Aihe: KIIRE! Uusi vahvistin mahdollisimman pian!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
professori
26.10.2013 13:29:43 (muokattu 26.10.2013 13:31:08)
No, Hot Rodeja ei Musikantista löytynyt, joten no bonus.

Mites, tuli mieleen nuo Orangen vehkeet, ihan vaan kun aina sellaisia olen himoinnut. Mitäs tuumia Orangen AD 15/12 putkivehkeestä, made in England vaikka on kovakätinen rumpali? Riittääkö tehot treenikselle? Keikalla mikitetään. Verratkaa vaikka tohon nykyseen Techiin.
"More beers more cheers that's it that's all" -Deaner
Laulava Kylätohtori
26.10.2013 13:33:53
Taitaa olla mahdotonta sanoa, riittääkö tehot juuri sinulle. Voisin kuvitella, että tänne tulee kohta kokemuksia molemmista vaihtoehdoista.

Itse sanoisin, että jos sulle oli tärkeää saada puhdasta soundia bändin kanssa, niin ongelmia voi tulla. Loppuu headroom helposti kesken, ainakin itsellä on loppunut 15 wattisista...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
aristoteles666
26.10.2013 13:34:06

ei riitä.

turhaa tekstiä koska liian lyhyt kirjoitus.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
lavaamo
26.10.2013 14:11:25 (muokattu 26.10.2013 14:11:33)
professori: No, Hot Rodeja ei Musikantista löytynyt, joten no bonus.

Mites, tuli mieleen nuo Orangen vehkeet, ihan vaan kun aina sellaisia olen himoinnut. Mitäs tuumia Orangen AD 15/12 putkivehkeestä, made in England vaikka on kovakätinen rumpali? Riittääkö tehot treenikselle? Keikalla mikitetään. Verratkaa vaikka tohon nykyseen Techiin.

Tiny terror 15W nuppi + 2x12 riitti kyllä vola sellasen semi raskaskätisen kanssa reeneissä, ja keikallahan nyt on pakko soittaa vähän hiljempaa niitä rumpuja.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡
Myrkky Nuoli
26.10.2013 14:18:30 (muokattu 26.10.2013 14:22:48)
aristoteles666: ei riitä.

turhaa tekstiä koska liian lyhyt kirjoitus.

Jep. Ei mitenkään, ja hyvää puhdasta ei irtoa semmosilla volumeilla mitä haluat. Sitten kun mälläät sitä vielä big muffilla naamaan niin se menee ihan solmuun. Omat kokemukset kertovat, että Big Muffi menee ihan perseeks jos vahvistin on ruvella. Stonerhommiin tarttet headroomia, alapäätä ja tehoa. Oranget ei yleisesti ottaen oo kovin hyviä syömään pedaaleja, ovat tarkotettu röydettäväksi säröllä. Paitsi joku OR50 varmaan ois hyvä, moista himoinnut itsekin mut uutena ulkona budjetista.

Musikantissa on ollu pitkään nettisivuilla käytetty Framus Dragon, käy kokeilemassa sitä jos se on vielä liikkeessä. Saattas toimia. Samaten jos löytyy JCM2000, luulis sitä uutta kaukoidässä tehtyä DSL100H:ta olevan. Sillä luulis pärjäävän, muistaakseni se kelpaa mm. Joe Bonamassalle pedaalialustaksi.

Ei sitä muffisaundia mistään vahvistimesta saa sillä tavalla mikä esim. minua miellyttäis joten ihan höpölöpöjuttuja, että pitäs jättää pedaalit himaan ja hommata sopiva vahvistin. Itse käytän JCM800-nuppia tällä hetkellä pedaalialustana fuzzeille ja niiden buustereille. Lällällää repikää siitä väärinkäyttöä = D
Arkka
26.10.2013 14:39:59 (muokattu 26.10.2013 14:40:21)

hallu: Sitä paitsi purkeilla voidaan saada ihan yhtä vakuuttavat säröt kuin vahvistimestakin, varsinkin higain meinigissä (päätesrö toki vaatii päätteen joka ajetaan ruttuun, mutta higainhan tapahtuu nimensä mukaisesti siellä etuasteessa).

