kaula ja onpa kyllä mukava soitella tuolla Yamahalla nyt :) Käytin tuohon hiomiseen 1000-karkeusasteen vesihiomapaperia. En tiedä olisiko tullut vielä liukkaammaksi 800:lla tai 600:lla paperilla, mutta en oikein uskaltanut käyttää 600:sta ja 800 oli juuri loppunut rautakaupassa. Aika hyvä tuli tuollakin.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
LaMotta
11.02.2015 19:44:48 (muokattu 11.02.2015 19:45:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liukas kaulan takaosa on omasta mielestä huono kun siitä ei tahdo saada kunnollista tukea peukalolle.
 
Muutenhan tuo lakkapinnan liukastaminen onnistuu helposti jollain hienolla vesihiomapaperilla, esim 1000-1500.
 
E: Aijaa? Tämä oli aloitettu joskus vuonna 2.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
blues guitar
11.02.2015 21:29:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karhunkielellä.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
iec
11.02.2015 21:34:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Liukas kaulan takaosa on omasta mielestä huono kun siitä ei tahdo saada kunnollista tukea peukalolle.
 
Muutenhan tuo lakkapinnan liukastaminen onnistuu helposti jollain hienolla vesihiomapaperilla, esim 1000-1500.
 
E: Aijaa? Tämä oli aloitettu joskus vuonna 2.

 
Juu vanha aihe, mutta ajattelin että jos olis jollekin muullekin hyötyä jos on ongelmia liian tahmean kaulan kanssa. Tuolla 1000-paperilla ainakin uskaltaa kokeilla tätä kotioloissa. Ei tule mitään aivan karseita naarmuja, vaan kiiltävän lakkauksen saa mataksi ja näin olle kaula tulee liukkaammaksi. (Hieman ehkä miettisin tätä hiomista jos kyseessä on todella arvokas soitin, mutta nuo mun soittopelit on reilusti alle tonnin hintaisia, joten annoin mennä vaan)
 
Makuasioitahan nämä on, eli toiset tykkää liukkaasta ja toiset tahmeasta :)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
73nd3r
12.02.2015 00:23:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tää ketju nyt on nostettu, niin pannaan perusohje jolla ei ainakaan hio liikaa:
Pala #1000 vesihiomapaperia (arkin neljännes) liotetaan kunnolla pesuvadissa/ämbärissä. Pyyhkäistään muutaman (= alle 12) kerran kaulan pituussuuntaan, kuivataan (puuvilla)rätillä ja kokeillaan miltä tuntuu. Toistetaan kunnes haluttu lopputulos on saavutettu.
 
Yks juttu: mustaksi (tai muuten tummaksi) maalattu kaula saattaa muuttua harmaansävyiseksi, näissä oma harkinta on tarpeen.
 
iec
12.02.2015 08:37:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Kun tää ketju nyt on nostettu, niin pannaan perusohje jolla ei ainakaan hio liikaa:
Pala #1000 vesihiomapaperia (arkin neljännes) liotetaan kunnolla pesuvadissa/ämbärissä. Pyyhkäistään muutaman (= alle 12) kerran kaulan pituussuuntaan, kuivataan (puuvilla)rätillä ja kokeillaan miltä tuntuu. Toistetaan kunnes haluttu lopputulos on saavutettu.
 
Yks juttu: mustaksi (tai muuten tummaksi) maalattu kaula saattaa muuttua harmaansävyiseksi, näissä oma harkinta on tarpeen.

 
Pamautin plussan sulle tuosta ohjeesta. Enpä tajunnut että vesihiomapaperin voisi tosiaan liottaa puumateriaalia hiottaessa:) Juu ei saa tosiaan liian monta kertaa hinkata edestakaisin ja ei missään nimessä poikittain tai pyörivillä liikkeillä. No ei tullut pöllömpi ilman vesihiomapaperin liottamistakaan, mutta tuolla sun ohjeella taitaa tulla vielä enemmän pro-jälkeä.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «