Aihe: Vähän snadimpi putkistyrkkari haussa
1 2 3
sustain65
22.10.2013 18:04:22
JuSu: Mulla on kyllä hyvin erilainen kokemus.

Bändihommien jäätyä muutama vuosi sitten kamatilanne kehittyi siihen, että yhtäkkiä oli kotona räkkikamaa. Eleven Rack ja putkietunen+efektiprossu, joita sitten ajoin trankkupäätteen kautta kaappiin.

Koskaan en ole kuulokesoitossa saanut miellyttäviä soundeja, ja olen sentään yrittänyt huolella.

Sulla on 11R, mutta et saa kuulokkeisiin miellyttäviä soundeja?! No jo on kumma. Ehkäpä sinulla on vääränlaiset kuulokkeet? Tai sitten maku tai laatuvaatimukset eri.

Itse ketjun aiheeseen liittyen, minusta hyvin toimiva mastervolume vahvistimessa on oleellinen juttu, jos haluaa/tarvitsee hiljaisilla kotivolumeilla soitella.
JuSu
22.10.2013 18:43:51 (muokattu 22.10.2013 18:44:24)
sustain65: Sulla on 11R, mutta et saa kuulokkeisiin miellyttäviä soundeja?! No jo on kumma. Ehkäpä sinulla on vääränlaiset kuulokkeet? Tai sitten maku tai laatuvaatimukset eri.

Mulla OLI 11R... =)

En mä vaan onnistunut siinä. Siis, kyllä se ihan kivalta kuulosti, mutta hommassa vaan oli enemmän jormaa ja meininkiä heti, kun kytki päätteeseen ja kaiuttimeen, kotivolumeillakin. Ei tehnyt mieli soitella kuulokkeilla.

Voi hyvin johtua kuulokkeista. Mulla oli käytössä hyvinkin laatuisat Bosen luurit, mutta ehkä ne sitten oli sopimattomat tuohon käyttöön.

JuSu
winstoni
23.10.2013 00:34:00
LaMotta: Kerrostalossa ei oikeastaan järjellä ajateltuna voi käyttää juuri minkäänlaista vahvistinta.

Mulla on Marshallin JCM1C, toimii kotona kerrostalossa hyvin. Tosin ei sitäkään voi laittaa täysille edes 0.1W tehoilla. Mutta soundit on ihan jees, toinen kanava olisi tietty kiva. Nyt se hoituu Microcubella ja vaihdan noita LS-2:sella. JMP1:sessä oli vielä parempi soundi omaan makuun, mutta siinä ei ollut masteria.

Tosin nyt kun treenis meni remppaan, niin onhan tuossa 100w halfstack...
"Jumalanpilkasta tulisi tehdä asianomistajarikos"
Myrkky Nuoli
23.10.2013 14:43:58
LaMotta: Mutta volumet on käytännössä sitä luokkaa, että on aika sama millä vetelee menemään.

Kotistudiohommia varten kannattaisi harkita vaikka jotain multiefektisysteemiä.

Kyllä mä ainakin soittelen semmosille volumeilla, että aivan varmasti kuuluu naapuriin sekä ylä-, että alapuolle. Ei se kerrostalo tarkota sitä, että pitää kuiskailla. Kuitenkin järjen rajojen sisäpuolella meen itsekin, eli ei mitään korvatulppavolumeja, mutta sillei reppaasti kuitenkin. Silleen miten monet tykkää tykittää levyjä kovaa. Se on päivällä ihan ok ja kuuluu normaaliin asumiseen. Hiljaisuus kun alkaa lähestyä niin kohteliaasti vaihdan kuulokkeisiin, monesti jo reippaasti aikasemmin ajatellen lapsiperheitä ja semmosta. Toki oma muksukin menee melko aikasin petiin. Ei oo kukaan vielä valittanut, eikä oo kyllä todellakaan sama ollut millä vetelee.

Blackstar HT-5 nuppi Palmerin 1x12" kaappiin menee tällä hetkellä. Vähän overkilliä on tuossa vielä, mutta kun sen volan saa säädettyä kohilleen niin hyvältä saundaa pedaalien kanssa. Yksinään ainakin noi pienet blackstarit on liian tummia ja tunkkasia mun makuun, vaikka lähellä jo ollaan mua miellyttävää saundimaailmaa. Kaipaisivat ehkä presence-säädintä. Mutta kun oon tottunut buustaamaan high gain -hommissa ja fuzzailemaan menemään niin hui hai. HT-1 combo oli auttamatta liian tehoton ja ne 8" ämyrit on ihan perseen kuulosia.Tai sanotaanko näin, että ei sitäkään täysille voinut mitenkään päin laittaa, mutta headroom ei riittänyt millään pedaalimeininkiin. Kuulokelähtö noissa molemmissa on ilmiömäisen hyvä. Toiseen yhtä hyvään en oo törmännyt ihan perus vahvistimissa. Räkki-, härpäke-, studio-, mitkälie ym. höpöhöpövehkeet sitten erikseen.
fourthnailer
25.10.2013 13:11:16
Eihän tuossa,