Ite taas sanoisin että toisin päin. Meikä saattaa blues-särön ottaa purkista, mutta siinä vaiheessa kun ilta pimenee ja sinappi löytää tiensä kahviin, tulee ehdottomasti särö ottaa vahvarista. Mutta meikä on rässin ja vastaavien parissa kasvanut, stoner ja moni muu tyyli on asia erikseen. Fuzzia vaan jos sellasta hakee. Hyvä rässidemppi taas kuulostaa sähköstartilta ja pedaali-puhdas -yhdistelmä saattaa olla liian lytyssä, suttuinen ja päälle liimatun oloinen :)

High gainissä se särön luonne on iso osa sitä saundia ja helposti kuultavissa. Sen takia se päätteenkin vaikutus varmaan on oleellinen. Jos vertailee vaikka pääteputkia, niin mulle on paljon helpompi todeta erot särösaundilla. Kai se on sit se kun se on harmonisesti niin rikasta tavaraa.
hallu
26.10.2013 15:43:26
Arkka: Ite taas sanoisin että toisin päin. Meikä saattaa blues-särön ottaa purkista, mutta siinä vaiheessa kun ilta pimenee ja sinappi löytää tiensä kahviin, tulee ehdottomasti särö ottaa vahvarista. Mutta meikä on rässin ja vastaavien parissa kasvanut, stoner ja moni muu tyyli on asia erikseen. Fuzzia vaan jos sellasta hakee. Hyvä rässidemppi taas kuulostaa sähköstartilta ja pedaali-puhdas -yhdistelmä saattaa olla liian lytyssä, suttuinen ja päälle liimatun oloinen :)

High gainissä se särön luonne on iso osa sitä saundia ja helposti kuultavissa. Sen takia se päätteenkin vaikutus varmaan on oleellinen. Jos vertailee vaikka pääteputkia, niin mulle on paljon helpompi todeta erot särösaundilla. Kai se on sit se kun se on harmonisesti niin rikasta tavaraa.

Juu, ymmärrän mitä tarkoitat. Ilmaisin itseäni huonosti ja tokikaan en tarkoittanut että se kunnollinen siantapposärö lähtisi pelkästään jostakin SD-1:stä vaan enemmänkin jostakin etuvahvistimenkaltaisesta säröpurkista, joka on suunniteltu toimimaan "standalone" eli puhtaan kanavan päälle (esim. Koch Pedaltone (ei kylläkään mikään mättösärö), Mesan V-twin, Bognerin Extasy, tms.), jotka ei kylläkään ole enää pelkkiä säröpurkkeja vaan ihan täysiverisiä etuvahvistimia joita voi ajaa myös suoraan päätteeseen. Itse olen kuvitellut, että esimerkiksi Bossin perusoverdrivet ja distortion pedaalit ja niiden kaltaiset, on suunniteltu toimimaan yhdessä muiden purkkien sekä vahvistimen oman särön kanssa. Nämä puhtaan kanavan päällä toimivaksi suunnitellut purkit ovat vähän kuin kokonaisia vahvistimia pedaalin kuorissa, mutta antavat ihan vakuuttavaa tsoundia (maksavatkin kyllä helposti kohtuullisen vahvistimen verran).

Ymmärrän, että särösoundeilla voi putkien erot tulla esille, mutta jos leikitään, että laitat vaikka mesan v-twinin eteen, niin huomaatko transistori tai putkipäätteen eron? jos huomaat, niin mistä sen huomaat? tarkoitan lähinnä, että onko ero äänen värissä tai jossakin muussa tekijässä?

Oma oletukseni putkivahvistinten nauttiman glorian syistä on, että aika harva meistä on soittanut huippuhyviä transistorivahvistimia (siksi jää mieleikuva etteivät transistorivahvistimet ole hyviä), mutta oseimmat meistä ovat soittaneet varsin hyviä tai jopa huippuhyviä putkivehkeitä (josta jää uskomus, että putkivehkeet ovat hyviä kautta linjan). Jollakin räkkilaitteistollahan se olisi helppoa todeta mikä on pelkän päätteen "vahvistusmetodin" vaikutus kokonaisuuteen (sama signaaliketju samat kaapit ja sama tila, mutta vain eri päätevahvistin).

Itseäni kiinnostaisinimenomaan, että mikä se transistorin ja putken ero lopulta on? tiedän jo että putken särö on erilainen ja kuuluu puhtailla soinnin lämpönä, mutta mikä se on säröjen kanssa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
blues guitar
26.10.2013 15:45:39 (muokattu 26.10.2013 15:50:54)

professori: No, Hot Rodeja ei Musikantista löytynyt, joten no bonus.

Riittää jos ei tarvi aivan puhtaana pysyä. Juurikin tuota AD-15 käyttää yksi tuttu kovanluokan bluesmies.
http://youtu.be/RqAx5rOlU5k
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Rämppy
26.10.2013 16:34:16
15 W saattaa olla just optimaalinen. Toinen vaihtoehto on, että headroom ei riitä ja ääni kompressoituu liikaa. Tämän suhteen ei voi antaa kysyjälle luotettavaa vastausta. Mä suosittelisin vähän tehokkaampaa konetta. Tuo fenderin hot rod olisi mun kokemuksen mukaan varsin pätevä laite kysyjälle. Myös muut fenderin putkipelit ovat useimmiten hyviä. Perinnehenkiset fenkut soudaavat hyvältä säröpedaalien kanssa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
professori
26.10.2013 16:45:26
Kiitos lukuisista vastauksista!

Nythän olisi niin, että mulle ois tommonen Orangen AD15/12 tarjolla, hintaan 550 eli reilusti alle budjetin. Jos se iskee, niin siinä ois se hyvä puoli, että samalla hinnalla varmaan saisi myöhemmin eteenpäin, jos pitää vielä upgradettaa vahvaripuolta. Vai mitä mieltä olette?

Jos lähdetään tuosta Orangen AD15/12:sta liikenteeseen, niin osaisko joku konkreettisesti verrata sitä tuohon Tech 21 TM60-vehkeeseen ja kertoa, häviääkö Orange voluumeissa pahasti? Pääsen kyllä laitetta testaamaan varmaan maanantaina ja sikäli tutustumaan soundeihin, mutta tuskin bändivoluumeilla.
s8na
26.10.2013 16:57:32 (muokattu 26.10.2013 16:58:59)

professori: Kiitos lukuisista vastauksista!

Nythän olisi niin, että mulle ois tommonen Orangen AD15/12 tarjolla, hintaan 550 eli reilusti alle budjetin. Jos se iskee, niin siinä ois se hyvä puoli, että samalla hinnalla varmaan saisi myöhemmin eteenpäin, jos pitää vielä upgradettaa vahvaripuolta. Vai mitä mieltä olette?

Jos lähdetään tuosta Orangen AD15/12:sta liikenteeseen, niin osaisko joku konkreettisesti verrata sitä tuohon Tech 21 TM60-vehkeeseen ja kertoa, häviääkö Orange voluumeissa pahasti? Pääsen kyllä laitetta testaamaan varmaan maanantaina ja sikäli tutustumaan soundeihin, mutta tuskin bändivoluumeilla.

Jos se jää nippanappa volumessa tiukoille niin vaihdat siihen vielä jonkun oikein herkän elementin, tyyliin Eminencen Wizard. V30 on kyllä jo aika herkkä, joka siinä todennäköisesti on. Fuzzin kanssa ainakin aD30:sestä lähtee hyvät stoneripörinät. Combossa kyllä kajarin koko sitten vähän rajoittaa sitä möyryä, mutta jos combo on formaatti muutenkin niin uskoisin, että toi on genressä hyvä.
Arkka
26.10.2013 17:03:53 (muokattu 26.10.2013 17:17:32)

hallu: Ymmärrän, että särösoundeilla voi putkien erot tulla esille, mutta jos leikitään, että laitat vaikka mesan v-twinin eteen, niin huomaatko transistori tai putkipäätteen eron? jos huomaat, niin mistä sen huomaat? tarkoitan lähinnä, että onko ero äänen värissä tai jossakin muussa tekijässä?