Noilla kuvauksilla suosittelen luch-box osastolta Orangen Dark Terroria. nro. 1 putken paikalle vielä kun laittaa jonkun low-gain putken niin johan on rokkikone. Ja kattaa metalliosaston myös hyvin ainakin rässijutut.

Laite vielä vaikuttaa ulkoisestikin niin jämäkältä, ettei pitäs ihan pienistä mennä rikki.

Mulla on tuo kotisoitossa kaverinaan marsun 2x12-komero.

15W maksimitehot ja voi nappia painamalla vaihtaa 7W:n. Riittää keikoille aivan mainiosti!

Ainiin. Tässä on myös laadukas efektiluuppi, jota tiny terrorissa ei ole.

Hinta pyörii uutena jossain 450-500€. Tuo mulla oleva kaappi oli sen 200€.
- Soitellaan ja katsastellaan -
Traktor X
25.10.2013 16:47:08

Kävin testaamassa tota Laneyn IRT-15W tä ja myös H & K TM36:sta.

Noista jäi selvästi parempi kuva Laneystä. Jumalauta kun se Laney oli kovaääninen MESAn 1x12:n läpi 1W teholla. Särö puhdistui hienosti kitaran volaa tiputtaessa ja soundit oli pienemmilläkin volyymeillä nopeasti testattuna jeesh.
aristoteles666
25.10.2013 19:17:52 (muokattu 25.10.2013 19:18:21)

kävin tänään kokeilemassa H&K grand meisteria, ja fuck, pakko se on ostaa.
naurettavan hyvä ja naurettavan pieni.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Myrkky Nuoli
26.10.2013 00:43:26
Gabe: Kyllä kerrostalossa elävälle pitäisi olla selvää että elämisen ääniä kuuluu. Itsekin soittelen tuota omaa 25w Mesaa sellaisilla volumeilla että varmasti kuuluu naapuriin. Olen vain alusta asti käyttäytynyt fiksusti naapureita kohtaan, tutustunut talon asukkaisiin, jutellut paljon etenkin seinänaapureiden kanssa ja sanonut reilusti että harrastan soittamista. Kun on itse ystävällinen, toiset huomioon ottava ja kohtuullisen joustava niin yllättäen muutkin ovat sitä sinulle. En tietty huudata vahvistinta keskellä yötä/aikaisin aamulla tai kohtuuttoman pitkiä aikoja kerrallaan, mutta päiväsaikaan olen aika huoletta. Yhtään valitusta ei ole tullut ja naapureihin on hyvät välit. Tilanne olisi varmasti hyvin erilainen jos olisin itse ihmispelkoinen vittupää joka vähät välittää muista.

Just tälleen. Paitsi yhteen naapuriin on välit meillä vähän tulehtuneet, mutta niin on puolella talosta muutenki. No, niinno. Aina löytyy joku erikoisempi tapaus, vähintään yksi siis. Kertaakaan ei oo kyllä tullut sanomista, vaikka sillei kohtuu reipsakasti laitan tulemaan ja on tullu kyseltyäkin, että mites tota. Aina on tullu vastaus, että ei juuri kuulu tai jos kuuluukin niin ei häiritse.
ReBeat
26.10.2013 01:06:04

Keskimääräisessä kerrostalossa onnistuu sekalainen "soitteleminen" kaiuttimien kautta, hiljaisella, mutta ei ikinä vakavasti otettava treenaaminen. Tähän tulokseen olen pohtimalla tullut. En vois kuvitella että ketään naapuria kiinnostaa kuunnella edes hiljaisella jos treenaisin päivästä toiseen kaiuttimien kautta samoja juttuja mitkä asiayhteyksistä irrotettuna vois kuulostaa rasittavalta roskalta, varsinkin jollekin ei-musiikinharrastajalle. En itse treenaa kunnolla, mutta voisin kuvitella. Kyse on vain ihmisten sanomiskynnyksestä, ei siitä etteikö intensiivinen päivittäinen treenaaminen jo häiritsis monia.
antnis
26.10.2013 01:09:14
Kyllä siitä lähdetään, että kerrostalossa ei metelöidä. Edes tässä rivarissa en kuvitteliskaan soittavani kuin ns. vitun hiljaa, koska en haluais naapurienikaan sitä lujempaa tekevän.
hallu
26.10.2013 01:54:56
ReBeat: Keskimääräisessä kerrostalossa onnistuu sekalainen "soitteleminen" kaiuttimien kautta, hiljaisella, mutta ei ikinä vakavasti otettava treenaaminen. Tähän tulokseen olen pohtimalla tullut. En vois kuvitella että ketään naapuria kiinnostaa kuunnella edes hiljaisella jos treenaisin päivästä toiseen kaiuttimien kautta samoja juttuja mitkä asiayhteyksistä irrotettuna vois kuulostaa rasittavalta roskalta, varsinkin jollekin ei-musiikinharrastajalle. En itse treenaa kunnolla, mutta voisin kuvitella. Kyse on vain ihmisten sanomiskynnyksestä, ei siitä etteikö intensiivinen päivittäinen treenaaminen jo häiritsis monia.