Dynamiikassa, lämmössä ja siinä miten se säröytyy. Ja ehkä sellasessa syvyydessä. Eli oikeestaan samoissa jutuissa kun puhtaalla. En oikein osaa pukea sanoiksi, tekisi mieli sanoa että 'putkimaisuudesta' huomaa :) Ei se ihan simppeli asia voi ollakaan kun sen mallintaminenkin on niin vaikeaa. Toisaalta jos on joku state-of-the-art -mallintava, niin en lupaa tunnistavani oudoilla kamoilla suorilta :) Tutusta vahvarista tunnistan pienelläkin volumella ja hevisäröllä onko 6L6 vai El34 (vaikka equttais samanlaiseksi), joten uskosin huomaavani myös putkettomuuden, enkä ole edes mikään kultakorva :)

Oma oletukseni putkivahvistinten nauttiman glorian syistä on, että aika harva meistä on soittanut huippuhyviä transistorivahvistimia (siksi jää mieleikuva etteivät transistorivahvistimet ole hyviä), mutta oseimmat meistä ovat soittaneet varsin hyviä tai jopa huippuhyviä putkivehkeitä (josta jää uskomus, että putkivehkeet ovat hyviä kautta linjan). Jollakin räkkilaitteistollahan se olisi helppoa todeta mikä on pelkän päätteen "vahvistusmetodin" vaikutus kokonaisuuteen (sama signaaliketju samat kaapit ja sama tila, mutta vain eri päätevahvistin).

Tää on varmasti totta. Esim. mulla ei oo mitään kokemusta kunnon trankuista, kunnon putkareita taas on pari kotonakin. Meikä on testaillut niin, että oon nauhottanut kitaraa suoraan etusesta ja sitten päättärin kautta keinokuorman line outista. Ero on pienempi kuin vois kuvitella, mutta kuitenkin ihan merkittävä. Se ei tietty vastaa sitä putkipääte vs. trankkupääte, mutta ehkä jotain kuvaa saa sitenkin.

e: ja siis tarvii lisätä se, että moderneimmissa metallityyleissä se päätteen rooli on tosiaan paljon pienempi kuin monissa muissa musatyyleissä. Se on toki selvä. Ite en pärjäis ilman my precious pääteputkia. Tulis kämpässäkin talvella kylmä :)
lavaamo
26.10.2013 18:27:15
professori: Hot rodia vois sinne liikkeeseen tilailla, jos tää homma ei selviä keskiviikkoon mennessä Orangen suhteen. Sitä kyllä harkitsen. Mutta toi Orangen hinta nyt ei sinänsä haittaa, pääsis sikäli helpolla kun budjetti alittuis. Eikä tulis takkiin, kun sen Orangen sais varmaankin samoissa hinnoissa eteenpäin, jos ei pitkällä aikavälillä miellytä.

Käytännössä jos joku osaa sanoa, että joo, yhtä paljon irtoaa mökää kuin Techistä, niin ei ainakaan kauheen pahasti voi mennä mönkään - vaikka ymmärrän kyllä, että kristallinkirkkaat cleanit voin unohtaa jo nyt.

Lisättäköön vielä, että soitan triossa eli toisen kitaran kanssa ei tarvitse kilpailla. Mitään aivan övereitä stoner-soundeja en ole hakenut, vaan Tehcin cleanin päälle on tuikattu Big Muffia ja Proco Ratia aika silleen, no, grungesti. Eli pörisee, mutta ei mitenkään superöveristi.

e. Ja jos joku osaa vielä kommentoida, et miten Orange pelittää spedujen kaa, niin saa kertoa.

Luulenpa että HRD toimii paremmin niitten spedujen kanssa.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡
Myrkky Nuoli
26.10.2013 18:51:41
lavaamo: Luulenpa että HRD toimii paremmin niitten spedujen kanssa.

Ehdottomasti kyllä. Tuossa ylempänä jo mainitsinkin, että Oranget EI yleisesti ottaen ole hyviä pedaaleiden kanssa, varsinkaan fuzzien. Eli en suosittele testaamatta kyllä ostamaan. Kokeilemallahan se selviää. En väitä, etteikö tuo saattais olla sun mieleen, mutta mun näkemykseni on, että tuo Orange on päinvastaista siitä mitä haet. Headroomia ei juuri nimeksikään, tehoja liian vähän ja ei ota pedaaleja ilolla vastaan, varsinkin Big Muff menee luultavasti melko sottaseks ja epäselväks kun headroom tulee vastaan. Hinnan perässä ei kannata mennä loputtomiin jos budjetin yläpääsä on paljon sopivampia pelejä eli jos vaan on mahdotus käydä luukuttamassa niin tee se ennenku päätät!
professori
26.10.2013 18:52:18 (muokattu 26.10.2013 18:54:53)
On kyllä aikamoista tuskaa tämän asian selvittely. Oon käyny koko Googlen läpi ja lukenu kaiken mitä netissä sanotaan tästä kyseisestä Orangesta, ja vastaukset on hyvin ristiriitaisia. Joidenkin mielestä riittää bändihommiin, joidenkin ei. Tosin sanotaan kuitenkin näin, että yleensä vastaus taitaa olla ei, niin kuin täälläkin. No, maanantainahan se tulee testattuakin.

Joku tarjosi minulle pikaviestillä jotain "Orangen rocker comboa" sen kummempia speksejä (vielä) kertomatta. Mistähän pelistä on kyse? Onko mielipiteitä?

Joka tapauksessa voi olla, että keskiviikko pitää selvitä vielä epävarmuudessa tuon Techin kanssa, ellei joku osaa nyt tuosta AD 15/12:sta kertoa jotain supervalaisevaa. Sitten lähdetäänkin miettimään, haluanko Fenkkua (Hot Rod näillä näkymin) vai jotakin Orangen vehjettä. Yleensä meikää vaivaa GAS, mutta tällä hetkellä kyllä lähinnä puuduttaa, vaikka putkivehje alkaa 10 vuoden soiton jälkeen tuntuakin aika hunajaiselta ajatukselta.
Myrkky Nuoli
26.10.2013 19:00:20
professori: On kyllä aikamoista tuskaa tämän asian selvittely. Oon käyny koko googlen läpi ja lukenu kaiken mitä netissä sanotaan tästä Orangesta, ja vastaukset on hyvin ristiriidassa. Joidenkin mielestä riittää bändihommiin, joidenkin ei. Tosin sanotaan kuitenkin näin, että yleensä vastaus taitaa olla ei, niin kuin täälläkin.

Joku tarjosi minulle jotain "Orangen rocker comboa" sen kummempia speksejä kertomatta. Mistähän pelistä on kyse? Onko mielipiteitä?

Joka tapauksessa voi olla, että keskiviikko pitää selvitä vielä epävarmuudessa tuon Techin kanssa, ellei joku osaa nyt tuosta AD 15/12:sta kertoa jotain supervalaisevaa. Sitten lähdetäänkin miettimään, haluanko Fenkkua (Hot Rod näillä näkymin) vai jotakin Orangen vehjettä. Yleensä meikää vaivaa GAS, mutta tällä hetkellä kyllä lähinnä puuduttaa, vaikka putkivehje alkaa 10 vuoden soiton jälkeen tuntuakin aika hunajaiselta ajatukselta.

Nosiis elikkäs tuota. Luultavasti riittää bändihommiin ihan jees säröt täysillä, mutta jos etit puhdasta pohjasaundia, joka arvostaa kun sitä ammutaan muffilla niin rohkenen väittää, että tuo pikkuorange ei oo oikea suunta. Rocker on 30w peli ja aivan loistavasaundinen sellainen. Sekään ei kyllä puhdasta ole nähnytkään, eikä käyttäydy ihanteellisesti pedaalien kanssa, mutta on erittäin hyvä mahdollisuus, että sen ominaissärö on hyvin lähellä sitä mitä haluat noin ylipäätään. Jos on mahdollisuus testata niin äkkiä vaan! Itsellekin maistuis tuommonen. Ja ääntä lähtee aivan helvetisti.
Tami
26.10.2013 19:39:14

professori:
Nythän olisi niin, että mulle ois tommonen Orangen AD15/12 tarjolla, hintaan 550 eli reilusti alle budjetin..