No itse olen toiminut keskustellut naapureideni kanssa siitä miten he suhtautuvat harjoitteluuni ja kysynyt miten he toivovat minun sen tekevän ja hakenut sen pohjalta kompromisseja. Yhteen väliin suunnittelin vuokraavani itselleni treenikämpän harjoittelua varten (perheelliselle ihan hyvä ajatus ihan treenaamiseen keskittymisen näkökulmasta), mutta kävin muutaman kerran treenikämpällä kokeilemassa ja totesin ettei siellä tule soiteltua sen kovempaa kuin kotonakaan (ei sentään korvatulpat päässä viitsi soittaa kun volanappi on keksitty eikä rumpali ole kirittämässä äänenpainetta), niin päätin että voin ihan yhtä hyvin soitella himassakin. Itselleni riittää että vahvistinta aukaisee, mutta sitä ei tarvitse huudattaa. Päivällä voi antaa sen reilusti soida ja iltaa kohti hiljentelee ja yöllä soittelee sitten luurit päässä (niin ja toisinaan voi tietenkin itsekin nukkua).

Se tietenkin riippuu taloyhtiöstä ja naapureista ja itsestäkin. Itse en kuitenkaan uskalla väittää tietäväni minkälainen on keskimääräinen taloyhtiö (tai onko sitä). En myöskään väitä tietäväni mikä on sopiva äänenpaine jokaiselle, tiedän vain mikä on itselleni sopiva silloin kun sitä ei tarvitse sovittaa muun orkesterin mukaan.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
26.10.2013 01:56:05
antnis: Kyllä siitä lähdetään, että kerrostalossa ei metelöidä. Edes tässä rivarissa en kuvitteliskaan soittavani kuin ns. vitun hiljaa, koska en haluais naapurienikaan sitä lujempaa tekevän.

Elä ja anna toistenkin elää;-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
26.10.2013 08:41:01
Paljon on kiinni naapureista. Valitettavan usein talossa asuu joku helvetin kyylä, joka kuvittelee, että kerrostalossa kuuluu olla täydellinen hiljaisuus 24/7. Elämisen ääniä saa kuulua, mutta toki kitaransoitossa tämä on vähän veteen piirretty viiva. Ja kuten ReBeat sanoi, se harjoittelu saattaa ulkopuolisen korvaan kuulostaa joissakin tapauksissa todella rasittavalta.

Sitten on tietysti kerrostaloja, joissa on paperiseinät ja kerrostaloja, joissa äänieristykset ovat kunnossa....
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Ziggy Bubba
26.10.2013 20:54:16 (muokattu 26.10.2013 20:57:38)

LaMotta: Mutta volumet on käytännössä sitä luokkaa, että on aika sama millä vetelee menemään.

Tää nyt on aivan höpöä. Ite oon vetänyt jo varsin pitkään 2x12 kaapilla ja putkinupeilla paksuseinäisessä kerrostalossa, erittäin hyvällä menestyksellä. Nauhoitushommatkin onnistuvat heti kun inspiraatio iskee.

Vahvarit kannattaa vaan kattoa sen mukaan, että toimivat hyvin myös hiljaa. Suhrin Badger on tietty hyvä esimerkki, siitä kun löytyy vielä tehon skaalausta ym. Orange Rockerverb omaa muuten vaan hyvän master volumen.

Feedbackit ja lahkeiden lepatus jää kotona saamatta, mutta ehtiipähän fiilistellä kunnolla, vielä ilman tulppia.

Fiilis on vaan täysin eri soitella nupilla ja kaapilla vs valikkoja selaten hedelmäpelistä luurit päässä/monitoreista kuunnellen. Mun mielestä.
Orgaanista maalausrockia!: CROOKMACHINE
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)