1) Mun mielestä toi 550 ei ole ainakaan halpa hinta tuommosesta ad15-laatikosta Se on kuitenkin hyvä pohja rakentaa soundia silloin kun keikkaolosuhteissa meteli pysyy aisoissa ja pääosa säröstä tulee polkimista, mutta se ei ole mitenkään ihmeellinen laatikko. Ihan samanlainen kuin peaveyn classic 30, fenderin hot rod deluxe tai blues junior.

2) Jos sinulla on hirmuinen hätä ja paine ostaa vahvistin ennen keikkaa ja vielä Jyväskylästä niin mä ostaisin tuon englin screamerin. Siinä piisaa tehot ja särötkin ovat tarvittaessa sirkkeliä. Tosin screameri toimii myös pienemmillä säröillä, mutta makuasioita. Kolmannekseen ennemmin kuin tuo ad15, mä ostaisin torilta tuon vc3112 craten ja käyttäisiin sitä niiden sun polkimien kanssa. Tarjoisin siitä tuolle myyjälle jotain alle tuon 380. Siinä vekottimessa on hyvä clean jonka päälle saapi sitten polkimilla vaikka mitä. Ja tohon sun budjettiin liittyen jäisi muutama satanen vielä tuhlattavaksi polkimiin.

Mulla on ollut kaikki tässä viestissä mainitut vahvarit ja oma puolto järjestys sinun tapaukseen on: Screamer, crate, vanha tekkisi, valovuosi ja 550 euron hintainen ad15.

3) Jos sulla on 1 keikka keskiviikkona niin ihme on jos et tämän palstan kautta saa lainaan vahvaria. Pistä "ilmoituksen" ja maksat vaikka kipukorvauksen ja sulle jää rahat taskuun ja voit rauhassa miettiä sitä seuraavaa vekotinta rauhassa. Kiireessä ei yleensä tule mitään.

4) Myyt mulle sen sun "risan" trademarkin.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
professori
26.10.2013 19:44:29
Kiireessä ei yleensä tule mitään.

Puhut asiaa ja tiedostan tämän. Mutta "yrittänyttä ei laiteta" jne., eli pitihän sitä hätäänsä kokeilla. Ainakin olen jo tutustunut muutamaan malliin, mitä jään pohtimaan. Kyllähän tää alkaa siltä näyttää, että Orangen AD15/12 ei ole sellainen peli, jolla selviän monta vuotta.

Myyt mulle sen sun "risan" trademarkin.

No, voidaan palata asiaan pikaviestein. Pitäisi rauhassa eka selvittää, että minkätyyppinen vika siinä on, mutta myyntiin se menee enihau koska kyllä se putkivahvistin nyt tulee hankittua lähitulevaisuudessa enihau.
Ziggy Bubba
26.10.2013 19:52:12 (muokattu 26.10.2013 19:54:00)

Myrkky Nuoli: Omat kokemukset kertovat, että Big Muffi menee ihan perseeks jos vahvistin on ruvella.

Laadukas pikkumuro ei musta vielä kovin pahasti vedä Muffia muhjuksi / kuse soundia, mutta isommat gainit toki. Vaan muhjuahan se on vähän joka tapauksessa.

Oranget ei yleisesti ottaen oo kovin hyviä syömään pedaaleja, ovat tarkotettu röydettäväksi säröllä.

Jaa, en ihan näin kyllä yleistäisi. Tiny Terror nimittäin syö pedaaleita oikein hyvin, kuten tekee myös Rockerverb. Toki jälkimmäisen clean-kanava ei säröpurkeista tykkää.
Orgaanista maalausrockia!: CROOKMACHINE
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)